ChrPus Startet 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2016 bygde om septiken i går. Den var hel ved og tett før den blei tatt ut av båten. Delte den i to, sveiset inn 50cm for å gjøre den større. Den siden som diverse slangenipler sto på blei det også lagt inn en ekstra lufting. Idag tok jeg septiken ut av bilen for å bære den ombord. Da legger jeg merke til masse små hull i endedelen der hvor slangenipplene står. Altså den delen som ikke er ny. Men var hel dagen før. Dro så ut for å sveise disse 16 små hullene som kun var på den delen. Når disse blir fikset så trykktestes tanken på nytt. Da er det kommet to nye hull. Sveiser disse. Ny trykktest. Et nytt hull. Dette fikses. trykktestes. Nytt hull. Da ga jeg opp. Hvorfor skjer dette? Denne tanken er syrefast. Og blei skjøtet inn med syrefast Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Idag var denne full av hull Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Geir Hel Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Sur nabo som saboterer eller ? Hører nesten ut som noe som tærer, montert noe som ikke går i sammen med syrefast kansje? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
ChrPus Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Haha. Har en sur nabo. Men denne var innelåst i bilen ? Det er 316 sveiset inn på 316. Bør jo være riktig det :p Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Tror jeg ville kuttet av endestykket, spylt hele tanken gullende ren innvendig. Kan være at du har en million knappenålstikk (pitting corrosion). Hvor gammel er tanken? Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Veit ikke hvor gammel den er. Men er så rart det kun er i den enden. Ikke andre siden Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Det er ikke sikkert at korrosjonen har slått gjennom i andre enden. Vent til du har montert tanken og er på ferie, så begynner det kanskje å dryppe der også. Det du skal se etter er også om det er grå felter eller fordypninger under der det muligens har ligget avleiringer. Har du forresten noen 'bevis' for at hele tanken er i AISI 316L? Vi har hatt flere her på baatplassen som har vært 'sikre' på at tanken har vært syrefast, og så har det vist seg at den var 301 eller 304. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Nei. Har ingen sikre bevis på det. Tok det bare for god fisk da det er septik Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Tanken i Hulda er tett etter ca. 10 år. Og den er garantert AISI 316L. Regner med at det kan korrodere hull der også etter hvert. Få materialer til overkommelig pris som takler septik over lang tid. Utenom plast som er beregnet for formålet. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Er bare veldig rart at alle hulla er der idag. Å det var ikke der i går. Spent på om det er fler i mårra Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Komodo Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Liten tvil om at du har pittings som har gått tvers gjennom godset. Det er jo ikke så unormalt i seg selv. Når du sier at de ikke var der i går så stemmer neppe det. Sannheten er vel at du ikke oppdaget dem i går. Når du reparerer noen, trykkprøver, og oppdager fler er heller ikke det unormalt. Når du trykkprøver første gang vil bare de mest gjennomtærede punktene synes, de fungerer nærmest som en sikkerhetsventil. Når de er reparert og trykket settes på nytt vil de neste i rekka åpenbare seg. Som Hulda påpeker er det jo ikke sikkert at tanken opprinnelig er 316. For å finne ut det kan du ta en PMI. Ser du holder til i Sandefjord. Hvor jobber du? Tipper de bildene du har lagt ut ikke er fra garasjen din Ut fra det du beskriver har du antagelig hatt et miljø på tanken som ikke er gunstig for rustfritt. F.eks. kan det ha blitt brukt klor. Det du kan gjøre er å kappe tanken i to på nytt, gjøre en grundig rengjøring, og sveise opp evt. tæringer dersom det ikke er uoverkommerlig. Til slutt beiser du hele tanken innvendig med passiviserende syre og sveiser den sammen. Da har du gitt den et beskyttende oksydlag innvedig for å forebygge videre tæring. Dersom du avdekker alt for mye groptæringer ved grundig innvendig kontroll er det egentlig bare å skrote hele tanken og begynne på nytt. Hvis tanken er av 301 (sjeldent) eller 304 som Hulda nevner er vel også hele bryderiet bortkastet, da har den levt sitt liv og er klar for grava. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ChrPus Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Ta en pmi ja. :p han som sveiset er sveiser hos pmi. Jeg jobber i bygget ved siden av. Imtech. Han var ansatt her for tre år siden å hjalp meg å sveise den her. Men klor... Jeg har hatt klor på tanken tidligere i fjord sommer. :/ Er vel kanskje bare å skrote den å lage ny :( Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Roe litt ned. Jeg klorer fersvannsystemet på Hulda hvert år. Går helt greit. Det er forskjell på å skylle en tank med tynnet Klorin og det å bruke den som lagertank for konsentrert klor-løsning. Men septik er i seg selv et meget vanskelig produkt å håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Dette skjedde i min Sealine også, i fellesferien. Masse småhull. Jeg har ikke rørt den. Gutta på Øra Mekaniske sa at dette var helt vanlig. Kjempekjekk jobb når den er montert og stappa full og tømmepumpa røyk samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Er faktisk en Sealine jeg har også. Men denne tanken er ikke den orginale fra båten var ny Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Komodo Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Ikke noe problem å klore tanken, men da må den skylles etterpå. Dersom den har blitt perforert av denne eller en annen årsak kan den være kassabel, men det må man jo inspisere nøyere for å avdekke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Septiktank av metall er risikabelt. "Sewage guru" Peggy Hall sier det klart og tydelig: "Although you'll see aluminum and stainless holding tanks, no metal of any kind should ever used to hold sewage.Urine is the most corrosive material it's possible to put next to any metal. If you doubt me, gentlemen (ladies willhave to take your word for it), notice the dividers between urinal stalls in men's rooms. If that facility has beenopen for more than a week, no matter how clean and well-maintained it is, even though the dividers are stainlesssteel coated with enamel you'll see rust stains from the bolts that attach the dividers to the tile. While the walls ofa metal holding tank may last a decade or more, the welds will typically begin to leak at a seam or a fitting in twoto five years, and the tank will have to come out for repair or replacement." Hulda kan mene hva hun vil om dette, men det er plast som gjelder her! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Til NilsPils: Vennligst les #9 en gang til, og legg spesielt merke til den siste av de to setningene. Til urinalguru Peggy Hall: Baloney. Livet er herlig :-) Redigert 1.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Hva med slik innvendig coating som brukes for å reparere nedgravde fyringsoljetanker? Kan dere være en enkelt fiks for råtne septiktanker? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Alle er vel enig i at plast er best til Septik, men begynner den ikke å lukte etter noen år?? Septiktanken min lever tydeligvis på overtid av lånt tid, fikk skreddersydd en i ASi 316++ i 92 . Vanntanken er fra 77 ( rustfri ?) blir klora og skylt hvert år. Redigert 2.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Som skrevet over, urinalguruen er på villspor- til en viss grad. Nå driver jeg å sveiser noe greier i EN 1.4404 (en variant av AISI 316L), er ikke nervøs i det hele tatt. Men nå etter 10 år har slangene begynt å gi fra seg en eim av septik. Må nok skifte dem til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Septiktanken min lever tydeligvis på overtid av lånt tid, fikk skreddersydd en i ASi 316++ i 92 . Til sammenligning har vi septiktank av aluminium fra båtens byggeår (1984) merket West Mekan, så den burde det egentlig bare vært pulver igjen av. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å lage ny i syrefast for noen år siden. Tok derfor ut tanken for å ta mål til ny. Men etter å ha tømt og rengjort tanken viste det seg at den var helt gullende god, så ny tank ble skrinlagt. Påstanden om at urin er det mest korrosive man kan utsette metall for og sammenligningen med pisserenner finner jeg noe ufagmessig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Jeg er glad jeg har både septik og vanntanker i segi, melkehvit tykk plast. Hva slik plast heter, aner jeg ikke. Men begge tankene er tette og er fra 1986. Dieseltankene er imidlertid av aluminium, men så langt har jeg ikke hatt problem med de heller. Jeg krysser alle fingre og tær. Skal de ut, må først motoren ut og veggene på siden i motorrommet må kuttes bort for å trekke tankene ut den veien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.