Jump to content

DMI Bølger- hva er akseptabelt- Bergen-Oslo/Windy 37


kverna@start.no

Recommended Posts

Hei. Skal hente båt i Bergen nå i mars. Skal ha med kona og et par andre, og de er ikke spesielt glade for bølger.


Hva kan jeg regne som akseptabelt nivå mht. bølger. Har allerede bestilt flybilletter til 18 mars, så krysser fingrene for lite vind.


 


Har pt. tenkt at om det blåser <6m/sec, og mindre enn 4 m bølger på DMI, så er det GO. Mer enn 4m bølger er NO GO.


 


Planlagt mest mulig innaskjærs,- øst for Stord, og øst for Karmøy. Dieselfylling i Egersund.


 


Hva tenker folket..


 


PS! Er en Windy 37 Grand Mistral som skal benyttes. Marsfart ca. 25kn.


 


bilde


Redigert av kverna@start.no (see edit history)
Link to post

4m bølger er for mye - for en noenlunde trygg ferd må max være 2m - om du ønsker å ha mulighet for å gå i plan. Husk at dette varselet er for "signifikant" bølgehøyde, så du vil få bølger på ca 1.6x varselet som største bølger .....Vind på 6-8 er OK, og det er stor forskjell om bølgene er dønninger eller om det er krapp sjø......med 2 m varsel og krapp sjø så kan du bare glemme å gå i plan, isåfall vil både du og båten få mye juling.

Link to post

Om kone & co er skeptiske til bølger fra før av vil de i det minste få all sin skepsis bekreftet om en forsøker å gå dundre i høy fart rundt Lista med fire meter bølger på værvarslet. Det er sikkert mulig å komme frem, men ville ikke gjort det når det er så mye annet en kan bruke fritiden på – og så mange bedre anledninger til å komme seg sydover.

Link to post

Jeg oppfatter at det er korte stumpete bølger som er et problem for folk ombord. Med sidebølger også som mye verre enn bølger som følger båtens "kjøreretning".

 

Ellers er stumpete bølger noe som oppstår når vind og strøm går hver sin vei, slik at omrpder der vind og bølger går i samme retning er viktig å se etter.

 

Dernst ville jeg såstå at om det har blåst lenge fra samme retning (og strømmen ikke går motsatt vei) så tåler folk og båt bølger opp til 4 m uten problem.

 

Vind - vi setter som regel ikke ut i vår 33foter over 15 m/s, men hadde jomfrutur i 19,8 m/s, men det var store gamle bølger så det var ikke ubehagelig. Det hadde blåst fra samme retning i 4 uker så det var helt greit. Det blir ikke "bølger", det blir kun litt motbakke og litt nedoverbakke. Rolige store bevegelser. Heldigvis også i retning som var tvers av ferdselsretning.

For bølgeskrekk er <10-12 m/s ikke noe problem. (Det er vanlig å regne at 13-17m/s vind gir bølgehøyde opp mot 4 m...)

 

Ellers er havstrekket Stavanger - Mandal det mest utsatte og det gir seg raskt etter Mandal (som en regel) (ingen regel uten unntak) slik at man kan gå i høye bølger så lenge det er for en kortere periode.

Link to post

På denne tiden av året er det vanskelig å si på forhånd hvordan været er. Når jeg gikk sist var det signifikant 2.5 meter. Vi gikk med en P 480 . Det var mye sjø. :)

Du må være forberedt på bomtur. :)

Men selvfølgelig kan det være gode forhold og. Jeg har gått over Jæren I slutten av februar og hatt flatt vann. :)

Sjekk Vær og vindvarsel på Lindesnes, Lista, Obrestad og Kvitsøy. Da får du reel vind som den er ute på havet.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Takk for tips til å tolke "bølgehøyder". Var vel litt usikker på tallene, men da vet jeg at om jeg har grense på 2 meter bølgehøyde, så bør det være ca. 1m på dmi varsel. Vil vel tro at vindretning har noe å si også. Nord og østavind vil vel være best mht. Bergen-Oslo?!

 

Ser vel at jeg ikke kommer meg fra Bergen før i 12 tiden,- så inneskjærst til egersund tar vel 6-7 timer?! Isåfall er det jo kveld da,- så kan jo se av om det roer seg i løpet av natta. Noen som har erfaringer om det vanligvis roer seg såpass at kveld/tidlig morgen er best å ta de værste strekkene?!

Redigert av kverna@start.no (see edit history)
Link to post

Hvis sjøen er grei, så ville jeg satset på å ta jærkysten i et jafs.

Dette kommer jo selvfølgelig ann på tid på døgnet.

Kommer du deg til Farsund, er det så og si innaskjærs resten.

Kjedelig å bli liggende i Egersund hvis været tar seg opp igjen.

Du har enda Listalandet som må rundes føre du er over de værste strekkene.

Lykke til og god tur.

Link to post

Jeg har erfaring med hele norskekysten og synes ditt spørsmål er veldig vanskelig å svare på.. men i utganspungtet er  vel 4m signifikant for mye i småbåt..  Det er litt mer komplekst enn som så og bare gå etter bølgehøyde.. man må ta i betraktning bunnforhold, bølgelengde vinnretning, gammelsjø.. er mannskap sjøvant osv.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Takk for tips til å tolke "bølgehøyder". Var vel litt usikker på tallene, men da vet jeg at om jeg har grense på 2 meter bølgehøyde, så bør det være ca. 1m på dmi varsel. Vil vel tro at vindretning har noe å si også. Nord og østavind vil vel være best mht. Bergen-Oslo?!

 

Ser vel at jeg ikke kommer meg fra Bergen før i 12 tiden,- så inneskjærst til egersund tar vel 6-7 timer?! Isåfall er det jo kveld da,- så kan jo se av om det roer seg i løpet av natta. Noen som har erfaringer om det vanligvis roer seg såpass at kveld/tidlig morgen er best å ta de værste strekkene?!

Nord eller øst er gunstig når du går fra Bergen. Når du kommer ned til Lindesnes er ikke østavinden særlig gunstig lenger. Men da kan du gå mye innaskjærs. Likavel blir det fort ruskete om det blåser mer enn 9 ms.

 

Når det gjelder hvordan sjøen roer seg på kvelden så er det svært varierende på denne årstiden. Men som nevnt før vil det gi deg mye svar dersom du følger med på vind tendens. Spesielt vindretning er jo avgjørende 9 ms fra vest sørvest I flere dager over Jæren lager en del sjø

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Båten klarar ofta mer än besättningen.

 

Men skräm, inte hustru och passagerare med skräcktur i hög sjö.

Risken är som någon skrev att Du får svårt att få besättning i framtiden.

 

Min uppfattning är att det är lättare att fördra medsjö än motsjö och sidsjö. Men försök undvika att gå i vågor som är över 1 meter mot och 2 meter medsjö. Se ut hamnar där det är goda kommunikationer på sträckan så att Du i tveksamma fall kan sätta iland dom som är minst sjötåliga och låta  dom åka vidare med tåg eller buss. Det har jag gjort flera gånger när vi gått från Bohuslän till Malmö. Bättre det än att ge besättningen dåliga minnen i samband med båtliv.

 

Ta sjösjuketabletter typ Postafen i förebyggande syfte så att sjösjuka undvikes.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...