Jump to content

Total renovering av en Scand 7600


Scand7600

Recommended Posts

26. Hylleplater i kabin


Så var tiden inne til å begynne med hylleplatene i kabinen. Disse er buede med frest skråvinkel langs kanten for å komme helt inntil.

bilde

Nok en gang er de gamle hylleplatene kjekke å bruke som mal. Disse synes jeg imidlertid var ganske passe langt fra nøyaktig laget, så her blir det mye modifikasjoner. Og dette er modifikasjoner som ikke sånn uten videre veldig enkelt lar seg gjøre. De gamle platene gikk rett og slett ikke langt nok inntil i sidene. Synes heller ikke de to platene som møtes i midten var spesielt godt tilpasset. Nye mål noteres ca. hver 10 cm på den gamle platen for å gjøre tegninger til de nye platene.

bilde

Den gamle lekten som stiver opp platen og som brukes til å feste ryggplata hvor putene sitter fast med borrelås, rives løs fra den gamle platen. Denne er laget av et ekstremt tykt laminat (5-6 cm), og jeg tar meg ikke bryet å kjøpe en helt ny plate av denne kalibren, om det nå finnes. Mest sannsynlig er det flere lag laminatplater som er limt oppå hverandre. Siden jeg fikk de nogenlunde hele og fine fra hverandre, pusser jeg de istedet opp og gir de et strøk lakk. Heldigvis var det nesten kun hylleplaten som gikk i oppløsning. Disse forhøyningene kan jeg høvle bort på et senere tidspunkt.

bilde

Her sees den gamle hylleplaten og ryggplaten som har påstiftet borrelåsrems som skal holde ryggputene på plass i kabinen.

bilde

Ja det er nesten utrolig, men det jeg trodde var umulig viste seg å være mulig likevel. Mulig jeg var litt trøtt den dagen, men uansett hvordan jeg vrei og vridde på det fikk jeg ikke nok plate til å dekke malene. Det ville vært veldig synd, jeg var jo så nære så nære. Kunne jo alltids prøve en siste ting, og plutselig var de på plass. Høres kanskje enkelt ut, men hadde litt tungt for det den dagen tydligvis. Nok en plate utnyttet til det fulle.

bilde

Platene skåres ut med stikksag siden de har en jevn bue hele veien. Endene blir laget litt ekstra lange for å være på den sikre siden. Vinkelen i forkant må også stemme, og det gjorde de ikke med "originalen", nå har jeg litt å gå på. Det skulle vise seg å bli mange turer ut og inn av båten for å finjustere både buer og vinkler.

bilde

I samme slengen blir ryggplatene skåret ut med sirkelsag. Rette og greie "strekker". Her var jeg rett og slett usikker på om de vil klare knekken, og var rimlig spent på når tvingene ble strammet. Fabrikken bruker visstnok plater som er mer tøyelige, flere lag limt oppå hverandre, disse blir så malt. Dette synes jeg ikke er en like fin løsning, dessuten har jeg ikke disse platene for hånden.

bilde

Joda, det skulle vise seg å gå helt fint, men litt spenn blir det nok en stund fremover når disse blir montert på ordentlig. Og går det ikke så går det ikke. Da kan ingen si jeg iallfall ikke har prøvd :-).

bilde

Hylleplatene pusses til med båndsliper. Dens lange arbeidsflate passer ypperlig til å få en jevn, buet kant langs hele siden.

bilde

Så var det å få av gammelt Tech7 belegg fra disse "knektene" som ryggplaten sitter på. Disse kan nok som sagt utmerket godt få lov til å brukes om igjen. Det viktiste tas med skrape, resten pusses til. Overflaten blir uansett ikke synlig, men å få en jevn flate kan være greit.

bilde

Endene har så vidt blitt kappet i riktig vinkel i endene for å passe eksakt til platene som kommer til å sitte over. Båtens karrakteristiske "eggform" kommer nok en gang til syne når en jobber med kabininteriøret.

bilde

Så var det å skru bitene sammen. Würth messingskruer og skrueknapper ble kjøpt inn for anledningen. På nærmeste båtsjappe koster en slik skrue 4 kroner og femti øre. Isåfall skulle denne pakken ha kostet 900,- kroner om jeg kjøpte den der. Det er godt en har sine prosenter sier nå jeg. Kjekt å ha, og under halve prisen..

bilde

Da var jeg vel omtrent halveis i dette prosjektet. Først må alt nærliggende interiør monteres, så jeg finner den eksakte lengden på endene. Disse er med vilje laget litt litt for lange, så de kan passe litt bedre enn de opprinnelig gjorde. Venstre siden uten knapper, høyre side med. Avstand mellom hver skrue nøye oppmålt og lik over heile fjøla...

bilde

Hylleplatene i seg selv må jo få lov til å sitte fast i noe. Skruehullene lages parallelt med de som ble brukt til "lekta", her lages spor til messingskruene, slik at knappene som tres oppi kommer til å ligge jevnte med plata. Det er ikke mye feste disse platene skal hvile på, så skruehullene blir liggende ganske tett inntil.

bilde

Så var det lengden da. Den ene veggen til pentryen er klar nok til å skrus fast, og bestemmer hvor "kappen" må legges. Prøver å være nøye her, vet jeg kommer til å irritere meg over sprekken senere, hvis det går litt for fort og gæli. Nei pinsa kan brukes til så mangt, her er det nok av tid...

bilde

Så var det selve ryggplatene. De gamle legges inntil for å sjekke om vinklene på endene er bra. Det var faktisk ganske så bra. Er kanskje en grunn til å bytte ut disse ja...

bilde

En meget hendig gradmåler som har kommet til nytte mang en gang benyttes. Billig men bra fra Biltema. Denne kan føres rett over på gjæresaga og få korrekte vinkler, helt uten altfor mye hodebry. Den har så mange muligheter, at lagt en eller annen vei fungerer den glimrende.

bilde

Platene settes fast først uten både lim og skruer. Like nervøst hver gang om plata klarer bøyen. Bare slik kan lengden og alle vinkler tilpasses best mulig. Vankelig å få platene til å sitte der de skal, men finner en teknikk til slutt.

bilde

Da er det ingen flere prøver, nå gjelder det. Tech7 legges på for å få godt feste. Det bør gå på første forsøk, eller så blir det innmari mye unødvendig griseri. Finnes ikke noe verre stoff å kludre til med en dette altså. Men tynner kan fjerne det meste før det tørker, og i tørket konsistens er den veldig lett å skrape bort, så er vel summa summarum ikke så dumt likevel.

bilde

Da var det bare å spenne fast. Jammen godt en har tilgang til nok tvinger. For å få jevnt feste over det hele, trengs hver eneste en. Hull for skurer ble boret, og skruer skrudd inn, det knaket i platene. Det desidert mest teknisk vanskelige under hele prosjektet, og ikke minst mest nervepirrende. Vil platen holde eller ikke. Utfordringen var alle vinkler, og lengder, men ikke minst om platen holdt når den ble svekket av hull over det hele. Hylleplate nummer to fikk færre skruer, siden dette var en enorm påkjenning. Den likte ikke denne bøyen i det hele tatt. Men det gikk, og noen skruer måtte bare lages, for å få høyden og plasseringen riktig.

bilde

Utrolig fornøyd for at dette faktisk gikk. Iallfall en side helt ferdig. Hadde igrunnen ingen andre alternativer, iallfall så måtte eventuelt nye plater kjøpes inn, og lukt av masse ekstraarbeid hadde meldt seg. Det er ikke så mye av interiøret som har slike lengder, dessuten er de en viktig brikke for å få resten av kabinen ferdig. So fahr so good, men ei helt ferdig...

Tid:
16 timer (so fahr)

To be continued... (Mye som arbeides med på en gang :)
Link to post

27. Ny formgiving og støping av dørk i kabin


Noen ganger føler jeg at jeg kommer litt til kort med titlene av hva jeg egentlig arbeider med. Formgiving av dørk, nja, om det kan kalles dørk eller ikke er jeg nå litt usikker på. Å trå på den kommer jeg iallfall ikke...

Men likevel. Det er ikke mye som har blitt forandret med tiden hva gjelder detaljer i båten, men en viktig lurifiks har jeg lenge oversett.

bilde

Og da snakker vi om noen små forandringer under dørkeplatene til toalett og pentry. Kanskje vanskelig å se hva jeg mener, men dette litt sørgmodige bildet viser så vidt at teppet her ikke synes langs kanten på dørkeplaten. Istedet går den langt inn under nevnte steder, og går ikke i ett/stil med platene.

bilde

Har jo vært fremme med kameraet igjen da veit du, og oppdaget at slik skal det visst se ut i dag. En liten detalj kanskje, men slik vil jo jeg ha også. Har jeg gjort A kan jeg like godt gjøre B. Ble mange av de etter hvert kanskje, men stien blir til mens man går, eller noe... Her må det støpes for å få noen nye solide fundamenter.

bilde

Noen prøveplater lages i full fart for å se hvordan det kan la seg gjøre. Denne gangen på pentry-siden.

bilde

Så var lengden og graden på vinklene i endeveden i boks, høyden måles på flere steder. Vi snakker i grunnen om lite rette vinkler og flater altså. Litt lavere i den ene enden, og litt høyere i andre. Foruten ujevnheter og høydeforskjeller i selve formen. Litt skjevt feste av støttelister på pentry-siden som gjør at dørkeplaten lå litt skakk rettes i slengen opp.

bilde

Se det, det kommer seg. Helt perfekt må det uansett ikke være siden flatene skal støpes med polyester og glassfiber. Men rett bør det jo være når en først holder på.

bilde

Da gjelder det å gjøre det meste klart. Glassfiber, polyester, herder, pensler og noe å blande polyester og herderen i. Glassfiberen blir klippet opp i passende biter. Bare man duller lenge nok blir jo igrunnen alt bra med glassfiberen, så bitene blir ganske grovmålt.

bilde

Mmmm, polyester lukter så godt. Neppe sunt, men får nesten sommerstemning bare av lukta. Den ligner dog lite på hverken salt hav eller fisk.. :-).

bilde

Støypen begynner å bli ferdig, og det er snart bare å vente til det tørker en gang over natten eller i løpet av neste dag. Man slutter etter hvert å måle disse 1-2 % herder, når en har fått "feelingen". Iallfall på ting som dette. Hvor "close" en egentlig kommer kan jo diskuteres kanskje...neida...klart det er tett opptil, litt sjølvtillit må ein ha...

bilde

Da har de fleste flatene blitt pusset til, og dørkeplatene legges over for å kryss-sjekke passformen. Det virker som alt sitter slik det skal, platene sitter dønn og har fått en fin form med fine overganger. Nok av støv ja, så industristøvesugeren må frem i lyset igjen, etter vinterdvalen.

bilde

Skulle egentlig ha støpt dette for lenge siden, siden det er ganske mange ting man ikke kommer videre med før dette er ferdig. Slik er det igrunnen hele tiden. Flere ting kan ikke påbegynnes før bare en liten ting er ferdigstilt. En ting jeg kommer på i dette henseendet er tilpasning av gulvteppe. Dette må skjæres til og sys kanter på. Kan være greit å ikke bestille sømmen rundt i siste liten. Nå har jeg fått formen på dørken i kabin. Er godt fornøyd igrunnen.

bilde

Liker å vurdere mitt eget arbeid, og slik sett er det greit å smøre på litt Poly Best. Egentlig ganske unødvendig siden det kommer teppe bak, men man får likevel et litt annet inntrykk man kan dra en og annen lærdom av.

bilde

Jajaja....da ble jeg jammen ferdig med det også, sent en torsdags kveld. Kanskje på tide å lage ferdig luka som hele tiden er oppe her også. Det kom jeg på nå. Vel, det var nå en koselig liten jobb. Nå gleder jeg meg allerede til helga. Er så mye morsomt jeg kan fortsette på nå... :-) Litt synd forresten at alt ser litt halv tolv og skjeft ut etter at en får lastet bildet opp i dette forminskede formatet da, men men...æ veit no lell kårsen det blei i verkliheta...

Tid:
Tilpasning av finêr: 2 timer
Støping polyester: 2 timer
Maling Poly Best: 30 min
Totalt: 4 timer og 30 min

Kostnad
Finêr: 0,- (Brukte platene fra kassen den nye dørken fra fabrikken kom pakket inn i).
Polyester: 0,- (Tidligere budsjetert).
Poly Best: 0,- (Tidligere budsjettert).
Blandingsboks: 0,- (Pepperkakeboks, sabla fin igrunnen :)
Billigpensler: 29,-

Totalt:
29,-
Link to post

28. Montering av transomplate


Ja det utroligste har skjedd, mer om dette under kapitlet som sikkert kommer til å hete "montering av motor/montering av drev" eller noe slikt. Iallfall, motoren er i hus. Fantastisk... Det er bare å sette i gang. Dumt å gjøre ting i feil rekkefølge. Legge dørken før tankene f.eks. Ikke lurt. Nå er tiden inne for å få motor og drev på plass, og vi begynner med transomplata.

bilde

Ja ikke helt nytt, men jammen ikke langt unna heller. Ruer, skjell og skitt må fjernes. Ikke vanskelig å se hvor vannlinja har gått her kanskje.. Transomplata legges oppå noen bukker, og alt gjøres klart. Noen går i tog 1. mai, jeg gjør dette...

bilde

Jeg fikk lyst til å prøve Maritims "Selaclean Skjell og Rurfjerner". Bruker en trepinne for skånsomt å skrape bort ting som jeg ikke vil ha der. Det må arbeides med, ingenting kommer gratis, det er snickers og twist. Flere omganger må til, men litt lett duskregn gjorde nok prosessen litt lengre. Skjønt, utørket var iallfall ingen fare...¨

bilde

Alt stoff spyles møysommelig forsiktig av med høytrykkspyler. Virker som et organisk stoff, mye saltsyre, det er nok lurt å være forsiktig. Det gir seg ikke lett, men det kommer seg...

bilde

Alt tørkes av, dulles og stelles med. Det er uten overdrivelse mange vitale deler som må fungere slik de skal, hvis ikke kan det i verste fall gå ganske galt...

bilde

Som denne pakning for eksempel...

bilde

Det blir brukt silikonspray, 6-56 og fett, alt ettersom hvilken del som trenger hva...

bilde

Hekken slipes med fint sandpapir for å jevne ut ujevnheter. Underlaget må være så bra som det kan. Gammelt Tech-belegg sitter ennå fast, og skrapes forsiktig bort før selve pussingen.

bilde

Transparent våtroms-silikon smøres på. Hadde båten vært nye kunne en bare montert transomplata rett på, men på en brukt båt er det lurt å ta sine forholdsregler. Silikon brukes fordi den ikke limer så sterkt som mange andre fugemasser. En kan ikke utelukke ut dette kanskje må ut igjen, og da er det greit å kunne klare nettopp det også.

bilde

Da er det bare å "døtte" det på plass som de sier i Fredrikstad. Der er i slike tilfeller en skulle vært to, men det var jeg ikke på dette tidspunktet. Og inn ville jeg jo ha den... :-)

bilde

Både bein og armer må til. Helt ufattelig at den passet rett inn. Jeg håpet det, men var egentlig ikke sikker på det. Hade selvsagt testet ut dette før jeg smørte på silikon og begynte å montere, men det var uansett en gledelig overraskelse når jeg fant det ut.

bilde

Mutterene med de spesielle skivene skrus fast på innsiden med et press på om lag 80 Nm. Det

bilde

Powertrimpumpa monteres på høvlig sted ved siden av. Olja er fortsatt med. Spørs om ikke den skal byttes for ordens skyld.

bilde

Se det se det. Det gikk da greit det. Ledningene festes provisorisk. Liker at all av slanger og ledninger er plassert ryddig, og vil gjerne se hvordan et par andre ting blir først, før det blir skrudd fast.

bilde

Transomplate by night. Joho... Er det noen der? Kanskje hvis jeg setter ut grøten........ :-)

Tid:
10 timer

Pris:
Silikonspray: ,-
6-56: Har fra før.
Silikonmasse: ,-
Fett: ,-
Link to post

29. Montering av lyddempingsplater



Ja jeg kaller det nå lyddempingsplater. Men Maritim, hvor jeg har kjøpte disse platene kaller det jammen lydfelleskum tungplate. Fiffig navn på noen plater jeg håper gjør susen hva angår demping av støy. Maritim opplyser en lyddempingseffekt på hele 40 db, og det høres nesten for bra ut til å ikke innvestere i dette. Skulle gjerne hatt en heldekkende plate, uten skjøter, men det er ikke så lett å få tak i for menigmann. Detta blir nok vel så bra. Og grunnen er jo selvsagt at motoren snart skal inn, men har ikke tenkt til å henge "opp-ned" og snike inn ting i etterkant nei.

lyddemping1.jpg

Papprullen får nok en gang lov til å legge "standarden". Det er iallfall minst 2 måter å utnytte disse 3 platene på, men etter litt om og men går jeg nå for den jeg selv synes blir best.

lyddemping2.jpg

Streker tegnes opp, og en maskin jeg nylig kjøpte for anledningen, kanskje aller mest til teppeinteriør, benyttes. Har fått aldri så mye brukt for denne hendige maskinen, og har blitt ganske så glad i den på kun kort tid. Og den funker utrolig bra. Rette, flotte kutt, går som en lek.

lyddemping3.jpg

Er veldig fornøyd med kuttene som sagt, og delene settes sammen for å se kvisleis det gjeng i hopes. Sånn koselig tv-i-bakgrunnen aktivitet igrunnen. Litt såre knær eneste... :-)

lyddemping4.jpg

Var kanskje litt skeptisk til denna limsprayen på boks, hadde ikke noe særlig trua på det. Men begge overflatene sprayes iherdig, både mattene og skottet i båten. Flere tynne lag sprayes på, og lim spruter bokstavelig talt til alle kanter.

lyddemping5.jpg

Se det, ting kommer på plass. Jammen var jeg nøye nok med malen gitt, så det er jo bare å sette fast. Og det sitter jammen bom fast også. Lite rom for feil. Her er det bare å ha tunga rett i munnen, for å få av disse platene igjen er som å høre lyden av ei ku som dra beinet opp av gjørma.

lyddemping6.jpg

Men det går nå på et vis. Vanskelig å få platene til å gå 100 % inntil hverandre, men det blir greit nok. Det sitter dønn, så gjenstår det å se om dette kommer til å vare da. Det er kraftigere lim å få kjøpt, men det virker som skikkelig helseskadelige greier. Man kan få det litt "under bordet", men tanken på sprayboks virket for forlokkende. Platene går nok noe for langt ned, så dette kuttes muligens til i ettertid. Var i grunnen litt i tvil om jeg skulle legge på den nederste delen i det store og hele, men det blei nå slik....

lyddemping7.jpg

Også lydisolasjon blir lagt på sidene. Det er viktig å få dempet både høyfrekvent og lavfrekvent lyd, og dette skal gjøre susen. Ganske hendig å dra av folien bak og feste sullamitten med det påsittende limet. Alle flater har blitt grundig rengjort, og Poly Besten har vel også gjort grunnflatene gode.

lyddemping8.jpg

Det holder med en plate på hver side. Og det som gjenstår er å tape alle skjøtene. Innbiller meg det fort kan gå opp igjen hvis olje og søl kommer i mellom mikro midas glippene. Denne tapen har jeg ikke tilgjengelig for øyeblikket, men det er så godt som ferdig, så vi skriver ikke noe "to be continued" denna gangen synes jeg.. :-)

1 uke senere:

lyddemping9.jpg

Ja skeptisk var jeg, og skeptisk ble jeg. Kjøp IKKE denne sprayen fra Maritim. Skulle nok tatt den på bakrommet istedet ja. Det enkle er ofte det beste....njaaa...vet ikke helt. Tok rikelig på, og fulgte "oppskriften". Slik ble det etter ei uke, og mere til løsnet etter hvert. Litt god gammal gul Casco på boks deriomot, det sitter som rakker'n.... (hvorfor gjorde jeg ikke det med en gang... :-)


Tid:
5 timer

Pris:
3 stk. lyddempingsplater (lydfelleskum tungplate 25 mm): 660,- (220,- stk)
2 stk isolasjonsplater (aluminisert polyesterfolie 30 mm): 238,- (119 stk.)
1 stk Hycote spraylim: 62,-
1 Skil Multicutter: 398,-

Totalt:
1358,-
Link to post

30. Montering av teppe



Ja en skulle kanskje tro at å feste tepper på skott og skrog var noe av det siste man gjorde. Men det fant jeg etter hvert ut at det er det ihvartfall ikke. Jobber liksom med båten fra to ender. Forfra og bakfra, alt etter som hva som til enhver tid er klart. Og alt må jo til syvende og sist være ferdig til slutt, så det synes jeg er en grei arbeidsmetode. At tepper måtte legges så mye før alt annet, var igrunnen litt overraskende først, men vente meg til tanken, og tenkte, filler' heller. Vi legger teppe i båten.

teppe1.jpg

Ja papprullen min får jeg stadig brukt for gitt. Noen ganger kan den bli for tynn til å gjøre noe nøyaktig, andre ganger er den rætt og slætt slikkelig handy. Teknikken ble etter hvert å bruke blyant til både å sette streker, eller presse så hardt, at den riktige formen kom til syne. Her er det dørken jeg begynner med.

teppe2.jpg

Ja det er ikke en ting som ikke kan lages mal av, hva angår teppelegging iallfall. Pappen er fleksibel, teppet er fleksibelt. Det er rimelig viktig, for å si det på en pen måte, å skrive navn på hva som er fronten av malene iallfall. Legger man pappen bak frem oppå teppet, for så å skjære til, får man et aldri så lite problem kan man si. Jeg har iallfall ikke lyst til å legge teppet med innsiden ut.. :-)

teppe3.jpg

Skulle jeg ikke bruke denne fremgangsmåten, tør jeg ikke tenke på hvordan jeg skulle kommet over denne kneika her. Desidert den mest kinkige plassen kan man si. Trengte igrunnen ikke legge teppet over hele flaten som her, men istedet for å måle og beregne, var igrunnen dette like greit.

teppe4.jpg

Grunn 1 til at teppe kunne være lurt å legge først, var at sitteplatene i kabinen går ganske langt ut. Skulle en lime fast teppene i ettertid, måtte en nesten "krabbe" litt under for å lime de fast. Og er det noe som både er ferdig, og klare til å monteres, så er det disse sitteplatene. Før teppene skal limes fast må festet til sitteplatene festes, så det kan være greit å gjøre FØR teppet legges. Vi skrur fast...

teppe5.jpg

Stuegulvet blir midlertidig omøblert, og teppet blir rullet ut i hele sin lengde. Bikkjehår blir støvesugd på forhånd, siden det nærmest flommer av dette. Vel, ikke nødvendigvis fordi det støvsuges sjelden altså. Må skylde på bikkja her altså... Siden det er lettere å tegne streker på baksiden enn forsiden, legges det med baksiden opp. Papprullene ser nærmest ut som pergamenter, men innskrift av hva det gjelder, men ikke minst - hva som er forsiden.

teppe6.jpg

Har vel nevt det før, men får ikke fullrost denne elektriske klipperen altså. Anbefaller alle å løpe å kjøpe, hvis de skal gjøre noe tilsvarende. Vinkelen ble brukt til å rette til kanter som helt innlysende skal være rette. Tross alt ikke så lette å tegne når papp til overs tytet til alle kanter. Jaggu tegnet jeg feil også, så da ble det ny strek på utsiden. Hadde jo glemt at teppet av en eller annen idiotisk grunn hadde en 3 cm hvit stripe i enden. Men var nå ikke så farlig siden jeg fant det ut FØR jeg begyne å skjære da.

teppe7.jpg

Ja det kan nok trenges en støvesuging også ETTER det prosjektet her ja. Saksen brukes til å pynte litt på enkelte kanter hvor det er vanskelig å komme til med den elektriske.

teppe8.jpg

Så er det bare å kline på lim. Skrogtrekket fikk samme type lim, og sitter som klistret bokstavelig talt ennå, ikke en vik noe sted. Så dette limet fortsetter vi med. Genialt på flere måter. En har lang tid på å finjustere på, da det tørker sent. Søler man på teppet går det lett av med en våt fille. Og det avgir ingen ubehagelige gasser. Tannskrape brukes ikke da teppet har så mange "porer" som det har.

teppe9.jpg

Teppet brukes i de aller nyeste Scand båtene, selv om flere typer brukes, dette varierer også litt med tiden. Det er en av de mest "fancy" teppene å få kjøpt, og koster rundt 580,- kr. pr. kvadratmeter. Jeg kjøpte det vel mest fordi det er sabla fint, og at det i tillegg passer veldig fint til putene som skal inn heeelt til slutt.

teppe10.jpg

Prøvde meg på et lite Volvo emblem på baksiden, siden jeg har fått så fin ein motor. Lurer på om det kommer til å synes, blei ratt kunstnerisk.. :-). Vel, grunnen var vel å gi litt ekstra lim i kantene, siden det er her tepper ofte løsner først. Gjorde ikke detta hver gang altså.. Skal ikke stå på mengden lim iallfall...ihvertfall ikke i kantene...

teppe11.jpg

Det kommer seg det kommer seg. Morsom jobb, men ikke så enkelt som det ser ut som. Kjedelig når det hvite synes mellom kantene. Men teppet er nøyaktig klippet, og kun finjusteringer måtte gjøres. Noen deler blir rett og slett mindre, siden teppet er langt tykkere enn pappen. Men det fine er at formen er riktig, bare litt for lang eller bred.

teppe12.jpg

De siste bitene faller på plass. Og grunn 2 til at teppet legges er for å kunne skru fast de små dørkeplatene i kabinen. Dørkeplatene må igjen være festet før veggplaten til pentry og toalett på motsatt side kan festes og kuttes til. Egentlig en lang rekke kjedereaksjoner, om en kan kalle det slik.

teppe13.jpg

Sånn ja, da er det bare en teppeflik som gjenstår. Pentryveggen monteres midlertidig sammen med de små dørkeplatene. Ellers så er det jo det store dørketeppet i midten selvsagt. Så langt kom vi ikke denne dagen gitt, men er nå fornøyd med dagens uppgifter. Dette burde jeg egentlig fått gjort, for disse må få en kantsøm som ikke jeg har tenkt til å lage. Regner med det går rimelig hett for pute- og kalesjemakere om dagen. Blei faktisk utrolig fornøyd, det må det nesten værra lov å si.

teppe14.jpg

Det største og ikke minst mest iøyenfallende teppet får en siste finish. Formen var igrunnen riktig, men det har selvsagt blitt mindre plass siden samtlige vegger har blitt dekket med teppe. Og teppet er tykt nok til at det blir litt forandringer. Så lenge formen er grei er det så mye enklere å kappe til det lille som er til overs.

teppe15.jpg

Begynner nesten å bli vanskelig å ta bilde, for kabinen begynner jammen meg nesten å bli ferdig. Vegger begynner å stå i veien for kamera... :-). Veldig mange ting gjøres simultant, men her skimtes iallfal såvidt en glimrende kantsøm laget av Røed Grovsøm på Nøtterøy. Hyggelige folk og grei pris.

Tid:
6 timer

Pris
1 stk. Casco vegg- og gulvlim: ,-
Teppe “Highline-750/14025" (x kv.m.): ,-
Kantsøm: 215,-

Totalt:
Link to post

31. Oppussing av tanker



Ja her går det unna Gunnar. Må jo bare skrive noen nye innlegg så en havner først på lista igjen.. :-). Bloggen er utformet slik så vidt jeg vet, at en bare ser om det har skjedd noe når en poster helt nye innlegg. Nå har jeg en ny på lur. Men det må sies at av de 31 kapitlene så langt, er det mange tidligere kapitler som blir oppdatert med fler bilder og informasjon. Sånn i tilfelle noen lurte. Koselig at så mange følger med forresten, og det er også koselig med tilbakemeldinger, har fått noen så langt, mest på privat mail, men tåler både ris og ros så det er sagt.

Men så var det disse tankene da. Septikktank, vanntank, og ikke minst: Drivstofftank. Det siste må vel sies å være det viktigste, og ikke minst blir gjort ordentlig.

bilde

Ja det ser litt "sletent" ut. Aller først må jeg forsikre meg om at drivstofftanken er tett. Noe annet ville vært fryktelig dumt. Dieselukt er ingen god lukt, for ikke å snakke om det sikkerhetsmessige. Kanskje ikke den eneste måten, og muligens ei heller den beste, men vann helles oppi for å se etter lekkasjer. Et mulig problem er å få helt vannet ut etterpå, så tanken blir bygget noe opp fra plenen. Vannkrana på for fullt...

bilde

Joda, det går an få alt vannet ut til slutt, selv om de første kiloene var verst. Mye av arbeidet med disse tankene har blitt gjort etter litt rådføring med fabrikken, og mye av det som gjøres er det samme som de selv gjør når de produseres. Tanken har blitt spylt flere ganger med høtrykk, for å få ut all skitten. Det vokste til og med spindelvev inni, og så langt har vi vel ikke kommet at båten vil gå som kuler og krutt av dette.

bilde

Joda, tanken var igrunnen fin den, og tett som ei potte etter det jeg kunne se. Et gammelt klistremerke fjernes før pussing, siden nok ikke malingen sitter så godt på dette.

bilde

Sugerøret og mannlokket skrus av. Artig navn forresten. Svenskene kaller det for anslutningslokk, og det synes jeg nesten forteller meg mer.

bilde

Alle hull blir omhyggelig forseglet med gaffa-teip. Her brukes det ikke maskeringstape nei. Har lyst til å få av teipen igjen også, og det uten at noe forsvinner feil sted. På facebook for de som driver med slik, hadde et tema om hvor mange måter en kan bruke gaffa- teip på. Lurer på om dette fører seg inn rekken på ting som ennå ikke er foreslått...

bilde

Så var det denna evindelige pussinga igjen da. Ikke blant livets lyse sider, det er sikkert og visst. Til og med jeg kan slå meg til ro med at dette er en tank som ikke engang jeg vil få se mye av i tiden fremover i båten, så det får en nokså moderat behandling. Men iallfall mattet godt ned.

bilde

Alle flater og knirker og knorker blir nøye avfettet og rengjort så malingen får godt feste. Hyggelig å jobbe rett utenfor båten til en forandring, og med kaffekokeren i ganske nærhet...

bilde

Malingen som benyttes er Jotuns Pilot QD Primer. Det er en hurtigtørkende alkyd basert primer, som er sertifisert til blant annet å ikke spre overflatebrann. Den er motstandsdyktig mot tørr varme opp til 120 grader. Så mere egnet maling skal en lete lenge etter.

bilde

Malingen rulles på, enkelt og greit. Enkelte vansklig tilgjengelige steder gjøres med pensel. Her gjelder det å arbeide fort, for malingen tørker såpass fort at det blir dårlige strøk ganske umiddelbart hvis en tar noen flater om igjen.

bilde

De andre tankene får samme behandling. Disse var egentlig ikke så verst, men ville gjøre det samme med samtlige tanker. Ok, så fikk vi sneket inn litt jåleri her også da...

bilde

Tankene får lov til å stå til tørk. Lokket til sugerøret har nærmest blitt borte, men skal vel klare å få lokket den frem igjen.

bilde

Så var det den mer tekniske biten da. Gamle og nye deler i skjønn forening. Utrolig god service fra Thomic aluminium, og fikk kjøpt alle deler som manglet. Ett av problemene var at dette tidligere har vært en bensintank, og derfor måtte et nytt mannlokk hvor også returen kunne monteres skaffes. Måtte og måtte fru Blom, men dette var utvilsomt den enkleste løsningen. Giveren har blitt rengjort og overhalt, og får håper den fortsatt virker og kan brukes.

bilde

Så var det å få montert alle delene. Sugerøret tres nedi først. Nye pakninger og alt er i skjønneste orden og klare til bruk. Biltemas pakningssement, eller pakningslim som de kaller den fungerer mer enn glimrende. Greit med engangshansker her, ellers er du brun på fingrene ei uke etterpå...

bilde

Pakningslimet har en medfølgende kost som en kan smøre stoffet utover med. Limet danner fort en jevn overflate, og gris og søl fjernes lett med tynner rundt kantene etter påføring.

bilde

Mannlokket gjøres klart sammen med pakninger og giveren til dieselmåleren. Det nye mannlokket har et ekstra hull til returen, som ikke det gamle lokket hadde. Litt tenkearbeid må til da alle deler bare passer på 1 bestemt måte. Hullene er boret slik at det bare kan skrus fast på ett gitt sted. Litt dumt å grise med lim for så å finne ut at det bare var de første skruene som passet i hullet.

bilde

Det hjelper det hjelper. Returen skrus inn til slutt etter at alle flater har blitt sauset inn med lim. Med både pakning og pakningslim bør man ikke dra til for hard da de "fleksible" gummilistene mister litt av sin virkning. Dette blir tett som ei potte...

bilde

Da har det lille som gjensto blitt montert, nemlig rørdelene. Litt vanskelig å vite hvor disse bør peke hen, siden jeg egentlig ikke har studert hvordan tanken egentlig skal monteres. De festes dermed ikke mer enn at det går an å få vridd de til ønsket retning senere. For så god service monteres også nye klistremerker. Ser litt proft ut igjen... :-) Da mangler jommen meg bare selve monteringen i båten gitt, du verden... Det får vi ta en dag vi er litt mer våkne... Men prosjektet oppussing av tank er ferdig, jippiii....



Tid:
7 timer

Pris:
Pakningslim Biltema: 79,90,-
Pakningstape: ,-
Jotun QD Pilot Primer: 790,-
Mannlokk, skruer, pakninger og klistremerker: 250,-
Rørdeler: ,-
Kulekran: ,-
Returstump: ,-

Totalt:
Link to post

32. Bord i kabin



Ja et bord i kabinen må man jo ha. Bordet til Dynamic 7600 har en veldig flott og karrakteristisk form spør du meg. Egentlig har nok formen kommet av innredningen ellers, men det er liksom noe med hvordan teaklistene er laget rundt selve bordplaten. Nei sånn vil jeg også ha....la oss lage det med det samme.... :-)

bilde

Selve bordplaten har vært skåret opp for lenge siden. Dette ble gjort i samme slengen med noen andre interiørdeler, for lettere å kunne beregne hvor mye plate som totalt trengs. Gjengs er vel at jeg stadig trenger mer plate enn jeg tror... :-). Men men, teak listene spesiallaget for prosjektet fra Høllen treindustri legges klare sammen med platen. Lurer du hvorfor det er 5 teakhjørner til et bord som bare har 4 hjørner, er det en grunn til det. Det er kjekt å ha litt til overs, for en veit aldri når det går gæli. Plutselig forsvinner "hue", og da er det kjedelig å bare ha en eneste sjanse. Litt koseligere å jobbe under litt mindre press for ting som kan gå gæli... Da er det nemlig 14 dager minst til nye deler blir laget og ankommer. Tid kan vi ikke sløse med..sommeren nærmer seg med stormskritt...

bilde

Ja gjæresag er vel ikke et helt ukjent redskap når det kommer til listing. Har vel fullrost denne tidligere, men lager så fine kutt at det er en fryd. Og ting kan justeres på milimeteren, så alle skjøter blir perfekte. Het til en har sagd for mye, og alle delene blir for korte, men det får vi prøve å unngå vel.

bilde

Da er det vel egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å legge delene sammen og forsøke å finne den beste formen. Kapper gjerne litt og litt, enn å råsjanse på at målet skal holde på første forsøk. Her har man egentlig flere muligheter. Kutte litt og litt på hjørnene, eller kutte litt og litt på lengdene. Det beste er å kutte hjørnene først, siden disse ikke får den helt riktige vinkelen før de har blitt kappet tilstrekkelig til. De må liksom lede rett bort til den rette lista den skal møte. Jammen meg vanskelig å forklare gett... :-)

bilde

Ikke alle delene blir limt samtidig. Grunnen til dette er at det er altfor mange deler å holde styr på. Et typisk arbeid hvor ganske stygge ord kommer frekvent ut med jevne mellomrom. Deler som detter i gulvet, tvinger som løsner og ikke vet jeg... Men koselig lell...

bilde

De karrakteristiske skråkantene på rettlistene har blitt skåret, og flere deler tilpasses. Hjørnelistene vil bli pusset til riktig høyde til slutt. Etter mye prøving og feiling på prøveklosser, ble avgjørelsen om å lakkere etter montering gjort. Det blir for vanskelig å få et perfekt resultat hvis ikke delene kan pusses etter montering. Man vet ikke alltid hvordan resultatet etter liming blir, og med ferdiglakkerte lister har man ikke så mye å gå på. Litt hipp som happ, for begge metodene har sine fordeler og svakheter. Her limes det nå på...

bilde

Listene detter nesten like fort av som de settes på. Ganske festlig etter å ha prøvd det noen ganger liksom. Noen ganger er det kjekt å være to. Men en planke tvers over gjør likevel susen med å være en. Nå har jeg jammen meg snart kommet rundt gitt..

bilde

Alle delene limes med silikon. Det er lett å jobbe med, tørker langsomt, det er lett å fjerne overflødig masse, og limet sitter faktisk som bare det. Men noe skikkelig griseri er det nå, sitter godt også på hud og hender...

bilde

Så har det ikke tatt lengre tid enn at alle delene kan presses sammen med en båndstrammer med skrutvinge montert. Det er ikke mange måter å stramme til noe som er rundt på, men innretningen brukt her fungerer greit, så lenge en har tålmodighet til å i det hele tatt få plassert den. Fant ingen gode alenetriks her gitt. Skal love deg at det båndet lett går egne veier... Andre deler som jobbes med samtidig skimtes i bakgrunnen. Er det pentryveggen som får listene pusset ned med Liberon 000 stålull før neste strøk lakk tro...!?

bilde

En av fordelene med å lime med silikon: det skrapes så lett av. Poenget er å være såpass varsom at en ikke får rivd med seg teak treverk, eller på andre måter lage hakk i selve bordplaten. Skal ikke så mye til, men det går nå bra..

bilde

Så var det dena pussinga igjen da. Kommer ikke utenom. Igrunnen veldig grei jobb, så skal ikke klage. Listene er så fine i utgangspunktet, så det er bare å jevne til kanter og passe på at alle overganger blir så fine som de kan.

bilde

Hele bordplaten blir til slutt rengjort med JIF. JIF er igrunnen et vidundermiddel når det gjelder å rengjøre disse hvite bordplatene, men ikke minst skaitrekk og enkelte topcoatflater. Bordet er igrunnen ferdig pusset, og skal få litt olje får det får noen strøk lakk.

bilde

Gammelt og nytt i skjønn gjenforening. Synes det nye ser sååå mye lekrere ut. Kontrasten mellom teak og det hvite digger jeg rett og slett. Heltre teak er en ting, men synes ikke teaklaminat gjør seg like bra. Glad for at jeg gjør som jeg gjør... :-) De gamle listene har blitt fjernet slik at det gamle bordet kunne fungere som mal for det nye.

bilde

Så var det bare å sette i gang med å lakkere igjen da. Som sagt med listene ferdig montert. Den største ulempen er selvsagt at ting som går utenfor må skrapes vekk. Etter nevnte prøving og feiling er ikke dette noe vanskelig, så det både grises og smøres på... :-)

bilde

Da er det bare en ting som gjenstår, foruten selv monteringen i båten. Rett tybgdepunkt til stativet som skal holde hele bordplaten oppe. Og det gjøres igrunnen best med naturens egen tyngdelov, det sier seg nesten selv hvor delene bør festes sammen.

bilde

Hvor stativet havner i bredden kan igrunnen måles til for å få delen eksakt i midten. Jepp, etter montering av dette er jeg jammen nok en gang ferdig med noe for en gang skyld. Voila!!! Godt at noe kan bli ferdig også, har sett mer til dette i det siste gitt... :-)

Tid:
8 timer

Pris:
Fibo Trespo plate: Tidligere budsjettert
Klipper 1 teakgrunning: Tidligere budsjettert
Ravilakk: Tidligere budsjettert
Teak lister (buer og rette kanlister): ,- (Ca.pris siden også mye annet teak ble laget)
Bordstativ/søyle: ,-
Silikon: ,-
Skruer syrefast: ,-

Totalt:
Link to post

33. Installasjon av motor



Historien om motoren
Ja en motor skulle vise seg å være vanskelig å få tak i. Over et år tok det før jeg endelig en dag lykkes med å få tak i en. Hadde faktisk en ønskes kjøpt annonse på Finn godt over et halvt år tilsammen, lette gjorde jeg fra januar 2007 til april 2008. Fikk tilsammen 3 henvendelser. Den første ombestemte seg, da det ble for dyrt å bytte til ny motor. Den andre hadde det man kan kalle en fantasimotor, hvilket jeg tapte 10.000 kroner på. Så ivrig kan en bli, at en gir "selger" en andel for å vise at en er seriøs, som oppfordret da vel og merke. Gjør ikke det mer nei. Den tredje rakk aldri å skru den ut, før jeg kom over et prakteksemplar til salgs faktisk. Siden han fikk langversjonen på mail, var han jammen så snill at han solgte den til meg. Telefonen hadde visst rødglødet, men godt det fortsatt finnes noen som ikke bare tenker penger. 7 april sto den her. Veldig glad gutt da gett. Og motoren er en Volvo Penta KAD 32 diesel. En motor jeg ikke har hørt annet en godord om, selv om det nok ikke skal utelukkes at det finnes et og annet der ute. Å få den i båten, skulle vise seg å bli mye vanskeligere enn først anntatt. Men får ta med litt fakta først da:

Fakta:
Volvo Penta KAD 32 P (Pleasure)
Antall hk: 170
Produsert: 1996 til 2005
Antall sylindre: 4
Slagvolum: 92 mm
Drev: DP-
Modell: sluttan av 2005 (en av de aller siste)
Timer: 46

Installasjonen:

motorinn2.jpg

Ja å få den inn i garasjen gikk nå greit. So fahr so good. Fikk nå akkurat ryddet plass, i den ellers så rotete garasjen. En bror med traktor gjorde susen, motoren kom på henger.

motorinn4.jpg

Da var det bare å skaffe lastebilkran, og lempe den inn. Men en ting kunne kanskje være greit å gjøre først. Krybba som fulgte med båten er veldig lav, så for lettere å komme til for montering av drev, ble båten heist opp på noen høyere stativer.

motorinn3.jpg

Så var det å få heist inn motoren. Det skulle vel gå greit. Alt klartgjort i båten. Transom og styresylinder på plass. Med en så stor åpning skulle vel det gå greit. Over garasjetaket det bar. Har ikke alltid vilepuls når slikt gjøres, men her er det vel marginer nok i hopetall.

motorinn5.jpg

Jadda... Så greit gikk det. Båten havnet ikke i båten, men på bakken. Eneste gleden om noen, var at den hadde fått en skjønnsmessig overhalling da, og så godt ut der den ble betraktet i sola for første gang. Men akk, motoroen var jammen for stor. Hvordan kunne dette ha seg? Her var det bare å ringe fabrikken for triks. Fra fabrikkens side blir motoren montert FØR overdekket blir satt på. Den utveien ble kanskje litt vanskelig. Og disse motorene har jo sittet i disse båtene i en årrekke... Mystifistisk. Men knepa fikk jeg, og kranbilen borte. Her må det mere til...

motorinn6.jpg

Triksene som ble utført var å demontere motoren. Tanken hadde vel slått meg. Rørdeler, luftfilterkasse og deler av turboen ble møysommelig demontert. Men ikke nok med det. Motoren måtte i tillegg senkes nærmest opp ned inn i båten. Interessant. Vi får se da...

motorinn7.jpg

Vi prøver igjen. Heldigvis med hjelp av en god kamerat. Kjekt var det at han kjente en kar med en snedig liten kran bakpå kommunebilen sin. Dette skulle gå bra. Å få motoren ned på høykant var lettere sagt en gjort. Vi klarte nå en viss helling.

motorinn8.jpg

Motoren gikk ikke inn på høykant. Mulig grunnen til dette var at bare deler av og ikke hele turboen ble demontert. Og motoren på høykant hadde vi jo heller ikke. Det er ikke så lett å finne fester en kan stole på, og en vil jo ikke ødelegge motoren med noen dårlige fester heller.
Men etter mye om og men smatt den jammen inn gitt. Krana var bare så vidt lang nok, men hadde et lite kort i ermet. En liten forlengerarm ble satt på og gjorde susen, samtidig som motoren faktisk gikk inn sidelengs.

motorinn9.jpg

Vel, jobben er ikke over ennå. Motoren må festes til transomplata, og ikke minst få rett posisjon så festet lar seg gjøre. Heldigvis trengs ingen ytterligere modifikasjoner til selve støpen. Hvilepulsen går ned.... :-).

motorinn10.jpg

Ja da var den lille kranbilen dratt, og motoren jammen i meg montert i båten gitt. What a relief... Et av de litt mer større prosjekter var i havn. Da gjenstår det bare å montere delene som har blitt demontert, og ikke minst skru fast motorlabbene.

motorinn12.jpg

For å komme til den ene motorlabben, må dynamoen demonteres. Hjelper noe, men får uansett ikke plass nok til å bore med en vanlig drill. Har ikke vinkeldrill, så noe lurt må tenkes ut.

motorinn13.jpg

Løsningen ble en kjekk liten sak fra Biltema. Monteres på en vanlig drill, og gjør at en kan bore i 90 graders vinkel. Synes den var i lengste laget, men nok til at det løste problemet på begge sider. Siden der dynamoen sitter hadde i grunnen best plass.

motorinn14.jpg

Det går seg til, og hullene blir borret nøyaktig i midten, så det er noe å justere på. Dette har bare blitt gjort grovt, så skruene skrus løst fast.

motorinn15.jpg

Da var det endelig klart til å få montert delene som har blitt demontert.

motorinn16.jpg

Ja trangt som rakker'n, så ytterligere deler må demonteres. Har vel knapt hatt kroppen i så mange rare posisjoner som under dette arbeidet. Det var mye behageligere før motoren kom inn, men det er vel kanskje ikke noe å tenke på nå... :-)

motorinn17.jpg

Akk, for et vakkert syn. Alle deler på plass. Motorlabbene festet, og deksler satt på plass. Rent og fint motorrom, en motor som kun har blitt demokjørt og en eier som endelig kan si:

Prosjekt motorinstallasjon utført... Livet er herlig... :-)

Tid:
Klargjøring og demontering: 3 timer
Installasjon: 4 timer

Pris:
Kranfører: 700,-
Bortilsats Biltema: 149,-
6-56 spray: (hadde fra før)
Silikonspray: (tidligere budsjettert)

Totalt:
849,-
Link to post

34. Modifikasjon av cockpit



Litt småtteri har kanskje blitt forandret med båten i årenes løp, men forbausende lite. En ting har imidlertid plaget meg litt, og det er designen på cockpiten. Her hadde jeg nemlig den gamle typen, og det måtte nesten gjøres noe med. Som sagt, så gjort. Den skulle få lov til å bli støpt om.

bilde

Ja slik ser den nå ut, den gamle cockpiten. Det er det venstre hjørnet som er "problemet". Aner ikke hvor mange ganger jeg har banket ryggen inn i det hjørnet, og sikkert slått hodet et par ganger også, skal bli godt å få det bort. Sparer kanskje en og annen stygg glose også... Siden jeg har bestilt instrumentpanel og kabelstokk ferdig, måtte jeg på et gitt tidspunkt nesten bestemme meg for om den skulle tilpasses den gamle eller nye typen. Valget falt på det siste, men det krevde jo samtidig en del arbeid, og mer tid.... Går fort mot sommerferie nå...

bilde

Samtidig skal et hull i hekken på båten samtidig tetnes til. Dusjanordningen som det faktisk er, gjorde sitt til, etter det jeg har forstått, at båten i sin tid sank. Tar ikke sjansen på at den samme historien skal gjenta seg, dessuten blir disse i dag montert på innsiden.

bilde

Plater skrus fast og hjørner dekkes til med maskeringsteip. Allerede her kommer den "riktige" formen til syne, og må være så korrekt som mulig når glassfiber skal mettes med polyester på innsiden. Siden kabinen snart er ferdig, dekkes alt godt til med plastikk.

bilde

Det samme blir gjort med hullet bak. Først må innsiden "armeres", for deretter å ta det ytre med gelcoat senere.

bilde

Innsiden er ferdig, og det er på tide å gyve løs med gelcoat i alle kroker og knirker, samt på flatene selvsagt. Det gamle stereoanleggshullet, blir også tettet igjen, siden dette skal sitte på et annet sted.

bilde

Nesten greit å ha to steder å jobbe på, da det hele tiden er denna tøketiden å ta hensyn til da. Selv om det tørker relativt rask, tar det likevel tid.

bilde

Gelcoat legges på i flere omganger, tynne lag, og puss og puss. Det mest spennende var om farven kom overens med det gamle, og dette syntes jeg blei en veldig bra match på nettop det. Alternativet var å lage hele cockpiten om igjen, men å lage en helt ny form var vel strengt tatt ikke nødvenig for bare dette hjørnet.

bilde

Da var sannelig cocpiten ferdig, og hull til instrumentpanelet blir laget. Siden sigarett-tenneren er plassert litt for seg selv på panelet, gjør det kuttejobben litt mer utfordrende. Det fine er at det skal jo uansett ikke synes fra utsiden.

bilde

Et siste lag legges på bak. Siden hjørnet var litt gulere enn inn mot midten, blir området som dekkes til utvidet. Hullet er ganske godt synlig, og når en først er i gang så er det vel bare å ta seg jobben så det blir fint.

bilde

Jepp, instrumentpanelet passer fint, selv om det skal justeres litt i det det skrus på. Dette ble jeg skikkelig fornøyd med. Det er knapt mulig å se at dette har blitt støpt om, og hadde jeg ikke sagt det til noen, hadde ingen lagt merke til det heller. Slik skal det være. Dessuten skal en slags avlang pute skrus på og dekke ytterligere flatene til. "Det er en fin dag...trallala la lala...:"

Tid:
18 timer (3 dager)
Link to post

35. Ventilasjon



En båt og dens motor trenger god ventilasjon. De gamle slangene var så morkne, at alt bør nok byttes ut ja. Har utsatt dette litt for lenge, og til og med så lenge at motoren er på plass. Ikke lurt, men klarte ikke å vente med motoren iallfall, når sjansen først bøy seg. Sov litt dårlig der den lå rett bak båten i noen dager, men det gikk nå bra... Trangere blir jobben iallfall, det vet jeg...

bilde

Nei så mye å ta vare på var det nok ikke. Lurer på hvor mange av de gamle delene som til slutt blir igjen i båten. De har jeg en stygg anelse kan telles på en hånd. Men sånn blir det når en først får det for seg. Tror jeg er kun oppe i slangeklemmer, og en og annen skrue så langt. Ja også tankene da selvsagt...

bilde

Ja alt byttes ut. Slange, ventilasjonskasser, luftriller, luftinntak og mere til, ikke alt er med på dette bildet vel og merke. Har fått erfare hvor dyrt alt av slanger til båt er iallfall. Disse er laget av en av de største: Trelleborg.

bilde

Gammelt tech belegg skrapes av. Har fått trening på det der nå snart. Skrapa henger knapt sammen, men har vist seg så kjekk å bruke til mang en ting. Akkurat passe sløv, og skarp, til å få bort det som skal bort. Sammen med tynner går det lett bort.

bilde

Gjør et forsøk på å skru på slangene fra utsiden, siden det har blitt så himlande trangt med motoren i samme rom. Det skulle vise seg å gå så vidt det var, heldigvis. En fordel å bevare slangene hele også...

bilde

De nye ventilasjonskassene skrus godt til og tettes med Sicaflex. De gamle hullene blir ikke tatt hensyn til, men blir likevel godt tildekt.

bilde

Litt motorromsisolasjon må fjernes for å gjøre plass til slangene. Ikke så aller enklest å skjære i, og sannelig blir knivbladene fort slue også.

bilde

2 av 3-4 slanger er montert ferdig. Disse til drivstofftanken som er plassert av nysgjerrighet for å se om ventilasjonsrillene står i veien. Det skulle vise seg å gå helt fint gett.

bilde

Rillene blir festet på utsiden. Disse manglet helt på båten fra før, så nye måtte kjøpes inn. 4 skruer får holde, rillene er i utgangspunktet også klemt godt fast rundt boksen så det går nok greit.

bilde

Trangt ja. Jammen glad jeg slapp å gjøre dette fra innsiden. Slangen til den manuelle lensepumpa i motorrommet settes på plass fra innsiden. Og den kunne IKKE skrus på fra utsiden. Angret noen minutter på at jeg ikke festet denne FØR motoren ja. Men får nå lirket kroppen inn...

Litt usikker på om en slange til motorrommet holder, så venter litt med resten...

To be continued...

Tid:
6 timer

Pris:
Slange: ,-
Ventilasjonsriller: ,-
Ventilasjonskasser: ,-
3 stk: luftinntak: 75,-

Totalt:
Link to post

36. DEL - II



Ja da var jeg jammen tilbake. Takk for veldig mange koselige mail, meldinger og tilbakemeldinger på det som har blitt gjort så langt. Hyggelig med kommentarer. Hvis noen lurer på hva som skjedde med fortsettelsen, så ble trangen etter å få båten ferdig så stor, og tiden så knapp, at det ble bare skruing og montering til slutt. Da fellesferien 2008 nærmet seg, ble det jobbet dag og natt. Og ferdig ble den, midt i fellesferien samme år. Båten ble iallfall for meg helt fantastisk, og ble veldig fornøyd. Forhåpentligvis vil det vises i fortsettelsen.

Vel, fortsettelsen ja. Sluttet dog aldri med å ta bilder av arbeidet, disse vil jeg nå prøve å presentere en gang for alle. Etter å ha saumfart 1000-vis av bilder, fant jeg fort ut at det ble lettere sagt enn gjort. Men jeg har bestemt meg for å gjøre det, og nå skal jeg prøve så godt jeg kan. Man glemmer dessverre alt for fort. Så dette blir nok litt annerledes enn tidligere. Angrer på det nå, men skal prøve å tenke på om det var verdt det, for noen fantastiske dager til sjøen meldte seg fort.
Denne gangen blir det nok ikke i kronologisk rekkefølge, men som et resultat av det jeg klarer å oppdrive av hvordan det hele gikk til. Kanskje mest hvordan jeg tror det gikk til. Bildene er der iallfall....

Håper noen har glede av det....

Link to post

37. Forkabin




Ja her blir det forkortelser og magrere beskrivelser. Men en betydelig del av arbeidet har ligget i kabinen foran. Og her følger et lite sammendrag.

Arbeidet i å skjære ut formen til interiøret var en type arbeid, så gjensto arbeidet i å sette på endelister. Faktisk var dette måten fabrikken gjorde det på før, nå bruker de langt mer avanserte maskiner, som gjør dette i ett helt stykke. Funderte lenge på om jeg skulle gjøre det på den gamle måten (hvilket var mulig), eller den nye (som krevde maskiner svært få i dette landet har). Valget falt på den gamle, men likevel mest sjarmerende måten. Listene ble limt på med Tech7, hvilket gir deg god tid til å justere, og når det er på plass, får du det bokstavlig talt, aldri, av igjen.

bilde


En del arbeid gjensto også på sideplanelene, eller ryggstøttene om du vil. Her limes det solide fester fast, som er viktige i den kommende monteringen.

bilde


Tykke solide fester er viktig både for hvor "vinklene" møter hverandre, og for feste av sidepaneler senere.

bilde


Vinkelen bør helste passe hver cm. av skorgets form, og små justeringer gjøres med en sinna, men dog meget effektiv maskin (hender man vil ha raske resultater :).

bilde


Putene bir prøvelagt for å finne ut hvor tapen til putefeste/borrelås skal ligge på ryggplatene.

bilde


Borrelåsen, som i sin enkelthet egentlig er som en tape, blir lagt nøye etter mål.

bilde


Ryggpanelene er nå ferdig til montering, og putene kan festes rett på via borrelås.

bilde


Sidepanelene festes, hull bores. Det er da man helst ikke har lyst til å bore tvers igjennom skroget, og litt "common sence" må til, vinkler tenkes igjennom.

bilde


Av alle båttutrykk, finnes det sikkert for dette også, men hattehyllene er nå montert, sammen med ryggpanelene, og forsterkere til montering, samt borrelås til putene. Passer de i båten, er det desto hygeligere, det MÅ de... :)

bilde


For å være effektiv gjøres mange ting samtidig. Etter at listene sitter godt, hvilket tar noe tid med Tech7, pusses alle listenes overganger ned. Denne pussemaskinen har jeg mildt sagt hatt veldig mye glede av. Den passer utmerket til denne jobben. Fibo platene tåler imidlertid lite puss, så disse må ikke berøres.

bilde


Litt forskjeller i treverket fra teak, lager en sjarmerende overgang til hver del, dette synes ikke lite godt når det "grunnes" med Clipper I. Dette gjøres for å få frem mer av karakteristikken til teaken.

bilde


Siste finish gjøres med flere lag Ravilakk. Og oppfinnsomme støttemetoder må til for å holde flere ting oppe. Noe søling på trespo platene er uungåelig, men så lenge det er ferskt tørkes det lett av med tynner.

bilde


Hva er bedre enn når teak glinser av mange lag herlig klarlakk? Ferdig tørket er de, og klare for montering.

bilde


Resten av horisontale plater tilpasses og skrus på. Alle sideflater som skal ha teppe er limt fast.

bilde


Bunnteppet tilpasses. Heldigvis finnes det skreddere som lager fine kanter rundt slike tepper, hvis ikke hadde de blitt fort frynsete. Og ikke trengte jeg å dra til den lokale fabrikklokaliteten heller, men ei hyggelig dame i Tønsberg.

bilde


Bord i kabin sjekkes med små kontroll-lister, før siste finnish med kantlister gjøres. Egentlig er dette bordet ferdig i et tidligere kapittel, så nå er det mulig jeg repeterer meg selv... :)

bilde


Forkabin begynner å ta form. Alle svarte "skrueprikker" vil senere bli dekket av hvite plastknotter Messingskruene har et lite spor i seg, hvor plastknottene kan monteres, alt som vanlig i henhold til hva fabrikken ville ha gjort.

bilde

Link to post

38. Forkabin - II




Så var tiden kommet til skilleveggene. Hvordan former man egentlig slike skillevegger? Fabrikken har sine maler, skroget støpt på denne måten er forholdsvis uforandret, og de samme malene kan brukes om og om igjen. Men likevel, jeg ville gjøre det bedre. Jeg er ikke noe fan av store sprekker, samtidig forstår man når man bygger en båt selv, hvorfor det blir det. De skal passe i en enhet. Det er mange hensyn å ta, selv om det sikkert ser meget enkelt ut. Jeg hadde mine maler. Ødelagte plater fra en nedsunket båt, hvordan forbedre en mal, som i utganspunktet kunne vært bedre? Svaret er: Prøving og feiling. Det finnes sikkert en og annen matematiker som kunne løst dette med en avansert formel. Jeg er ingen matematiker, og ikke er jeg god på formler, men prøving og justering, ja det er stikkordet.

bilde


Skilleveggene skal også være i loddrett vater, og hva som er vater, er ikke alltid hva som er pent for øyet. Merkelig, men slik er det. Dette ble vel egentlig en kombinasjon av begge (og petimetere som meg, er fornøyd med blandingen av gamle maler, og oppdaterte justeringer).

bilde


Denne platen var en seig kar. Den må passe i to spor på toppen, samtidig som skaitrekket må forbli inntakt, og bunnen må tilpasses resten. Det var ikke bare enkelt.

bilde


Zalo kan brukes til så mangt. På siden mot akter vil ingen skade synes, men motsatt side er det straks verre. Zalo hjelper som alltid.

bilde


Platene er ferdig tilpasset, men ennå ikke montert. Et visst spenn er bra, før alt limes og skrus sammen. Målet er å få en båt som ikke knirker i alle bauger og kanter, og dette er en vesentlig del av dette.

bilde


Kabinen begynner virkelig å ta til. Teppet er ferdig kantsydd. De viktigste delene er på plass, skillet mellom sofagruppen og toalett/pentry er klare. Skilleveggene mellom hele kabinen og førerplassen passer, men er ikke helt ferdig montert. Det begynner virkelig å ligne kabin...få ting gjenstår, blant annet listverk til skilleveggene, og montering av skillevegger.

bilde


Bordet er ferdig tilpasset, og muligheter for overnatting begynner å skimtes.

bilde


Teppet plasseres, og bord skues fast for godt. Disse går gjennom teppet, så denne må naturlig nok være ferdig først.

bilde

Link to post

39. Listverk



Før både skillevegger og dørk kan monteres, er et viktig tema alt listverk som forbinder ulike deler sammen. Det hadde eksempelvis vært lite å montere dørken på, hadde det ikke vært for alt listverket mellom hvert skott. Skott-skillene i glassfiber danner dårlig grunnlag for dette.

Og tro meg, det er metervis av det. Enkelte ting er imprignert furu, atter andre er solide teak-klosser, alt etter hva det skal brukes til. Et solid lag Tech7, som de fleste båter ihvertfall av Scand er bygget av, benyttes:

bilde


Det beste er at det er tid til en kaffekopp, og litt til. Men ikke mer. For det beste festet, må delene skrus godt sammen, huller må bores. Gamle hull har blitt tettet, siden jeg ikke tok mesterbrevbrøven i å prøve å finne disse igjen... Disse peker inn mot skilleveggene til kabinen.

bilde


Endelig kan skilleveggene ikke bare prøvemonteres, men monteres. Bedre enn originalt, men kommer du med millimetermål, finner du kanskje noen få... :)

bilde


Kabinen er igrunnen straks iferd med å bli lukket...

bilde


Neste steg er pentryen. Den gamle malen benyttes, men siden dette er en gammel utgave av modellen, blir denne ikke fullt ut benyttet. Men å ha noe å gå ut i fra, er uansett en velsignelse...

bilde


Sidepanelene er ferdig i all sin stas. Og prosedyren var vel ganske lit for motsatt side vil jeg tro... :)

bilde

Link to post

40. Sidepanel



Visst er det sideplanel i båten. Disse kunne vært laget for hånd, med siden disse fulgte med båten, var det vel ikke så mye å lure på. Båter som blir støpt og laget, har en tendens til å variere noe i formen, kanskje ikke så utpreget i selve formen, men ting som skott, løsninger av ymse slag varierer. Det er og blir et hpndverk, og forskjeller vil alltid forekomme. Men kanskje aller viktigst, de som lager tilbehør fra andre fabrikker, har jeg ofte hatt en høne å plukke med. Dette gjaldt ikke minst sidepanelene. Første utfordring: Høytalerene passet ikke til Sony marine høytalere, som jeg vet er identisk med det fabrikken bruker. Men noen ganger er grossisten tom, og andre løsninger må prioriteres. Det ferdiglagde hullet passet ialfall ikke til mine Sony høytallere, som finnes i de fleste nyere utgaver av modellen. Tilpasninger måtte gjøres.

bilde


Skruefestene passet ikke, og nye må lages. Man tager hva man haver. Det som limer må ligge godt i press, og en symaskin og noe annet jeg igrunnen ikke vet hva er, ble tyngde godt nok...

bilde


Hull i skaien var imidlertid ikke laget, og måtte tilpasses. Den elektriske kutteren kom nok en gang meget hendig til nytte...

bilde


Sony marine høytalere skrus fast, totalt fire stykker tilsammen. 2 av disse sitter i sidepanelene....

bilde


I disse sidepanelene inngår også plassen til brannslukningsapparatene. Det begynner etter hvert bli mye å holde styr på, så husker ikke helt om disse er tidligere omtalt... :). De monteres iallfall fast i panelene, "boksene" er ferdig lakkert, bygget opp av teak-finer.

bilde


Teppene er ferdig limt, og holderene som følger med brannslunkningsapparatet er ferdig montert. Vankelig å komme til her etterpå...

bilde


Sidepanelene blir prøvemontert, og alt virker i orden, skjønt jeg skulle gjerne ha formet de tilpasset båten ytterligere. Men slik har jeg sett det også på alle båtens søstre, så det går vel greit da..

bilde

Link to post

41. Lensepumper



Teknikken kan alltid svikte, jeg tror de fleste (eller iallfall alle burde), er utstyrt med en eller flere manuelle lensepumper. Man kan bli tom for strøm, ulike hendelser kan skje, og man trenger rett og slett en manuell lensepumpe. I denne båten sitter det to. Å kalle begge for lensepumper, er kanskje en overdrivelse, for mens den ene benyttes til lensing, er det andre til bruk for å tømme septiken.

Veldig fine var de imidlertid ikke. Selv om kanskje fargen på håndtakene har blitt forandret, var de rett og slett for bra til å ikke bli benyttet igjen.

bilde


Myk plast elsker silicon, kanskje en og annen også liker dette, men da isåfall i en helt annen sammenheng. Med mindre det er sprekker, er dette absolutt produktet å anbefale. Det kan brukes på det meste, som i en eller annen sammenheng er laget av plast, og det er faktisk ikke så rent lite...

bilde


Og det blir retten og sletten meget bra. Jeg kan love at det er ikke mange delene som har blitt beholdt, men jeg hadde få argumenter for å beholde disse, dessuten er jeg veldig glad i gult.. :)

bilde


Hull til manuell lensepumpe blir montert først, hull må bores.

bilde


Lensepumpa blir plassert over støydempingen, som er det stedet den i de senere år har blitt plassert. Som nevnt mange ganger før, målet var å lage en tro kopi av en 2008 modell Scand 7600, og om mulig bedre, neste gang (om noen :), vil jeg ganske sikkert ta meg kunstneriske friheter, men ikke denne gangen...

bilde


Den neste pumpen er som tidligere nevnt, septikpumpen. Hva meg bekjent, skal denne tømmes utenfor en radius av 150 m fra land, men jeg har alltid ment at dette virker litt lite. Hvis ikke har jeg nok forsømt den regelen. Men jeg tror det går greit, siden det er fjerteforbud i båtene jeg har. Med mindre det er strengt tatt nødvendig da, og det KAN jo skje.. :)

bilde


Lensing må ut, og slanger kuttes og monteres. En erfart regel er: Kjøp dyre slanger med stålspiral. Kanskje har du oppdaget det med hagelsnagen hjemme? Billige slanger er ubrukelige når det skal legges vinkler, selv i smått månn. Mine (realtivt dyre) slanger ble til salgs på Finn som en følge av dette. Skal du gjøre det ordentlig, bruk skikkelige slanger.

bilde


De er vanskeligere å kappe, (siden de må enten kappes eller slipes), men det er vel verdt det. Disse bildene er faktisk gått ut på dato, da jeg smertelig fikk erfare at de ikke holdt mål..

bilde

Link to post

42. Listverk - II



Har nok sagt det før, men det er svært få deler som har blitt beholdt. Skroget var det vanskelig å bytte ut. Men listverket er noe av de få unntakene. Man kaster aldri (aldri) en teakplanke, iallfall ikke jeg. Og grunnen til at teak benyttes i så stor grad til sjøs, er helt klart åpenbare. Deres "oljete" konsistens, er meget motstandsdyktig mot påvirkning til sjøs. Jeg beholdt derfor disse.

En dørk må tåle en god del påkjenninger, selv om den (hvis alt er bygget optimalt) må hvile på mer enn bare skottskillene. Og i ganske få tilfeller er dette vanlig. Gode, solide lister er viktige.

Teaklistene har blitt omhyggelig pusset opp, for senere å bli lakkert i samme stil som resten av benyttet teak i båten.

bilde


Så er det bare å begynne å montere.

bilde


Når gamle deler benyttes, oppstår ofte problematikken: Hvor skal denne delen mon tro? Har man sans for puslespill (hvilket jeg egentlig ikke har), er det egentlig en ganske morsom jobb. Skruehullene avslører etthvert spor etter hvor ting skal ligge. Og man har en ganske god følelse om at man gjør ihvertfall ikke noe galt, hvis man monterer delen der den en gang har sittet før.

bilde


Solide lag "teches" på, mye press hviler på disse listene, og skruer alene vil ikke være optimalt.

bilde


Listverk skus på plass og lager i tillegg et godt press for feste.

bilde


Mens de fleste av disse listene aldri vil synes, er det noen som så vidt kommer til å nå opp til overflaten. Dette er en av dem.

bilde

Link to post

43. Kraner



De hadde sikkert gjort nytten, men en nyrestaurert båt, skal bli som ny. Og da mener jeg ny. En ting er verdifull teak, en annen ting er rustne kraner hvor lakken detter av bare du puster på den. Denne båten skulle være intet unntak. Nye kraner skulle bli. Spenningen lå i hvor godt fast festene fast.

Eksakte mål tas, for å forhindre uønsket "trakkassering" på ulike plassers båtrekvisitasalg. Ja min erfaring er at noen "høye" herrer ikke godtar for mye slingringsmonn hva båtdeler angår. Noen butikker i den bransjen (beklager) suser litt for godt av en bransje med tilsynelatende litt for lite konkurranse. Og som et lite ingress, må jeg jammen prise meg selv at fabrikken båten er bygget, gikk konkurs dagen båten var ferdig. Disse er imidlertid ikke en del av mine erfaringer på dette området. Jeg kan ikke annet enn å rose Scand fabrikkens uendelige gode service attitude. Vel, tilbake til saken.
Rusten var det... :)

bilde


Deler skulle bli skrudd ut, og ble skrudd ut.. Eneste problemet, er at en må ligge under båten, og en annen må være oppi båten. Husker ikke helt hvordan jeg løste dette, men kan ikke huske å ha fått noe hjelp.. :)

bilde


Nye kraner skal monteres. Overflatene blir pusset omhyggelig. Ikke akkurat at det har blitt slurvet så mye med denne båten, men akkurat dette gjorde jeg etter boka, og litt til...

bilde


Et tykt lag med Tech7 blir smurt på. Om jeg har spart på noe før, så gjorde jeg det iallfall ikke her.... Slike ting som dette får båter til å synke...

bilde


Det samme gjelder undersiden. Her skal det slipes godt og rent, rengjøres, slik at festet kan sitte mildt sagt optimalt. Og en trenger ikke å være rørlegger engang....

bilde


Ting sitter som støpt, og jobben er gjort...

bilde

Link to post

44. Slanger



En del slanger må monteres, og her spares det som vanlig ikke noe på kvaliteten. Trelleborg slanger brukes, som regnes for å være meget gode. For en kort stund klarte jeg tro at disse slangene ble laget i Tønsberg, siden navnet er en kjent plass der, men for det første mangler det en æ, og for det andre blir de overhodet laget i Norge.

Meterprisen er mildt sagt skremmende, men må man så man man. Alle slangene som blir brukt har solide spiraler innvendig.

bilde



Første slange ut går til septiktanken fra lensepumpa. Doble snlangeklemmer blir brukt utelukkende både her og på resten.

bilde


Neste går til septikken fra toalettet. De er vanskelige å bøye, så det er en stor fordel at det ikke er store vinkler.

bilde


Flere slanger kommer på plass, og alt har med toalett/septik å gjøre på dette stadiet.

bilde


Drivstoffslanger kommer på plass, slange til vanninntak monteres. Tilsammen blir det mange meter slange.

bilde

Link to post

45. Tanker



Tre tanker skal monteres i båten. septik, vanntank, og drivstofftank. Teller du antall tanker på dette bildet, kommer du imidlertid til 4. Overraskelsen var stor den dagen jeg fant ut at jeg hadde feil vanntank. Kansjkje ikke akkurat feil, men en del modifikasjoner har blitt gjort gjennom årenes løp, og dette var en av dem. Den ene tanken sitter ikke lenger på siden, men har blitt flyttet foran.

bilde


Grunnen til at denne tanken ikke lenger sitter her, er ganske innlysende. I senere modeller er det selvsagt montert kjøleboks her istedet. Denne vanntanken hade rett og slett stått i veien. Og kjøleboks ville jeg ha. Så da var det bare å farte til fabrikken og kjøpe en ny, bryderiet med å pusse denne opp kunne vært spart. Uansett hvor innlysende noen ting er, det er ikke alltid så lett å tenke på alt.

bilde


Tankene blir etter hvert montert. Her arbeides det med tilpassing av listverk mellom skott og drivstofftank.

bilde


Helt andre justeringer må gjøres med den nye vanntanken, siden denne aldri har sittet i båten før. Merking av hull gjøres, hull må skåres.

bilde


Nye hull lages, listverk rundt kantene formes til, ettersom en plate skal over denne tanken til oppbevaring av diverse ønskelig pikpakk.

bilde


Platen prøvetilpasses, senere skal den males inn med samme stoff som resten av det innvendige skroget.

bilde


Listverket er ferdig, og platen kan legges oppå. Før den endelige monteringen av platen må først må slanger monteres, denne for vanninntak, for at platen ytterligere kan tilpasses formen.

bilde


Om det ikke var moro før, så blir det enda bedre nå. Ting begynner å ta til. Jeg jobber ikke lenger nedi en kabin, eller et trangt motorrom, men har god plass til å få det som skal virke på plass.

bilde

Link to post

46. Skille kabin



Svært mange deler sitter på skilleveggene som leder kabinen og resten av båten. Både håndtverksmessige detaljer, og en del grovere utførelser. Først må skilleveggene tilpasses både inntil skrog, og skottene forøvrig.

bilde


Lister limes og skrus fast. Knirk og knork er ikke tillatt, og dette skillet må være solid.

bilde


Overgangen må tiplasses og måles grundig. Her vil jeg ikke godta en eneste millimeters avvik. Denne delen kommer jeg til å glane på (og irritere meg over), hvs det ikke blir perfekt. Så her gjøres det grundige undersøkelser på forhånd.

bilde


Alle delene limes sammen i skjønn forening, samtidig som festene blir gode av å presses fast av skruer og tvinger. Noe vil ligge over dørken, og noe under.

bilde


Listverk tilpasses først, og senere limes om monteres. Trelim til for eksempel "håndtaket" hadde ikke vært solid nok i dette tilfellet.

bilde


Noen store og noen små detaljer. Denne listen hører ialfall med, og flere tilpasninger må til for å tilpasses resten.

bilde


Sporene skåres ut. Noen ganger kan man ta eksakte mål, og er man nøye nok VIL det passe. Men her tok jeg ingen sjanser, og tilpasset og skar i 2 omganger når jeg fikk en følelse av passformen.

bilde


Da skulle det meste være ferdig hva skillet til kabinen angår. Mange runder med grunning og lakk, mange tilpasninger, enkelte deler vanskelig å få klemt på plass, men resultatet ble meget gledelig til slutt.

bilde

Link to post

47. Dusj



En av grunnene til at båten sank, var dusjinntaken som hadde blitt plasser bak på hekken, hvor vann fritt kunne strømme inn. Tidligere kapittel viser at denne ble støpt igjen, men dusj ville jeg ha. Hvor ofte denne kommer til å bli brukt, er jeg litt usikker på. Men siden båten skulle bygges med det meste av utstyr tilgjengelig og vanlig på denne modellen, måtte dette også inkluderes.

En mal lages i papp, slik at dusjkoppen garantert passer når hullet er ferdig skåret. Litt kinkig å beregne dette "usymetriske" hullet uten en mal. Dessuten lager jeg nødig større hull en nødvendig, være seg her eller ellers.

bilde


Hullet markeres på skroget, og en kikk på mine utallige "spionbilder" gjør at jeg ganske nøyaktig kan beregne hvor hullet bør sitte.

bilde


Hullet skåres ut med stikksag, med blad tilpasset for denne type arbeid. Sagingen skjer i flere etapper, og flere hull har blitt boret på forhånd. Enkelte slanger er farlig nær på baksiden, og må gjøres meget forsiktig. Nok en ting det teorietisk mulig hadde vært greit å tenkt på før, men akk ikke alltid så lett likevel.

bilde


Hullet pusses glatt av min (nesten) beste venn, Dremel-drillen. Denne er bare så hendig noen ganger, ikke minst her.

bilde


Dusjen limes og skrus på plass. Formen passer naturlig nok, siden den har blitt tilpasset i en mal tidligere.

bilde


Jepp, delen sitter som den skal. Faktsk blir den gjemt av den den store puten som gjør denne båten meget praktisk, nemlig den hendige solplassen bak.

bilde

Link to post

48. Pentry/toalett



Selv om kabinen foran tilsynelatende var ferdig, var det enkelte ting som ikke kunne fullføres før både skilleveggene ut mot førerrom, og alle delene tilknyttet sofagruppen var fullført. Først da kan man nemlig beregne platene som skulle til for å lage pentry og toalett.

Listverk og støtter må monteres, og ikke minst, montere de i riktig høyde så alt er i vater. Ikke alltid så lett, tatt i betrakning at båten selv neppe er i vater. Som tidligere nevnt, ofte en skjønn blanning av synsmessig tilfredstillelse, og matematiske betraktninger.

bilde


Gamle deler testes, for å se om noe av det kan brukes til å lage nye maler. En mal er hendig omtrent uansett, selv om den ikke passer. Nye mål kan legges til eller trekkes fra, man har tross alt NOE å gå ut i fra.

bilde


Støttelister på begge sider er ferdig montert, og platen til vask er nå klar til å legges oppå.

bilde


Ut i fra gamle maler, og justeringer av disse, er de nye platene ferdig tilpasset. Nok en modifisering er gjort, i forhold til tidligere modeller. Båten skal være up-to-date, slik er det bare.

bilde


Gamle maler kan til velsignelse brukes igjen. Enkelte ting later til å være ganske så uforandret, jeg er ganske sikker på at dette er et av dem.

bilde


Hvert hull skåres ut, og til og med en gammel hånddrill kommer til nytte. Sånn blir det når strømmen er tappet, og elektriske driller ikke varer evig.

bilde


Pentryen begynner å ta form, og delene vil etter hvert bli limt fast. Krana er kjøpt, og må tilpasses et sted der vannet når utslagsvasken og ikke innenfor.

bilde


Den nedre delen får sine deler felt inn. Denne luken er opprinnelig laget for en 9200 så vidt meg bekjent. Jeg fikk denne billig av en koselig kar i Porsgrunn, og syntes den var finere enn den orginale. På ett punkt har jeg faktisk avvikt fra min egen regel om orginalitet, og her var den. Mange ting kan selvsagt forbedres og gjøres mer fancy, jeg synes dette var tillatt.

bilde


Mange deler er laget utelukkende for hånd. Alt ettersom hvor man er, og hvilket utstyr man har tilgjengelig. Siden ikke båten sto lagret inni snikkarboden, er det faktisk mye som kan gjøres på den gode gamle måten.

bilde


Disse teaklistene sitter i nærheten av toalettet, og går hele veien bort til pentryen. Mange overganger skal til for at alt skal se pent ut. Ikke minst overgangen fra teppet til nevnte list.

bilde


Listverk freses til for hånd, og får den myke overgangen den skal ha på siden som peker utover.

bilde


Nok en del er laget ferdig og monteres etter samme metoder som tidligere. Denne lager festen for en overtrekksplate som går over toalettet når denne ikke benyttes.

bilde


Delene er ferdig, men montering gjenstår. Ting passer ikke mer en akkurat, og må nærmest presses på plass, for å få skrudd alle festene inntil.

bilde


En del slanger kan være greit å få på plass før det hele lukkes inn. Her blir avløp og vanntilførsel skrudd godt fast. Noen ganger er det faktisk ikke plass til to slangeklemmer, så får unngå fra tidligere regel noe skjønner jeg.

bilde


Det samme med slanger til toalettet. Hull må ikke bare kuttes i skrog (de fleste passet fra tidligere), men hull må også lages i teppe.

bilde


Flere lister monteres. Mange deler skal møtes og skrus sammen.

bilde


Pentryen er straks ferdig. Enkelte deler skrus sammen og inntill, slik at alle sprekker forsvinner.

bilde


Wow, kabinen er straks ferdig. Det er helt vanvtittig å tenke på hvor stor del av arbeidet som har ligget i å få dette rommet ferdig. Jeg vil tippe det har tatt omtrent 65 % av arbeidet. Det er veldig mange detaljer, små og store deler, sam har utgjort denne kabinen.

bilde


Flere deler til toallettet skapes og monteres.

bilde


Platen over toalettet har hatt mange former gjennom tidene. Både firkantede, innbygd, og oval. Jeg hadde ingenting å gå etter, og måtte derfor lage en mal på å forsøke å finne formen som fabrikken bruker. Tro meg, en bue er ikke bare en bue.

bilde


Tolattet er straks ferdig, med alle sine deler, og det eneste som skal monteres er platen som er over toalettet er i ferd med å få den formen den skal ha.

bilde


Lokket på toppen monteres, og kabinen er så godt som ferdig. Nå er det bare noen få skruer unna... Fantastisk... :)

bilde

Link to post

49. Motorluke og andre luker



Kabinen er ferdig, og større deler skal monteres. Motorluken, er stor og tung del kuttes til, og kantene freses til i riktig vinkel for å gli ned i sporet den skal passe i.

bilde


Hele fire plater må kuttes til, noen freses og tilpasses, før alle delene tilhørende motorrommet kan monteres og skrus sammen.

bilde


Løftehull lages i en av platene. Denne skal sitte over tanken, og under sofaen i selve båten.

bilde


En av de største utfordringene på mottorluken var å frese inn håndtakene som løfter luken. Her finnes det sikkert ferdige maler, men det måtte jeg isåfall lage selv. Valget falt på å gjøre dette på frihånd, men å følge opptegnede streker.

bilde


Noe av utfordringen lå i å frese ulike spor, i ulike dybder. Siden selve håndtaket har flere ulike utdypninger.

bilde


Men etter mye konsentrasjon passer det meste til slutt. Håndtaken kan skrus på, luken kan monteres, og alt er i skjønneste orden.

bilde


Luker skrus fast, hull lages, og alt i en mest mulig perfekt symmetri. Midten er midten, hverken mer eller mindre.

bilde

Link to post

50. Klistremerker



Klistremerkene på skrogsidene var i dårlig forfatning, og måtte bli byttes ut. Siden produsenten hadde ferdige maler, var dette også en billig innvestering. Selve materialene er nemlig ikke alltid det som gjør klistremerkser dyre. En varmepistol gjør som vanlig nytten for en slik jobb.

bilde


Båten blir ribbet for merker, og får nesten et noe merkelig utseende. Merker har faktisk en god del å si.

bilde


En som faktisk er vikelig god på dette, får æren av å legge på nye merker. Jeg har ennå dårlige minner fra min tid på moped, hvor tanken var nyoppusset etter en velt, og nye merker skulle monteres. Det endte i katastrofe.

bilde


Siden merkene også er noe forandret, blir kunsten å legge de så nært opptil de gamle, og skjule så mange fargeforskjeller som mulig. Håpet er at disse uvetydelige fargeforskjellene etter hvert vil bli utjevnet.

bilde


Merkene er på plass, og båten har atter en gang gått over i et utseende som ser mer bekjent ut. Det kan også tilføyes at det aldri har vært et alternativ å lakke båten i originalfargen ala 2008, siden jeg synes båten ser meget pen ut i hvit. Merkene har imidlertid samme farge som skrogfargen i dag har. Disse merkene er originalt i dag hvite.

bilde

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...