Jump to content

Pioner 14 active vs. 15

Truserøsk

Recommended Posts

Hei

Jeg i lengre tid hatt lyst til å oppgradere min AL320, da den er litt trang for mitt bruk. Har derfor sett på Pioner sine 14- og 15-fotere. Har lest tester på begge, men klarer ikke helt å finne ut hvilken jeg skal velge av de to. 

Slik det er nå har jeg en langstammet Suzuki 9.9 2005 to-takt, men jeg regner med at denne blir for puslete for begge.

Selger sier at Pioner 14 har flere moderne løsninger, men at skroget er ganske likt. Han kunne ikke svare på hvordan sjøegenskapene var opp mot hverandre.

Båten bil bli brukt til fiske i fjord. Hvilken modell ville du ha valgt, og hvorfor?

På forhånd takk :)

Har egentlig sett på de samme selv, men var usikker. Den som heter 14 Activ er jo en ny modell med mange lure løsninger. Den er vel noe høyere i skroget kontra 15 foteren , men noe lettere, Kan jo også fåes med styrekonsoll. 15 foteren er jo større og "flatere", og tyngre, men er jo veldig stødig, og grei å fiske i fra. Kan jo også leveres med en liten midtkonsoll. Står jo en del ting og tang på www.pioner.no, som du kan studere litt på. Begge båtene er jo greie til sitt bruk, så det er jo vanskelig hva man prioriterer.

Har egentlig sett på de samme selv, men var usikker. Den som heter 14 Activ er jo en ny modell med mange lure løsninger. Den er vel noe høyere i skroget kontra 15 foteren , men noe lettere, Kan jo også fåes med styrekonsoll. 15 foteren er jo større og "flatere", og tyngre, men er jo veldig stødig, og grei å fiske i fra. Kan jo også leveres med en liten midtkonsoll. Står jo en del ting og tang på www.pioner.no, som du kan studere litt på. Begge båtene er jo greie til sitt bruk, så det er jo vanskelig hva man prioriterer.

Takk for innspill! Men er det nevneverdig forskjell på båtene, sett bort fra lenge og dermed litt vekt? Tro meg, jeg har lest sidene til pioner.no opp ned og bak frem :) Har du/noen mening om hvordan en uplombert 9.9 to-takt vil yte på båtene? Vil de plane med to karer?

Jeg har selv 14 Activ, og er kjempefornøyd med den. Liker godt alle de små rommene rundtforbi, og utsparing i siden til båtshake o.l. Har en 20 hk på den, hadde en 9,9 tidligere og det er for lite. Den planer med to mann men med lastet med teiner så sliter den. Sammenlignet med 15 så er den vel noe mindre oppi, men til mitt bruk har ikke det noe å si. Har heller ikke rattstyring eller noe ekstra. Den er flat under, så den slår litt i sjø, men er ellers meget stabil, krenger nesten ikke i det hele tatt.

Jeg har selv 14 Activ, og er kjempefornøyd med den. Liker godt alle de små rommene rundtforbi, og utsparing i siden til båtshake o.l. Har en 20 hk på den, hadde en 9,9 tidligere og det er for lite. Den planer med to mann men med lastet med teiner så sliter den. Sammenlignet med 15 så er den vel noe mindre oppi, men til mitt bruk har ikke det noe å si. Har heller ikke rattstyring eller noe ekstra. Den er flat under, så den slår litt i sjø, men er ellers meget stabil, krenger nesten ikke i det hele tatt.

Takk for synspunkt! Men jeg gikk for en 15-foteren. Jeg klarte ikke å bestemme meg, men da han sa at han bare hadde 15-foteren i Dark Line ble valget enkelt :) Nå trenger jeg bare ny motor...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...