Fjordland Startet 28.Februar.2016 Del på Facebook Startet 28.Februar.2016 På vei ut til noen teiner traff eg på et større område med is. Var langt ifra land og hadde Ikkje forventet is i det hele tatt, så eg raste inn i tynn is i 30 knop. Såpass tynn den beveger seg i de få små bølgene som var. Gikk resten av veien til teinene under planingsfart og tok turen rundt isen tilbake. Lurer på kor stor fart en egentlig kan ha i is? Er en 16 fots skjærgårdsjeep i glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Jeg ville tatt det med ro, og ikke kjørt fort i det hele tatt. Det høres nok verre ut enn det er, men stor fart ville jeg unngått. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 (redigert) Var det eg også tenkte. Men i planingsfart vil jo isen treffe under skroget i en veldig liten vinkel.... når eg har deplacment-fart skjærer og skyver skroget seg igjennom..... Men iom badehetten lå hjemme tok eg det rolig i 6-7 knop Redigert 28.Februar.2016 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Jeg tror, og understreker tror, at planefart er bedre for da får isen en langt skarpere angrepsvinkel mot skroget og glir unna i stedet for å treffe med nærmere 90 grader. Brukte en gang en gummibåt som isbryter. Gikk i sakte fart med godt pådrag på motoren slik at baugen stakk høyt opp. Båten tålte det fint men akkurat der isen traff kjølen (gummilisten midt under) ble der solide merker. Mener å huske det var omlag en tomme tykk is. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tom Rør Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 I planingsfart vil vel undervannshus på motoren også få litt juling, så jeg hadde nok ikke utsatt båten for det:-) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Jeg har kjørt en del i tynn is med seilbåten og har en kompis som har gjort det enda mer. Vår erfaring er at det er tøft på bunnstoffet, men at alt under tåler det godt. Kompisen måtte ha ny Primer etter en vinter med litt for mange turer til Aker Brygge vinterstid, mens jeg klarte meg med å legge et ekstra lag med bunnstoff i baugen når våren kom. Så lenge du er sikker på at du ikke støter på tykkere is enn det du beskriver, vil jeg tro det bare er å stå på. Båten din kommer til å ha mindre groe under enn nabobåten når våren kommer, men det er vel ikke så ille. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Faxen Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Var med en kompis, for mange år siden i en 10 fot with jolle. Vi dro på og havnet i is i planingsfart. Det var syltynn is, og den skar seg rett igjennom skroget, som en kniv. Sakte fart takk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.