kverna@start.no Startet 24.Februar.2016 Del på Facebook Startet 24.Februar.2016 (redigert) Hei. Skal hente båt i Bergen nå i mars. Skal ha med kona og et par andre, og de er ikke spesielt glade for bølger. Hva kan jeg regne som akseptabelt nivå mht. bølger. Har allerede bestilt flybilletter til 18 mars, så krysser fingrene for lite vind. Har pt. tenkt at om det blåser <6m/sec, og mindre enn 4 m bølger på DMI, så er det GO. Mer enn 4m bølger er NO GO. Planlagt mest mulig innaskjærs,- øst for Stord, og øst for Karmøy. Dieselfylling i Egersund. Hva tenker folket.. PS! Er en Windy 37 Grand Mistral som skal benyttes. Marsfart ca. 25kn. Redigert 24.Februar.2016 av kverna@start.no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 4m bølger er for mye - for en noenlunde trygg ferd må max være 2m - om du ønsker å ha mulighet for å gå i plan. Husk at dette varselet er for "signifikant" bølgehøyde, så du vil få bølger på ca 1.6x varselet som største bølger .....Vind på 6-8 er OK, og det er stor forskjell om bølgene er dønninger eller om det er krapp sjø......med 2 m varsel og krapp sjø så kan du bare glemme å gå i plan, isåfall vil både du og båten få mye juling. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Om kone & co er skeptiske til bølger fra før av vil de i det minste få all sin skepsis bekreftet om en forsøker å gå dundre i høy fart rundt Lista med fire meter bølger på værvarslet. Det er sikkert mulig å komme frem, men ville ikke gjort det når det er så mye annet en kan bruke fritiden på – og så mange bedre anledninger til å komme seg sydover. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Jeg oppfatter at det er korte stumpete bølger som er et problem for folk ombord. Med sidebølger også som mye verre enn bølger som følger båtens "kjøreretning". Ellers er stumpete bølger noe som oppstår når vind og strøm går hver sin vei, slik at omrpder der vind og bølger går i samme retning er viktig å se etter. Dernst ville jeg såstå at om det har blåst lenge fra samme retning (og strømmen ikke går motsatt vei) så tåler folk og båt bølger opp til 4 m uten problem. Vind - vi setter som regel ikke ut i vår 33foter over 15 m/s, men hadde jomfrutur i 19,8 m/s, men det var store gamle bølger så det var ikke ubehagelig. Det hadde blåst fra samme retning i 4 uker så det var helt greit. Det blir ikke "bølger", det blir kun litt motbakke og litt nedoverbakke. Rolige store bevegelser. Heldigvis også i retning som var tvers av ferdselsretning. For bølgeskrekk er <10-12 m/s ikke noe problem. (Det er vanlig å regne at 13-17m/s vind gir bølgehøyde opp mot 4 m...) Ellers er havstrekket Stavanger - Mandal det mest utsatte og det gir seg raskt etter Mandal (som en regel) (ingen regel uten unntak) slik at man kan gå i høye bølger så lenge det er for en kortere periode. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Jeg har kjørt flere ganger over Skagerak med lignende båt. Jeg hadde ventet til signifikant bølgehøyde var max 1-1,5 meter. Får man bølgene fra siden, er det mindre gunstig enn forfra/aktenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Støtter Euklid over her. Har desverre sett båteiere som har halt kjerring og unger ombord og gitt de en tøff seilas de seint kommert til å glemme. Resultatet var for flere av de at de fikk båten helt for seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Så enig med ovenstående: 4 meter signifikant er alt, alt for meget. 1-1,5 meter. Max. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Enig med debatantene over. Signifikant 4 meter vil si at jeg vil kunne oppleve brytende sjø i høyde med nedre salingshornene på Hulda. Det vil kunne bli en skremmende opplevelse i en liten motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 På denne tiden av året er det vanskelig å si på forhånd hvordan været er. Når jeg gikk sist var det signifikant 2.5 meter. Vi gikk med en P 480 . Det var mye sjø. :) Du må være forberedt på bomtur. :) Men selvfølgelig kan det være gode forhold og. Jeg har gått over Jæren I slutten av februar og hatt flatt vann. :) Sjekk Vær og vindvarsel på Lindesnes, Lista, Obrestad og Kvitsøy. Da får du reel vind som den er ute på havet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
kverna@start.no Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 (redigert) Takk for tips til å tolke "bølgehøyder". Var vel litt usikker på tallene, men da vet jeg at om jeg har grense på 2 meter bølgehøyde, så bør det være ca. 1m på dmi varsel. Vil vel tro at vindretning har noe å si også. Nord og østavind vil vel være best mht. Bergen-Oslo?! Ser vel at jeg ikke kommer meg fra Bergen før i 12 tiden,- så inneskjærst til egersund tar vel 6-7 timer?! Isåfall er det jo kveld da,- så kan jo se av om det roer seg i løpet av natta. Noen som har erfaringer om det vanligvis roer seg såpass at kveld/tidlig morgen er best å ta de værste strekkene?! Redigert 24.Februar.2016 av kverna@start.no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 det finnes en app som heter Kystvær, den gir lett tilgang til vindobservasjoner langs kysten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Scand Baltic Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Hvis sjøen er grei, så ville jeg satset på å ta jærkysten i et jafs. Dette kommer jo selvfølgelig ann på tid på døgnet. Kommer du deg til Farsund, er det så og si innaskjærs resten. Kjedelig å bli liggende i Egersund hvis været tar seg opp igjen. Du har enda Listalandet som må rundes føre du er over de værste strekkene. Lykke til og god tur. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Hvis du er i tvil så send damene med buss østover mens dere runder landet lengst sør. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Jeg har erfaring med hele norskekysten og synes ditt spørsmål er veldig vanskelig å svare på.. men i utganspungtet er vel 4m signifikant for mye i småbåt.. Det er litt mer komplekst enn som så og bare gå etter bølgehøyde.. man må ta i betraktning bunnforhold, bølgelengde vinnretning, gammelsjø.. er mannskap sjøvant osv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 (redigert) Takk for tips til å tolke "bølgehøyder". Var vel litt usikker på tallene, men da vet jeg at om jeg har grense på 2 meter bølgehøyde, så bør det være ca. 1m på dmi varsel. Vil vel tro at vindretning har noe å si også. Nord og østavind vil vel være best mht. Bergen-Oslo?! Ser vel at jeg ikke kommer meg fra Bergen før i 12 tiden,- så inneskjærst til egersund tar vel 6-7 timer?! Isåfall er det jo kveld da,- så kan jo se av om det roer seg i løpet av natta. Noen som har erfaringer om det vanligvis roer seg såpass at kveld/tidlig morgen er best å ta de værste strekkene?! Nord eller øst er gunstig når du går fra Bergen. Når du kommer ned til Lindesnes er ikke østavinden særlig gunstig lenger. Men da kan du gå mye innaskjærs. Likavel blir det fort ruskete om det blåser mer enn 9 ms. Når det gjelder hvordan sjøen roer seg på kvelden så er det svært varierende på denne årstiden. Men som nevnt før vil det gi deg mye svar dersom du følger med på vind tendens. Spesielt vindretning er jo avgjørende 9 ms fra vest sørvest I flere dager over Jæren lager en del sjø Redigert 24.Februar.2016 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Worry II Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 så inneskjærst til egersund Stavanger - Egesund innaskjærs, er nok litt vrien. Er vel kanskje den mest utsatte strekningen ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Skal samme veien nesten samtidig og ser lyst på det. Hvis folket ombord trives over Sletta og Sør for Karmøy vet du mye mer om folket, båten og sjøen. Alternativet med buss eller tog fra Stavanger eller Egersund til Sørlandet er fint å ha i bakhodet. Sjekk høyde på broa på Spangereid. Går du under slipper du neset. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Spangereid er 4.5 meter. Der går grand mistral greit under. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 En omvei, men en mulighet hvis vindretningen er lei, Spangereidkanalen seilingshøyde på 4,5 m Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
kverna@start.no Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Nice.. hadde ikke tenkt på Spangereidkanalen :). Legges opp som alternativrute i Pad`n. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Veldig fornuftig med alternativer liggende ferdig plottet. Det er ikke så lett å plotte ei trygg løype når det sjøer som verst. :) Er du heldig får du en kjempetur. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
-Luna- Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Om du har motvind på turen nedover ville jeg valgt å gå vest for Stord. Det kan bygge seg opp ganske masse sjø i Langenuen. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
mons Svart 24.Februar.2016 Del på Facebook Svart 24.Februar.2016 Jepp. Mye finere / variert natur å gå nyleia mellom Bømlo og Stord. Hvis været er bra er utsiden av Bømlo -forbi Espevær -utsiden av Karmøy og igjennom Kvitsøy en vakker tur. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jonas78 Svart 25.Februar.2016 Del på Facebook Svart 25.Februar.2016 Lykke til! Kan ikke dere gi en lyd når dere er i Bergen om dere har tid? Hadde vært kjekt å si hei! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
ebonita Svart 25.Februar.2016 Del på Facebook Svart 25.Februar.2016 Båten klarar ofta mer än besättningen. Men skräm, inte hustru och passagerare med skräcktur i hög sjö. Risken är som någon skrev att Du får svårt att få besättning i framtiden. Min uppfattning är att det är lättare att fördra medsjö än motsjö och sidsjö. Men försök undvika att gå i vågor som är över 1 meter mot och 2 meter medsjö. Se ut hamnar där det är goda kommunikationer på sträckan så att Du i tveksamma fall kan sätta iland dom som är minst sjötåliga och låta dom åka vidare med tåg eller buss. Det har jag gjort flera gånger när vi gått från Bohuslän till Malmö. Bättre det än att ge besättningen dåliga minnen i samband med båtliv. Ta sjösjuketabletter typ Postafen i förebyggande syfte så att sjösjuka undvikes. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.