Henrik Johansen Startet 22.Februar.2016 Del på Facebook Startet 22.Februar.2016 Da nærmer våren seg med stormskritt og jeg har hatt i tankene å sette igang med det elektriske i båten en god stund, men det har blitt utsatt. Grunnen til at jeg har utsatt jobben er fordi det ser helt forferdelig ut og jeg visste ikke hvor jeg skulle starte. Ledninger er blitt skjøtet overalt. F.eks, så fant jeg 6mm2 kabel skjøtet i en sukkerbit over til en 1,5mm2 kabel noe som IKKE er ok. Masse ledninger som ikke er i bruk og et et forferdelig rot hvor skikringene opprinnelig stiod. Legger inn litt info etterhvert som jeg jobber meg fremover, men må nok stå på ganske greit for å få det plass før våren. Har brukt skjema til et annet prosjekt som lå inne. Det var en Biam800 så vil gjerne takke han for meget nyttig info. Her er utgangspunktet Etter en liten opprydning på lørdag Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 En liten runde på instrumentpanelet på søndag Etter en liten opprydning, men er ikke ferdig enda, Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Dette så jo nesten værre ut enn Biamen! Blir nok godt å få orden på dette. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Ja det er et mareritt! hehe, men ja det skal være fint å få det i orden. Sover ikke godt om natta slik det er nå ;) men er det like greit å seriekoble jord og + på instrumentene og deretter felles jord ned til skinne? + skal vel til + på tenningslåsen? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Ja det er et mareritt! hehe, men ja det skal være fint å få det i orden. Sover ikke godt om natta slik det er nå ;) men er det like greit å seriekoble jord og + på instrumentene og deretter felles jord ned til skinne? + skal vel til + på tenningslåsen? Jeg går ut i fra at du mener å koble - fra jordskinnen til - på instrument 1, så videre til - på instrument 2, så videre til - på instrument 3 og så videre? Da har du i så fall parallelkoblet, ikke ikke seriekoblet. Det er i så fall helt korrekt og vil fungere smertefritt. (Seriekobling vil være å koble - til - på instrument 1, deretter - på instrument 2 til + på instrument 1 og så videre slik at strømmen går igjennom ett instrument for å komme til neste. Det vil ikke fungere). + til + på tenningslåsen om du vil "skru på" instrumentene når du skrur på tenningen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Ja det stemmer, mente paralellkobling :) men da tenkte jeg å ta + fra tenning og videre til alle instrumentene og + kabel fra tenning og ned til sikringsboksen. Giverkabler tenkte jeg å trekke i en egen 7 leder ned til motor Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Det høres stort sett bra ut. Men hva mener du med å ta + fra tenning og til sikringsboksen? Skal du drive alle forbrukere (kjøleskap, vannpumpe og så videre) fra den sikringsboksen? Og da hente støm til den fra tenningen? Da vil du i så fall måtte ha på tenningen for at du skal få strøm og det er vel ikke helt ideelt? I tillegg så er nok + kabelen som går til tenningen ikke dimensjonert for å drive stort mer enn startrele og instrumenter. Tror du vil få ett ganske alvorlig spenningsfall over den kabelen om du gjør det slik. Sikringsboksen bør få strøm rett fra forbruksbatteriet, helst via en hovedstrømbryter. Kan selvsagt hende at jeg har misforstått Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 nei jeg tenkte å ta de mindre forbrukerne som instrumenter, lys osv i den ene boksen og evt. ta de større på en annen boks. Er det mulig å samle d estørre forbrukerne på 1 sikringsboks? (pumper, kjøleskap osv) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Jeg ville ikke hatt noen forbrukere koblet på tenningen. Du kan selvsagt hente strøm fra + inn på tenningen (slik at tenningen ikke må stå på for å få lys), men jeg ville ikke gjort dette. Hvis ledningene er de originale fra motorprodusenten, så er denne kabelen knapt nok dimmensjonert for det motoren og instrumentene trenger selv. Hvis du vil ha "store" og "små" forbrukere på hver sin sikringsboks for å ha litt mer orden og oversikt, så kan du heller hente strøm til begge fra samme plass. Den enkleste måten å løse dette på er en tykk kabel fra forbruksbatteri til den + inngangen på "store" sikringsboksen (via hovedstrømbryter helst). Deretter så tar du bare en passende kabel å kobler på + inngangen på den "store" sikringsboksen og så til + inngangen på den "lille" sikringsboksen. Håper dette var forståelig. Hvis ikke kan jeg tegne en kjapp liten skisse. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Ser det jeg skrev kanskje ikke ble så lettlest som det virket i hodet mitt så lagde en enkel skisse: Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 helt suverent, tenkte det samme egentlig, da blir det 1 sikringsboks for de "store" forbrukerne og 1 sikringsboks med de "små" forbrukerne. Begge sikringsboksene er koblet sammen med 1 + kabel, forstod jeg det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 kan jeg bruke sikringsboksene du får kjøpt på biltema? http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Sikringsboks-2000036339/ Og hvor stor + kabel drar du fra batteriet? 16mm2? tenkte å bruke 6mm2 på de "store" forbrukerne, Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Den sikringsboksen ser helt grei ut. Kabeldimmensjoner er avhengig av hvor mye strøm som skal gå igjennom dem og hvor lange de er så det er ikke ett veldig lett spørsmål å svare på. Jeg brukte 32mm2 til + og - fra batteriet, men det er nok overdimmensjonert. 16mm2 holder helt sikkert. 6mm2 til de "store" forbrukerene er også solid og godt såfremt det ikke er veldig lange kabelstrekk. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 høres bra ut, mulig jeg bruker litt tykkere fra batteriet slik som deg, men tror nok jeg også setter en hovedsikring mellom hovedbryter og batteriet i tillegg :) Takk for hjelpen så lenge, mulig jeg kommer til å spørre litt til hvis det er ok? hehe Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Hovedsikring er ikke dumt i det hele tatt, burde ha det i min båt og men av forskjellige grunner så ble det ikke gjort. Tykkere kabel blir sjeldent feil, da er man sikker på at man slipper å bytte om 5 år etter at man har satt inn en hel masse ekstra elektriske dingser. Bare spør ivei om det er noe, hyggelig å kunne hjelpe litt. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Dinamo Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 (redigert) Det er fortalt om ein 7-leder kabel til instrumentgivere. Eg vil anbefala å bruka ein av desse ledarane til felles minusledning mellom instrumenta og sensorane. Dette fordi ein minusledning "som er der i alle fall" gjerne har sopass mykje strøm at der vert eit spenningsfall, som kan gi slike utslag som feilvisning i instrumenta. Den sikringsboksen frå Biltema ser heilt OK ut, men eg legg inn her eit bilde av ein annen, som har plass til fleire sikringar, og som har skinne til minusledningar: Magne Edit: skriveleif Redigert 22.Februar.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Bare en tanke... Hvis du har topolt anlegg(minus isolert fra jord/skrog/sjø) så kan det være en fordel og benytte seg av en sikring som er to-polt. Slik sørger du for at det er enkelt og isolere en jordfeil. Bruker du skinne på minus, så er det kompliserende og finne den. Samt at du faktisk ikke har noen beskyttelse av minusledningene, hvis du skulle være så uheldig å få flere større jordfeil... Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 kan jeg bruke sikringsboksene du får kjøpt på biltema? http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Sikringsboks-2000036339/ Og hvor stor + kabel drar du fra batteriet? 16mm2? tenkte å bruke 6mm2 på de "store" forbrukerne, Hei Mulig jeg har en sikringsboks med plass til 6 sikringer fra BEP liggende, ny og ubrukt, men får ikke sjekket før litt ut i uka. Den kan du ev få - du bor rett i nærheten av meg om jeg ikke tar helt feil. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Hei Mulig jeg har en sikringsboks med plass til 6 sikringer fra BEP liggende, ny og ubrukt, men får ikke sjekket før litt ut i uka. Den kan du ev få - du bor rett i nærheten av meg om jeg ikke tar helt feil. Heisann, ja det hadde jo vært helt suverent hvis du hadde det :) Takker og bukker, jeg har båten nede i Ørehavna. Hvis du ikke bor langt unna så kan jeg gjerne svippe innom og hvis det er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Bare en tanke... Hvis du har topolt anlegg(minus isolert fra jord/skrog/sjø) så kan det være en fordel og benytte seg av en sikring som er to-polt. Slik sørger du for at det er enkelt og isolere en jordfeil. Bruker du skinne på minus, så er det kompliserende og finne den. Samt at du faktisk ikke har noen beskyttelse av minusledningene, hvis du skulle være så uheldig å få flere større jordfeil... Ja det er et godt poeng, skal sjekke ut dette. Hadde planer om å bruke minusboksen til biltema. Den så veldig ålreit ut samtidig som du har beskyttelse på koblingene. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Heisann, ja det hadde jo vært helt suverent hvis du hadde det :) Takker og bukker, jeg har båten nede i Ørehavna. Hvis du ikke bor langt unna så kan jeg gjerne svippe innom og hvis det er ok? Skal innom en tur i båten på onsdagen etter jobben, da skal jeg sjekke, så sender jeg deg en IM. Du hører fra meg Henrik. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Det er fortalt om ein 7-leder kabel til instrumentgivere. Eg vil anbefala å bruka ein av desse ledarane til felles minusledning mellom instrumenta og sensorane. Dette fordi ein minusledning "som er der i alle fall" gjerne har sopass mykje strøm at der vert eit spenningsfall, som kan gi slike utslag som feilvisning i instrumenta. Den sikringsboksen frå Biltema ser heilt OK ut, men eg legg inn her eit bilde av ein annen, som har plass til fleire sikringar, og som har skinne til minusledningar: Magne Edit: skriveleif takk for tipset, skal ta en sjekk rundt dette når jeg skal koble meg videre nedover :) Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Skal innom en tur i båten på onsdagen etter jobben, da skal jeg sjekke, så sender jeg deg en IM. Du hører fra meg Henrik. Supert, takker Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Da har jeg fått på plass + kabel til instrumentene. det er paralellkoblet og tilkoblet tenninga. Fikk ikke gjort mer i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Blir bra det der Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.