880 Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Har i dag fartet Bergen rundt etter fire skruer. må ha lengre bolter til den nye turboen. Har forhørt meg de fleste plasser, men svaret er som oftes Er det noen her som har tips eller har noe liggende i roteskuffen Trenger 4 stk 3/8 unf x min. 57 mm. bmo Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Goddis77 Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Har i dag fartet Bergen rundt etter fire skruer. må ha lengre bolter til den nye turboen. Har forhørt meg de fleste plasser, men svaret er som oftes Er det noen her som har tips eller har noe liggende i roteskuffen Trenger 4 stk 3/8 unf x min. 57 mm. bmo <{POST_SNAPBACK}> Du kan prøve f.eks AK Maskin på Kokstad. De har hatt det jeg har trengt før. I mange lengder/størrelser. Quote Link to post
Tore B Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Hva med å kjøpe en gjengestang og noe muttere, kan det løse problemet? Quote Link to post
Birchwood 320 Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Hva med å kjøpe en gjengestang og noe muttere, kan det løse problemet? <{POST_SNAPBACK}> Tenk på strekk fasthet. Ymse kvalitet når det gjelder gjengestang. Best å bruke bolter i høg kvalitet. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
erwin-abel Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Hva med å gjenge opp til M12? Er det gods nok? M10 blir vel noe leit om det er 3/8 unf fra før. Quote Link to post
Kare_L Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Hvis alt annet feiler så kan jeg sende deg fire bolter her fra unaiten, men det tar nok en dröy uke i flyfrakt. Se f.eks. delenr. 91286A254 hos mcmaster.com Kåre Quote Link to post
880 Posted May 28, 2005 Author Share Posted May 28, 2005 Hvis alt annet feiler så kan jeg sende deg fire bolter her fra unaiten, men det tar nok en dröy uke i flyfrakt. Se f.eks. delenr. 91286A254 hos mcmaster.com Kåre <{POST_SNAPBACK}> Takker for tilbudet, var lenge fristet for denne løsningen, men en telefon til en gammel bekjent løste problemet. Rette bolter er nå på plass og skal i båten i morgen for å bgjynne montering og tilpassing av olje inn/ut av turbo samt eksos. Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
880 Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 Jippi Så er turboen tilpasset og montert. Dyret fyrte med en gang. Har ikke tatt prøvetur ennu da jeg har en kobling (slange) på inngående olje til turboen som jeg er noe usikker på. Måtte skjøte to rør og hadde ikke rett slange. Må handle ny i morgen. Har ca. 3 -3,5 kg. oljetrykk vil det fungere med slangeklemmer -dobble- eller må jeg ta den sure jobben med mye demontering og levere inn sakene for å få krympet på slangen?? Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Birchwood 320 Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Hadde aldrig våget å kjøre med slangeklemmer på oljen. Ikke for å skuffe deg men tenk hva som kan skje om dette hopper av.. Selv har eg stål forsterket slange med skru koblinger på dette punktet. Ny turbo er dyrt og en vaskejobb av motor rom er kjedeligt.. Har hatt større oljelekasje og det er noe dritt å få reint. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
880 Posted June 1, 2005 Author Share Posted June 1, 2005 (edited) Hadde aldrig våget å kjøre med slangeklemmer på oljen. Ikke for å skuffe deg men tenk hva som kan skje om dette hopper av.. Selv har eg stål forsterket slange med skru koblinger på dette punktet. Ny turbo er dyrt og en vaskejobb av motor rom er kjedeligt.. Har hatt større oljelekasje og det er noe dritt å få reint. <{POST_SNAPBACK}> Ny slanger med pressede koblinger er montert og silicon slange til returen ligger klar. Første prøvetur i dag med ny og kraftigere turbo. Har ikke testet ut maksturtall ennu, men syntes allerede etter en liten tur at motoren "støyer" mindre eller går litt mindre anstrengt. Skal (forhåpentligvis) i morgen ta en tur uten resten av manskapet ombord og tyne motoren en del for å se at alt holder mål.... Så dersom noen ser en FjordCruiser i Hjeltefjorden som ligger og driver mens dampen/røyken velter ut er det nok bare meg En ny erfaring er at moderne digital/datateknoligi er et fint verktøy på en slik gammel motor der det mest avanserte er dynamoen. Under demontering av det gamle oljerøret har jeg røsket løs noen ledninger på dynamoen, ingen lading. Her er så trangt at det er kun med speil og lys man kan - kansje - se noe. Løsningen ble bærbar pc og digitalkamera. Tok bilder i blinde, innpå pc'en. Mens bildene ble studert og jeg følte meg frem ble kablene montert i "blide". Resultat: lading ok..... Edited June 1, 2005 by bmo (see edit history) Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.