Jump to content

Bruke syrefast karabinkrok på anker?

fredrik_j

Recommended Posts

Hei folkens, 

Her kommer et muligens dumt spørsmål: Kan jeg bruke en syrefast karabinkrok med lås mellom øye på tau og ankeret? 

Det er jo sjakkel som vanligvis brukes, uten at jeg ser at den er noe "bedre" enn en slik karabinkrok. 

Jeg ønsker å ha 20m med 10mm kjetting å legge til når vi skal overnatte på svai. Har ikke plass til mer tau under vinsjen, og kabularet er kun for tau..

En karabinkrok på hver ende av kjettingen, og en på tauet  ville gjøre dette enkelt å håndtere, da jeg kan sikre kjetting/anker mens jeg "skjøter". 

Det er for sikkerhet under overnatting på svai jeg ønsker meg dette, til daglig bruk fungerer løsningen med dagens 30m blytau fint. 

Mulig det ville vær fornuftig med enda grovere kjetting for mer vekt nærmest ankeret? 

Det er på en 21 fots daycruiser på 2 tonn lastet. 

Takker for synspunkter på dette!

/Fredrik. 

Karabinkrok på anker er vel vanligvis ikke anbefalt. Det skjer oftere enn man tror at kjettingen kan vikle seg rundt seg selv og klemme inn låsebøylen på karabinkroken. Jeg hadde ikke gjort det, men jeg ser at du vil ha fleksibilitet for å forlenge kjetting eller tau. Da bør du i så fall velge en slik låsbar karabinkrok (litt a la klatreutstyr) som kan skru et låsemutter over utløserbøylen.

http://www.trebaten.no/default.pl?showProduct=3422&pageId=1787

Forsikre deg i så fall om at hele karabinkroken er syrefast. Det hender at fjæren og pinnen som hengsler låsebøylen ruster og dermed faller alt fra hverandre. Dette kan skje fort dersom metallene i kroken er av forskjellig kvalitet. Dette har jeg opplevd med kroker av 316 syrefast som ble stående i saltvann i 2 døgn i forbindelse med fiske. Har ikke opplevd dette ved bruk over vann.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Takk for gode innspill! 

Får gå litt i tenkeboksen på denne. Har ikke begrensning på størrelse på karabinkroken (den skal ikke passere noe kabular), så styrkemessig ser jeg ikke noe problem - velger bare en stor en. Men det må helt klart være en variant med lås. 

100% 316 eller A4 er uansett et krav, og det blir ikke fra Biltema :)

Skal passe på å oppdatere med hva jeg ender på, og evnt. erfaringer, så andre kan gjøre sine vurderinger også. 

/Fredrik. 

Klart du kan bruke karabinkrok om du vil, men jeg hadde ikke gjort det. Heller ikke med skrusikring. Etter å ligget og gnikket litt i gjørma er det heller ikke sikkert at du klarer å skru den opp med fingrene. Da må du til med tang, og kunne like godt brukt sjakkel.

Uansett, med en båt på den størrelsen og blytau klarer du deg med et godt dødmannslodd på tauet for natta. Da får du fin fjæring og god vinkel på ankertauet nederst mot ankeret :smiley:

Lagt til:

Denne ville jeg i hvert fall ikke brukt

Redigert av Komodo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...