Jump to content

Endre utveksling på Twin Disk gear


Tore B

Recommended Posts

Ert det noen som vet om det er mulig å endre utvekslingen på gearet, eller er det like billig (dyrt) å kjøpe et anet gear med riktig utveksling? Gearet mitt har utveksling på 1.54 og propellberegningene tilsier en propell på 23 x 13 ........ Den finnes ikke! Kan til nød lages for en masse penger....og det tar tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et tilbud fra USA for noen år siden. Det gjaldt ombygging av TwinDisc MG502 fra 2:1 til 1.5:1. Husker ikke nøyaktig men det dreide seg om rundt kr 8-9000.- bare for delene.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har du ringt rundt å hørt da?

 

Sleipner Motor f.eks

Winrace

Progress

Telmo

Vetus

 

Kan jo hende noen har en brukt en selv om det ikke er noen ny. Hvis du finner en brukt en som er omtrentlig størrelse så kan du jo prøve den først i år. Neste år kan du får tilpasset den hos f.eks Winrace.

 

Usikker på hvor mye man klarer å vri en propell, men det kan du jo høre med Olle på WInrace om.

Her har du f.eks en : Link

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ert det noen som vet om det er mulig å endre utvekslingen på gearet, eller er det like billig (dyrt) å kjøpe et anet gear med riktig utveksling? Gearet mitt har utveksling på 1.54  og propellberegningene tilsier en propell på 23 x 13 ........ Den finnes ikke! Kan til nød lages for en masse penger....og det tar tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er Progress som er importør av dette giret, har du undersøkt hva det koster? :confused:

Link to post
Share on other sites

Fikk tak i 23 x 15 hos Vetus imprtøren det får duge i sommer. Utrolig hjelpsomme folk som jobber der. Meget akseptabel pris, og kommer med fly over natta fra NL for et par hundrelapper. Mye lekkre saker i den butikken der. :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Fint da!

 

Hvis du ønsker å ha en noe lettere etter å ha prøvd den f.eks denne sesongen kan du vri den til 23X13 hvis det er korrekt. Winrace hjelper deg og beregner hvor mye du bør endre når du gjør dem data etter prøvekjøring i sommer. Propellen blir bedre enn ny (fordi winrace avbalanserer bedre enn fabrikk).

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...