Jump to content

Autopilot Autohelm ST 7000. Koble to joystick?


Bisse

Recommended Posts

Har en Autohelm ST 7000 autopilot med joystick montert på "dashboardet". Har nå et sterkt ønske om å montere en joystick på armlenet. I bruksanvisningen står det at det kun er mulighet for en joystick. Noen som har en formening om det fins en løsning for å koble på en til?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Det går fint. Så lenge du ikke gir samtidige og motsatte inputs på de to joystickene. For å øke graden av idiotsikkerhet, sett inn en bryter for å velge aktiv joystick.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Intr. Så det går ann å sette to stk parrallelt altså?, men selvfølgelig bare bruke en av gangen. Hmmm. Er det virklig så lett? Hva med strøm? Og hva skjer om den ene stikka blir manaurert styrbord og den andre babord? Kan noe gå istykker? Den fungeret slik: Når autopiloten er på, og man trykker inn den lille røde bryteren på toppen av joysticken skifter displayet i autopiloten over til "manuel", og man kan styre med joysticken.

Redigert av Bisse (see edit history)

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Hei,henger meg på litt på denne tråden. Er det noen som har koblingsskjema på selve stikka? Tenkte å montere jeg også men lurer litt på om det bare er on-off brytere i stikka eller om den er proporsjonal. Hvis den er on-off kan en jo bruke hvilken som helst stikke.

Du kan jo sjekke denne linken her:

 

http://www.olajedatos.com/documentos/ST_Inboard_service_manual.pdf

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvis du kontakter Raymarine, så vil du få det svaret som står i instruksjonsmanualen. De kan strengt tatt ikke si noe annet.

 

Som jeg nevnte for deg, så er dette med "idiotsikkerhet" i form av hva som skjer ved motsatte, samtidige inputs på de to styrespakene å regne som terra incognita.

 

Den absolutt sikreste løsningen er å sette inn en vender, slik at kun én styrepinne vil være tilkoblet på et gitt tidspunkt. Hvis du kan leve med usikkerheten beskrevet i forrige avsnitt, så går det greit å sette dem parallelt. Jeg har selv benyttet sistnevnte variant, da det i det gitte tilfellet ikke ville være sannsynlig at begge styrespakene ville benyttes samtidig.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...