Jump to content

2-taktsolje til e-tech motor - rådyrt!

Avsluttet2

Recommended Posts

Har tidligere kommentert at motoren min har brukt mye olje de første 20 timene pga. innkjøring.

I dag var jeg å kjøpte ny olje og holdt på å få sjokk. Har jo begynt å venne meg til at ting til båt er dyrt, men dette synes jeg var ekstremt.

1 gallon ( tror det er ca 2,8 L) til kr. 407. :crazy::rolleyes:

Er dette normal pris for 2-taktsolje eller er oljen til e-tech motoren ekstremt dyr.

Eller kanskje jeg har vært hos en veldig dyr forhandler???

Var hos Bjordal og Madsen.

Tips til andre steder som selger oljen billigere mottas med takk!!!!

tj

1 US gallon = 3.8 liter.

Helsyntetisk 2-taktsolje er generelt dyrt. Men 100 kr literen hørtes jo temmelig stivt ut da.

Mener også å ha lest at E-tech motorene kan programmeres for den oljen du bruker , sånn at dersom du kun bruker den beste(dyreste) oljen så skal den bruke så lite olje at kostnaden ikke blir så ille likevel. Sjekk hva forhandleren sier.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hva sier brukermanualen din om denne problematikken?

- dvs. hva skal oljeforbruket (i % av bensinforbruket) være ved definerte oljetyper og hvordan foregår den nevnte justeringen/programmeringen for å tilpasse motoren til definerte oljetyper?

Med forbehold om at jeg har misforstått dette, men dersom motoren må få utført "omprogrammering" hos leverandør hvis du ønsker å gå over fra en oljekvalitet til en annen, så syns jeg det grenser til å være en liten ulempe ved disse motorene...? Hva om du er i en situasjon hvor du midlertidig ikke får tak i den spesielle oljekvaliteten som motoren er programmert for?

Har ikke boken for hånden, men så vidt jeg husker står det ingenting om oljeforbruk i % av bensinforbruket ved å bruke de forskjellige oljene. Men det står at oljeforbruket vil reduseres til det halve om jeg bruker den dyreste oljen.

Du har forstått det riktig med at motoren må programeres på verksted for å gå over fra en olje til en annen. MEN en kan bruke en annen oljekvalitet enn det motoren er programert for i en kortere periode. Tror det var snakk om en tank.

Så det er vel ikke fare for at en skal måtte legge båten til kai fordi en ikke har den rette oljen.

I følge manualen kan en til nøden gå uten olje i fem timer også...

tj

Om du har spec på oljen til e-tec kan du kontakte VALVOLINE eller noen andre for å se om de har samme. NB, vær OBS på evt garantivilkår. Forøvrig så snakker vi båtpenger, en merkelig valuta, da er de enkleste ting svindyre!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...