Jump to content

Vad skall "svensk" se på Sörlandet

Svensk

Recommended Posts

Synes jo dere bør se nautholmsund. Det er en flott uthavn på utsiden av Lyngør. Men kanskje også ta turen innom furuøya i Tvedestrand. Så går dere indre lei til Arendal. Da passerer dere under broa til Narestø. Der ligger ei øy som heter klokkerøya. Den er også verdt et besøk. Er været bra går dere på utsiden av Tromøy. Der er et sted som heter Tromlingene. Fantastisk havn helt ute i havet. Beskyttet for bølger når dere er der. Men kan bli ruskete når dere skal ut igjen. Om været frisker på.

Deretter vil jeg anbefale Merdø og hovedkilen. Det er rett på utsiden av innseilingen til Arendal. Selv bruker jeg ofte jolla for å komme inn til sentrum derfra.

Velkommen skal dere være. Bare å ta kontakt dersom dere lurer på noe

Endelig ble det Bobåt

Når dere kommer fra Kragerø og Portør så er jo turen kort innom Perleporten, som absolutt lever opp til navnet der den ligger lunt og fint i bassenget før Risør.
Hvis det er litt ruskete utpå er det ofte litt trangt om plassen, men da finnes det lune, fine plasser innen 15 minutters gange unna, i "Pjolter Bay" og på Finnøya.

Begge en liten jolletur unna Risør, som er verdens koseligste Sørlandsby med "System", kystens beste fiskeutsalg ute på Holmen, masse hyggelige mennesker og plass til de fleste :seeya:  :flag_sw:

Åndelig føde finnes det bra med på Sørlandet. Ellers må jeg slå et slag for Grimstad. Gjestehavna er selvsagt fin, men like fint er det i skjæregården rett utenfor byen. Her finner dere Hampholmene, Indre Maløy og Ytre Maløy og mange flere. God plass er det også i Grimstadskjæregården, som er kjent for at det er lite hytter. 

Velkommen skal dere være.  :thumbsup:  :flag_sw:  :flag:

Blindleia bør dere kjøre gjenom enten på vei nord- eller sørover. Utover det er det som de ovenfor har skrevet veldig mange fine plasser nedover sørlandskysten.

Andre steder:

Svenner fyr (litt nord for Kragerø, dog) er et idyllisk sted så lenge ikke vinden står rett sørfra. Ta det kanskje på vei nordover når det verste trykket har gitt seg, for her kan det bli folksomt, og det er ikke så mye plass.

Bommen ("Pjolter Bay") utenfor Risør er flott. Pass på innseilingen og grunnene.

Lyngør og området rundt. Mange fine og lune havner.

Ny-Hellesund rett sør for Kristiansand. Pass på grunna i Olavssund, men flott sted.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ja og så er det jo et utall av bedehus dere kan stikke innom for lit åndelig føde :saint:

Da tror jeg de har bommet litt på timingen, skjer ikke så mye der på sommeren, ellers er det et bra forslag :saint:

Gode plasser er nevnt. Litt vestover så mener jeg at både Blindleia og Ny Hellesund er obligatorisk. Ytre Maløya og Hampholmen utenfor Grimstad kan også være flotte.

Mellom Kristiansand og Lindesnes vil jeg anbefale følgende steder som har plass til hele følget

* Udvår (58°01,2’N 07°43,4’E), ytterst i havgapet, magisk sted en sommernatt, brygger, svai og inntil fjell

* Selvågen (58°01,1’N 07°37,6’E), meget godt beskyttet vik, brygger og svai, flotte turområder

* Tregde (58°00,3’N 07°33,3’E), feriesenter med bunkring, butikk, flott tur med innseilingen

* Mandal, flott by med god gjestehavn i elven

* Spangereidkanalen (58°02,2’N 07°08,9’E), kanal i gjennom Lindesnes-halvøya (2.5m dyp, 4.5 m seilingshøyde) flott tur inn i fjord-landet og gir mulighet til å ta en tur til Farsund (liten by med flott gjestehavn)

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Åndelig føde finnes det bra med på Sørlandet. Ellers må jeg slå et slag for Grimstad. Gjestehavna er selvsagt fin, men like fint er det i skjæregården rett utenfor byen. Her finner dere Hampholmene, Indre Maløy og Ytre Maløy og mange flere. God plass er det også i Grimstadskjæregården, som er kjent for at det er lite hytter. 

Velkommen skal dere være.  :thumbsup:  :flag_sw:  :flag:

Så må dere ta jollene opp Reddalskanalen :yesnod: Det er en fin tur og har dere med barn er det mange fine steder å bade og stupe:)

Reddalskanalen anbefales! Masse fine badeplasser, men det er jo ferskvann da  :puke:  du kommer også lenger opp enn dette kartet viser, går en liten kanal fra Landvikvannet til Reddalsvannet.

bilde

Ellers anbefaler jeg jo selvfølgelig hele skjærgården her hjemme i Kragerø, dere bør tilbringe noen netter her  :flag:  :flag_sw:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Så må dere ta jollene opp Reddalskanalen :yesnod: Det er en fin tur og har dere med barn er det mange fine steder å bade og stupe:)

Reddalskanalen er fint. Som du sier er det flott å bade og stupe. Varmere vann enn i sjøen også. Vi dro ofte dit for å bade da jeg var guttunge.

Dere kan gå opp der med store båter også, men vær forsiktig.

Hvis du finner blindleia. Den går jo fra Lillesand til Gamle Hellesund. Så finner du Bliksfjorden. Inn fra den er vestre innløp til Isefjær. Innerst inne I fjorden kan det godt hende du får se flere personer uten særlig klesdrakt. Naturistleiren ligger innerst I fjorden. :)

Endelig ble det Bobåt

Jeg har ikke vært der, men det ligger en video på YouTube. 9 minutter ut i videoen begynner det å bli svært trangt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...