sologglede Startet 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2016 Tenkte å lage en tråd om bmw d 636 motoren da jeg har en sånn i min båt.Lurer på hva det kan koste å få en slik motor totaloverhalt, hvor alle slitasjedeler byttes.Stempelringer, pakkninger, lager, reimer o.l.Må ha nytt startapparat å en full gjennomgang av alt det elektriske da noen målere ikke fungerer.Ledningene i båten ser ut som ett makkverk så er ikke noe jeg vil finne ut av sjøl, helst bytte hele lednings verket.Kan man levere inn hele båten eller må man ta ut motoren hvis man skal få verksted til å ta overhaling av motoren?Er en 22 fots Winner, får 30 knop med denne motoren.Hvor finner man deler? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Total overhaling. Vil koste deg på god vei mot en ny v6 bensin på 250 hk. Overhaling eller ny kabelstokk ca 15000 kr tenker jeg. Timepris på verksted er fort 1000 kr timen. Så alt du kan Gjøre selv. Sparer du gode penger på Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bårdp Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Er virkelig motoren kjørt så mye at den er utslitt og trenger overhaling? En total overhaling vil koste så mye at det vil være mye lurere og kjøpe en ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 (redigert) Motoren må ut av båten iallefall. Å gjøre en slik jobb på verksted blir naturligvis kostbart, om man ikke har kunnskap til å dra igang på egen hånd. Ikke de enkleste motorene å jobbe med, krever dokumentasjon og pinlig nøyaktighet over det meste. Men servicemanual ligger på nett, og deler kan man få fra england eller nederland hos firma som er spesialister på VM-motorer som dette er (produsert av VM Motori, Italia). Evt. hos Mercury-forhandler da Mercury overtok disse motorene fra BMW omkring 1990 (heter da Mercruiser D219. 3,6 liter er 219 kubikktommer). http://www.ravnsgarage.no Ligger nok litt info her på båtplassen også siden det har vært en ganske vanlig motor her til lands. Man får komplett sett med sylinderforing, stempel og stempelringer og det kan jo være smart å vurdere om det er slitasje i motoren. Men det måler man jo når motor er demontert før man vurderer hva som bør gjøres videre. Man finner nok av stoff om man googler eller søker på baatplassen iallefall. https://baatplassen.no/i/topic/79863-erfaringer-med-båtmotoren-bmw-d636-fra-slutten-av-80-tallet/ Her er delekatalog og div. info http://www.bmwmarine.com/parts.html Deler og ekspertise: http://www.vmdieselspecialist.com http://www.cftechniek.nl Redigert 22.Februar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ezach Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Min Malin har også en slik maskin under dørken. Sprek sak som i mitt eie i fire sesonger har vært pålitelig. Det blir spennende å følge med på hva du gjør med motoren. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.