Lars Ole Startet 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2016 Jeg skal ha nye forbruksbatterier og siden jeg bor et sted med få alternativ til Biltema så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med å bruke Biltema sitt 180Ah startbatteri(link under) som forbruksbatteri? Eller om det er noen som har formening om dette batteriet egner seg som forbruksbatteri? Har forøvrig dette batteriet som startbatteri(2stk. seriekoblet) med god erfaring. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SMF-BATTERI-12V-180-AH-1100CCA-2000029824/ Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 To 180Ah seriekoblet til 24V som start er vel litt overkill er det ikke? Trenger man virkelig så mye effekt for å få startet din motor? (Vi har en hjullaster her i havna som krever mindre startbank enn som så) Har du 24V i forbrukssløyfen også, så trenger du med andre ord minst to slike til. Jeg skal ikke spekulere i fordeler/ulemper med å ha et startbatteri i forbruk annet enn at et startbatteri vel er egnet til nettop det fordi det tåler høy belastning i startøyeblikket, men vel kanskje tåler dårlig å bli tynet langt ned over langen. Forbruksbatterier er vel beregnet til bedre å tåle å bli tappet ned til 50% kapasitet uten å ta stor skade av det. Selv har jeg et 85Ah 12V til start og to forbruksbanker med henholdsvis 3x85Ah og 2x106Ah (Dedikert til kjøleboksen). Jeg har to brytere som står mellom de tre bankene slik at de kan kobles sammen. (Start + forbruk1 - start + forbruk1 + forbruk2 - forbruk1 + forbruk2) Dette gjør at jeg kan få hjelp av Forbruk1 (og evt forbruk2 i tillegg) om det er lite strøm igjen på startbatteriet. Det jeg egentlig vil frem til er vel at det virker som du har litt overkill på startbanken og du skriver ingenting om du har 12 eller 24V på forbruk og hvor mange slike batterier du vurderer å installere. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lars Ole Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Motoren, en Saab Iveco Aifo 8061 SM20(6 syl., 180hk) har 24v system og trenger 1000CCA. Mulig det er overkill, men bedre med for mye enn for lite hvis motoren ikke vil starte og det er krise. Både motor og forbruk er 24v. I dag har jeg 2 x 180Ah som forbruk. Planen er å ha minimum det. Ja, det var det jeg lurte på om dette batteriet jeg henviser til ikke egner seg som forbruk. Er ikke så gira på å kjøpe feks 4 x 100Ah forbruksbatterier fra BT. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Om man snakker om rene bly syre batterier er den største forskjellen på start og forbruk at startbatteriet har et større blyareal ii batteriet. Dette gir større startstrøm, men også raskere opplading fra generator. Moa om du ikke ligger med batterilader eller solceller, er det åanbefale startbatteriet til forbruk. Jeg tror ikke det er noen vesentlig forskjell når det gjelder hvor mye du kan lade ut eller antall utladninger på et start eller forbruksmateriell. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Bruker lignende batterier selv, med suksess. Jeg har forbruksbatterier med skrukork, men i bunn og grunn samme batteriet. Tidligere hadde jeg forbruk fra Biltema, de holdt 10 år. Nå er det noe annet. Baugbatteri, aggregatbatteri og reservebatteri er Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Jeg er komfortabel med mine to parallellkoblede Euroglobe heavy duty semitraction 140Ah 1000CCA med propper med mulighet for å kontrollere/etterfylle vann som jeg har som forbruksbank. Jeg har ennå ikke tappet ut mer enn 30% av dem slik mitt forbruksmønster er, så jeg regner med å ha de i mange år. Nå er de ganske nye, jeg har kun hatt de i 3 år. Startbatteriet til min 30 år gamle 1,6 liters 44Hp Yanmar dieselmotor kjøpte jeg i en bilrekvisitabutikk, det er et Varta 60Ah 540CCA lukket standard startbatteri. Det starter motoren på max 3 sec, men det er jo heller ikke så gammelt, kun 8 år. Skulle det svikte, har jeg mulighet for å koble om og starte fra Euroglobe batteriene som har større CCA. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torsen67 Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Velger du Biltema så husk å ta vare på kvitteringen. Får du problemer med batteriet så er det enkelt å få nytt batteri eller pengene tilbake. De er fine sånn.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Og ta med deg noe å måle hvilespenningen med når du handler batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Kjøpte 2 stk 140 Ah startbatterier som forbruksbatterier nå. Ved sunn fornuft regner jeg med å ha dem i mange år. (Eget startbatteri og separate batterier til trusterne.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
NilsPils Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Og ta med deg noe å måle hvilespenningen med når du handler batteriene. Der har jeg erfaring. Jeg returnerte (uten problemer) en gang et Biltema-batteri som hadde en ødelagt celle. Samtidig målte jeg på en del av batterien i butikken og fant et til med en ødelagt celle samt flere med litt lav spenning. Etter det har jeg ungått å kjøpe batterier på BT. Men noterer meg at andre har gord erfaring med BT's batterier. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dakota Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Er bare 1 års garanti på Biltema sine fritidsbatterier fikk jeg beskjed om. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Hvorfor kjøpe på Biltema? Du får rimeligere batterier andre steder.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Det er bare å sjekke ut internettsiden til Biltema. Her finner du batterier som har fra ett- til fire års garanti. Regner med at de forholder seg til forbrukerkjøpsloven. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 (redigert) Jeg tror ikke det er noen vesentlig forskjell når det gjelder hvor mye du kan lade ut eller antall utladninger på et start eller forbruksmateriell. Da tror du motsatt av de fleste eksperter/batterileverandorer som har uttalt seg om emnet. Her er hva Trojan sier: (http://www.trojanbattery.com/Tech-Support/FAQ/BatterySelection.aspx) What is the difference between a deep cycle battery, a starting battery, and a dual-purpose battery? A deep-cycle battery has the ability to be deeply discharged and charged many times during its service life. It is designed specifically for powering electrical equipment for long periods of time. An automotive or starting battery is designed for brief bursts of high current and cannot withstand more than a few deep discharges before failure. This is why it is unable to start your car if you accidentally leave the lights on more than a couple of times. For applications where both engine starting and light deep cycling are required, a dual-purpose battery is often used. This type of battery is neither a starting nor a deep-cycle battery but rather a compromise between the two so it performs both functions adequately. Can I use my deep-cycle battery as a starting battery? deep-cycle batteries can be used for engine starting but starting batteries should not be used for deep-cycle applications. A deep-cycle battery may have less cranking amps per pound than a starting battery, but in most cases a deep-cycle battery is still more than adequate for the purpose of starting an engine. Redigert 24.Februar.2016 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Nå skal man heller ikke se bort fra markedseffekten av å flere produkter som mer eller mindre dekker samme formål. I forklaringen over leser jeg at man leverer ikke mindre enn tre typer batterier som med heller små marginer dekker samme formål, der hvordan man behandler batteriene muligens overstiger produktforskjellene. De beste batteriene ville vel være de man bruker i gaffeltrucker. Masse bly, korker for etterfylling og heftig lading. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Prinsippene som ligger bak er jo de samme for alle typer blybatteri, det er vel heller snakk om en optimalisering for å få ut noen % ekstra i spesielle applikasjoner. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 (redigert) Prinsippene er de samme, men tykkelsen på blyplatene er forskjellige. Blyplatene i et startbatteri er veldig tynne og porøse for å få en stor overflate i kontakt med elektrolytten, og dermed muliggjøre stort strømuttak. Ulempen ved dette, er at platene blir fortere ødelagt ved gjentatte dyputladninger. Redigert 24.Februar.2016 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Er det noen forskjell i selvutlading mellom forbruksbatterier og startbatterier? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Hvorfor kjøpe på Biltema? Du får rimeligere batterier andre steder.... Har du forslag på en leverandør med gode priser OG som sender? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Flere idèer en gjennomførbare løsninger? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Flere idèer en gjennomførbare løsninger? :-) Det kan du si Hulda;-) Jeg har i hvertfall landet på 4 X 100Ah forbruksbatterier fra BT(art.nr. 80-41001). Da burde jeg ha litt å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Sikkert en utmerket løsning. Ta vare på kvitteringen ved kjøpet, om det skulle være noe i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Bare 1 års garanti på de... Prøv å finne ut hva som ligger i Biltemas batterigaranti, det klarte de ikke å fortelle meg... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Med garanti forstår jeg, etter samtaler med ansatte hos Biltema, at jeg får et nytt batteri. Kravet fra Biltema er at jeg medbringer kvittering for kjøpet og at batteriet ikke har åpenbare påførte skader. Altså, kommer jeg inn med restene av et batteri som ser ut som det er sluppet fra 10-meteren, så får jeg ingen ting. På de to plassene jeg handler, Biltema i Moss og Sarpsborg, har det de få gangene jeg har hatt behov for å reklamere ikke vært noe problem. Mulig at velvilligheten kan variere rundt om i landet, men de burde jo ha en enhetlig reklamasjonspolitikk. Jeg har aldri hatt behov for å reklamere på batteriene. Og jeg har kjøpt en del batterier hos Biltema i løpet av de siste 15 årene. Men jeg har reklamert på elektroverktøy og håndverktøy, ikke noe problem. Ellers så leverer Biltema også batterier med 3 års- og 4 års garanti. Men de koster noen kroner mer. Jeg har et av disse med 4 års garanti om bord som reservebatteri, imponert over lav selvutlading. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Høres jo fint ut det Hulda. Jeg har også alltid hatt god erfaring med reklamasjoner hos Biltema men akkurat nå sliter jeg med 4 batteri som ikke virker og Biltema avviser ansvar selv om de er innenfor 4-års garantitiden. Personalet i Haugesund klarte ikke å fortelle meg hva garantien innebar bortsett fra at mine batterier ikke kom innenfor. De presterte også å si at Biltema ikke hadde noen definisjon av hva garantien på batterier innebar... Venter fremdeles på en endelig svar på hva som foregår... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.