Henrik Johansen Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Blir bra det der Ja får satse på det :) Fortsatt en del igjen men går fremover ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Blir bra det der Har du noen anbefalinger hvordan man kobler tenningslåsen mot starter, gjerne også med ladelampa? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Den delen av det elektriske anlegget rørte jeg ikke når jeg oppgraderte Biamen, så jeg er ikke 100% sikker på hvordan det henger sammen. Men tenningen får strømmen fra startbatteriet på ett vis (muligens fra + inn på starteren. "Start" på tenningen går tilbake til startreleet på startmotoren. Hvordan ladelampen er koblet kan variere litt fra motor til motor tror jeg, men regner med den har en egen tilkobling på dynamoen? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Benji Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Hei Henrik Har liggende en sikringsboks fra BEP med plass til 6 stk flate sikringer i. Den trenger jeg ikke så ta kontakt så kan du få den - sender deg en IM. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Henrik Johansen Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Den delen av det elektriske anlegget rørte jeg ikke når jeg oppgraderte Biamen, så jeg er ikke 100% sikker på hvordan det henger sammen. Men tenningen får strømmen fra startbatteriet på ett vis (muligens fra + inn på starteren. "Start" på tenningen går tilbake til startreleet på startmotoren. Hvordan ladelampen er koblet kan variere litt fra motor til motor tror jeg, men regner med den har en egen tilkobling på dynamoen? takker, jeg fant et koblingsskjema på nettet som er basert på en Volvo Penta MD, men prinsippet går ut på det samme ser jeg Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Februar.2016 Del på Facebook Svart 25.Februar.2016 takker, jeg fant et koblingsskjema på nettet som er basert på en Volvo Penta MD, men prinsippet går ut på det samme ser jeg Stort sett likt på de fleste "snekkedieselene" :smiely: Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Henrik Johansen Svart 25.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2016 Ett spørsmål: Skal det være sikringer på ledningene som går fra motor og tanker før instrumentpanelet? Tenkte kanskje sette en sikringsbok ved motoren og koble alle giverne inn på denne, Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Februar.2016 Del på Facebook Svart 25.Februar.2016 Ett spørsmål: Skal det være sikringer på ledningene som går fra motor og tanker før instrumentpanelet? Tenkte kanskje sette en sikringsbok ved motoren og koble alle giverne inn på denne, Nei. Ein sikring i ledningen frå tenningsnøkkel til instrument+ er greit, og den gjer jobben. Kanskje eit unntak for W kontakten på dynamoen, med ledning til turteller. Der kunne eg tenka meg å setja ein sikring nær dynamoen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 25.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2016 var en liten tur innom i dag og dro ut den gamle 7 leder kabelen. Det var bare 3 kabler som var i bruk og den var skjøtet halvveis da forrige eier tydeligvis hadde funnet ut at den var for kort etter å ha tredd den gjennom fra dashbord og ned i motorrom. (heller ingen sikringer på denne). Fikk ryddet litt der batteriene skal stå også. Har så vidt startet med å legge trekkerør fra dashbordet og ned i motorrom. Kom ikke lenger da jeg måtte hente et startbatteri på 62AH. Da vil det bli det bli 3x110AH og 1 x 62AH start hvis alt går etter planen. Vil nok sette landstrøm kun på forbruk og la dynamoen ta seg av startbatteri med et skillerelè mellom som gjør at den vil lade forbruk når start er toppa. Ingen bilder i dag dessverre men skal i båten i morgen igjen så skal ta noen bilder da. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2016 var i båten i går og kobla litt. Var litt usikker på hvordan jeg skulle koble glødinga fra tenningslås men kom frem til etter mange gode råd å sette et gløderelè ved motor og ta strøm fra starter. Satser på at det vil fungere men det har ikke vært noe relè der fra før. Forsøkte å legge opp trekkerør ved dash men det ble veldig stivt så mulig jeg må korte det ned litt og heller trekke noe løse ledninger og stripse. Ellers har jeg lagt trekkerør i motorrom. Har også lagt opp strøm til stereo og TV. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Mars.2016 Del på Facebook Svart 1.Mars.2016 Den tenningslåsen ser ut som den har terminaler som heiter 17 og 19. Dette legg då opp til at der kan setjast ein glødekontroller mellom desse to, og gå videre til glødepluggane frå 17. Hvis du bruker rele, kan dette styrast frå 19. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2016 jeg tenkte å sette et heavy duty 200A relè ved motoren og til glødepluggene. Henter styrestrømmen fra tenninga så slipper jeg å trekke så tykk kabel :) Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 6.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2016 Da har jeg gjort en del siden sist. Har trukket nye kabler til solcellepanel, stereo, lys i kabin og viskere. Fant også ut at jeg måtte løsne taket for å komme til og sjekke ut forholda. Der lå det mye grums. Gamle ledninger som var skjøtet i hytt og pine samt gamle råtne dekkskontakter. Tettet en del av disse satte inn en ny dekkskontakt til lanterne foran. Begynner å få trukket det meste nå men det mangler ledninger til høytalere osv. Neste blir nå å få alt i rør osv slik at det blir ryddig ned til skapet. Fant også ut at jeg spyledyser til viskerne faktisk men disse har jeg ikke koblet på da jeg mangler bryter, men hadde vært artig å fått det til å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Var å båten i går og trakk kabler til høytalere og LED remser jeg skal ha under kanten akter. Måtte samle strømmen til lampene og lagde derfor en hjemmemekka koblingsboks for + og - Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Da har jeg jobbet hele påsken og er snart ferdig faktisk. Stripset og ryddet litt i dag, men mangler fortsatt noen kurser. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Hei, du har fått deg et pent og ryddigt strømopplegg med dette prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Dette ser bra ut. Oversiktlig og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 1.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2016 Den tenningslåsen ser ut som den har terminaler som heiter 17 og 19. Dette legg då opp til at der kan setjast ein glødekontroller mellom desse to, og gå videre til glødepluggane frå 17. Hvis du bruker rele, kan dette styrast frå 19. Så det vil si at jeg kan sette en bryter mellom 17 og 19 på tenninga og deretter ut fra 19 på tenninga til gløderelè ved motor? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Så det vil si at jeg kan sette en bryter mellom 17 og 19 på tenninga og deretter ut fra 19 på tenninga til gløderelè ved motor? Ikkje det, nei. 19 er ein terminal som får strøm når nøkkelen er i glødeposisjon. Det er då meininga at den skal gi strøm til glødepluggane via ein glødekontroller. Denne glødekontrolleren er tiltenkt plass mellom 17 og 19, og 17 får strøm når starteren går. Dermed so blir glødekontrolleren utkobla, og glødepluggane får litt ekstra mens starteren går, dette skal kompensera for at batteriet då har mindre å gi. Hvis du skal bruka gløderele, so kan det koblast til 19, og la gjerne strepp mellom 17 og 19 vera der. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 4.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2016 Ikkje det, nei. 19 er ein terminal som får strøm når nøkkelen er i glødeposisjon. Det er då meininga at den skal gi strøm til glødepluggane via ein glødekontroller. Denne glødekontrolleren er tiltenkt plass mellom 17 og 19, og 17 får strøm når starteren går. Dermed so blir glødekontrolleren utkobla, og glødepluggane får litt ekstra mens starteren går, dette skal kompensera for at batteriet då har mindre å gi. Hvis du skal bruka gløderele, so kan det koblast til 19, og la gjerne strepp mellom 17 og 19 vera der. Magne Ok, så da kan jeg bare kjøre en kabel fra 19 og til gløderelè og droppe å koble noe til 17? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 strepp mellom 17 og 19, so holder du glødingen ogso mens starteren går Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 4.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2016 strepp mellom 17 og 19, so holder du glødingen ogso mens starteren går ok, du mener å koble sammen 17 og 19 på nøkkellåsen og deretter fra 19 til gløderelè? Sorry men må ha det inn med teskje ;) Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 4.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2016 Perfekt! tusen takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 18.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2016 Da er jeg ferdig med det elektriske i båten. Alle brytere, instrumenter, tenning osv fungerer som det skal. Tusen takk for all hjelp og gode tips. Har også satt inn ny varmer som jeg fikk i posten og byttet propell, så da ser vi frem mot en fin sesong. Ha en fin sommer alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.