Hekkbølgen Startet 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2016 Hei båtfolk Vurderer å kjøpe meg båtplass denne sesongen i Oslo eller Bærum. Siden jeg bruker båten 2-7 ganger i uka ønsker jeg å ha den så nærme som mulig (bor i Oslo) men helst lengst unna E-18 pga av støy og støv. Har leid på Strand de siste sesongene og er veldig fornøyd med det, men kunne tenkt meg å eid så slipper jeg å lete på finn før hver sesong. Ser at båtplassene legges ut med prisantydning på 100.000 kr pr breddemeteren, men hva går plassene egentlig for?? Synes mange av plassene står til salgs lenge uten at de blir merket som "solgt" og derfor tror jeg prisen ligger under dette. Har båtplassen noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Jeg kjenner ikke selveierprisene, men du bør sjekke ut båtforeningene som har bygget ut mye de siste årene. I Leangbukta får du leierett for 4,5 meters plass til under 150K. Da eier du jo i prinsippet plassen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) De som er bosatt i Asker har fortrinnsrett. En plass på 4 meter koster 136.700 i innskudd og årlig avgift på 4.200 samt medlemskap til rundt 300 kroner. Veldig bra plasser med parkering og ordnete forhold. Hva som eventuelt måtte være ledig vet jeg ikke, men tror det ble akseptert utenbys folk for et par år siden da det var ledig kapasitet. Redigert 1.Mars.2016 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Whiskey Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Betalte 200k for 4m på Lakseberget (Høvik) i forfjor, det er jo like v e18 da, men helt ytterst på brygga merker jeg ikke stort til det. Men sitter uansett heller aldri i havna og henger ☺ Det er jo ikke selveier heller da, er jo en andel man kjøper. Selveier er vel ikke å få kjøpt uten at det følger med hytte el Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Sahara Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Solvik er å anbefale i Sandvika området mhp støy, fasiliteter og parkering. Dog dyrere enn Lakseberget Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Takk for tips. Asker og Leangbukta spesielt blir for langt unna da jeg er i båten så ofte som mulig. Mulig jeg var litt upresis, med selveier mener jeg å kjøpe en rett til leie som jeg fritt kan selge videre. Har stått i kø på kommunal båtforening i noen år nå i Oslo uten at det ser ut som jeg får leid der med det første, I praksis tror jeg det evt blir Strand, Sarbuvollen, Solvik eller Blommenholm. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 I praksis tror jeg det evt blir Strand, Sarbuvollen, Solvik eller Blommenholm. Da er det nok bare å åpne lommeboken! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaptein Thomas Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Såvidt jeg vet er Blommenholm holdt av for de med bostedsadresse 1365(Mårn duh'!). Solvik er nok den dyreste av de du nevner, men kanskje også den fineste. Det er ikke lås på bryggene på Solvik, noe som jeg synes er et stort minus. Strand og Sarbuvollen er vel noe rimeligere, men det er vel bare Sarbuvollen som har låste brygger. Bor du i Oslo, så ville jeg vurdert Oksenøya på Fornebu også, evt den lille havnen på Oslo-siden av utløpet til Lysakerelva. Der har du litt avstand til E-18. Hadde min båt innerst på Lakseberget for noen år siden - det funket bra det, men mye støy og støv. Nå er jeg på Slependen ved Ikea, og er kjempefornøyd med det. Skulle gjerne vært lengre unna E18, men heldigvis er det støyskjerm som hjelper på bra. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Key Freak Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Dobbeltpost... Redigert 2.Mars.2016 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Key Freak Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 ...evt den lille havnen på Oslo-siden av utløpet til Lysakerelva. Der har du litt avstand til E-18. Sollerud Båtforening. Det er ikke veldig mange år siden jeg hørte at de hadde så mange på venteliste at de ikke tok inn nye medlemmer. Det er dessuten neppe eierplasser her. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Takk takk for innspill. Hadde håpet å åpne lomneboka minst mulig Mouche Pengene skal jo brukes på diesel og oppgradering av båten Ang Oksenøya så er jeg litt skeptisk på de plassene etter at de åpnet drivstoffylling der, spesielt til de plassene nærmest pumpene. Fyller der selv og ser det alltid er litt dieselsøl på brygga og litt på vannet innimellom. Nå er jeg veldig pirkete, men fruen, som ikke kjører båt selv men bruker den som hytte inimellom, er ikke begeistret for slikt søl.. Mye å ta hensyn til.. Men jeg er veldig glad for de hyggelige prisene der Var litt interessant å høre om det var sammenheng med utropspris og faktisk pris på plassene. Kommer man seg inn på en ideell forening er ikke det meg imot. Betale 100.000 for en breddemeter er jo egentlig litt galskap. Men en får vel pengene igjen hvis en selger sålenge det ikke blir et ras i prisene. Får tygge litt på det og se! Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Nå er jo prisene på båtplasser en del lavere enn de var på topp, så det er ikke noe naturlov at du får igjen alle pengene. Men sånt er vanskelig å spekulere i. Hvis det ikke er mange årene til du får plass i en båtforening, så er det et greit alternativ å fortsatt leie. Det kan da umulig være lenge til du får plass hvis du allerede har stått i kø noen år? Er det ikke ca 6 år i Frognerkilen nå? Avhengig av størrelse selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Betale 100.000 for en breddemeter er jo egentlig litt galskap. Men en får vel pengene igjen hvis en selger sålenge det ikke blir et ras i prisene. Får tygge litt på det og se! Jeg vet om flere som har solgt båtplass på Solvik til den prisen, men hva de går for i år er litt tidlig å si noe om, og hva man kan få igjen i fremtiden vil tiden vise så ikke så lett dette. For egen del ville jeg da heller ta bryet med å kjøre litt lenger ut, få en plass i f.eks Leangbukta til en langt lavere pris og med større grad av sikkerhet for å få igjen pengene, kanskje også mer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaftein ØL Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Jeg har plass på oksenya, ca. 50 meter i luftlinje fra dieselpumpa. Aldri registrert noe søl, derimot har det vært veldig fint badevann, og fordi det er så grunt der blir det fort veldig bra temperatur. Det som er værre for de som ligger i umiddelbar nærhet til dieselbrygga er at det blir endel trafikk. JEg ligger ytterst, med hekken utover mot sarbuvollen. Det er en deilig plass som vi trives veldig godt med. Dessuten er det en veldig aktiv havn, med mye trivelige folk. Bakdelen er selvsagt prislappen, 30000 kr i sommerleie for en 5 metersplass svir godt i lommeboka hver vår, men vi trives godt, nettopp fordi det er en havn hvor det er deilig å bare være i båten og ikke nødvendigvis dra ut. Jeg tror ikke det er like ville tilstander når det gjelder prisnivået på f.eks. Solvik som det var for noen år siden. I praksis er det ikke mangel på båtplasser lengre, og en planlagt utbygging der ble såvidt jeg har forstått utsatt nettopp pga for liten interesse Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Jeg har plass på oksenya, ca. 50 meter i luftlinje fra dieselpumpa. Aldri registrert noe søl, derimot har det vært veldig fint badevann, og fordi det er så grunt der blir det fort veldig bra temperatur. Det som er værre for de som ligger i umiddelbar nærhet til dieselbrygga er at det blir endel trafikk. JEg ligger ytterst, med hekken utover mot sarbuvollen. Det er en deilig plass som vi trives veldig godt med. Dessuten er det en veldig aktiv havn, med mye trivelige folk. Bakdelen er selvsagt prislappen, 30000 kr i sommerleie for en 5 metersplass svir godt i lommeboka hver vår, men vi trives godt, nettopp fordi det er en havn hvor det er deilig å bare være i båten og ikke nødvendigvis dra ut. Jeg tror ikke det er like ville tilstander når det gjelder prisnivået på f.eks. Solvik som det var for noen år siden. I praksis er det ikke mangel på båtplasser lengre, og en planlagt utbygging der ble såvidt jeg har forstått utsatt nettopp pga for liten interesse Oksenøya er hel kommersielt og da blir prisene høye. Ser ut som et bra miljø der. Mange som ligger til kais å slapper av og det er vel et kvalitetstegn. Jeg har leid på Strand rett vis a vis Oksenøya for 11500 for en 3.5 m. Spørs om jeg får stå på venteliste noen år til på kommunal båthavn. Mer fristene å la de 350.000 gå til 3 fotssyken.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Det var kommunen som stoppet utbyggingen av Solvikbukta. Jeg har leid plass på Solvik siden 2000. Trives kjempegodt der. Ser mange prøver å selge plasser der, men de sliter. De går som regel til utleie i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 [...] Jeg tror ikke det er like ville tilstander når det gjelder prisnivået på f.eks. Solvik som det var for noen år siden. I praksis er det ikke mangel på båtplasser lengre, og en planlagt utbygging der ble såvidt jeg har forstått utsatt nettopp pga for liten interesse Utbyggingen i Leangbukten ødela vel endel for de kommersielle havnene i indre Oslofjord. Plutselig kom det mange hundre nye plasser på markedet, og det ble nok merket på Solvik også. Når prisene i tillegg har sunket i Leangbukten for hvert år etter at de nye plassene var ferdig så må det gi ringvirkning til andre havner i Asker og Bærum (og kanskje i Oslo også). Vi betalte i 2015 ca. 8600,- for en 5 meter bred sommerplass i Leangbukten. Hvis en tilsvarende plass på Solvik koster over 30.000,- så er valget enkelt for min del... Det tar tross alt ikke SÅ mye lenger tid å kjøre med bil ut til Leangbukten, og distansen ut til åpent farvann er kortere fra Leangbukten. Den ekstra tiden jeg bruker på å kjøre til Leangbukten tar jeg igjen på transportetappen ut til åpent farvann før kursen kan settes mot Håøya/Sætre/Oscarsborg. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mouche Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Hvilke plasser i Leangbukta har sunket i pris? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Utbyggingen i Leangbukten ødela vel endel for de kommersielle havnene i indre Oslofjord. Plutselig kom det mange hundre nye plasser på markedet, og det ble nok merket på Solvik også. Når prisene i tillegg har sunket i Leangbukten for hvert år etter at de nye plassene var ferdig så må det gi ringvirkning til andre havner i Asker og Bærum (og kanskje i Oslo også). Vi betalte i 2015 ca. 8600,- for en 5 meter bred sommerplass i Leangbukten. Hvis en tilsvarende plass på Solvik koster over 30.000,- så er valget enkelt for min del... Det tar tross alt ikke SÅ mye lenger tid å kjøre med bil ut til Leangbukten, og distansen ut til åpent farvann er kortere fra Leangbukten. Den ekstra tiden jeg bruker på å kjøre til Leangbukten tar jeg igjen på transportetappen ut til åpent farvann før kursen kan settes mot Håøya/Sætre/Oscarsborg. Det er absolutt et godt poeng! Jeg pleier å si hvert år at dette blir siste sesongen. Nå jobber jeg mye i området der ute og derfor er det veldig praktisk å ha båten der ute, men prisnivået er et stort drawback, særlig når man tenker på at det fort ryker nærmere 20000 kr for vinterhalvåret også Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Min følelse er at vi er inne i en fase med avtakende priser på båtplasser. Det er flere havner som ikke får leid ut all kapasitet, nye anlegg dukker opp, og flere gamle båter blir stående på land i sesongen. Så båtplass er etter mitt syn ingen trygg investering lengre. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dykker Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Hvordan er det med parkeringsmuligheter med bil på Leangbukta? Med de prisene flytter jeg også dit til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Min følelse er at vi er inne i en fase med avtakende priser på båtplasser. Det er flere havner som ikke får leid ut all kapasitet, nye anlegg dukker opp, og flere gamle båter blir stående på land i sesongen. Så båtplass er etter mitt syn ingen trygg investering lengre. Jeg ville nok heller ikke satt pengene mine i en båtplass nå for tiden. Et problem for utbyggerne er tiden det tar fra man legger fram planer og til anlegget er ferdig. Markedet kan ha endret seg vesentlig underveis, ref Leangbukten-utbyggingen. Hadde man satt i gang prosessen med å bygge en mindre havn for kommersielt salg eller utleie før Leangbukten-planene ble kjent, og så ferdigstiller man samtidig med Leangbukten så er markedet endret kraftig. Den tregheten gjør at man ikke alltid treffer markedet til rett tid, og andres utvidelser kan få ditt nye anlegg til å gå konkurs fordi ditt regnestykke ikke lenger går opp. Eksempel: Da jeg første gang leide i Leangbukten i 2012 var sommersesongen priset til noe over 12000,-. Hvert år etter dette har prisen sunket, og i 2015 var den nede i ca 8600,- for sommeren. Vintersesongen har ligget fast på 5000,- hvert år. Prisen på kjøp av 5-metersplass har også sunket, og koster nå rundt 175.000,- ute på det nye anlegget på Tangen, og ca 90.000,- inne i Bukta. Så lenge Leangbukten er såpass billig kan ikke naboene fortsette med sitt prisnivå. De må realititetsorientere seg, og en båtplass er ikke lenger verdt sin vekt i gull. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Hvordan er det med parkeringsmuligheter med bil på Leangbukta? Med de prisene flytter jeg også dit til neste år. Vi har så langt ikke opplevd å ikke få plass, selv om det ikke er spesielt mange p-plasser sammenlignet med antallet båtplasser. Hver båtplasseier/-leier får et parkeringsbevis for én bil, og så langt ser det ut til å gå greit. Ut til Tangen er det bom, så uvedkommende kommer ikke ut dit for å parkere. De første årene hadde vi plass på Tangen, mens i fjor og i år er det Bukta som gjelder for oss. Regner med at det skal gå greit å parkere i år også. Det største problemet relatert til parkering er at det i Bukta kan bli langt å gå fra parkeringsplassen og til båten. Spesielt brygge A til C har et stykke å gå. For å gjøre det enklere å sjaue utstyr/bagasje til båten har de opprettet en egen "av-pålessingsplass" rett ved parkeringen, så du kjører båten dit, lemper det som lempes skal, og så drar du enten tilbake til din plass eller ut på eventyr... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mouche Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Jeg ville nok heller ikke satt pengene mine i en båtplass nå for tiden. Prisen på kjøp av 5-metersplass har også sunket, og koster nå rundt 175.000,- ute på det nye anlegget på Tangen, og ca 90.000,- inne i Bukta. Så lenge Leangbukten er såpass billig kan ikke naboene fortsette med sitt prisnivå. De må realititetsorientere seg, og en båtplass er ikke lenger verdt sin vekt i gull. Det er da litt rart at min 4-meters plass har gått opp i pris/verdi siden jeg kjøpte denne da den var ny og nettopp fem-meters plasser har vært største mangelvare? Maks omsetningsverdi for en fem-meters plass er foreslått satt til 159.300, et forslag som skal stemmes over på årsmøtet 15.mars og prisen er uendret siden et par år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Det var kommunen som stoppet utbyggingen av Solvikbukta. Jeg har leid plass på Solvik siden 2000. Trives kjempegodt der. Ser mange prøver å selge plasser der, men de sliter. De går som regel til utleie i stedet. Det var det jeg hadde en følelse på. Da blir det høyst sannsynlig videre leie. Bakdelen med å kjøpe plass er jo at man må ta høyde for fremtidig tre fotssyke mtp bredden på plassen en evt kjøper. Og da blir det enda dyrere.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.