aileenll Startet 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2016 Min etterhvert, gamle Facil 35, trenger oppgradering og tilpassing til mannskapet. Vi er godt fornøyd med egenskapene og størrelsen til/på båten. Men den har noen comfort problem: Adkomsten mellom cockpiten og salongen er kronglete og vanskelig. En klatrer først opp på bridgedeck og er da rimelig høyt oppe før en klatrer ned i cockpiten. På skarp slør og kryss kan dette være besværlig. Det hadde vært greit å kunne gå relativt rett inn og ned, som i en moderne båt! Adkomsten til akterkabinen er og kronglete, særlig om en ligger to voksne mennesker der. Det er ikke vanskelig å få Klaus der da.! Båten er vel ikke verdt mere en 200 båtkroner i dagens marked. Får å få noe moderne i samme størelse, så må jeg legge på 300 båtkroner. Da kan jeg alternativt bruke 200-250,- på oppussing og oppgradering. Jeg tenker å bygge en form til ny Cockpit, med karm til vindskjermer, og inntreden fra badeplattform akter. Denne vil jeg levere til lokalt grp-støperi for avstøpning. Så vil jeg skjerer vekk de tilsvarende deler på eksisterende deksform, tilpasse innredning og tilslutt lime på nytt. Er det noen her som har erfaring fra tilsvarende? Vil det være vanskelig å få skjøter tette og pene? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
bare lek(k)er Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Hei, har ikke egen erfaring med denne ommbyggingen, men har seil Contrast 36 endel, og skjønner problemstillingen... Dette blir vel en litt modifisert Contrast 370 som bare en en litt endret Contrast 36. Vet at det er flere som har gjort denne modifiseringen i Sverige. Er du medlem i Contrastforbundet? Vet sånn endring du vurderer er blitt gjort av flere der. Tror til og med at det eksisterer ferdige former, ihvertfall for endringene av hekken. http://www.contrastforbundet.org/ Pronavia Marine i Karlstad tror jeg støper endel for Contrasteiere, bla. Så vet jeg at de har laget ror mm Her er en som har gjort nesten samme jobben som du vurderer. http://www.sailguide.com/batfakta/comments_read.php?id=325&comment=2360 Trygve Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Har sett bilder av ein Contrast 36 der bridgedekket var fjerna. Trur denne var frå Nederland. Hugsar at dette var ei ombygging som eg likte, og at akterkabinen såg ut til å vere grei. Eg skal kjøpe ny båt i løpet av våren. Ein av tinga eg vil prøve å unngå er bridgedekk og (altfor) lang trapp ned i cabinen. Har hatt dette tidlegare, så eg skjøner ynskjet ditt om å bygge om. Du bør kanskje vurdere kostnad og arbeidsmengde i høve sal av båten du har no, for så å leite etter ny på bruktmarknaden med dei egenskapane du ynskjer. Men har du kunnskapar, lyst og vilje til å gjennomføre prosjektet - så køyr på Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Ha i bakhodet at det er en årsak til at brodekket er der. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Hei ! Har hatt samme ide vedr brodekk på min Contrast 36. Det er jo plass å ta av nede i akterlugaren slik at man kan få en utvendig høyde på brodekket tilsvarende sittehøyden på benkene. Dermed blir nedgangen mye enklere. Fikk en antydning om plastarbeide på ca 25-30' på denne jobben for et par år tilbake. Utfordringen blir skjøtevogna til storseilet. Den kan evt flyttes bakover eller legges lavere i "sittehøyde". Jeg bruker kicken til å holde bommen nede og slipper ut bommen ved å slippe på skjøtet. Bruker derfor veldig sjelden å justere på skjøtevogna og vurderte derfor å montere ett fast feste. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Er det dette du vil gjøre? I så fall ville jeg tenkt nøye gjennom noen punkter: Skjøteskinna til storseilet bør gjøres avtagbar hvis den skal plasseres som originalt eller som på bildet (ala Comfortina 32, men da med fullengde skinne) eller flyttes permanent ned på gulvet så den ikke er i veien for passasjen ned/opp. Hva hvis du får en brottsjø inn i cockpit? Vil det vanne renne rett ned i båten? Hvordan skal du unngå det? En plate som dekker nedre halvdel av døra mens dere seiler? Den bør i så fall kunne festes på en eller annen måte så den ikke faller ut hvis båten blir slått ned. Ingen vanskelig sak å løse, men det bør tenkes gjennom. Stivheten i skrog/overbygg. Du fjerner en ganske stor bit som bidrar til stivhet i skrog/overbygg. Hvis du strammer riggen mye - klarer du å åpne/lukke skyveluka etter modifiseringen? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bidevind Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 (redigert) Var noe sånt jeg hadde i tankene for ett par år tilbake. Men Innsteget skulle da være i høyde med sittebenkene. På den måten blir det hele stivere samt at skjøteskinna ikke blir et hinder i seg selv. Brottsjøer får da et "godt nok" hinder. Bilder illustrerer mine tanker: Redigert 23.Februar.2016 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Løygangen kan arrangeres sånn: Da hekter du den bare av i havn. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 En Contrast 36 eier i Søgne seilforening fikk bygget båten om til ny hekk på værftet i Sverige for litt over et år siden. Dette ser meget bra ut. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Rolf Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Var det en type åpen hekk eller den mer vanlige forlengingen med integrert badetrapp? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
ravddo Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Båten er bygget om til negativ hekk med integret badeplatform. Jeg målte båten inn igjen til nytt målebrev i fjor vår. Man må se godt etter for å se skjøten. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Rolf Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Slik som dette antar jeg? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
aileenll Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Takker! Som altid er her mange gode råd og tips. Jeg tenkte å åpne cockpiten i hekken, slik at evt bråttsjø rant ut der fremfor ned i salongen!. Løs løygang kan funke greit. Er det noen som vet om bredden på cockpiten er lik i Facil og contrast 36? Hadde spart meg for mye arbeid om svenskene satt på en ferdig form! :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
aileenll Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Vel våren er i annmarsj, og det er bare å komme i gang med klargjøring av båten for kommende sesong. Jeg begynner under dekk i år. Har lenge iritert meg over den kronglete og trange adkomsten til akterlugaren. Den går inn på babord side, så på tvers under bridgedekk så inn i køya. Det er en stor køye! Men om den innerste ønsker å lufte seg i løpet av leiet, så er det plundrete å komme seg ut. Og oppstår det en situasjon som gir panikk, så blir det vanskelig! Har derfor bestemt meg for å endre pentryet slik at komfyr og oppvask ligger langskips på styrbord side, med ny åpning direkte til akterlugar. Kjøleboksen må da flytte til kartbordet på babord side. Samtidig sikler og pusser jeg interiøret og gir det nye strøk med Polyueretanlakk. Men akk de slaurene på verftet der båten ble bygget var ikke nøye med å forsegle kantene på kryssfineren, i tilegg har de brukt enfiner i skap og benker som har svert dårlig kvalitet. 5 lag 1/2" lauan med dekkfiner av teak. Der de kommer i kontakt med fukt, suges denne opp og trvirket brytes ned av all verdens soppvekst Dette var bunnen av skapsiden på pentry mot motorkasse. Det har sugd vann som en svamp, og nå er det råttent! Jeg har nå kuttet av bunnen av skapsiden, den som var dårlig. Siden den nå skal stå lengre ute i borde passet det godt. Brukte håndoverfresen til å kutte ut utsparing til nye dører o.l.. klart for oppvask og komfyr. Neste ut er å lage plass for kjøla til babord Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
aileenll Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Det går fremover, men det tar tid, ny motorkasse og åpning på begge sider til akterkabin! Dørkene må ha 6 strøk med pu-lakk, tar tid å herde! I mens skulle en jo vært på fjorden, når været er slik: Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
larsern87 Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Har det skjedd noe mer i denne båten siden forrige oppdatering? :) Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Mulligan skrev On 23.2.2016 at 9.49: Ha i bakhodet at det er en årsak til at brodekket er der. Hva er årsaken/fordel med det? Spør bare av ren nysgjerrighet. Vurderte å se på en forlenget Contrast 36 i fjor som var for salg, men likte denne løsningen i cockpit så dårlig at jeg stod over...;) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Silkebrisen skrev for 13 timer siden: Hva er årsaken/fordel med det? Spør bare av ren nysgjerrighet. Vurderte å se på en forlenget Contrast 36 i fjor som var for salg, men likte denne løsningen i cockpit så dårlig at jeg stod over...;) Vel brodekket er en bariere som hindrer at brottsjø som evt fyller cockpiten renner ned i båten. Om en regner løslig på det, så skal det ca 700l vann til, før det renner over brodekket, og da renner det like fort over kanten bak. Om en i stedet for de dreneringsrørene som ligger fra cockpit og ut, i dag 2*2" rør setter inn to 4" rør fra bunnen av cockpit og ut bak på hekken. Så vil en fort kunne drenere 160l/sec og da burde ikke en lavere instigning vær et problem! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.