littmild Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Fin video! På ca 8 minutt, rett ved broen, har du noen fine steder å hoppe/stupe fra.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
bergetun Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Hesthombukta utenfor Lillesand er fantastisk :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Jeg har ikke vært der, men det ligger en video på YouTube. 9 minutter ut i videoen begynner det å bli svært trangt. Svanen (13 min inn) han kjørte venstre-trafikk.......han kanskje er svensk flott video ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirFrode Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Hvis ikke allerede nevnt er Isefjærfjorden populært når det blåser litt. Der er vannet gjerne litt varmere og ingen maneter. Støtter den. Og da kan en gå i gjennom Kassen kanalen også. Tror det går bra med Viknesen, men det kan sikkert andre verifisere. Jeg har gått der med en Fjord 880 uten problemer. Oppe til venstre etter broen, sitter det en liten kar en må hilse på når en seiler forbi. Til venstre i bildet under kan han skimtes. Og her er'n, Kassen Tassen. Det er også et sagn rundt denne figuren, men det husker jeg ikke nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ja og så er det jo et utall av bedehus dere kan stikke innom for lit åndelig føde Uff! Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Det er ikke sant at bedehusene ligger vegg i vegg på Sørlandet.........for i mellom ligger kirkene. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Jag får så här långt tacka för alla tips o råd på hamnar, holmar, skär kanaler och " speciellt" tack för tips angående bedehus o kirker. Efter att sett filmen 3 ggr är jag tämligen säker på att en Viknes 1030 kommer fram i kanalen om vattendjupet finns. Tillbringa kvällen i går med att leta i sjökort och lyckades lokalisera alla tips jag fått så här långt. Skärgården runt Grimstad ser extra fint ut så starten blir om väder tillåter raka vägen över Skagerack från Kungshamn till Grimstad (80 nm) sedan ner mot Lindesnäs och på hemvägen hela kusten upp till Verdens Ende och vidare mot Sverige Finns det flera tips om platser tas detta emot med stor tacksamhet. Hur är det med platser i Risör under träbåtfestivalen 5e augusti? Är detta bara att glömma? Tack ännu en gång för all hjälp så att vi kan få en lyckad eskader på Norska Sörlandet. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Alltids plass i Risør, men kom tidlig for å være sikker, gjerne dagen før.. Får ikke ligge innerst i havnen, det er kun for trebåter. Har vært på trebåtfestivalen mange år nå, vi har alltid kommet sent, aldri vært problem å få plass, selv med båt på 22 meter. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Svensk Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Ett litet kompletteringsspörsmål (ser ni min norska ) När jag tittar på sjökort ser jag en massa hytter och bryggor på holmar och skär. Är det 150 m från närmaste hus/hytta man får lägga till eller är det sunt förnuft som gäller? Är det max 2 dygn på en plats? Har försökt läsa mig till detta i Norska Allemansrätten men det var inte så lätt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Det med 2 døgn på samme plass har jeg aldri hørt at skulle være noe problem. Men det med sunn fornuft angående avstand til hus og hytter er er en annen sak. Den sunne fornuften til hytteeieren og båteieren er nok ikke alltid lik. Legger jeg meg til ved hytter i nærheten, tenker jeg som så at hadde jeg som hytteeier synes det var greit at en båt (eller i ditt tilfelle en armada av båter) la til akkurat der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tuffff Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Disse to døgnene har vært diskutert over en tid, da det i utgangspunktet gjelder for telting i utmark. Det var noen overivrige i skjærgårdstjensten som begynte å håndheve denne regelen overfor båtturister. Jeg mener å huske at konklusjonen ble at to-døgnsregelen ikke gjelder for overnatting (fortøyning) i båt. Ellers er vel regelen 150 meter fra bebyggelse, men denne er ikke absolutt etter dommen vedr. skjæret på utsiden av Yxnøy. Ellers er vel sunn fornuft og hensyntagen til hverandre, som Lars H. skriver her, ikke så dum tilnærming. Redigert 2.Mars.2016 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Her står det meste http://allemannsretten.no/page/8/ Overnatting i båt Jul2 Er dette et telt? Foto: Marianne Reusch Allemannsretten gjelder til sjøs, og friluftsloven § 6 sier at på sjøen er ferdsel med båt fri for enhver. Men hva med opphold? Teltreglene i friluftsloven § 9fastsetter at det er tillatt å telte i utmark inntill to døgn på samme sted, minimum 150 meter fra bebyggelse. Gjelder det samme for overnatting i båt? Oppholdsretten til sjøs Kan man ankre opp med en cabincruiser 150 meter fra en hytte? Problemstillingen var tema for Høyesterett i en tvistesak i 2007 (Retstidende 2007 side 102 – Yxney). Høyesterett kom til at avstandsregelen (150 meter) ikke gjelder på sjøen, men holdt døren åpen for at tidsbegrensningen (to døgn) kumme være aktuell for båter fortøyd eller oppankret nær bebyggelse. Hensyn viktigst Allemannsrettens viktigste bestemmelse – også til sjøs – er hensynsregelen i friluftsloven § 11: Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Korttidsparkering. På strand i utmark kan båt dras i land. Foto: Marianne Reusch «Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark.» Det står ifriluftsloven § 7. Dessuten: Ringer og bolter i utmark kan benyttes til fortøyning hvis ikke grunneieren har forbudt det. Men husk at fortøyning til private brygger krever eierens tillatelse. o0o0o Redigert 2.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Når jeg er i Sverige kommer jeg ofte i prat med svenske båteier som gjerne kunne tenkt seg en båttur i Norge. Men de er så skremt av at det i Norge skal være "hytter og hus" på hvert nes og alle svaberg er påmalt "privat", at det har blitt med tanken. Dette er en STOR overdrivelse, det utrolig mye kyst der dette ikke gjelder. Så velkommen skal dere være våre svenske venner! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
finnmarken Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Helt enig med Lars H., noen steder som Tjøme, Hankø så er det nok mye hus og hytter. Men som sagt så er Skjæregården i Grimstad spesiell i forhold til dette da Grimstad byselskap (tror jeg det heter) kjøpte opp øyer i Skjæregården. Dette tror jeg de startet med helt fra 1930-tallet. Ja, jeg tror du kan gå opp Reddalskanalen med Viknes 1030, men som sagt så må du være forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Mange gode tips her for en som ikke er svensk også, og som ikke har vært på Sørlandet med båten ennå. Det skjer kanskje ikke i år heller, men spesielt Reddalskanalen er notert! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
WGM Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Dette med hus og hytter skal dere ikke bekymre dere om. Det ser verre ut på kartet enn det er i virkeligheten og der tettheten er størst, finner dere oftest en usjenert plass bare noen minutters gange unna. Som Lars m.fl. har bemerket tidligere her; med sunn fornuft og og god oppførsel kommer man overens med de fleste. Dette med liggetid finnes en enkel løsning på hvis dere finner et perfekt sted dere har lyst til å bli noen dager. I slike tilfeller praktiserer jeg "Ankerdramregelen". Flytter du fortøyningstauene til en annen bolt har du i praksis forflyttet deg. Dermed kan du ta en dram til - eller ligge 2 døgn til, hvis det er det som er behovet.Ser dere har tenkt dere oppover mot Verdens Ende. Da må dere bare stikke innom en av kystens flotteste uthavner, nemlig øygruppen Stauper ytterst i Tønsbergfjorden, som spissen i en trekant mellom Tønsberg Tønne og Verdens Ende. Garantert fritt for hytter og "Privat" og i august kan dere velge og vrake blant alle premieplassene, så sant det ikke er en varm helg. Hvis dere liker stener og berg som er slipt myke og runde i fasongen som vakre kvinnekropper gjennom millioner av år da ! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Er de bekymra for hus og hytter, ta gjerne ein tur lenger vestover, til vestlandskysten. Her er seilingsområda so uendeleg mykje større, og tilsvarande er avstanden mellom hus og hytter. Mykje meir uberørt natur. Den som må ha åndeleg føde finn og rikeleg med bedehus lengst sør på vestlandskysten. Lenger nord og inne i fjordane er det minder av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Det er ikke sant at bedehusene ligger vegg i vegg på Sørlandet.........for i mellom ligger kirkene.Og ligger dem ikke vegg i vegg kan du og møte dem på sjøenhttp://m.side3.no/du-vil-nok-sperre-opp-ynene-nar-denne-baten-kommer-seilende/3423198746.html Redigert 2.Mars.2016 av knappen (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
littmild Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Det gjelder å følge "normal folkeskikk" i møte med fastboende/hytteeiere(mao. ikke oppfør dere som nordmenn gjør i Sverige så går alt bra ), kjenn til regelverket og respekter de som er rundt dere så bør det gå helt fint, nordmenn flest setter allemannsretten høyt. Det bør også være mulig å finne plenty med plasser som ikke ligger klint opptil en hytte. Som hytteeier i Kragerøskjærgården har jeg erfart mye rart, toppet av svære hunder som ble sluppet løs på øya vår, kan ha vært i uviten, det er en stor øy, men det var en veldig utrivelig opplevelse med små barn. Ellers har mine foreldre fortalt om en episode hvor en båt la seg til 5 meter fra brygga vår, så mine foreldre og besteforeldre bestemte seg for å bade og sole seg på brygga i bare nettoen, hvorpå båtgjestene så dette og kastet klærne selv. Do as the locals, det er klart de fikk bli liggende der da :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Svensk Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Vi är ganska fredliga, lugna och har folkeskikk och tror vi kan uppföra oss så tror detta skall gå bra. Når är den så kallade fellesferien i Norge? Har en liten känsla av att trycket har minskat lite i slutet av juli ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 ... Når är den så kallade fellesferien i Norge? Har en liten känsla av att trycket har minskat lite i slutet av juli ? Fellesferien er vanligvis de tre siste ukene i juli når store deler av en bransje eller bedrift tar sommerferie samtidig. I 2016 er Fellesferien 11. juli - 29. juli. Men, etterhvert som produksjonsindustrien i Norge er bygget ned, er fellesferien blitt mindre og mindre sentral. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Det er faktisk noen som utsetter ferien til siste uka I juli og også noen har første uka I august som sin siste ferieuke. Men som du sier så merkes det betraktelig på trykket her nede at tyngden forsvinner rundt siste uka I juli. Blir lettere å finne ledige plasser da. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Svensk Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 En liten fråga till. Vad är ca priser i gästhamnar på Sörlandet för båtar upp till 12 meter? På holmar utanför Grimstad o Lillesand syns en del längre bryggor där det inte finns hytter o hus. Är dessa för almenheten eller privata ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 (redigert) http://www.havna.com/Mener at prisene i fjor er her 30 / 40 fot kr.25 http://www.havna.com/wip4/grimstad/d.epl?id=1259701Lillesand http://www.havna.com/wip4/lillesand/d.epl?id=186690Noen linker kjekt å ha http://www.frihavne.com/?page_id=152 Redigert 7.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
littmild Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Havna.com er en bra side for info, her i Kragerø er prisene, ifg. havna.com: Opp til 30 fot: kr 170- Fra 31 til 40 fot: kr 220,- Over 40 fot: kr 300,- Nå vet jeg ikke helt hvilke brygger du sikter til utenfor Grimstad/Lillesand, men er det ingen hus i nærheten antar jeg at det kanskje er snakk om friarealer? Jeg har aldri vært borti private brygger oppført langt fra hytter/hus. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.