Jump to content

Gjennomgang av elektrisk anlegg i Risør 27


Henrik Johansen

Recommended Posts

Da nærmer våren seg med stormskritt og jeg har hatt i tankene å sette igang med  det elektriske i båten en god stund, men det har blitt utsatt. Grunnen til at jeg har utsatt jobben er fordi det ser helt forferdelig ut og jeg visste ikke hvor jeg skulle starte. Ledninger er blitt skjøtet overalt. F.eks, så fant jeg 6mm2 kabel skjøtet i en sukkerbit over til en 1,5mm2 kabel noe som IKKE er ok. 

Masse ledninger som ikke er i bruk og et et forferdelig rot hvor skikringene opprinnelig stiod. 

Legger inn litt info etterhvert som jeg jobber meg fremover, men må nok stå på ganske greit for å få det plass før våren. Har brukt skjema til et annet prosjekt som lå inne. Det var en Biam800 så vil gjerne takke han for meget nyttig info. 

 

Her er utgangspunktet  :thumbsdown:

 

bilde

 

 

Etter en liten opprydning på lørdag

 

bilde

 

Link to post

Ja det er et mareritt! hehe, men ja det skal være fint å få det i orden. Sover ikke godt om natta slik det er nå ;) men er det like greit å seriekoble jord og + på instrumentene og deretter felles jord ned til skinne? + skal vel til + på tenningslåsen? 

 

 

Jeg går ut i fra at du mener å koble - fra jordskinnen til - på instrument 1, så videre til - på instrument 2, så videre til - på instrument 3 og så videre? Da har du i så fall parallelkoblet, ikke ikke seriekoblet. :smiley: Det er i så fall helt korrekt og vil fungere smertefritt. :smiley:

(Seriekobling vil være å koble - til - på instrument 1, deretter - på instrument 2 til + på instrument 1 og så videre slik at strømmen går igjennom ett instrument for å komme til neste. Det vil ikke fungere).

+ til + på tenningslåsen om du vil "skru på" instrumentene når du skrur på tenningen. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det høres stort sett bra ut. :smiley: Men hva mener du med å ta + fra tenning og til sikringsboksen? Skal du drive alle forbrukere (kjøleskap, vannpumpe og så videre) fra den sikringsboksen? Og da hente støm til den fra tenningen? Da vil du i så fall måtte ha på tenningen for at du skal få strøm og det er vel ikke helt ideelt? I tillegg så er nok + kabelen som går til tenningen ikke dimensjonert for å drive stort mer enn startrele og instrumenter. Tror du vil få ett ganske alvorlig spenningsfall over den kabelen om du gjør det slik.

Sikringsboksen bør få strøm rett fra forbruksbatteriet, helst via en hovedstrømbryter.

 

Kan selvsagt hende at jeg har misforstått :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg ville ikke hatt noen forbrukere koblet på tenningen. Du kan selvsagt hente strøm fra + inn på tenningen (slik at tenningen ikke må stå på for å få lys), men jeg ville ikke gjort dette. Hvis ledningene er de originale fra motorprodusenten, så er denne kabelen knapt nok dimmensjonert for det motoren og instrumentene trenger selv.

Hvis du vil ha "store" og "små" forbrukere på hver sin sikringsboks for å ha litt mer orden og oversikt, så kan du heller hente strøm til begge fra samme plass.

Den enkleste måten å løse dette på er en tykk kabel fra forbruksbatteri til den + inngangen på "store" sikringsboksen (via hovedstrømbryter helst). Deretter så tar du bare en passende kabel å kobler på + inngangen på den "store" sikringsboksen og så til + inngangen på den "lille" sikringsboksen.

 

Håper dette var forståelig. Hvis ikke kan jeg tegne en kjapp liten skisse. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Den sikringsboksen ser helt grei ut.

Kabeldimmensjoner er avhengig av hvor mye strøm som skal gå igjennom dem og hvor lange de er så det er ikke ett veldig lett spørsmål å svare på.

Jeg brukte 32mm2 til + og - fra batteriet, men det er nok overdimmensjonert. 16mm2 holder helt sikkert. 6mm2 til de "store" forbrukerene er også solid og godt såfremt det ikke er veldig lange kabelstrekk.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Hovedsikring er ikke dumt i det hele tatt, burde ha det i min båt og men av forskjellige grunner så ble det ikke gjort. Tykkere kabel blir sjeldent feil, da er man sikker på at man slipper å bytte om 5 år etter at man har satt inn en hel masse ekstra elektriske dingser. :giggle:

 

Bare spør ivei om det er noe, hyggelig å kunne hjelpe litt. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det er fortalt om ein 7-leder kabel til instrumentgivere. Eg vil anbefala å bruka ein av desse ledarane til felles minusledning mellom instrumenta og sensorane. Dette fordi ein minusledning "som er der i alle fall" gjerne har sopass mykje strøm at der vert eit spenningsfall, som kan gi slike utslag som feilvisning i instrumenta.

Den sikringsboksen frå Biltema ser heilt OK ut, men eg legg inn her eit bilde av ein annen, som har plass til fleire sikringar, og som har skinne til minusledningar:

bilde

 

 

           Magne

 

Edit: skriveleif

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Bare en tanke... Hvis du har topolt anlegg(minus isolert fra jord/skrog/sjø) så kan det være en fordel og benytte seg av en sikring som er to-polt. Slik sørger du for at det er enkelt og isolere en jordfeil.

Bruker du skinne på minus, så er det kompliserende og finne den. Samt at du faktisk ikke har noen beskyttelse av minusledningene, hvis du skulle være så uheldig å få flere større jordfeil...

Link to post

kan jeg bruke sikringsboksene du får kjøpt på biltema? http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Sikringsboks-2000036339/

 

Og hvor stor + kabel drar du fra batteriet? 16mm2? tenkte å bruke 6mm2 på de "store" forbrukerne, 

 

Hei

Mulig jeg har en sikringsboks med plass til 6 sikringer fra BEP liggende, ny og ubrukt, men får ikke sjekket før litt ut i uka.

Den kan du ev få - du bor rett i nærheten av meg om jeg ikke tar helt feil.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Hei

Mulig jeg har en sikringsboks med plass til 6 sikringer fra BEP liggende, ny og ubrukt, men får ikke sjekket før litt ut i uka.

Den kan du ev få - du bor rett i nærheten av meg om jeg ikke tar helt feil.

 

Heisann, ja det hadde jo vært helt suverent hvis du hadde det :) Takker og bukker, jeg har båten nede i Ørehavna. Hvis du ikke bor langt unna så kan jeg gjerne svippe innom og hvis det er ok?

Link to post

Bare en tanke... Hvis du har topolt anlegg(minus isolert fra jord/skrog/sjø) så kan det være en fordel og benytte seg av en sikring som er to-polt. Slik sørger du for at det er enkelt og isolere en jordfeil.

Bruker du skinne på minus, så er det kompliserende og finne den. Samt at du faktisk ikke har noen beskyttelse av minusledningene, hvis du skulle være så uheldig å få flere større jordfeil...

 

Ja det er et godt poeng, skal sjekke ut dette. Hadde planer om å bruke minusboksen til biltema. Den så veldig ålreit ut samtidig som du har beskyttelse på koblingene.

Link to post

Heisann, ja det hadde jo vært helt suverent hvis du hadde det :) Takker og bukker, jeg har båten nede i Ørehavna. Hvis du ikke bor langt unna så kan jeg gjerne svippe innom og hvis det er ok?

 

Skal innom en tur i båten på onsdagen etter jobben, da skal jeg sjekke, så sender jeg deg en IM. Du hører fra meg Henrik.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Det er fortalt om ein 7-leder kabel til instrumentgivere. Eg vil anbefala å bruka ein av desse ledarane til felles minusledning mellom instrumenta og sensorane. Dette fordi ein minusledning "som er der i alle fall" gjerne har sopass mykje strøm at der vert eit spenningsfall, som kan gi slike utslag som feilvisning i instrumenta.

Den sikringsboksen frå Biltema ser heilt OK ut, men eg legg inn her eit bilde av ein annen, som har plass til fleire sikringar, og som har skinne til minusledningar:

bilde

 

 

           Magne

 

Edit: skriveleif

 

takk for tipset, skal ta en sjekk rundt dette når jeg skal koble meg videre nedover :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...