Jump to content

Syrefast septik full av hull

ChrPus

Recommended Posts

bygde om septiken i går. Den var hel ved og tett før den blei tatt ut av båten. Delte den i to, sveiset inn 50cm for å gjøre den større. Den siden som diverse slangenipler sto på blei det også lagt inn en ekstra lufting.

Idag tok jeg septiken ut av bilen for å bære den ombord. Da legger jeg merke til masse små hull i endedelen der hvor slangenipplene står. Altså den delen som ikke er ny. Men var hel dagen før.

Dro så ut for å sveise disse 16 små hullene som kun var på den delen. Når disse blir fikset så trykktestes tanken på nytt. Da er det kommet to nye hull. Sveiser disse. Ny trykktest. Et nytt hull. Dette fikses. trykktestes. Nytt hull.

Da ga jeg opp. Hvorfor skjer dette?

Denne tanken er syrefast. Og blei skjøtet inn med syrefast

bilde

Christian P. Rohde

Det er ikke sikkert at korrosjonen har slått gjennom i andre enden. Vent til du har montert tanken og er på ferie, så begynner det kanskje å dryppe der også. Det du skal se etter er også om det er grå felter eller fordypninger under der det muligens har ligget avleiringer. Har du forresten noen 'bevis' for at hele tanken er i AISI 316L? Vi har hatt flere her på baatplassen som har vært 'sikre' på at tanken har vært syrefast, og så har det vist seg at den var 301 eller 304.

Liten tvil om at du har pittings som har gått tvers gjennom godset. Det er jo ikke så unormalt i seg selv. Når du sier at de ikke var der i går så stemmer neppe det. Sannheten er vel at du ikke oppdaget dem i går.

Når du reparerer noen, trykkprøver, og oppdager fler er heller ikke det unormalt. Når du trykkprøver første gang vil bare de mest gjennomtærede punktene synes, de fungerer nærmest som en sikkerhetsventil. Når de er reparert og trykket settes på nytt vil de neste i rekka åpenbare seg.

Som Hulda påpeker er det jo ikke sikkert at tanken opprinnelig er 316. For å finne ut det kan du ta en PMI. Ser du holder til i Sandefjord. Hvor jobber du? Tipper de bildene du har lagt ut ikke er fra garasjen din :wink:

Ut fra det du beskriver har du antagelig hatt et miljø på tanken som ikke er gunstig for rustfritt. F.eks. kan det ha blitt brukt klor. Det du kan gjøre er å kappe tanken i to på nytt, gjøre en grundig rengjøring, og sveise opp evt. tæringer dersom det ikke er uoverkommerlig. Til slutt beiser du hele tanken innvendig med passiviserende syre og sveiser den sammen. Da har du gitt den et beskyttende oksydlag innvedig for å forebygge videre tæring. Dersom du avdekker alt for mye groptæringer ved grundig innvendig kontroll er det egentlig bare å skrote hele tanken og begynne på nytt. Hvis tanken er av 301 (sjeldent) eller 304 som Hulda nevner er vel også hele bryderiet bortkastet, da har den levt sitt liv og er klar for grava.

Septiktank av metall er risikabelt. "Sewage guru" Peggy Hall sier det klart og tydelig:

"Although you'll see aluminum and stainless holding tanks, no metal of any kind should ever used to hold sewage.
Urine is the most corrosive material it's possible to put next to any metal. If you doubt me, gentlemen (ladies will
have to take your word for it), notice the dividers between urinal stalls in men's rooms. If that facility has been
open for more than a week, no matter how clean and well-maintained it is, even though the dividers are stainless
steel coated with enamel you'll see rust stains from the bolts that attach the dividers to the tile. While the walls of
a metal holding tank may last a decade or more, the welds will typically begin to leak at a seam or a fitting in two
to five years, and the tank will have to come out for repair or replacement."

Hulda kan mene hva hun vil om dette, men det er plast som gjelder her!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Septiktanken min lever tydeligvis på overtid av  lånt tid, fikk skreddersydd en i ASi 316++ i 92 .

Til sammenligning har vi septiktank av aluminium fra båtens byggeår (1984) merket West Mekan, så den burde det egentlig bare vært pulver igjen av.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å lage ny i syrefast for noen år siden. Tok derfor ut tanken for å ta mål til ny. Men etter å ha tømt og rengjort tanken viste det seg at den var helt gullende god, så ny tank ble skrinlagt.

Påstanden om at urin er det mest korrosive man kan utsette metall for og sammenligningen med pisserenner finner jeg noe ufagmessig.

Jeg er glad jeg har både septik og vanntanker i segi, melkehvit tykk plast. Hva slik plast heter, aner jeg ikke. Men begge tankene er tette og er fra 1986. Dieseltankene er imidlertid av aluminium, men så langt har jeg ikke hatt problem med de heller. Jeg krysser alle fingre og tær. Skal de ut, må først motoren ut og veggene på siden i motorrommet må kuttes bort for å trekke tankene ut den veien.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...