Jump to content

Gjennomgang av elektrisk anlegg i Risør 27

Henrik Johansen

Recommended Posts

Den delen av det elektriske anlegget rørte jeg ikke når jeg oppgraderte Biamen, så jeg er ikke 100% sikker på hvordan det henger sammen. Men tenningen får strømmen fra startbatteriet på ett vis (muligens fra + inn på starteren. "Start" på tenningen går tilbake til startreleet på startmotoren. Hvordan ladelampen er koblet kan variere litt fra motor til motor tror jeg, men regner med den har en egen tilkobling på dynamoen?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Den delen av det elektriske anlegget rørte jeg ikke når jeg oppgraderte Biamen, så jeg er ikke 100% sikker på hvordan det henger sammen. Men tenningen får strømmen fra startbatteriet på ett vis (muligens fra + inn på starteren. "Start" på tenningen går tilbake til startreleet på startmotoren. Hvordan ladelampen er koblet kan variere litt fra motor til motor tror jeg, men regner med den har en egen tilkobling på dynamoen?

takker, jeg fant et koblingsskjema på nettet som er basert på en Volvo Penta MD, men prinsippet går ut på det samme ser jeg

takker, jeg fant et koblingsskjema på nettet som er basert på en Volvo Penta MD, men prinsippet går ut på det samme ser jeg

Stort sett likt på de fleste "snekkedieselene" :smiely:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ett spørsmål: Skal det være sikringer på ledningene som går fra motor og tanker før instrumentpanelet? Tenkte kanskje sette en sikringsbok ved motoren og koble alle giverne inn på denne, 

Nei. Ein sikring i ledningen frå tenningsnøkkel til instrument+ er greit, og den gjer jobben. Kanskje eit unntak for W kontakten på dynamoen, med ledning til turteller. Der kunne eg tenka meg å setja ein sikring nær dynamoen.

Magne

var en liten tur innom i dag og dro ut den gamle 7 leder kabelen. Det var bare 3 kabler som var i bruk og den var skjøtet halvveis da forrige eier tydeligvis hadde funnet ut at den var for kort etter å ha tredd den gjennom fra dashbord og ned i motorrom. (heller ingen sikringer på denne). Fikk ryddet litt der batteriene skal stå også.

Har så vidt startet med å legge trekkerør fra dashbordet og ned i motorrom. Kom ikke lenger da jeg måtte hente et startbatteri på 62AH. Da vil det bli det bli 3x110AH og 1 x 62AH start hvis alt går etter planen. Vil nok sette landstrøm kun på forbruk og la dynamoen ta seg av startbatteri med et skillerelè mellom som gjør at den vil lade forbruk når start er toppa. Ingen bilder i dag dessverre men skal i båten i morgen igjen så skal ta noen bilder da.

var i båten i går og kobla litt. Var litt usikker på hvordan jeg skulle koble glødinga fra tenningslås men kom frem til etter mange gode råd å sette et gløderelè ved motor og ta strøm fra starter. Satser på at det vil fungere men det har ikke vært noe relè der fra før. Forsøkte å legge opp trekkerør ved dash men det ble veldig stivt så mulig jeg må korte det ned litt og heller trekke noe løse ledninger og stripse. Ellers har jeg lagt trekkerør i motorrom. Har også lagt opp strøm til stereo og TV. 

bilde

bilde

Da har jeg gjort en del siden sist. Har trukket nye kabler til solcellepanel, stereo, lys i kabin og viskere. Fant også ut at jeg måtte løsne taket for å komme til og sjekke ut forholda. Der lå det mye grums. Gamle ledninger som var skjøtet i hytt og pine samt gamle råtne dekkskontakter. Tettet en del av disse satte inn en ny dekkskontakt til lanterne foran. Begynner å få trukket det meste nå men det mangler ledninger til høytalere osv. Neste blir nå å få alt i rør osv slik at det blir ryddig ned til skapet. Fant også ut at jeg spyledyser til viskerne faktisk men disse har jeg ikke koblet på da jeg mangler bryter, men hadde vært artig å fått det til å fungere.

bilde

bilde

bilde

• 3 uker senere...

Den tenningslåsen ser ut som den har terminaler som heiter 17 og 19. Dette legg då opp til at der kan setjast ein glødekontroller mellom desse to, og gå videre til glødepluggane frå 17. Hvis du bruker rele, kan dette styrast frå 19.

Så det vil si at jeg kan sette en bryter mellom 17 og 19 på tenninga og deretter ut fra 19 på tenninga til gløderelè ved motor? 

Så det vil si at jeg kan sette en bryter mellom 17 og 19 på tenninga og deretter ut fra 19 på tenninga til gløderelè ved motor? 

Ikkje det, nei.

19 er ein terminal som får strøm når nøkkelen er i glødeposisjon. Det er då meininga at den skal gi strøm til glødepluggane via ein glødekontroller. Denne glødekontrolleren er tiltenkt plass mellom 17 og 19, og 17 får strøm når starteren går. Dermed so blir glødekontrolleren utkobla, og glødepluggane får litt ekstra mens starteren går, dette skal kompensera for at batteriet då har mindre å gi.

Hvis du skal bruka gløderele, so kan det koblast til 19, og la gjerne strepp mellom 17 og 19 vera der.

Magne

Ikkje det, nei.

19 er ein terminal som får strøm når nøkkelen er i glødeposisjon. Det er då meininga at den skal gi strøm til glødepluggane via ein glødekontroller. Denne glødekontrolleren er tiltenkt plass mellom 17 og 19, og 17 får strøm når starteren går. Dermed so blir glødekontrolleren utkobla, og glødepluggane får litt ekstra mens starteren går, dette skal kompensera for at batteriet då har mindre å gi.

Hvis du skal bruka gløderele, so kan det koblast til 19, og la gjerne strepp mellom 17 og 19 vera der.

Magne

Ok, så da kan jeg bare kjøre en kabel fra 19 og til gløderelè og droppe å koble noe til 17? 

• 2 uker senere...

Da er jeg ferdig med det elektriske i båten. Alle brytere, instrumenter, tenning osv fungerer som det skal. Tusen takk for all hjelp og gode tips. Har også satt inn ny varmer som jeg fikk i posten og byttet propell, så da ser vi frem mot en fin sesong. Ha en fin sommer alle sammen!  

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...