Jump to content

Erfaringer med båtmotoren BMW D636 fra slutten av 80-tallet


Bergen dørk

Recommended Posts

De siste månedene har jeg sett på 2 aktuelle båter som begge har en BMW D636 på 180 HK i motorrommet. I begge tilfellene er det motorer som eierne har bare godt å melde om og de er tydelig godt vedlikeholdt. I det ene tilfellet er det en båtmekaniker som eier båten og som virker veldig kvalifisert i sin vurdering og erfaring med båten. Kjempemotor, sier han, under forutsetning av at den får vanlig vedlikehold og i disse 2 tilfellene, at kjøleproblemene som var med disse motorene når de kom på slutten av 80-tallet, er løst. I det ene tilfellet består dette at det er montert en ny eller ekstra oljekjøler.

 

Så til poenget: I begge disse tilfellene har ikke disse motorene (iflg eiere) hatt kjøleproblemer de siste 20-årene. I det ene tilfellet er dette også konstatert ved test av båt i ulike turtallsområder, samt høy belastning over noe tid, MEN:

 

- Hvordan sikrer en seg at dette er fornuftige kjøp, utover det at normalt vedlikeholdt er foretatt? Hva skal sjekkes spesielt på disse motorene?

- Bør en investere i ekspertbistand, dvs la en båtmekaniker teste motoren med de instrumenter og den kompetanse disse besitter? (det kan jo fort lønne seg opp mot bytte av motor om få år...huttemegtu)

- Og bør det at disse motorene har "dårlig rykte" og gjør båtene litt mer tungsolgte reflekteres i pris....eller blir det noe drøyt hvis motor er i topp stand og fungerer som den skal?

 

Håper dere forstår hva jeg er ute etter; rett og slett litt generelle råd om denne motoren for å sjekke den godt nok og unngå å bli "sittende i klisteret". Og det er selvsagt kjekt å høre fra noen som har denne motoren og har "live" erfaring.

 

P.S: Jeg har lest meg opp på motorens historie, de problemene de hadde når de ble lansert, hvordan produsenten løste dette og at den ble solgt ut til Mercruiser osv. Så akkurat dette er dokumentert andre steder på Båtplassen.

 

Disse motorene sitter blant annet i DaCapo 9000, Nidelv 28, Scand Baltic 29 (og det er spesielt de 2 siste båttypene vi ser på og vurderer).

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Dette må bli din egen vurdering, du setter selv spørsmålstegn ved bruktverdien av en slik motor ved ev salg, disse begynner å dra godt på åra å har i tillegg et noe frynsete rykte.

 

Gjøres kjølerne rene med jamne mellomrom er nok maskinene gode nok men jeg vil tro at noen av disse motorene nærmer seg enden av en naturig livssyklus der maskinen som sådan ikke representerer en reell verdi, dette bør reflekteres i prisen på båten du vurderer. Et motorbytte er svært kostbart å desverre ikke særlig lønnsomt med mindre man har planer om å beholde båten i veldig lang tid.

Link to post
Share on other sites

Enig med free. Båtmotorer fra 80-tallet bør ikke verdsettes høyt. Ellers er jeg godt fornøyd med løsningene på motoren. Ettersom det er forkammermotorer merker du veldig lett om det er dårlig kompresjon. Min D636 starter umiddelbart og det bør de du kikker på også gjøre.

 

Ellers er det motoren 95% lik mercruiser 4,2. Du kan kjøpe deler til D636 gjennom vanlige mercruiser-forhandler. Bare å hente delenummere fra denne siden.

 

Luftfilter, oljefilter og glødeplugger får du lett tak i billig. Impeller er den samme som sitter i TAMD41

 

Intercoolerne som sitter i disse motorene er ofte tært, og ny koster ca. 16 000. Dette er vanskelig å sjekke ut uten å ta de av og trykkteste...

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill sålangt. Enig i synspunktene som framkommer her, og skjønner det slik at det er nokså krevende å sjekke om disse motorene faktisk "vil levere" en del år til.

 

Selve rengjøringen av kjølerne - det bør kanskje også gjøres av verksted? Skal legge det på sjekklisten min med tanke på det jeg bør sjekke ut hos nåværende eier.

 

Det dere sier om alder; vil det egentlig i like stor grad gjelde for Volvo Penta, Yanmar osv med tilsvarende alder og bruk/vedlikehold?

 

Hvilken båt har du Snod?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

De er ingen grunn til å si at disse motorene har kortere levetid enn tilsvarende VP eller Yanmar nei. Vil vel heller si at de har lengre levetid enn dagens motorer. Tenk på at samme motor (med større ID sylinderforinger) er det tatt ut 320 Hk av på nyere Mercruiser motorer.

 

Jeg har motoren i an amerikansk båt, det er en 28 for Cabincruiser på 4,5 tonn. Den gjøre ca. 26 knop på maks med denne motoren.

Link to post
Share on other sites

har drevet med total overhaling på 9 -10 av disse motorer nå, de virker veldig solide, den eneste svakhet har vert intercooler , så husk rens og bytte pakninger.... deler er ikke så dyre når man bestiller de rett plass, og som der er andre der allerede har sakt, de yter ikke mye ut ifra volumen, så hvis man bruker litt tid på vedlikehold holder disse i mange år.

Link to post
Share on other sites

Interessant! Og takk for innspill.

 

Intercooler - det er ladeluftkjøler; ikke sant? Var det disse det opprinnelig var problem med på disse motorene? Og er det mer nødvendig å rense disse på BMW-motorene enn på andre motorer?

 

Rengjøring av disse; er det en verkstedssak eller en "hvermansen"-sak? Og da "hvermansen" i betydning av litt kjent med båtmotoren, men absolutt ingen mekaniker. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Enig med Snod og Spjærøy, har samme motorkonstruksjon bare ein sylinder mindre BMW D530 - 150hk, har min i småbitar akkurat no men det visar seg å kansje ikkje å vera nødvendig, var nok litt overnærvøsitet mht desse problemrykte som har fylgt desse motorane. :sweat:

 

Men det fantes ikkje slitekantar i foringane alt såg heilt ok ut. Resten ser også veldig bra ut. :thumbsup: For min del så handlar det meir om å vite kva eg har under dørken. :cheers_wine:

 

Med min erfaring som mekaniker på landbruk og anleggsmaskiner så ser eg nok det at det er vel bruken og mangel på god motorkunnskap/vedlikehald som drep desse motorane. :headbang:

 

Min påstand er som følger og gjeld egentleg alle motorar: Har ein sjøvassfilter, skiftar impeller kvart år (eller tek ut impeller og smør han inn med glycol og legg han iplastpose i kjøleskapet) då kan han vare i 3-5 år for den del. Om ein tek sjansen.

 

Orginalvarmevekslarane er kansje litt små på desse motorane, slik at dei krev kansje litt ekstra ettersyn mht. at dei blir grodde. ein saltsyrevask er 0 problem på denne typen. Men gjeld eigentleg alle motorar.

 

Kjøyre motoren driftsvarm før ein dreg opp i plan, gjeld også alle.

 

Sidan det er separate toppar så seier det automatisk meg at det betingar ein litt rolegare avdrag på gassen når ein skal ned i fart, slik at vasspumpa får tid til å kjøle ned toppane, rett å slett fordi vatnet må ut og inn mellom kvar topp for å kjøle dei ned. (ved heil topp går vatnet over heile toppen i langsgåande kanalar). Sjøvasspumpa sit her på registeret som på dei fleste andre båtmotorane og går då med 1/2 fart av motorens turtall.

 

Kombinasjonen av litt liten varmevekslar, separate toppar og rask senking av turtall = temperaturauke på toppane ein periode. :headbang:

 

Sjøvasspumpa greier rett og slett ikkje levere nok i den mest kritiske fasen der temperaturen stig, den interne vasspumpa (som går på dynamoreima har også fått redusert turtall, dog ikkje så dramatisk men ein god del.

 

Dette er akkurat samme motor som Merccruiser D636 men etter overgangsfasen sette dei på ein større varmevekslar.

 

Og det same med oljen, reinskleghet og sjekk av nivå, lite olje på motor betyr ikkje bare at oljepumpe må suge frå eit lågare nivå men også at det er mindre mengde å kjøle med. Og sist men ikkje minst olje av god kvalitet.

 

Bruke vassutskiljar med gjennomsiktig glas, skifte dieselfilter. har skrivd litt om det i eit tidlegare innlegg Link, sjekke dieseltanken/tømme for kondens.

 

Er ein nøye med dette held desse gode helseråd for ein motor :thumbsup: er eg sikker på at desse motorane går ein 5-10 000 timar utan problem kansje meir. Overhale og på han igjen. :sailing:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Her finnes deler: Link

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Intercooler - det er ladeluftkjøler; ikke sant? Var det disse det opprinnelig var problem med på disse motorene? Og er det mer nødvendig å rense disse på BMW-motorene enn på andre motorer?

 

Rengjøring av disse; er det en verkstedssak eller en "hvermansen"-sak? Og da "hvermansen" i betydning av litt kjent med båtmotoren, men absolutt ingen mekaniker. :smiley:

Problemet var for liten kjølekapasitet på olje. Derfor er det installert en ekstra oljekjøler på sjøvannskretsen.

En av forskjellene mellom VP-motorer og denne er at veivhusventilasjonen går forbi en utskiller og rett inn i innsuget (på baksiden av filteret). På VP har de et eget veivhusfilter.

Oljedamp kan da suges inn i motor og sette seg på turbo og intercooler. Det er lett å ta av intercooler, men ikke ta intercooleren ut av huset sitt. Er den tært vil den bare ødelegges av dette. Rørene kan renses uten å ta kjøleren ut av huset.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har sjekket med et verksted dette med rens av kjølesystemet på disse motorene, men de var primært opptatt av at dette egentlig gjaldt alle motorer og at problemer med disse motorene stort sett er relatert til for dårlig vedlikehold...ikke at det er BMW D636, for å si det slik (sålenge fix kit fra BMW med ekstra oljekjøler er utført - som for de fleste ble løst som reklamasjonssaker den første tiden). Ser jo etter en del søk på nettet at flere både fag- og lekfolk mener at motorene har fått litt ufortjent dårlig rykte pga problemene i starten, som for de fleste motorene ble fikset...slik jeg har forstått det.

 

Men det er vel her som i alle andre sammenhenger at det skal vanvittig mye til for å bygge opp et godt rykte, men vanvittig lite til for å ødelegge det. :sad:

 

For øvrig sier det verkstedet jeg nevnte dette for (som har mye erfaring med BMW og andre båtmotorer):

"Først og fremst er det viktig med et effektivt sjøvannsfilter som tar grovpartiklene, dernest så må varmevekslerinsatsene rengjøres i syrebad minst hvert tredje år, er luftsirkulasjonen dårlig og temperaturen i motorrommet for høy, så må en ekstern kjøler installeres."

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

En annen ting som er greit å tenke på;

Det er to rør som er ment å fjerne luft fra ferskvannskretsen. Disse er festet med banjo-bolter fra toppen av turbo og fra toppen av vannmanifolden, og ender opp i toppen av ekspansjonstanken/kjølevæsketanken.

På min motor var disse tette. Resultatet av å ikke få ut luften blir antakelig noe redusert kjøling av turbo og topper(selv om jeg ikke la merke til det).

 

To mulige måter å sjekke dette på:

1. Mye grums i som flyter i ekspansjonstanken (det finner man kanskje på de fleste motorer?)

2. Løsne banjobolten ved ekspansjonstanken med motor i drift. Det bør da komme vann ut. (Det vil komme vann selv om bare ett rør er tett)

 

bilder i dennetråden

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hva med å bruke rent vann uten glykol ? Det gir bedre kjøling.

Dersom man bruker 40% glykol, vil det gi nærmere 20% bedtre kjøling uten glykol.

Må da huske å putte glykol i "årene" før vinteren.

 

Ett alternativ er å gi den saltvann hele veien. Tærer litt, men mange motorer er tross alt saltvannskjølt og lever i beste velgående i mange mange år.

Vil i så fall være viktig at den blir ofte brukt og at man får kjørt gjennom mye ferskvann og deretter glykol før vinterkonservering.

Termostaten må da skiftes til en som åpner ved 60 grader. Ellers vil saltvannet krystallisere seg og tette kjølekanalene med tiden.

NB ! Ikkje gjør dette før dere har fått en "second opinion" da jeg ikke har prøvd dette selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...