Jump to content

Båtpåske 2016 - Hvor går turen

bergetun

Recommended Posts

Er båten klar, blir det Oscarsborg i Oslofjorden. Det som er helt sikkert, er at jeg skal lengst mulig unna den hvite forurensningen. Skiene gikk i containeren for 20 år siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tradisjonell påsketur for oss til Koster hvis været er med meg og fruen. Her har vi de siste ti årene kost oss med herlige båtvenner. Det ligger allikevel en skygge over påsketiren til Koster. For et par år siden fikk jeg hjertinnfarkt på Koster og måtte hentes av Sjøredningen midt på natten. Formen nå er adskillig bedre etter opptrening.

Astor ligger sjøklar. Sengetøy er i dag hentet hjem og burkaen gikk også med hjem.

bilde

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Vi kjøpte en SunFast 37 i fjor høst uten å vite opp og ned på seilbåt (antar at pinnen skal stikke opp). Har ikke satt fot på båten siden dess. Har heller ikke seilkurs eller båtplass. Så naturligvis tenker jeg at det hadde vært kos med en båtpåske med familien  :smiley:

På den positive siden: båtplass ordner seg sannsynligvis (hos Heitmann) og det går vel an å bare putre rundt for motor, kanskje slippe ut rulleforseilet litt når vi er midtfjords og har god plass...? Det er webasto i båten og med litt gjennomtenkt påkledning må det da gå an å få til et par overnattinger, helst i uthavn. Hva tror dere?

Seilbåter er utmerkede motorbåter for folk som ikke har dårlig tid. Bare husk på at båten stikker litt dypere enn de fleste motorbåter og unngå lave broer, ellers er det bare tut og kjør.

Ellers får du jo sikkert med noen kyndige på en liten tur eller to for å skjønne omtrent hvilke tau som skal hvor, og hvordan en unngår å henge seg i fokkeskjøtet.

Er det ikke lurt å begynne med gjestehavner og så gå over til uthavn når man er litt mer sjøvant ? 

Det er  bare de seneste årene jeg har blitt komfortabel med å ligge i uthavn med større båter. Det er vel lettere å klappe longside til kai på en gjestebrygge i starten?

God tur :)

Kaptein Flukt: Om du får deg båtplass i Drøbak vil det enkleste for deg være å ta turen til Sandspollen og slippe ankeret der. Vær oppmerksom på at en del bryggeplasser på Heitmannbrygga har tidevannsstrøm, og det er ikke den beste havna etter mitt syn (bedre å ligge på Storsand på Hurumsida...). Forøvrig er planen for å lære seiling god, spesielt det med pinnen opp :-) 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Sandspollen er en veldig god idé! Vi har et par sesonger bak oss i en Saga 27 (bare si fra om noen trenger en slik en!) og er vant til å ligge i uthavn, dog ikke med så stor båt. Det er vel ikke mye besøk i Sandspollen på den tida av året, eller?

Drøbak tenker vi fordi vi bor på den sida (på Oppsal) og dessuten er det isfritt så båten kan ligge ute om vinteren. Og så er det sånn passelig beliggenhet med fine øyer nordover om vi vil ha en kort øytur og så åpner fjorden seg sørover om vi vil seile.

Seilkurs blir det i april/mai, da finner vi forhåpentligvis litt mer ut av alle tauene som går overalt. 

jeg hentet min aller første seilbåt hos Heitmann for en del år tilbake, og startet med påsketur til Sandspollen. Husker med glede de første gangene seil ble tatt i bruk, det var magisk for en tidligere motorbåtmann (jeg hadde aldri seilt før jeg kom ut av skapet). Gled deg til sesongen, og så ses vi sikkert utpå der. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jobber langfredag og andre påskedag, så det blir båttur lørdag og søndag, noe som begrenser aksjonsradiusen endel... Har ikke helt bestemt meg ennå, lurte litt på å dra nedover til Horten og Åsgårdsstrand. Lenger rekker jeg jo ikke! Kunne tenkt meg en tur innom Oscarsborg, men tror det bare blir som en liten pust i bakken på noen timer, ikke overnatting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...