Jump to content

Mob båt med vannjet, erfaringer?


Kiekhaefer

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer å kjøpe en mob båt med vannjet, og i den anledning så tar jeg i mot gode råd og tips angående dette.

 

Jeg har erfaring med alle typer fremdriftssystemer men ikke vannjet, har hørt mye rart om vannjet slik som elendig virkningsgrad ,høyt forbruk av drivstoff osv , så er det noen med erfaring så ser jeg frem til å høre i fra dere.

Link to post
Share on other sites

Du nevner allerede selv to av de store avvikene fra propelldrift. Det er stor forskjell på jet typene. Av de jeg har operert og opererer er Hamilton en absolutte ener etter min mening. Ikke hiv deg på noe prosjekt med manuell operering av bøtta. Mye av morroa med vanjet er å ha lettoperert hydraulisk kontroll. Håper det er gear og ikke direktedrift på MOBen du vurderer. Kjøling fra jet eller via normalt skrogventil? Om det er fra jet kan du oppleve litt varmgang ved sakte fart over tid.

Nybegynnere sliter gjerne litt med retningsstabilitet i sakte fart som et resultat av unødig mye rattbruk. Du ser de følger ei sinuskurve der de kommer. Juster ned rattutslaget for dysekontrollen til 1-1.5 omdr. hver vei som max. Ved sakte fart styrer du rett med små kjappe kompensasjoner. Grunnregelen er: sakte fart; fast RPM og bøttekontroll. Fort, fast bøtte forrover og RPM kontroll. Ikke dra akterover fra full fart!!! Du mister venner, ødelegger kanskje utstyr og avhengig av jettype blir du muligens kliss våt.

Glem alt du kan om roreffekt kontra propels dreieretning, padle-effekt osv. Med vannjet svinger du rattet den veien du vil ha baugen enten du går forrover, ligger stille eller går akterover.

Er du generelt båtvandt sitter vannjetoperering i fingrene etter kart tid med trening. Lykke til...og ha det morro!!!

Link to post
Share on other sites

  Ikke dra akterover fra full fart!!! Du mister venner, ødelegger kanskje utstyr og avhengig av jettype blir du muligens kliss våt.

 

Du mister også alt løst i båten.

En kollega av meg mista hele bøtta.

Litt macho type.

Full fart og så rett i akterover. 

Spektakulært.

Ut av vannskya kom Magnum'en byksende den ene veien og bøtta den andre.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en grunn til at Vannjet ikke benyttes i særlig grad på lystbåter.  Det er dårligere virkningsgrad forbruk og motorstørrelse blir en god del større enn f.eks drev.  Det finnes som Sigurd nevner mange forskjellige typer Vannjet.  I noen tilfeller kan det gi bedret og mer fleksibel manøvreringsevne, men altså en helt annen måte å føre båt på.  Jeg har ikke erfaring med å kjøre båt men har vært med å knstruere en katamaran med vannjet det var Rolls Royce Kamewa

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Lurte på om erfaringer om å starte hmob før den låres på vannet ? 

Ifølge kurssenter går det fint i 5 min.

I manual så skal det ikke gjøres ? 

Men med tanke på sikkerhet så må jo det være en fordel å starte før båten er på vannen, slik at man er sikker på at motoren starter ? 

Link to post
Share on other sites

Er krav til Mob båter skal kunne startes ved ukentlig test ombord på yrkesbåter i krybben sin. Dei fleste har jo gir som kan kobles ut. ( er vel vannjet som kan skades uten kjøling)I følge typegodkjenning til solas så skal alle kunne gjøre det inn til eit vis antall minutter. Men som du seier det bruker det og stå noe annet i manual til Mob båter fra fabrikant ….

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...