Jump to content

DMI Bølger- hva er akseptabelt- Bergen-Oslo/Windy 37


kverna@start.no

Recommended Posts

Litt om bølger og bølgevarsel:

Bølgevarselet melder signifikant bølgehøyde, som enkelt forklart er gjennomsittet av de høyeste bølgene. Bølgestatistikk er ett eget universitetsfag, men noen enkle huskeregler går det an å lage som:

- Du må regne med enkelt bølger på det dobbelte av varselet (e.g. vareselet sier 3m signifikant bølgehøyde, vil du kunne møte en 6m bølge uten at det er  noe spesielt med det.)

- Bølgevarslene baserer seg stort sett på lineær bølgeteori  med korreksjoner, men sterk strøm, rare bunnforhold, der ferskvann møter saltvann, "uflaks" og mange andre forhold kan gi såkalte monsterbølger

- En bølge er ikke en bølge, brytende bølger er noe helt annet enn runde dønninger

- Hva som funker greit i en 30 minutter på morro, kan være helt utrolig jævlig om det varer i 4 timer og alternativet til å forsette er evakuering via helikopter...

 

Jeg hadde satt grensen på 1m til 1,5m signifikant bølgehøyde, og så hadde jeg planlagt drøssevis med "nødhavner" (40 minutter i land for å pisse, spise en vaffel og koke litt kaffe så er plutselig alle klare for litt kjipt vær igjen, og er de ikke det kan man drøye litt lenger å spise middag eller noe).

 

Om du fremdeles synes 3-4m høres OK ut: gå ut og finn nærmeste 2-etasjers hus og still deg helt inntil veggen og se opp mot taket: omtrent midt på vinduene i annen etasje finner du 4m, tenk nå at dette huset ikke er av tre og betong men saltvann på vei ned i trynet ditt...

Link to post

Jeg hadde en tur fra Stavanger til Drøbak for 12 år siden. Da var signifikant bølgehøyde ca. 2 meter. Vi traff ganske mange, som var på opptil 7 meter.

Vi hadde et tre bølge system rundt oss. Det blåste 15 m/s, og turen tok 10 timer til Egersund. Ønsker ikke dette igjen.

Eneste båter på sjøen var et tankskip og en stor fiskebåt, samt et Seaking helikopter, som tok noen runder rundt oss og forsvant.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Hei.

først gratulerer med fin båt. Regner med det er deg jeg snakket med på telefon i høst ang. utvendige puter :smiley:

Et par ting ang. henting av båten din. Windy 37 GM er B sertifisert og tåler enormt mye sjø.

sertifisering B. betyr Fartøy til bruk utenfor kysten, vindstyrke opptil 8 (Beauforts skala, Sterk kuling) og signifikant bølgehøyde opp til og med 4 meter.

Altså ved og tillate signifikant bølgehøyde på 4m så er du helt i yttergrensen for hva båten er konstruert for.  

Når det er sagt så synes jeg ikke du skal dra ut på denne ferden før du vet med sikkerhet at signifikant bølgehøyde er under 1 meter. 

Med ny og ukjent båt samt passasjerer med på tur, kan du skremme livskiten ut av folk om du skulle komme på ett par krappe 4 meterbølger. og disse kommer om den signifikante bølgehøyden er 1,5 til 2-3.

For min egen del setter jeg grensen på 1 meter signifikant. Mer en dette så blir jeg liggende, liker meg absolutt ikke utpå når bølgene begynner og slå over baugen, selv om jeg vet båten tåler det. Har vert uti drittvær et par ganger, en gang over Oslofjorden fordi jeg måtte hjem, og rundt Strømtangen fyr i 16 m/s sør vest, da skal jeg innrømme at jeg var livredd. Hadde full tillit til båten men skummelt var det. tipper bølgene var rundt 1,5 til 2,5 og krapp sjø og dette slo godt over baugen på Windyen.

Begynn og følg med på været 2 uker før henting og se an hvilken værtyper som kommer. Står lavtrykka i kø fra Nordsjøen hadde jeg ventet til neste høytrykk hadde stabilisert seg.  

Uansett ha en riktig god tur, med en knallfin båt..

Skip o hoi

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)
Link to post

Dejligt at læse alle de kloge og erfarne råd ovenfor. Jeg er helt, helt enig. Min værste tur var over Laholmsbugten i Kattegat en dag efter at det havde blæst fra NV  i to dage med 12-14 m/s.

 

Vinden var løjet af, men bølgeprognosen fra DMI sagde stadig 1,5 - 2 meter signifikant.

 

Fra land så det helt roligt ud, men vi var kun kommet et par mil ud, så rejste bølgerne sig bag os. Enkelte af dem var 3-4 meter høje, og det er ikke morsomt at se sådan en bølge komme bagfra i højde med flybridgen på en 12 tons og 12 meter lang Nord West. Så vi lagde kursen om til nærmeste havn i Båstad. Men det var lettere sagt end gjort.

 

Jo nærmere vi kom land, jo krappere og mere brydende blev bølgerne og til sidst surfede vi på dem ind i havnen - hvor det i øvrigt krævede tre personers hjælp på land for at få lagt til, da det stadig blæste 10 m/s...

 

Konen valgte herefter at tage toget hjem fra Båstad og jeg sejlede videre alene næste morgen...

Link to post

En ting til  http://kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/

Kjekt å kunne plotte ut de stedene  for havneanløp som kan være aktuelt.

Skriv ut de sider som er bra å ha, lese dere opp om områder med farlige bølger ved en spesiell vindretning og mye annet som er kjekt å vite om turen.

Bor en her østpå er bind 1 og 2 A/B  en fine gaver til navigatøren ombord, en jobb som er kjekt å sette bort for å engasjere.

Å planlegger turen sammen er halve moroa, og så er det lett å skifte til plan B, hvis plan A er for optimistisk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hei.

først gratulerer med fin båt. Regner med det er deg jeg snakket med på telefon i høst ang. utvendige puter :smiley:

Et par ting ang. henting av båten din. Windy 37 GM er B sertifisert og tåler enormt mye sjø.

sertifisering B. betyr Fartøy til bruk utenfor kysten, vindstyrke opptil 8 (Beauforts skala, Sterk kuling) og signifikant bølgehøyde opp til og med 4 meter.

Altså ved og tillate signifikant bølgehøyde på 4m så er du helt i yttergrensen for hva båten er konstruert for.  

Når det er sagt så synes jeg ikke du skal dra ut på denne ferden før du vet med sikkerhet at signifikant bølgehøyde er under 1 meter. 

Med ny og ukjent båt samt passasjerer med på tur, kan du skremme livskiten ut av folk om du skulle komme på ett par krappe 4 meterbølger. og disse kommer om den signifikante bølgehøyden er 1,5 til 2-3.

For min egen del setter jeg grensen på 1 meter signifikant. Mer en dette så blir jeg liggende, liker meg absolutt ikke utpå når bølgene begynner og slå over baugen, selv om jeg vet båten tåler det. Har vert uti drittvær et par ganger, en gang over Oslofjorden fordi jeg måtte hjem, og rundt Strømtangen fyr i 16 m/s sør vest, da skal jeg innrømme at jeg var livredd. Hadde full tillit til båten men skummelt var det. tipper bølgene var rundt 1,5 til 2,5 og krapp sjø og dette slo godt over baugen på Windyen.

Begynn og følg med på været 2 uker før henting og se an hvilken værtyper som kommer. Står lavtrykka i kø fra Nordsjøen hadde jeg ventet til neste høytrykk hadde stabilisert seg.  

Uansett ha en riktig god tur, med en knallfin båt..

Skip o hoi

Slutter meg fullt og helt til dette innlegget. Har akkurat den samme erfaringen fra Strømtangen. To av ungene har fortsatt et traumatisk forhold til både store bølger og Stømtangen.

 

Gratis med ny båt - lykke til med henting

Link to post

Mine to gutter (ca 10 år pluss/minus) her er greie å ha med å gjøre, og de få gangene vi har havnet i vær, så har reaksjonen vært skepsis til bølgene, så sjøsyke etterfulgt av apati og at de har sovnet. Ikke noe hyggelig med disse turene. Dette har vært i maks 1-2 m signifikant varsel. Men siden de elsker båtlivet har alt vært glemt etter ankomst i havn.

 

Jeg er også sjøsvak, men det går greit så lenge vi har fart og bevegelsene er som forventet.

 

Derimot: motorstopp i 2 m bølger? Da tror jeg at jeg nærmest må sende ut en Mayday, for ila 5 min kommer jeg til å være ubrukelig pga sjøsyke.

 

Kanskje noe å ta med i vurderingene det også-hvordan du reagerer ift sjøsyke altså.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Ta i mot alle gode råd! Mange av innleggene her er skrevet av folk som virkelig vet hva de snakker om! Og når du passerer Jærens rev er det viktig at du holder deg langt unna land! Det er grunt der!

Jærens rev og Lista er vel to områder som du må passere som defineres som farlig farvann på grunn av kryssende strømforhold. Og med ny og ukjent båt er det bedre å ta det med ro med et smil om munnen i stedet for kaos og stress. Lykke til!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  • 3 uker senere...

Sitter å kikker på yr nå. Brukt SKUDENESHAVN som referanse.. Planlagt tur hjem fredag. Tirsdag, onsdag 1m/s. Torsdag 3 m/s- blåser opp til 6 m/s på kvelden. Fredag 12m/s om formiddag. Ettermidddag (når vi skal passere stavanger) 15m/s.

 

Lørdag- 12m/s- ned mot 11m/s på kvelden. Ellers mye vind "hele uka".

 

Er det bare å booke om reisen,- blir vel litt for friskt kanskje utenfor jæren her nå.. 

Hva tror folket.. noen vits i å sette seg på flyet over (som forøvrig allerede er betalt).

Link to post

Du hadde ikke fått med meg på den turen. Tok den forrige helg med mye mindre vind i en Forbina 10000. 12-15 m/s er altfor mye. Husk du skal utenfor Jærens Rev, ille nok uten vind. Rundt Lista er heller ingen spøk. Husk at det koster 16.000,- med Uvland på båt til Fredrikstad. Du bruker 6000,- ? i diesel. + flybiletter og kost underveis. En bomtur, og budsjettet ryker conta fraktebåt. Det blir ikke kosetur det der..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Du hadde ikke fått med meg på den turen. Tok den forrige helg med mye mindre vind i en Forbina 10000. 12-15 m/s er altfor mye. Husk du skal utenfor Jærens Rev, ille nok uten vind. Rundt Lista er heller ingen spøk. Husk at det koster 16.000,- med Uvland på båt til Fredrikstad. Du bruker 6000,- ? i diesel. + flybiletter og kost underveis. En bomtur, og budsjettet ryker conta fraktebåt. Det blir ikke kosetur det der..

Pris på frakt av en slik båt som kverna har ligger på 26.000,- sånn til info! (http://www.ulvan-rederi.no) pluss at man må tur/retur for å løfte båten på båten fra vannet! Akkurat sjekket for frakt av min W37, men velger å kjøre den selv da jeg fikk med mannskap.

Skal forøvrig kjøre sammen med Kverna

Redigert av Mistralen (see edit history)
Link to post

Et tips om du velger å kjøre selv !

Fjordline går fra Bergen klokken 13.30. Den kjører innom Stavanger før den kjører til Hirtshals. Kan følge denne, den går i 23 knop. Vi gjorde det innaskjærs fra Bergen-Haugesund. (måtte ha diesel pluss at det ble mørkt, derfor ikke til Stavanger))

 

bilde

 

 

 Afrejse Bergen

13:30 **

Afrejse Stavanger

20:00 **

Ankomst Hirtshals

08:00

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...