Maika Startet 22.Februar.2016 Del på Facebook Startet 22.Februar.2016 Jeg har renset PVC-jolla med en kraftig cleaner som fjernet flekker, og jeg vil nå sette inn jolla med voks for bedre beskyttelse. Normalt anbefales det voks for PVC-duk, men er det noen grunn til ikke å bruke vanlig gelcoat-voks? Sitter det dårlig kanskje? Kan det være skadelig for duken? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 (redigert) Jeg setter min inn med Vaselinolje etter rens. Går sikkert fint med ren voks, også, men det har jeg ikke forsøkt. Vanskeligere å få av kanskje ? Vaselinolja er lett å jobbe med. Bare gnir det av så det blir tørt. Blankt og fint etterpå. Redigert 22.Februar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 PVC tåler ikke UV stråler. Det er derfor man gjerne bruker midler som har UV filter for å unngå at PVC duken går i oppløsning. De midlene man kan få kjøpt til slike båter er tilsatt UV filter. Hempel, Jotun, 3M med mange fler lager slike midler. Til inspirasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Takk for svar, Worry II: Jeg har lest at mange bruker vaselinolje, men det inneholder vel ikke UV-filter? alfaalfa: Ja, i tillegg til å gjøre overflaten lettere å holde ren, så ønsker man jo beskyttelse mot UV-stråling, noe vel gelcoat-voks vanligvis har, så er det noen grunn til ikke å bruke denne? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 (redigert) Jeg tenker at du vil få en gråaktig overflate på gummijolla når gelcoat voksen tørker, slik som svarte plastdetaljer på bilen blir etter "søl" under voksing. Redigert 23.Februar.2016 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Ikke hør på hva mora de sier. Her er alle tips om hva som skal til for å få et langt liv til gummijolla. http://www.divepartnerverksted.com/130378896 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
alfaalfa Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Ikke hør på hva mora de sier. Her er alle tips om hva som skal til for å få et langt liv til gummijolla. http://www.divepartnerverksted.com/130378896 Denne lenken viser til en leverandør av midler til PVC/Hypalon båter som skryter av de midlene de selv leverer. Det er vel dårlig kildekritikk ihvertfall. Jeg antar et Hampel skryter av sine midler på samme måte som Jotun og andre mener de er flinke til å lage gode produkter. Rart med det... Da er jeg usikker på om ikke mora di' kanskje er vel så relevant å høre på... eller ingen av dem... Vaselinolje oppgis av Ipex Inc til å ha negativ kjemisk påvirkning på PVC...som aceton og annet. Men det må ihvertfall være langt mindre skadelig for PCV enn vaselinolje for all del. Men det oppgis til å ha negativ effekt... Jeg ville tro at voks til gelcoat på PVC ikke nødvendigvis er så ille. Det kan brukes på lexan/akrylplast. Så hvorfor ikke PVC? Men test på en mindre del først. Usikker på hvor lett det er å få bort når det tørker på et mykere udnerlag som en oppblåsbar ponton. Men kjemisk bør det være helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Denne lenken viser til en leverandør av midler til PVC/Hypalon båter som skryter av de midlene de selv leverer. Det er vel dårlig kildekritikk ihvertfall. Jeg antar et Hampel skryter av sine midler på samme måte som Jotun og andre mener de er flinke til å lage gode produkter. Rart med det... Da er jeg usikker på om ikke mora di' kanskje er vel så relevant å høre på... eller ingen av dem... Siden de sier dette, så virket de seriøse, og ikke ute etter å mele egen kake. men en skal ikke skue.... Vi leverer dedikerte heldekkende havne-pressenninger til Zodiac. Ellers har JULA Varehus og Biltema egnede universale trekk og pressenninger til mange RIB-modeller opp til 22 fot, vel 6 meter til akseptable priser. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hakkannen Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 (redigert) Har brukt Jotun Hard Wax (tyntflytende gelcoatvoks) på riben siden den var ny (4 år gammel). Påfører 3-4 ganger i året, fiskeslo og slikt er så mye lettere å vaske vekk med litt voks under. Potongene er i PVC, har ikke merket noe negativt så langt. Har faktisk ikke kommet på å tenke på at voksen skal kunne ha noen negativ effekt, har bare tatt det jeg har hatt stående til moderskipet Hard Wax er visstnok basert på nanoteknologi, vet ikke om det har noe å si. Potongene er i alle fall fine i overflaten og kleber ikke. Mer dedikerte gummibåtvokser synes jeg er kriminelt dyre, men hvis det kun er dem som kan ta vare på potongene uten å skade dem er det nok gjerne verdt det. Redigert 23.Februar.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Gjerrigknark-meg (som er på lag med Skeptisktilatmantrengerdedikerteproduktertilalt-meg) har veldig lyst til å bruke voksen jeg har stående, men siden dette er en dyr jolle jeg nylig har kjøpt så sier Tagodtvarepåtingenedinegutt-meg at det er dumt å risikere å ødelegge en fin jolle for å spare litt penger, og at Gjerrigknark-meg burde skjønne at det uansett kan bli dyrt i lengden. Sjekkhvaprodusentensier-meg finner ingenting om å sette jolla inne med noe som helst (http://www.highfieldboats.com/wp-content/uploads/2015/05/CL_Manual_2014.pdf), men har sendt en mail til dem for å høre hva de sier. Googlelittpåmåfå-meg finner Poly Guard hos en annen jolle-produsent som understreker "Does NOT Contain Silicone or Wax " http://www.grandboats.com/care.htm. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Siden de sier dette, så virket de seriøse, og ikke ute etter å mele egen kake. men en skal ikke skue.... Vi leverer dedikerte heldekkende havne-pressenninger til Zodiac. Ellers har JULA Varehus og Biltema egnede universale trekk og pressenninger til mange RIB-modeller opp til 22 fot, vel 6 meter til akseptable priser. 1. Midler til RIB båter som de selv leverer mener de er verdens beste. Det tror jeg ikke noe på. Etter selv å ha prøvd det de største båtprodusentene har funnet frem til og selv lest tester fra hele verden har jeg funnet flere midler som er "best i test" og fra både USA og Europa har jeg valgt meg min favoritt etter 14 års testing. Det er mye skit som ikke fungerer, og mye som fungerer bra men dessverre ikke hele sesongen. Men det er etter lang tid med testing nå endelig mulig å ha blanke fine hypalon pontoner som varer hele sesongen! Der jobben ikke behøver å gjentas og som får det lett å ta bort møkk og måkeskit og holder pontoner myke og fine. 2. Et trekk krever en viss passform for å fungere. De selger trekk med passform til Zodiac og skjønner at de da ikke har til alle andre produsenter av RIB. Dersom de hadde sagt at trekket deres passet perfekt og best i verden til alle rib båter så hadde de sagt noe som kunden selv oppdager umiddelbart er feil. Derfor er de ikke så dumme. Men sier at da må man kjøpe noe et annet sted... Det er sjelden å finne en leverandør som IKKE skryter av egne produkter. Men en sjekk er om de har ulik produsent av produkter til PVC og Hypalon. Det er sjelden en produsent er best på å lage produkter til begge. Maika: Poly Marine har en god tilbakemelding på ulike RIB forum for dem med PVC pontoner. Jeg kjenner ikke deres produkter men de anbefales som sagt av flere i UK/Frankrike som er store rib miljøer. Du får dette på WEB butikk fra http://www.tender.no/vaskogpolish.htm Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Ellers bruker en lokal importør av PVC baserte båter produktene til Hempel på deres RIB pontoner. De har også prøvd ulike produkter og Hempel er ikke fordi de vil ha det billigste... dessverre fungerer ikke deres versjon til Hypalon (som er det jeg har) - joda den fungerer men det holder ikke hele sesongen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.