Kiekhaefer Startet 27.Februar.2016 Del på Facebook Startet 27.Februar.2016 Hei, jeg vurderer å kjøpe en mob båt med vannjet, og i den anledning så tar jeg i mot gode råd og tips angående dette. Jeg har erfaring med alle typer fremdriftssystemer men ikke vannjet, har hørt mye rart om vannjet slik som elendig virkningsgrad ,høyt forbruk av drivstoff osv , så er det noen med erfaring så ser jeg frem til å høre i fra dere. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Du nevner allerede selv to av de store avvikene fra propelldrift. Det er stor forskjell på jet typene. Av de jeg har operert og opererer er Hamilton en absolutte ener etter min mening. Ikke hiv deg på noe prosjekt med manuell operering av bøtta. Mye av morroa med vanjet er å ha lettoperert hydraulisk kontroll. Håper det er gear og ikke direktedrift på MOBen du vurderer. Kjøling fra jet eller via normalt skrogventil? Om det er fra jet kan du oppleve litt varmgang ved sakte fart over tid. Nybegynnere sliter gjerne litt med retningsstabilitet i sakte fart som et resultat av unødig mye rattbruk. Du ser de følger ei sinuskurve der de kommer. Juster ned rattutslaget for dysekontrollen til 1-1.5 omdr. hver vei som max. Ved sakte fart styrer du rett med små kjappe kompensasjoner. Grunnregelen er: sakte fart; fast RPM og bøttekontroll. Fort, fast bøtte forrover og RPM kontroll. Ikke dra akterover fra full fart!!! Du mister venner, ødelegger kanskje utstyr og avhengig av jettype blir du muligens kliss våt. Glem alt du kan om roreffekt kontra propels dreieretning, padle-effekt osv. Med vannjet svinger du rattet den veien du vil ha baugen enten du går forrover, ligger stille eller går akterover. Er du generelt båtvandt sitter vannjetoperering i fingrene etter kart tid med trening. Lykke til...og ha det morro!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Ikke dra akterover fra full fart!!! Du mister venner, ødelegger kanskje utstyr og avhengig av jettype blir du muligens kliss våt. Du mister også alt løst i båten. En kollega av meg mista hele bøtta. Litt macho type. Full fart og så rett i akterover. Spektakulært. Ut av vannskya kom Magnum'en byksende den ene veien og bøtta den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Ikke så mye med jetdriften å gjøre, men jeg antar (ikke for å være pirkete) at det er en tidligere HMOB og ikke MOB du vurderer. FRB på utenlandsk. Om så er tilfelle, vær obs på at det da skal være 42VAC tilførsel til batterilader og motorvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Det er vel en grunn til at Vannjet ikke benyttes i særlig grad på lystbåter. Det er dårligere virkningsgrad forbruk og motorstørrelse blir en god del større enn f.eks drev. Det finnes som Sigurd nevner mange forskjellige typer Vannjet. I noen tilfeller kan det gi bedret og mer fleksibel manøvreringsevne, men altså en helt annen måte å føre båt på. Jeg har ikke erfaring med å kjøre båt men har vært med å knstruere en katamaran med vannjet det var Rolls Royce Kamewa Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Har kjørt masse vannjet i forsvaret. Stritsbåt 90 og flerbruksbåtene som SHV hadde. Veldig morsomt å kjøre med og svært manureringsdyktige. Men klart det gikk vanvittig mye bunkers så ville nokk ikke hatt noe slikt privat. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Vannjet'en er en Hamilton 213 uten gear (direkte drift), en annen ting jeg lurer på er bruk av ekkolodd i en vannjetdreven båt, det må vel bli mye luft under skroget ved sakte fart når jet'en ikke har gear, pumpen går jo konstant. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Nei tror ikke det blir noe luft under båten i sakte fart der tar jo vannjeten kun inn vann det kommer jo ut bak båten. Sitér dette innlegget Link to post
yanm... Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Jet er bare leketøy? jækla gøy om du har litt motor! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 ........................................ en annen ting jeg lurer på er bruk av ekkolodd i en vannjetdreven båt, ................................ Jeg har hatt hekkmontert Garmin på ett par MP Springere. Funka helt greit. Sakte fart og tomgang på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 29.Februar.2016 Del på Facebook Svart 29.Februar.2016 Hei Siden det er folk her med peiling . Hva med denne typen vannjet? Var det bare et blaff? http://no.yachtworld.com/baater/2000/Azimut-70-Sea-Jet-2829155/country.italia#.VtSqQ090xaQ Sitér dette innlegget Link to post
Rhh Svart 8.Mars Del på Facebook Svart 8.Mars Lurte på om erfaringer om å starte hmob før den låres på vannet ? Ifølge kurssenter går det fint i 5 min. I manual så skal det ikke gjøres ? Men med tanke på sikkerhet så må jo det være en fordel å starte før båten er på vannen, slik at man er sikker på at motoren starter ? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 8.Mars Del på Facebook Svart 8.Mars Er krav til Mob båter skal kunne startes ved ukentlig test ombord på yrkesbåter i krybben sin. Dei fleste har jo gir som kan kobles ut. ( er vel vannjet som kan skades uten kjøling)I følge typegodkjenning til solas så skal alle kunne gjøre det inn til eit vis antall minutter. Men som du seier det bruker det og stå noe annet i manual til Mob båter fra fabrikant …. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.