karljohanD Startet 25.Februar.2016 Del på Facebook Startet 25.Februar.2016 heisann, skal male opp båten, noen som har prøvd Gelcoaten fra biltema? må den tilsettes både herder og voks fra biltema for og herde? på voks flasken stå det: Blandes med gelcoat. Gir topcoat, påføres ferdig laminat for åfå en beskyttende og klebefri overflate. 5 deler voksløsning blandes med 100 deler gelcoat. 60 ml. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Februar.2016 Del på Facebook Svart 25.Februar.2016 Det er helt korrekt at du må tilsette herder og voks for å få tocoat, som da herder helt ut i luft. Gelcoat (uten tilsatt voks) vil få en litt klissete overflate. Hvor på båten skal du male? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Torsen67 Svart 25.Februar.2016 Del på Facebook Svart 25.Februar.2016 Hvilket varenr er det dere snakker om? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Håper jeg kan stille et par spørsmål her og dette kan jo være nyttig for trådstarter også. Blir gelcoat med voks (topcoat) blankere i overflaten (penere) enn gelcoat? Jeg har lest at gelcoat skal dekkes til med plast i herdetiden, hvorfor det? Hva skjer om man ikke dekker til? Sitér dette innlegget Link to post
karljohanD Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 bler og male skråg og hardtopp på en ned falmet Nordan som org er gul :) voks: vare nr 36083, Gelcoat: 30622 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Ok, men jeg blir forvirret av Biltema-produktene. Jeg har selv tenkt å male skroget på min Sollux 24. Men, jeg trodde det var denne som skulle brukes: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Alkydmaling-2000037121/ Noen som kan bekrefte hva som er rett? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Om du skal male, er nok toppcoat ikkje det enkleste å bruke, krever grundig sliping før påføring, samt sliping rubbing og polering.Dette er på gelcoatbase Ville brukt 2 komp maling,den som Biltema hadde blei kalla toppcoat,så det er til å bli forvirra av Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Ok, så den jeg linket til er den du mener er vanskelig? Er det toppcoat? Sitér dette innlegget Link to post
karljohanD Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Om jeg ikke er så nøye på sluttresultatet så kan jeg rulle på topcoat. Den vil vel itilegg fulle i hakk og riper i den gamle gelcoaten? Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Min lille erfaring med gelcoat/toppcoat er at du bør betrakte det som en type sparkel som må slipe med flere graderinger sandpapir og rubbing for så til slutt poleres. Bruk heller en type maling/lakk produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 (redigert) Male skrog og overbygg har jeg gjort noen ganger men aldri med topcoat. Hvis du oppsøker en litt større fargehandler har de fleste div brosjyrer som kan hjelpe deg videre i hva og hvordan. Litt grunnarbeid gjør at sluttresultatet blir mye bedre. Male rett oppå hakk og striper gjør ofte til at det synes så mye bedre og irriterer etterpå. Du kan velge maling og glans ut fra om du skal ligge "blant fiffen" ved honnørbryggen eller bare en rein bruksbåt som skal se litt penere ut. Prisen pr boks høres ofte voldsom ut, men du bruker ikke så mye som du tror, da malingen er tyntflytende og dekker godt. Problemet er ofte at man legger på for mye maling så det begynner å renne. Mener jeg smurte 2 strøk på et 22 fots skrog og slapp unna med en boks. Flere og flere produsenter holder på å fase ut to komponent malingen. Blir faktisk ikke så stygt med en komponent som enkelt tror. Redigert 26.Februar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Å male eller rulle topcoat gir ikke et glatt eller blankt resultat. Koster du dette vil du se penselstriper og resultatet vil bli matt. Topcoat er ikke einet som topstrøk. Skal du bruke det som toppstrøk kreves (det som nevn over) mye arbeid. Sliping fra grovt sandpapir, mellomfint til fint vannslipepapir (1500 korning) Så må overflata rubbes og poleres. En marin maling/lakk som sprøytes rulles, er nok kanskje bedre for din del ja. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hakkannen Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Flere og flere produsenter holder på å fase ut to komponent malingen. Blir faktisk ikke så stygt med en komponent som enkelt tror. Enig, resultatet kan bli vel så bra, men hva med slitestyrken til enkomponent i forhold til tokomponent? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.