Jump to content

Prosjekt Riviera 925

Sveinhj

Recommended Posts

Luft til motoren

En moderne dieselmotor må ha mye luft for å yte den effekten den skal. Jeg har byttet motor i en av mine tidligere båter og dette var en ting jeg fokuserte på og måtte gjøre noe med. Volvo anbefaler 1,9cm2 pr kW. For min D4/300 tilsier dette minimum 300hk x0,735x1,9= 419 cm2 areal på luftinntakene.

En planende Riviera har 4 luftinntak i skroget, dette tilsier da et areal på minimum 105cm2 pr inntaksboks.

bilde

I disse luftinntakene monteres 4 stk luftinntaksbokser som må modifiseres noe for å unngå uønsket vann i innsugningen. Fra inntaksboksene går luften via en lydfelle og derav videre til motorrommet. Her ses inntaksboksene før modifisering. Boksene har 3 stusser på ca ø65mm diameter, noe som blir alt for lite for å møte arealkravene fra Volvo.

bilde

Jeg skjærte derfor bort stussene:

bilde

og lagde en vannavviser i Starboard-materiale. Jeg tror dette er polyetylenplater, dvs plast,. Kan bearbeides med sag/fres/høvel:

bilde

Montert på båten ser de slik ut (skrudd og limt med Sikaflex):

bilde

Utenpå inntaksboksene monteres et luftinntaksskjold som både har en praktisk funksjon og er en designmessig detalj. Dette ser slik ut:

bilde

Timeteller: 485

Rørlegging, landstrøm, styring mm

Denne uka har gått med til rørlegging og diverse installasjonsarbeid som 12V-opplegg, landstrøm og styreslanger fra førerposisjon og opp til flybridge. Har også montert og koblet til begge styrepumpene. Jeg venter nå på styrekonsollen til akterdekket før jeg får gjort styringen helt ferdig. Bak pantry begynner det nå å fylles opp:

bilde

Fra øverst til nederst ses 2 ledige trekkerør, sugeslange til trykkvannspumpe, trykkslange kaldtvann, varmtvann, 3 slanger til hydraulisk styring pluss diverse andre kabler i kabelkanalen. Kabelen som henger over trekkerøret skal til 220V uttaket i pantrybenken. Den blanke på dørken er selve landstrømsinntaket.

Jeg har også installert landstrømssentral og 220V-fordelinger fra inntak, til lader, ut til vv.tank og til uttak i alle kabiner, motorrom etc. Jeg har valgt å kjøpe landstrøm fra Huseklepp som benytter Ladix-systemet. Alle kabler var merket med fra-til, ferdig koblet med Y-stykker. Kjempebra! Jeg må bare skryte av opplegget fra Ladac, her er det bare å smette kabelen på plass og sikre med en låsering, uavhengig om det er en 220V-kontakt, kobling av inntak eller bak på landstrømssentralen. Enklere kan det ikke bli!, og det beste av alt; dette kan man gjøre uten å være elektriker :smiley:

Fra landstrømssentralen styres vv-tank, lading og samt at det er "hovedbryter" for 220V.

Her ses front på landstrømssentralen:

bilde

Og baksiden:

bilde

Varmluftuttaket under skal tilkobles defroster.

Har også montert begge de manuelle lensepumpene ute på akterdekket (SB/BB) inkl skroggjennomføringer:

bilde

Riviera har 2 el.lensepumper og 2 manuelle, der begge manuelle er backup for hver sin el.pumpe.

pluss dusjen på akterdekket (dusjhodet til venstre, blandebatteri til høyre):

bilde

Fikk også tilsendt en del manglende deler fra Huseklepp denne uka og har koblet ferdig vask, dusj og montert siste skapet på badet. Fikk også 3 manglende kabelstokker slik at jeg nå har fått trukket og fordelt samtlige 12V-kabler rundt om i båten, inkl akterdekk, flybridge og targa. Koblingen av alle gjenstår imidlertid.. :crazy:

En ting må jeg bare få sagt: servicen hos Huseklepp er i særklasse! Uansett om jeg mangler skruer, en del, en kabel etc så sendes det i posten, tvert. :yesnod:

Holder nå på med dørk/fundament (opplekting/plater) under dieseltanker og satser på å få på plass begge dieseltankene snart. Deretter må jeg satse på å få gjort ferdig innstøping av begge sider og bakkant i motorrommet (det er nå åpent opp fra motorrommet og opp under rekka, det skal innstøpes plater på begge sider inkl bakvegg).

Timeteller: 510

Tankfundamenter, lydfeller luftinntak

Som nevnt i forrige innlegg var neste prosjekt å få inn dieseltankene. Dieseltankene monteres oppå septiktanken, tverrskips. 2x260 liter. Jeg startet med å lekte opp langs tverr- og langsgående skott for å få godt feste for bunnplata. Tankene hviler i all hovedsak på skottene og ut mot skrogsidene:

bilde

Her ses BB side med septiktank og lenseslanger fra forkabin og midtkabin.

Styrbord side med septikslanger, lufteslange ytterst:

bilde

Her er bunnplata under tankene kommet på plass:

bilde

Og til slutt tankene. De festes i overkant med gjennomgående bolter i tverrskott mot midtkabin, hvorav 2 bolter i "teknisk rom" bak kjøleskap på SB tank, samt i bunnplata. tilsammen 8 bolter pr tank:

bilde

Her hadde jeg på forhånd montert begge givere samt stigerør/uttak for dieselvarmer som ses i bakkant på SB tank.

Da tankene skal festes med gjennomgående bolter inn i en ferdig midtkabin valgte jeg å lakke skruehoder og skiver hvite. Jeg benyttet også anledningen til å lakke begge utblåsningsdysene i dekksalongen (frontvinduer):

bilde

Neste prosjekt denne uka var lydfellene på begge sider. Disse sitter i benkene på akterdekket, rett under utvendige luftinntak. Her er lydfellene lagd:

bilde

Og montert på bunnplata (inntakshullet ses inni kassen):

bilde

Monteringen av disse var ikke helt rett fram.. På forhånd hadde jeg limt opp klosser på skrogsida for å få et mothold for monteringen. På innsida (mot motorlukene) skrus bunnplata for lydfella fast i akterdekket. Plassmessig er det svært trangt og på BB side måtte jeg demontere kassen og endeplata og "montere" (henge opp) de i benken først. Deretter monterte jeg bunnplata. På SB side gikk det litt greiere, bortsett fra at jeg fikk et problem med utløpet fra den manuelle lensepumpa, den går nå rett i lydfella!

Må sette på et 90gr bend og komme meg forbi, det skal nok gå greit. Jeg lagde også bunn i begge stuerommene på bakveggen som en forlengelse av disse bunnplatene.

Her er bunnplata på SB lydfelle, midlertidig hengt opp. Skal nå "plastes" fast fra undersida:

bilde

Og med bunnplate (til høyre) under stuerom i bakvegg akterdekk:

bilde

Det som gjenstår nå er å "plaste" alt dette fast med glassfiber og polyester, det tar jeg til uka. Deretter skal alt isoleres fra undersiden.

Timeteller: 540

Prosjekt neste uke: isolering av motorrom..

Tidsforbruk del III

Er det noen som husker dette bildet fra begynnelsen av mai?

bilde

Slik ser det ut nå, 540 timer senere. Her er det bare igjen benk- og takplater til dekkssalong, ellers begynner det å tømmes kraftig i esker og lagerplasser :wink: :

bilde

Alle mine anslag om tidsforbruk har sprukket, først antydet jeg 400 timer, deretter 600, nå tipper jeg en plass mellom 700-800 før alt er på plass. Da tar jeg også med alt av elektronisk utstyr. Pr idag har jeg følgende status:

Målsetninger med forbrukte timer i parantes:

Forkabin inkl alt listverk: 170 timer (156)

Midtkabin: 75 timer (72)

Bad/toalett: 75 timer (61)

Midtgang: 30 timer (47)

Dekkssalong: 100 timer (12)

Teknisk: 100 timer (153)

Utvendig/flybridge: 50 timer (39)

SUM 600 timeverk. (540)

Anslag i dekkssalong og utvendig skal holde. Som antydet forrige gang så "sprekker det" kraftig på teknisk side, anslår totalt 250 timer. Det vil si at ny total er 750 timer, MEN dette er jo bare artig, jeg ser fram til å få utstyret montert og at tingene faller på plass! Med min progresjon til nå vil jeg nå 750 timer i månedskiftet oktober/november. Resten av høsten og vinteren blir (forhåpentligvis) bare oppløpsida med å få alle detaljene på plass! :flag:

Motorromsisolasjon

Sist i forrige uke kom jeg igang med tilpassing og tilskjæring av motorromsisolasjon, 40mm selvklebende plater, 1x2m. Det går med 3,5 plate. Det har vært veldig dårlig vær i det siste, så enkelte dager i forrige uke måtte jeg flytte inn og montere diverse utstyr i stuerommet i dekkssalongen. Det kommer jeg tilbake til i et eget innlegg. Så over til motorromsisolasjon: Jeg var heldig og fikk låne en skumplastsag. Det sparte meg for mye handarbeid med tilskjæring. Det er mye skjæring i kurver og med legg og til slikt formål er en slik sag ypperlig! Snittet blir også mye jevnere enn med kniv. :yesnod: Testet forresten også bandsaga, og det går med den også for fintilpassing.

bilde

Jeg lagde pappmaler for alle hjørner og horisontale flater samt der det er mye tilpassing for gjennomføringer etc. Ganske tidkrevende jobb totalt sett. En sak jeg ønsket å forbedre kontra standard Riviera er isolering og oppklamring av kabler i styrbord side, spesielt i bakkant av motorrommet. Vanligvis ser det slik ut (fra ferdig båt):

bilde

Jeg valgte å ta ut for innstøpt "festeplate" i skrogsiden. slik:

bilde

Da ble det seende slik ut:

bilde

Det jeg gjør nå er å skru fast en plate gjennom isolasjonen (hekkplate og skrogside) for deretter å skru fast kabelkanal og styrekabler i denne plata. Kommer mer bilder etterhvert.

7 m2 senere ser det slik ut :sweat: :

bilde

Nå gjenstår bare å isolere motorlukene.

Når det gjelder montering av store selvklebende plater så lønner det seg å dele opp bakpapiret i mindre deler og så rive av etterhvert som man fester plata. Spesielt hvis man jobber alene. Jeg ble litt plaga rundt noen gjennomføringer da det hugger til noe voldsomt, men etter en omgang med alu.tape så skal dette bli bra! Jeg valgte også å bruke kontaktlim i tillegg til limet på platene da jeg har vært borti tilfeller der limet på platene blir borte etter en stund. Spesielt på horisontale flater.

Jeg er nå ferdig med plastarbeid og isolering i motorrommet, dvs "utvendig" arbeid som krever en viss temperatur. Det betyr at jeg nå kan fortsette videre inne i salongen. Vi får se hva det blir...blir været bra kommer jeg til å montere trimflaps og muligens ankervinsjen. Har forresten også pakket inn båten for vinteren, så nå er det bare å starte nedtelling til utpakking!! :wink:

Timeteller: 575

Dekkssalong med teknisk i stuerom

Siden forrige innlegg har jeg måttet jobbe inne pga svært dårlig vær for tiden. Jeg har tilbrakt noe tid i stuerommet med en del tekniske installasjoner/monteringer samt gått videre med arbeidet i dekkssalongen. Først stuerom:

Her ses bjelkelag for understøtting av dørkluke. Dørkluka (som nå er i en hel plate) skal deles i 4 deler der den innerste delen (under bordet) skrues fast. Det er mulig jeg velger å dele dørkplata i 3 deler; den fremste del på tvers som gir enkel tilgang til begge dieseltanker, den bakre venstre skrus fast, den nede til høyre blir tilgangen til stuerommet via hengslet luke. Lukene krever understøtting med bjelker. Her ses bjelkelaget med understøtting på dieseltankene i forkant. Valgte å "hake ut" 50/50 der bjelkene krysser hverandre samt i begge sidebjelkene:

bilde

Sidebjelkene er hengt opp i glassfiberkanten, mens den midterste hviler på tankene i forkant. Har satt på en ekstra "påforing" på bjelken for å nå ned til tanken.

I bakkant henger midtbjelken i glassfiberkanten.

Stuerommet i en planende Riviera inneholder dieselvarmer, lensesystem m/lensepumpe, trykkvannspumpe, vv-tank, batterier etc. Her ses en del av installasjonene som er kommet opp i det siste. Dieselvarmer er montert til venstre for lensegalleriet, ikke avbildet.

bilde

Til venstre ses lensegalleri med gjennomføring for dieselslanger under, deretter trykkvannspumpe, lensepumpe over til høyre samt vv-tank. I overkant ligger slange for inntaksluft til dieselvarmer. Her planlegger jeg å montere en vendeventil (y-rør med vender) for inntak av luft utenfra eller fra stuerommet, avhengig av utetemperatur. Kan vel sammenlignes med resirk eller ikke i en bil :smiley:

En del av samlestokk for lensing, "lensegalleri":

bilde

Dette er et sinnrikt system der både en el.pumpe og manuell lensepumpe er tilkoblet. Den manuelle som backup til el.pumpa. Ved å åpne en av ventilene lenses ønsket del av båten, elektrisk eller manuelt. I tillegg er det en elektrisk pumpe i motorrommet, med backup av manuell pumpe også her.

Jeg fortsatte deretter med listverk, overskap på BB side i dekkssalong. Her er skapet og gardinbrett over dør kommet opp:

bilde

Her ses forkant av passasjerplass som har fine teakdetaljer og et innfelt stoff-felt i samme putestoff som salong/stol:

bilde

Med listing i nedgang som var veeldig arbeidskrevende: :sweat:

bilde

Brukte en hel kveld på u-listene på BB og i forkant og "artighjørnet" fra tidligere jobbing i midtgang her:

bilde

MEN...nå er jeg ferdig på dette stedet! :yesnod:

Gikk så videre med tilpassing og trekking av sideplater bak sidevindu BB. Dette feltet består av 3 plater som senere monteres sammen:

bilde

Slik; Ved hjelp av en bakplate som skrues fast fra baksiden. NB! Her må man være forsiktig med lengden på skruene:

bilde

På rettsiden ser det nå slik ut, inkl hulltaking for ventil:

bilde

Og montert på plass, slik. Her er også teakkloss for lampett montert:

bilde

Nå gjenstår gardinbrett og list ved dør så er jeg ferdig på BB side når det gjelder veggplater/listing.

Tillegg 26/9: Her er gardinbrett og list ved dør montert, det ble pent!

bilde

Timeteller: 610

Ankervinsj, vv-uttak motor etc

Siste uka har aktiviteten blitt noe styrt av været. Jeg jobber "ute" når det er opphold og videre arbeid med salongen blir når det begynner å regne igjen..

I helga har det vært flott med sol og fin temperatur så jeg gikk løs på ankervinsjen på badeplattformen. Riviera har spesialtilpasset plassering for "Ilas Marine Captain", 1000W. Jeg har valgt å satse på kjettingversjon med et 10kg Bruceanker.

Her har jeg skjært ut i fundamentet etter mal levert fra ILAS, hull for kjetting til høyre:

bilde

Legg merke til at fundamentet har et finérinnlegg som forsterkning. Jeg valgte å male dette med Topcoat for å unngå fuktproblemer på fineren senere, da dette er en fuktig plass. Jeg vurderer å lage en gummipakning med slisse for å redusere innsprut i kjettinggjennomføringen:

bilde

Her ses også utskjæringen for ankerrullebeslag. Dette beslaget er gjennomgående og ankeret dras inn oppunder plattformen. Skal legge ut mer bilder etter hvert:

bilde

Jeg har også vært noe i motorrommet siste uka. Monterte plate m/kabelkanal, klamret opp styreslanger, monterte trimpumpe (trimplan) og monterte gjennomføring for lensing av badeplattform som ses til høyre for trimpumpa:

bilde

Patenten med å skru opp en plate gjennom isolasjonen fungerte veldig bra, men jeg valgte å skjære ut for klosser (c/c 50cm) først som jeg limte og skrudde. Deretter skrudde jeg plata i disse klossene. Klossene er laget av 30mm polyetylen (7x5cm), plata av 10mm polyetylen. Legger opp til samme løsningen på skottet i forkant av motoren for å klamre opp kabler, slanger, dieselfilter etc. Har foreløpig satt opp en tverrgående plate i overkant av skottet, men kommer også til å sette opp vertikal plate for å få "forbindelse" ned mot motordørk.

Har også montert varmtvannsuttak og klamret opp slanger.

bilde

Gjennom skottet går varmtvannslangene gjennom en rørgjennomføring slik at "vanntetting" på skott opprettholdes.

Jeg har montert slike uttak tidligere og da måtte jeg kappe meg inn på slangene på motoren (Volvo TAMD 22). Her skrur man ut to plugger og deretter monteres ansatsen direkte. Veldig lettvint og kjapp montering. Etter at alt er kommet på plass i dørken av slanger, kabler etc satser jeg på å skjule dette med en heldekkende dørkplate i motorrommet, aluminium eller finér... :yesnod:

Har også grovtilpasset pantrybenk mot kjøleskapvegg og mot dollbord.

bilde

Monterte landstrømsinntak på SB side:

bilde

og luftinntak for dieselvarmer på BB side:

bilde

Har også montert siste rest av skroggjennomføringer med svinger til ekkolodd og eksosutløp fra dieselvarmer. Nå blir det ikke flere hull i båten!

Fikk forresten teakdørk (6mm laminat) til salongen denne uka, så nå kommer jeg meg videre på BB side med barskap, bordfundament osv, men jeg kommer til å gjøre meg mest mulig ferdig med ankervinsjen samt montering av trimplan hvis været holder seg bra.

Timeteller: 640

Dager til utsett: 208 :yesnod:

Trimplan, ankervinsj, fortsettelse i salong

Denne siste uka har jeg fått på plass ankervinsj, begge trimplan og startet opp igjen med innredningsarbeidet i salongen. Her er ankervinsjen kommet på plass med beslag:

bilde

Jeg har også tatt hull for kabler inn mot motorrom, men kobling av rele og motorvern gjenstår.

Riveria har integrert feste for trimplan i badeplattformen. Her ses trimplan BB:

bilde

Trimplanpakken (InstaTrim) kommer med 4,5m slanger der begge sylindre er ferdig sammenkoblet i hver sin ende av slangen. Å måle ut riktig lengde til hver side rundt null grader er ikke helt enkelt da slangen er svært stiv å arbeide med, men det gikk greit.. Gjennomføringen for hydraulikkslangen i badeplattformen skal være et 12mm hull som borres i 45 grader, slik at det ikke skal bli knekk på slangen. Jeg valgte å bruke gjennomgående bolter med store innvendige skiver, og ikke medfølgende maskinskruer, på det øvre feste for sylinderen. En annen justering er at nedre feste for sylinderen på trimplata måtte utflyttes. Jeg brukte de ytre hullene som "indre" og boret opp to nye hull lenger ut på plata. Dette for at sylinderen skal gå klar av skroget.

Her er styrbord trimplan:

bilde

Trimplanet skal i øvre posisjon ligge paralellt med skrogbunn (1/8" over) og slangegjennomføringen skal være min 6" over vannlinja som er markert med tusj på skrogsiden. Jeg fikk Huseklepp til å merke på vannlinja før båten forlot fabrikken.. :smiley: Det gjenstår hulltaking inn mot motorrom og kobling av trimpumpe.

Som jeg nevnte i forrige innlegg så fikk jeg teakdørk i forrige uke så nå kom jeg igang igjen med innredningsarbeidene i salongen. I helga har jeg tilpasset barskap med bakplate (mot skyvedør) samt frontplater. Hvis dere ser nærmere på bildet så er det en uthaking i bakplata mot framkant av skapet. Dette er for fremre del av sofaputene. Tok ut ca 12cm fra framkant av skap (i høyde flukter dette med topp-plata).

bilde

Fronten kommer ferdig sammensatt som et hjørne, men må tilpasses mot skyvedør og mot sofakant. Noe arbeidskrevende tilpassing, men det ble bra.

Det gjenstår nå topp-plate samt hylle i barskapet før det er ferdig.

Her ses inndelingen av dørkluka, som jeg valgte å dele inn i 3 deler. Plata under barskapet måtte på plass før jeg kunne begynne med skapet. Teakdørken er i 6mm som jeg limte med Sikaflex.:

bilde

Den fremre delen ligger løs over begge dieseltankene, styrbord del blir en hengslet luke med lukeåpner, delen under barskapet er som sagt fast.

Til uka fortsetter jeg i salongen med dørkplater og bordfundament i salong.

Timeteller: 661

Dager til utsett: 201

Teakdørk

Siste uka har gått med til tilpassing, liming og belisting av teakdørk inkl trapp ned til gang/forkabin. Jeg har valgt å benytte 6mm plater som limes med Sikaflex. Det går med 2 plater på 1,22x2,44m.

Her ses fremre del av dørken i salongen med bordfundament:

bilde

Co-pilotplass til BB.

Her er bakre del med barskap og bordfundament:

bilde

Det er en del listing i forbindelse med legging av dørkplatene. Jeg har valgt å legge alle lister med litt overhøyde, både for å kunne legge en streng med forsegling (brun Sikaflex) langs ytterkantene, og for å få en liten teppekant:

bilde

Her ses trapp ned til gang/forkabin:

bilde

For de som er gode til å sikte så stemmer altså natene fra dørken i salongen og nedover trappen! :wink:

Det siste som går på kantlisting er opptrinnet i forkabinen som nå er klar til teppelegging:

bilde

(Jeg har valgt å benytte tepper nede og teakdørk i salong)

Så er det store valget, hva slags lakk?? Her har jeg laget en liten lakkprøve (alle halvblanke, oljebaserte):

bilde

Til venstre: Jotuns Yachting Ravilakk, ca 10% utblandet.

I midten: samme, uten tynning.

Til høyre: 3-stjerners gulvlakk, ca 5% tynning.

Det er litt vanskelig å se nyansene på bildet, men Ravilakk har mer glød og er mørkere. 3-stj lakken er lysere/mer nøytral. Jeg ser for meg 3-4 strøk der de første strøkene er ca 10% tynnet med Whitesprit for å få god flyt. Her tar jeg gjerne i mot råd fra dere som har prøvd dette, men jeg har lyst på Ravilakk, den har jeg brukt før med godt resultat. Syns også den stemmer best med fargen på resten av interiøret.

Timeteller: 681

Dager til utsett: 194 (30.04.10)

Lakking av teakdørk

Jeg endte opp med Jotun Yachting Ravilakk og satte igang med lakkering denne uka. Først tok jeg begge dørklukene for å få en følelse med flyt i lakken og behovet for tynning. Jeg startet 1.strøk med 10% whitesprit, 2.strøk økte jeg til ca 20%. Her ses resultatet etter 2 strøk på dørlukene:

bilde

Jeg "siklet" med en kvass stålsparkel mellom strøkene.

Her er et nærbilde av finish etter 2 strøk, skal bli bedre enn dette etter hvert:

bilde

og inni båten etter ett strøk:

bilde

Bildet er tatt med null lys i båten og dørken oppleves på bildet som langt mørkere enn den egentlig er. Skal bytte ut bildet når jeg når lysbryteren (når lakken er tørr) :wink:

Satser på 3-4 strøk før jeg anser meg for ferdig.

Timeteller: 689

Teakdørk, stuerom, defroster

Dørken er nå lakkert med 3 strøk helblank Ravilakk. Jeg pusset og siklet mellom hvert strøk og resultatet ble bra. Her ses dørken mellom fører og co-pilot:

bilde

Jeg sparer 4. og siste strøk til våren når alt arbeidet er gjort. Da kommer jeg også til å forsegle alle kanter av dørkplatene med brun Sikaflex.

(burde nok ha støvsuget før jeg tok bildet!! :rolleyes: )

Jeg har også lagt teakdørk ved førerplass med kantlist, montert stuerom m/dør under førerplass samt hjørnelist mot trapp:

bilde

Ellers denne uka så har jeg montert defroster og lagt opp varmtvannslanger for samme. Det gjenstår 12V-tilkobling og brytermontasje. Fikk litt for lite ø65mm varmtluftslange derfor er det 2 ledige uttak nå. Jeg kjører ett uttak til frontvinduer (m/Y-rør), 1 til dekkssalong (v/førerplass)og 1 til bad. Fint å få tørket håndklær når man er underveis:

bilde

Dette bildet er tatt under kjøleskapet. Her har jeg montert defrosteren på en vannfast finerplate som er festet i langsgående skott mot midtkabin og limt med Sikaflex i skrogbunn. Jeg var avhengig av å la vv-slangene ta en ekstra runde da gjennomføringen skjer under dieseltankene. Heller det enn å la defrosteren ta for mye plass i "teknisk-rommet" for tilgang senere. På bildet ses også septikslanger (tur/retur), lufteslange fra septiktanken samt varmluftslange til midtkabin.

Her ses gjennomføringen for varmtvann fra motorrom:

bilde

Jeg valgte å gå til defroster først, deretter tilbake til varmtvannstank og derifra retur til motor. Det blir tidsnok temperatur på varmtvannet, og jeg ønsker derfor å prioritere varmluft på frontvinduer.

Har også montert hendler og bryterpanel ved førerplass, OG, legg merke til at tenningsnøklene er kommet på plass! :yesnod:

bilde

Her kommer det også en plate med teakdør for tilgang til 12V-fordelinger.

Her er varmtluftslanger lagt opp ut fra dieselvarmer. Fortsetter nå med eksosslange. Planlegger også å legge et ekstra utblås på akterdekket dvs et ekstra Y-rør ut fra dieselvarmeren.

bilde

Timeteller: 706

Dager til utsett: 180

Motorkabler, aktuator, lensepumpe

Utetemperaturen har vært ensifret pluss den siste uka så jeg har jobbet ute i motorrommet med motorkabler, montert aktuator, montert lensepumpe og startet med hovedstrømskabler. Jeg ønsker et "renest" mulig motorrom der mestparten legges skjult under dørkplater, eller klamres opp langs skrogsidene. Dette muliggjør max utnyttelse av begge motorsider til stueplass. Har også montert påfyllingsslanger til begge dieseltankene + lufteslanger.

Jeg følger samme patenten som beskrevet tidligere med å felle inn klosser i motorromsisolasjonen bestående av 30mm tykk polyetylen. Disse klossene limes og skrues. I disse klossene skrur jeg opp 10mm polyetylenplater for oppklamring av kabler og slanger. Denne måten å gjøre det på fungerer bra og jeg syns jeg får et ryddig og oversiktlig opplegg. Her har jeg montert dieselfilter og ekspansjonstank for styring:

img_1824.jpg

Har også klamret opp hovedstrømskabler i samme plata samt avsatt plass for dieselslanger på siden av dem igjen, tur& retur. Helt til venstra på den horisontale plata har jeg avsatt plass for en 220V-kontakt. (lenseslangene skal klamres opp, de også! :smiley: )

Har også montert lensepumpe i kjølsvinet, en Rule 2000. Pumpa og nivåbryter monteres på en 12mm respatex-plate som limes i skrogbunnen:

img_1825.jpg

Lenseslangen (i forgrunnen) som ennå ikke er klamret opp kommer fra SB manuelle lensepumpe som fungerer som backup for Rule-pumpa. Skal ned på siden av el.pumpa. Skottet i bakkant av pumpa er iflg Huseklepp for å ikke få oljesøl inn i lensepumpa og ut på sjøen.

Her er et bilde som er tatt nedenfra og oppover som viser tversgående klammerplate opp under dørken, lenseslangen fra SB manuell pumpe samt utløp fra el. lensepumpe:

img_1827.jpg

Aktuatoren for gass og gir skal monteres på styrbord side av motorromskottet, minimum 5 grader ut av vater. Plasseringen bestemmes av lengden på på wiren. Motorkabelen til/fra aktuator føres langs skrogsiden, bak motoren og fram til tilkoblingspunkt på BB side. På veien tilknyttes også trimpumpa til samme kabelen. Fra aktuatoren er det mekanisk overføring for gass/gir der jeg benytter samme plata for oppklamring av wiren.

img_1826.jpg

Når det gjelder øvrige motorkabler så er prinsippet slik:

*fra datalink (PCU) BB side av motor til uteposisjon der det monteres en y kabel ved HCU'en

*fra Y-kabel ute til y-kabel inne ved HCU v/førerposisjon

*fra y-kabel inne og opp til HCU v/flybridge.

Her er det viktig at type kabel blir riktig, inkl Y-stykkene, og jeg tok derfor en telefon til volvoforhandler Rørvik Marina AS for å få verifisert at jeg hadde 100% riktige kabler før jeg begynte å klamre de opp. Her snakket jeg med verksmesteren og fikk god hjelp! Flott service! :yesnod: For spesielt interesserte så er riktige kabeltyper som følger:

2 y-stykker: (Y-connector, 6 pin) Part no. 3588972

Fly-førerpos: (Extension cable, 6 pin) Part no. 3842735

Førerpos-utepos: (Extension cable, 6 pin) Part no. 3842734

Utepos-motor: (Standard EVC Bus cable) Part no. 889550

Nå venter jeg på konsoll til uteposisjonen som etter hva jeg forstår av Huseklepp er første gang til en Riviera. Den kommer til uka, og det blir spennende å se! :wink:

timeteller: 725

Dager til utsett: 174

Hovedkabler 12V, hovedbrytere, takplater salong

Siste uka har jeg trukket alle 12V hovedkabler, til motor, til ankervinsj og til baugpropell. Jeg har også montert hovedbryterpanelet som er plassert under bordfundamentet i salongen. Å arbeide med 70mm2 kabler i noen få plussgrader er ikke det enkleste, jeg la de derfor inne et døgn på varmekabler for "oppmyking" :wink: .

Her ses hovedbryterpanelet:

bilde

Bryterpanelet inneholder sikringer, hovedbrytere for forbruk, start og ankervinsj samt en hovedsikring til ankervinsj. Det er også en ledig posisjon til ytterligere 1 bryter. Panelet har også en "emergency-switch" der man kobler sammen start og forbruk.

Her ses baksiden av panelet, som blir over BB dieseltank:

bilde

Her har jeg planer om et stuerom med tilgang fra midtkabin. Det ligger perfekt an til å lage en kasse som monteres på et fundament oppå dieseltanken og mot skott midtkabin. Dumt å ikke utnytte all tilgjengelig plass til slike formål. Slangen til venstre i bildet er påfylling diesel BB, det røde trekkerøret er til baugpropell inkl styrestrømskabel for baugpropellen. Det er 70mm2 kabler forover. Den skrå bjelken er for oppklamring av trekkerør og kabelkanal. Jeg har ikke malt topcoat over panelet da jeg kommer til å legge skrogisolasjon her. Batterikassene kommer i bakkant av dieseltanken.

Her ses et overblikk over samme plassen (sett mot midtkabin):

bilde

Jeg ser for meg en dørløsning i midtkabin a la skapet under vasken på badet, dvs en 2-fløyet dør montert på en ferdig ramme.

Har hengt opp batterilader (LADIX 2x15A), et negativpunkt og relé for ankervinsj. Det skal også opp et skillerelé for 220V-lading på samme plassen.

bilde

Denne plata er aktre del av salong, mot alu.dør.

Har lagt opp et ekstra trekkerør (det gule) bak pantry der det nå begynner å fylles opp med rør og kabler. Har også valgt å legge ekstra skrogisolasjon bak pantryet. Generelt så kommer jeg til å isolere ekstra der jeg kommer til, bl.a bak salongrygg/skrogside, tak i salong etc. Mulig jeg isolerer bakplata på selve pantrybenken. I alle horisontale flater i Rivieraen er det innlagt 20mm divinycell (sandwich), mens vertikale flater, inkl skrogsider er uisolert.

bilde

Jeg har også lagt fram og klamret opp alle tilførsler for 220V i hele båten, dvs forgrening/oppklamring fra og i stuerom, fram til uttak midtkabin inkl uttak forkabin. Har også montert og koblet alle 220V-kontaktene. Som nevnt tidligere benytter jeg LADIX- systemet som man kan gjøre selv uten å være elektriker:

bilde

I landstrømspakken inngår det 220V-kontakter i alle kabiner inkl uttak i stuerom for lader og vv-tank.

Jeg fikk også lagt skrogtrekk på alle 6 takplatene i salongen. Hver takplate (2 stk) består av 3 deler som monteres på en bakplate. Har ennå ikke funnet ut hvordan disse monteres i taket da jeg ikke kan se synlige skruer på bildene. Kanskje borrelås? Noen som vet? :fishing:

bilde

Når det gjelder 12V og 220V så gjenstår nå (kun) koblingsarbeid :crazy:, alle strekk er nå lagt rundt i båten. Montering av batteri gjenstår også, 2 til start, 3 til forbruk. Utekonsollen kom ikke denne uka, så nå fortsetter jeg antakeligvis med pantrybenk/overskap.

Timeteller: 748

Ant dager til utsett: 167 :yesnod:

Pentry og litt stuerom

Utekonsollen er noe forsinket og jeg satte derfor igang med pentrybenk denne uka.

Har også gjort ferdig tilpassing av luker over kjølsvin i bakre del av stuerom. BB side valgte jeg å skru fast da den dekker over ekkoloddgiver. Den på SB side er løs og kan benyttes til lagring/stuerom. (Har ikke fått satt fast lenseslangene ennå, jeg mangler slangeklemmer.. :yesnod: )

bilde

Pentrybenken er levert ferdig sammensatt, men tilpassing av benken må gjøres mot kjøleskapmodul og ut mot dollbord.

bilde

Benken skal ihht byggebeskrivelsen plasseres 200mm inn fra "glassfiberkanten". Her kan dette forstås både som kant av forsenking for luke til stuerom og selve kanten der lukehullet er skjært ut. Jeg valgte det første. Har igjen å legge teakdørk foran og i bakkant av benken.

Her er benken, benkplata og "overskapmodul" kommet på plass:

bilde

Benken festes med skruer ned i dørken i for-/bakkant og mot glassfibermodul der kjøleskapet kommer. Her skrur man gjennom glassfiberen fra innsiden. Valgte å lime med Sikaflex i tillegg her. Benkplata limes, ikke skruer.

Det som bestemmer plasseringen i lengderetning av både benkplata og teakseksjonen er utsparingen for komfyren. Her skal utskjæringa i benkplata ligge jevnt med fremre del av pentrybenk:

bilde

Det kommer også et rustfritt beslag rundt åpningen for komfyren, inkl dekkplate i samme materiale som benkplata.

Benkplata må tilpasses mot dollbord og aludør. Plata skal ligge med 35mm overheng (bortsett fra i bakkant mot aludør), noe som akkurat utgjør teaklista som går rundt på 3 sider.

bilde

I dette arbeidet inngår også tetting mellom benk og aludør med 12mm Respatex. Her er det klargjort en list/anlegg for denne plata på benkseksjonen, i tillegg limte jeg mot glassfiberkant ved døra. Bakkant av pentrybenken, mot akterdekk, kommer jeg til å isolere. Det kan gjøres fra stuerommet ute på akterdekket.

Det må også lages 3 endevegger på overskapet over benken, som her ved aludøra (endevegg ikke montert ennå):

bilde

Her skrudde jeg en list på benkplata som anlegg for endeveggen samt at jeg limte opp en list mot siden. På innsiden (mot glassfiberkant) limer jeg med sikaflex.

Teaklista på dørseksjon må tilpasses mot benkplate og ut mot vegg.

Her er andre enden ved førerplass. Overskapet består av en prefabrikert teakseksjon som tilpasses i begge ender og felles inn i kantlist på benkplata (mot førerplass). Her ikke limt opp dette ennå, men jeg kommer til å sette på en list i bakkant av teakmodulen der endeveggene skrus fast. I tillegg limer jeg ut mot dollbordsida:

bilde

Har også kappet til alle 8 dieselslanger samt fått presset på slangekoblinger. Kommer tilbake til denne saken når jeg starter med monteringen.. :yesnod:

Fortsetter nå til uka med ferdigstillelse av pentry inkl liming overskap samt arbeid med fremre del med topp-plate/arrangement over kjøleskap.

Timeteller: 769

Dager til utsett: 159

Pentry, etterisolering, dieselslanger mm

Jeg fortsatte med overskap over pentry og limte alle 3 endevegger og selve teakseksjonen i en og samme operasjon.

bilde

Endevegg på pentry, mot kjøleskaptopp, er i samme materiale som benkplata. Den vertikale delen legges mot benken, innenfor teakfronten og ned mellom benken og kjøleskapmodulen. Plata over kjøleskapet går da mot den vertikale plata. Jeg kommer til å sette en teaklist over skjøten (plata/teakfront). Holder også på med tilpassing av fremre endevegg på plata over kjøleskapet, noe kronglete tilpassing her...Venter med å sette fast benkplata over kjøleskapet til jeg er kommet igang med montering av rekkeklemmer/sikringspanel.

Her ses pentrybenken fra døra (beslaget må pusses! :wink:). Har ennå ikke limt komfyrbeslaget. Det kommer også en dekkplate over komfyren med beslag på undersiden:

bilde

Har også montert flybridgestige. Stigen sentreres i lukeåpningen og plasseres i paralell med alu.døra.

bilde

Første holksettet plasserte jeg ca 5 cm fra vegg, 2.settet 37cm fra vegg.

bilde

Sjekket disse målene på en fabrikkbygd Riviera.. :yesnod:

Som nevnt tidligere så etterisolerer jeg der jeg kommer til for å redusere varmetapet fra salongen. Her er valget å isolere mot skrogsiden eller mot salongsidene. Jeg valgte det siste. Med dette oppnås også en støydempingseffekt mot stuerom der dieselvarmer, pentrypumpe mm er plassert. Maritim har tilbud nå på 10mm skrogisolasjon 0,5x1m med lim på baksiden (59,- pr stk). Fungerte veldig greit. Lett å skjære og god vedheft. Avfettet med rødsprit først. Dette innebærer isolering av sofafront, som her:

bilde

I bakkant av salong, mot aludør, som her:

bilde

På bildet ses også dørkplata under barskapet, som også er isolert. Jeg kommer til å montere hjørnelister i vertikale/horisontale overganger.

og salongrygg, BB side:

bilde

Jeg lar isolasjonen gå høyt nok til å komme under og forbi vindusseksjonen på BB side. Jeg isolerer ikke i horisontale flater, bortsett fra luker over stuerom. Alle horisontale flater ellers er i sandwichkonstruksjon med 15mm divinycell, dvs isolert.

Har også montert og klamret opp alle 8 dieselslanger, inkl i motorrom som her:

bilde

Her går slangene gjennom skottet i en egen "dieselgjennomføring" for tur/retur, som ses bak lenseslangene. Slangene kobles med banjokoblinger.

Her vises føringsveier for dieselslanger, 12V og styring:

bilde

Jeg har med hensikt valgt å legge alt av kabler og slanger på utsiden av motorlabankene. Dette for å kunne plassere et aluminiumstrau under motoren uten risiko for gnag på kabler/slanger.

Ellers denne uka har jeg montert gjennomføringer og koblet til slanger for trimplan til trimplanpumpa. I stedenfor for bare å la trimplanslangene gå gjennom bakvegg i motorrom med sikaflextetting, kjøpte jeg 2 stk kabelgjennomføringer (16mm). Det ble veldig bra. Har også montert lensekryss i SB stuerom i badeplattformen. Skal legge ut noen bilder av dette. Fortsetter til uka med komfyrbeslag/topp-plate, plate for rekkeklemmer v/sikringspanel, montering sikringspanel etc. Må begynne med spaghettien snart.. :crazy:

Timeteller: 789

Dager til utsett: 152

Forberedelser 12V installasjon og utekonsoll

Jeg startet denne uka med forberedelser for fastsetting av plate for sikringsklemmer. Slik så det ut før jeg begynte i "spaghettikroken":

bilde

Limte så opp en vinklet plate av 15mm kryssfiner, ca 35cm lang og skrudde fast lister for mothold:

bilde

samtidig isolerte jeg skrogside og dollbordside.

Deretter tilpasset og festet jeg plata for rekkeklemmene og skrudde den fast i plata samt listene nede og på sidene:

bilde

og her er begge rekkeklemmer skrudd opp:

bilde

gjenstår en del koblingsarbeid da :yesnod:

En del av dere har kanskje ventet på å se bilder av utekonsollen. Den kom forleden. Jeg brukte kvelden i går til å planlegge plassering og hulltaking for ratt, hendler og EVC-panel og monterte den opp i kveld. Slik ble det:

bilde

bilde

(Jeg ser for meg å sette på en hvitlakkert alu.vinkel i sprekken mellom konsoll og dørprofil)

bilde

Plassering av ratt gir seg selv. Når det gjelder plassering av hendler så må det være plass for hendelutslag begge veier, samt at hendlene ikke blir for nære inn/utstigning og dermed risiko for at man kommer borti hendler når styreposisjonen er aktiv. Samtidig ikke for langt i fra rattet. Jeg ønsker også å ha joystick til baugpropell nære styring og har satt av plass til den i bakkant av hendlene. Foran hendlene er 2 stk EVC-panel (start/stopp og EVC-control/aktivering).

Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk på hvordan dette ville bli når jeg pakket ut konsollen. Etter å ha fått den montert opp og fått tingene på plass ble jeg veldig fornøyd med form og funksjonalitet :smiley: , eller hva syns dere?

Timeteller: 799

Dager til utsett: 148 :flag:

Teak på badeplattform, festing av takplater

Det har vært godt med minusgrader i det siste så jeg har plusset på kveldene med litt inneaktivitet. Gikk derfor igang med å lime teak på lukene på badeplattformen. Dette er prefabrikert, ferdig natet fra Huseklepp og limes rett på uten tilpassing. Jeg mattet lukene med slipepapir, avfettet med rødsprit og la på Sikaflexstrenger c/c 5cm. Her er det viktig å ikke dra ut limstrengene for mye, men la de få litt tykkelse.

img_1862.jpg

Tilla passer på at det går rett for seg! :yesnod:

img_1864b.jpg

Deretter la jeg alle 3 lukene under press i ett døgn:

img_1863b.jpg

(batterier kan brukes til mer enn å levere strøm.. :yesnod: )

Så gjensto fuging/nating langs ytterkant av teaken. Jeg maskerte på begge sider av fugen:

img_1865.jpg

og la på svart Sikaflex. Jeg "dro av" fugen med en fuktet pappbit for å unngå at det ble for mye masse i fugen:

img_1868.jpg

dro over fugen med en fuktet finger,

img_1869.jpg

fjernet maskeringstapen, og da ble det slik, pent resultat :wink: :

img_1870.jpg

Har også montert takplatene i dekkssalong. Isolerte på alle ytterflater der jeg kom til.

img_1872.jpg

Her ses rett under flybridge, der jeg også har montert HCU'en til flybridge.

Takplatene er som beskrevet tidligere i 3 deler som er montert på en bakplate. Fikk tilsendt borrelåsbrikker fra Huseklepp og lagde alu.brikker, 3 stk på hver plate.

img_1875.jpg

Alu.brikkene stikkes over glassfiberkanten, og med borrelås på motstående side. Jeg måtte lage en motpart bestående av en trekloss (limt/skrudd) der jeg tok ut med en hullsag for borrelåset. Dette var nødvendig for å få riktig høyde på borrelåsen.

img_1877.jpg

Da ble det slik:

img_1878.jpg

ingen synlige skruer :smiley: (ser litt ujevnt ut på bildet, men det er ikke det! :nonod: )

Ellers så har denne uka gått med til opplegg og oppklamring av alle slanger fra defroster. La også opp et ekstra varmluftuttak på badet. Her har jeg nå ett uttak fra dieselvarmer og ett fra defroster. Har også lagt opp for gass til pentry, lagd bunn for gassflaske i SB stuerom på akterdekk, limt stålbeslag for komfyr, koblet alle lenseslanger på lensegalleri samt tilpasset teakdørk i forkant av pentrybenk (mellom luker og benk).

Timeteller: 827

Dager til utsett: 140

Elektronikk, 12V-installasjon

Julekvelden er her og det samme med en liten pause i båtprosjektet. Må innrømme jeg var innom en tur i båten lille julaften, men det er ikke så mye som blir gjort. Det har vært minus 15-20 de siste dagene og vanskelig å holde temperatur i båten. Jeg har derfor måtte gjøre en del saker inne. Siden siste innlegg har jeg jobbet en del med elektronikk, 12V installasjon over pentry (koblingsboks), tilpasset og lagt skrogtrekk på veggplater over pentry, montert autopilotpumpe og styringsenhet.

Når det gjelder elektronikk så bestemte jeg meg tidlig for å satse på Garmin. Raymarine har også vært langt framme, men er noe dyrere for å få nettverksfunksjonalitet (E-/W-serie). Jeg endte opp med følgende Garmin-utstyr:

- Garmin 4010, 10,4" multifunksjonsdisplay (i takkonsoll v/førerplass)

- Garmin 18HD radar

- Garmin VHF 200i

- Garmin GSD22 ekkoloddmodul

- Garmin GHP 10 autopilot m/fjernkontroll

bilde

Garmin GHP 10 autopilot

Her ses plasseringen av autopilotpumpe og styringsenhet, rett ved trimpumpe i motorrom:

bilde

Jeg monterte disse på en 12mm respatexplate. Hullet som ses til høyre for styringsenheten er for å ha kontroll med event. vannansamling i et vanskelig tilgjengelig "hjørne" i motorromdørken. Jeg monterte pumpa på et stykke 10mm skrogisolasjon for å ta opp noe vibrasjoner og derav redusert støy.

Type Garmin-plotter til flybridge har jeg ennå ikke tatt stilling til. Huseklepp kjører imidlertid på 4010, både oppe og nede. Alle nevnte enheter støtter NMEA2000 og planen er også å anskaffe NMEA-interface til motoren for å få motorinfo og drivstoffoppfølging over plotteren. Foruten selve NMEA-enheten krever dette nødvendig programvare på motoren. AIS står også på ønskelista :yesnod: . Radar, plotter og ekkoloddmodul sammenkobles med Garmins nettverkskabel (ut fra plotter). Foruten disse må ekkoloddgiver, temp.giver, GPS og VHF kobles sammen via NMEA-2000 kabel og derfra til plotter. Dette krever en del planlegging ift plassering av de ulike enhetene inkl T-stykker i NMEA-nettet. Her ses en skisse som viser tenkt plassering av de ulike enhetene:

bilde

plotter: over førerplass i takkonsoll, VHF: SB side over vindu, ekkoloddmodul: bak kjøleskap, kursenhet: under ekkoloddmodul. Dette gir en 1. "ansamling" av 3 T-stykker ved VHF og 2.ansamling (4 stk) bak kjøleskap/ved sikringsskap.

Legger også ved et par bilder av veggplater over pentry. Her er framsida:

bilde

og baksida: De 3 delene monteres sammen på en bakplate.

bilde

Ønsker en riktig god jul til alle som følger med! :cheers:

Timeteller: 843

Dager til utsett: 127

Montering av elektronikk

I jula har jeg gjort ferdig monteringen av all elektronikk inkl autopilot. Det gjenstår nå kun å montere radarantenne og koble til 12V. Har nå fått på plass plotter, VHF, instrument til autopilot, ekkoloddmodul, styringsenhet, kursenhet, montert autopilotpumpe, koblet til styreslanger og alle nødvendige kabler. Jeg hadde først tenkt å montere VHF'en oppe på siden av takkonsollen (SB side, over førerplass), men der er det ikke dybde nok. Jeg endte derfor opp med å plassere den i instrumentpanelet. Tror det skal bli bra!

Her er noen bilder:

img_1897.jpg

Takkonsoll, styrbord side, med NMEA-kabler og GPS-antenne.

img_1898.jpg

Takkonsoll, babord side. Til venstre i bildet ses trekkerør for strømkabel mellom babord og styrbord side som skal benyttes til LED-lyslist over sidevinduer. La samtidig inn en ekstra trekkesnor. Det gjør jeg forresten overalt hvor det trekkes en kabel.

img_1896.jpg

Overblikk takkonsoll med oppklamring av dropkabler i NMEA-nettet inkl 2 T-stykker og nødvendige nettverkskabler (til radar/ekkoloddmodul). Jeg monterte GPS-antenna på to finerbiter (for å få nok høyde for kabelen), det skal i følge manualen til GPS'en gå bra forutsatt at man unngår interferens med plotteren. GPS-signal gjennom glassfiberen skal ikke være noe problem. Skulle denne plasseringen allikevel bli et problem så kan GPS'en enkelt flyttes inni styrekonsollen på flybridge. Jeg har plassert plotteren slik at de 4 festeskruene i hvert hjørne går gjennom både teakplata og glassfiberen, dermed blir det ingen synlige skruer i teaken.

img_1906.jpg

Her er plotter kommet på plass! :wink:

img_1899.jpg

Her er autopilotinstrument og VHF kommet på plass

uten deksler blir det slik:

img_1905.jpg

og førerplassen ble da slik: (unnskyld rotet på kartbordet... :smiley: )

img_1907.jpg

Jeg valgte å modifisere innfestingen av autopilotpumpa litt. Jeg la inn plastforinger inni gummifestet som vist på bildet:

img_1903.jpg

Det ble en bedre løsning enn bare å skru gummifestet ned i isolasjonen/dempeplata.

Montert på plass og tilkoblet styreslanger og kabler til styringsenhet ble det slik:

img_1908.jpg

Det gjenstår litt oppklamring/opprydding av kabler og å montere deksler på kabelkanal.

Jeg plasserte kursenheten (i forkant) og ekkoloddmodul (i bakkant) bak kjøleskapet under førerplass. Her er det også andre ansamling av T-stykker i NMEA-nettet. Skal legge ut bilder fra dette stedet etter hvert.

Timeforbruk: 863

Dager til utsett: 116 (snart 2-sifret!! :sailing: )

Motorromsdørk

Godt nyttår til alle som følger med på bloggen! :smiley:

Forrige uke lå temperaturen på minus 25 hele uka og da tok jeg en liten "vinterferie" fra båtprosjektet. Det er jo ikke ferie uten litt (båt)fundering og planlegging for neste steg, så derfor satte jeg igang "ute" da tempen plutselig kom i pluss igjen. Tidligere i høst gjorde jeg en liten "feilbestilling" av teakdørk til salongen. Jeg fikk 5mm teak i respatex med svarte nater. Særdeles slitesterke greier og sklisikkert, men ikke slik jeg ville ha det i salongen. Så derfor tenkte jeg; hvorfor ikke i motorrommet? og slik ble det! :wink:

Jeg brukte 10mm fuktbestandige baderomsplater til underlagsplater (Trespo, 0,60x2,4) som jeg skar til først. Deretter tilpasset jeg teakplatene. Jeg måtte dele opp platene foran motoren i 2 deler, rett og slett for å kunne få de på plass, men også for enkelt å fjerne deler av dørken senere. Deretter er det 1 del på hver av motorsidene. 60 bredde holder akkurat både foran og på sidene.

Her er noen bilder:

Her foregår tilpassing av inspeksjonsluke over lensepumpa:

bilde

Juleserviset kommer til nytte, også her!

Så skjærte jeg ut i teakplata:

bilde

og bunnplata med litt mindre hull slik at jeg fikk underlag for luka:

bilde

og med luka på plass (skal lage et fingerhull):

bilde

slik ble det da i motorrommet:

bilde

og med inspeksjonsluka:

bilde

bilde

For sidene skrudde og limte jeg en lekt for å få opplegg og feste i plateskjøt. Lekta ligger også an mot skrogbunn ut mot sidene:

bilde

Her er styrbord teakplate ferdig tilpasset. underplata ikke lagt ennå.

bilde

På BB side velger jeg å legge teakplata helt bak til hekkplata. I tillegg vurderer jeg en hengslet platedel som slås opp i 90grader og lager skjerm mot motoren når man benytter motorromssider til stueplass.

Timeteller: 873

Dager til utsett: 109

Batteribanker, stuerom, diverse i dekksalong, forts motordørk

Siden forrrige innlegg har det gått i montasje og kobling av begge batteribanker inkl hovedbrytere, montasje av radarantenne, legging av gjenstående teakdørk ved pentry og montering teaklist under vindu styrbord. Har også lagd kasse for stuerommet fra midtkabin (over dieseltank BB) og gjort ferdig teakdørken i motorrommet. Det er mange kabler som skal kappes og gjøres ferdige med kabelsko og krympestrømper. Det Huseklepp sender med består av noe ferdiglaget, mens noe må lages på stedet, men alle kabler følger med (50 og 70mm2). Det er 70mm2 til motor, baugpropell og internt i batterikassene, resten er stort sett 50mm2. Her er noen bilder:

Her ses hovedstrømsbrytere fra baksiden, ser ut som det komplette kaos, men det er (heldigvis) ikke det :smiley: Skal bli seende bedre ut når jeg får stripset bedre og får på dekkplatene over kabelkanalene.

bilde

Til høyre ses skillerele som følger med på batterispenning på start og forbruk og sørger for start-/ladeprioritet. Til venstre er automatsikring for ankervinsj. Hovedbrytere er fra venstre mot høyre: vinsj/baugpropell, start, emergency (sammenkobler start/forbruk) og forbruksbatteri. Kabelkanaler av denne typen er vel og bra mht å kunne ta ut kabler der man ønsker, men "sidestengene" er sprø og knekker for ingen ting. Det forsvinner litt av disse når man smyger inn og ut av dette området! Til kapping av kabler brukte jeg en kraftig avbiter. Får man ikke et rent kutt her så får man ikke på kabelskoene, spesielt 70mm2 er trange. Til klemming/krymping av kabelsko brukte jeg Biltemas krympetang som fungerte greit, men er noe stor og tung å bruke i trange områder. Alle kabelsko har i tillegg "krympestrømper" av god kvalitet.

bilde

Her er begge batterikasser med 2 startbatteri til venstre og 3 forbruksbatteri til høyre.

bilde

Alle batterier er AGM-batterier av type Haze 105 Ah. Kassene er skrudd ned i dørken, i tillegg skrudde jeg sammen kassene i siden. Selv om disse batteriene ikke skal ha avgasser så legger jeg opp for lufting av kassen til høyre (vanlig skroggjennomføring) med et gjennomgående hull mellom kassene. Lufteslange føres så opp til samlestokk der diesellufting er plassert (se bilde nedenfor). Kabelgjennomføringer gjennom kassene skal tettes med voks. Oppå batterikassene ser jeg for meg en fin lagerplass for bl.a flybridgeputer. Var også spent på om det er mulig å komme "inn" etter at kassene er på plass, men det er ikke noe problem. :smiley:

Her ses fra venstre mot høyre ankervinsjrele, negativpunkt og 220V lader:

bilde

Laderen som følger med landstrømspakken lader i 2 kurser a 15A. I tillegg er det et 220V uttak (ikke tilkoblet, ennå).

Her ses kassen som blir et stuerom på 112 liter fra midtkabin, er laget av 10mm baderomsplater (Trespo), ensidig hvit. Er bare midlertidig satt på plass, men måtte faktisk inn med denne før batterikassene. Jeg ser for meg at kassen skal være demonterbar for å kunne komme til mannhull i BB dieseltank.

bilde

Har også tilpasset og fått på plass teaklist under vindu SB side, dvs vertikal og horisontal list i underkant av vindu. Limes og skrues.

bilde

Har lagt gjenstående teakdørk mellom pentry og luke samt bakkant pentry mot aludør:

bilde

Det gjensto litt på barskapet, men nå er også det ferdig med flaskehylle og dør:

bilde

Litt råflott å bruke et så fint skap til kun flytende føde og jeg kommer til å lage en hylle for fast føde også. :wink:

Her er radarantenne kommet på plass under presenningen:

bilde

Jeg måtte bygge antenna litt opp for å få nødvendig klaring over targabøylen og brukte 25mm svarte plastrør til det formålet. Må vente med å lime gjennomføringene for kablene til det blir litt mildere.

Til slutt et bilde som viser hvordan det ble i motorrommet etter at jeg ble ferdig med teakdørken. Vurderer faktisk å oppklassifisere motorrommet til mannskapslugar :wink:

bilde

Har ennå ikke skrudd fast dørkplatene, så derfor et lite avvik i natene..

Timeteller: 918

Dager til utsett: 96 (!) :flag:

Tidsforbruk - status

I et tidligere innlegg fra 31.07.09 hadde jeg satt meg noen mål for tidsforbruket på de enkelte delene av båten. Jeg har følgende status pr 25.01.10:

Målsetninger og forbrukte timer i parantes:

Forkabin inkl alt listverk: 170 timer (159)

Midtkabin: 75 timer (82)

Bad/toalett: 75 timer (61)

Midtgang: 30 timer (47)

Dekkssalong: 100 timer (140)

Teknisk: 100 timer (372)

Utvendig/flybridge: 50 timer (57)

SUM 600 timeverk (918)

Den store sprekken er som dere ser på teknisk side. Jeg husker en telefonsamtale med Trond Huseklepp i sommer der jeg tok opp omfanget på prosjektet. Han sa at jeg nok måtte regne med like mye jobb på teknisk side som på ”snekkersida”. Det hørtes utrolig ut da, men jeg ser nå at det stemmer bra. Jeg har nok ihvertfall 100 timer igjen på teknisk side og passerer dermed 1000 timer på dette prosjektet. Det er langt mer enn jeg så for meg da jeg begynte, men da tar jeg med alt av ekstrautstyr, elektronikk og egne løsninger/tilpasninger. Jeg har ført timeliste hver dag siden jeg begynte, kategorisert som beskrevet over. Som sagt tidligere er ikke målet med dette å bruke minst mulig timer, men det er artig å følge litt med på hvor mye tid som går med.

Nå gjenstår følgende:

Forkabin: taklister ved dollbord, gardinbrett/hyller, noe elektrisk montasje (brytere/lampetter), teppe på gulv.

Midtkabin: Luke mot ”tekniskrom” under kjøleskap, luke mot stuerom, teppe på gulv

Midtgang: Teppe på gulv, montering spotter i tak

Bad: Montering av toalett, spotter i tak og over vask

Dekkssalong: Veggplate over pentry, montering plate over og under kjøleskap, montering kjøleskap. Tilpassing&montering av platefront foran rekkeklemmer, montering bunnplate dashbord, kartbord, gardinbrett front og SB, gardiner, montering sofa/førerstol/co-pilotstol, diverse lysmontasje.

Teknisk: kobling rekkeklemmer, styrestrøm vinsj og baugpropell, montering radio/cd-spiller, montering VHF-antenne, montering TV-antenne, 12V-tilkobling av dieselvarmer, defroster, trimplan, lensepumper, pentrypumpe og all elektronikk.

Motorrom/motor: Stort sett ferdig..

Flybridge/utvendig: Kobling instrumenter i styrekonsoll fly, montering førerstol og ryggstøtte flybridge, montering lanternemast, montering luker badeplattform, montering snapdavitere, montering kalesje, priming og bunnsmøring.

Det nærmer seg en slutt, men det er fortsatt en del som må gjøres før sjøsetting som er planlagt 30. april! :yesnod:

Oljing av badeplattform, NMEA, forts 12V

Siden siste innlegg har det gått mest i installasjons-/koblingsarbeid på 12V. Jeg har fått det meste på plass i rekkeklemmene, har montert NMEA-interface på motoren og innimellom oljet på badeplattformluker. Her er noen bilder:

Jeg starter med det siste først. Når det gjelder oljing av teak på badeplattform så ønsket jeg å beholde teakens farge og glød uten at det blir glatt å gå på. Huseklepp anbefalte "Respect" teakolje og det fikk jeg tak i fra Maritim. Respect "Gylden" m/UV-filter. Her er før behandling/etter avfetting med rødsprit:

bilde

umiddelbart etter ett strøk:

bilde

etter at første strøk har tørket i 15 min (ihht boksen):

bilde

2. strøk skal påføres etter at 1.strøk har tørket i 15 min. Her er etter 4 strøk:

bilde

Jeg er veldig godt fornøyd med resultatet. Skal bruke samme metoden på teaktrinn i flybridgestige.

Ellers har det gått mye i installasjonsarbeid de siste dagene, ennå gjenstår det mye. Har montert alle innv. spotter og brytere. Her fra tak i dekkssalong:

bilde

Her fra rekkeklemmer der det meste nå er koblet, men skal "ryddes" mer opp i:

bilde

3 kabelstokker skal kobles inn på rekkeklemmene. Sikringspanel er bare å plugge rett inn i ferdiglagede plugger, det samme med instrumentbord, kjempegreit! :yesnod:

NMEA2000 interface for motoren er kommet på plass. Har montert enheten under dollbordet på styrbord side, rett ved HCU for uteposisjon:

bilde

Tilkobling er enkel; en kabel til X5 på HCU og andre kabelen går til et ledig T-stykke på Garmins NMEA-nettverk og vips er motoren en del av nettverket ombord!

(nødvendig programvare på motor gjenstår)

Her ses "teknisk avdeling", dvs under førerplass og bak kjøleskap, der det meste av NMEA-fordelingen er plassert:

bilde

Til høyre ses ekkoloddmodul. Kula er kursenheten for autopiloten.

bilde

Den gule kabelen er 12V forsyning til NMEA-nettet, de andre er såkalte "dropkabler" fra hver GARMIN-enhet. Skal også merke hvert T-stykke med DYMO-tape på det hvite platestykket. Tusjingen er bare midlertidig :smiley:

Timeteller: 955

Dager til utsett: 83 :yesnod:

Og lys ble det!

Spenningen var stor da det etterhvert begynte å nærme seg testing av 12V installasjon. Jeg vred om hovedbryteren....og jaggu ble det lys!

Etter testing av brytere, taklys, lanterner, radio/cd mm begynner jeg faktisk å få tro på at dette har jeg fått til! Det eneste som ikke virket etter hensikten var at ankerlanterna lyste sammenhengende uten at bryteren virket. Det viste seg å være en feil nummerering på rekkeklemmene som var årsaken!

Her er noen bilder:

fra forkabin med spottene tent:

bilde

Jeg kan kjenne på følelsen fra en "svirebror" i Sverige som jobbet med en NB870 som beskrev dette som en stor dag, den dagen da han kunne slå på lyset fra egen strømkilde ombord :yesnod:

Her fra badet med spottene tent:

bilde

(uten blitz for å få fram 12V-følelsen!!)

Har også montert lanternemast:

bilde

Det ser rimelig enkelt ut, men det tok mye tid å få mast på plass, kabler trukket og koblet alt her! (spesielt i 15 minusgrader)

I går begynte jeg med tilpassing av plate under dashboard og plate med dør foran:

bilde

Det måtte pappmal til før dette kunne skjæres til. Huseklepp leverer grovtilskjært plate med dør ferdig på plass.

Og her er plata kommet på plass. Har ikke skrudd den fast ennå da jeg venter på 3. og siste HCU for motoren. Den blir plassert bak denne plata. Sikringspanel skal også føres gjennom hullet og skrus fast.

bilde

Det skal legges benkplate over kjøleskap og endeplater under dollbord, så er jeg ferdig her.

Har også koblet radio/cd og jeg må si følelsen var bra da alt funket og det var bare å guffe på i vinterkvelden:

bilde

Det har vært svært kaldt de siste ukene og det er problemer med å holde plussgrader i båten. Her er modulatoren til Eberspächern som viser minus 5 i kveld:

bilde

Nå gjenstår kobling av dusjpumpe m/bryter, giver til vanntank, kjøleskap, defroster og lysbryter over pentry. Ellers er det meste elektrisk på plass. Kartplotter og ekkolodd virket også etter hensikten.

Timeteller: 1000 :crazy:

Dager til utsett: 68 :flag:

Innredning ved førerplass, rest over pentry

Kaldværet her i nord har vært langvarig og det har vært vanskelig å holde temperatur i nyskuta. Selv om dieselvarmeren er klar til start her jeg ennå ikke fyllt diesel på tankene så det går på elektrisk oppvarming, ennå. Har holdt meg mye i dekkssalongen den siste tiden og begynner nå å bli ferdig med innredningsmessige arbeider. Her er noen bilder:

Først over pentry der alt nå er koblet ferdig og testet:

bilde

Har også montert VHF-antenne og trukket kabel fram til VHF før jeg satte på veggplata. De blå trekkerørene går opp til flybridge. Her er det godt med plass til mere kabler.

Det ble slik:

bilde

Her valgte jeg å isolere i glipa mellom veggpanel og alu.dør. Brukte 20mm motorromsisolasjon.

Her er endelist ved aludør kommet på:

bilde

Her er ikke trangere enn at jeg fint kan ta ned veggplata for senere kabeltrekkinger.

og til slutt gardinbrett, det ble riktig så pent!

bilde

Har ventet en stund på 3. og siste HCU til motoren og da den kom fikk jeg gjort ferdig rundt førerplass.

bilde

HCU monterte jeg forresten i "teknisk rom" under førerplass, rett under døra til rekkeklemmene. Valgte allikevel å vente med innredningsarbeidene til den var på plass for å få klamret opp motorkabler på en skikkelig måte ved sikringspanelet/rekkeklemmer.

En annen liten tilpasning er at jeg valgte å lage "stuerommet" over kjøleskap (ut mot dollbord) så stort som mulig, dvs dypere enn standard. Dette for å ha mest mulig avsetningsplass for saker og ting. Mulig at jeg også avgrenser rommet i forkant med en kant slik at jeg kan sette kaffekanna her. :smiley:

bilde

Her er plata med dør og sikringspanel kommet på plass:

bilde

Har også montert begge gardinbrett/hyller i forkabin inkl taklister ute ved dollbord og er nå fiks ferdig i forkabinen. Her er det nå klart for at styrmannen kan sette igang med vasking.

bilde

Har ellers montert og koblet giver i vanntank, koblet givere i dieseltanker pluss noe småtteri som gjensto på badet.

Timeteller: 1042

Dager til utsett:55

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...