Jump to content

Telia innfører samme pris på mobilt bredbånd i hele norden.

blueline

Recommended Posts

Dette gjelder ikke for alle abonnementtyper. Jeg har hatt et miniabonnement på mobilt bredbånd, 4G X-small med minirouter og det gjelder ikke for dette. Da må jeg endre abonnement til et dyrere med mer data.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette gjelder ikke for alle abonnementtyper. Jeg har hatt et miniabonnement på mobilt bredbånd, 4G X-small med minirouter og det gjelder ikke for dette. Da må jeg endre abonnement til et dyrere med mer data.

Netcom/Telia sier blant annet dette om hvilke abonnementer som dekkes av "Roam like home":

"Roam Like Home er inkludert i nye SMART Mini (1,5GB, 249,-/md.), Basis, Pluss, Super, Total, Mini Ekstra, Basis Ekstra og Pluss Ekstra."

"Kunder med kontantkort kan få Roam Like Home ved å kjøpe påfyllingspakkene Smart Kontant Basis og Smart Kontant Pluss."

"Roam Like Home er inkludert i alle 4G Bredbånd-abonnement. Det vil si 7/15/30/50/100/200GB-variantene som er i salg i dag. Roam Like Home er ikke inkludert i de gamle abonnementene, som heter Mobilt Bredbånd eller Mobilt Bredbånd 4G."

De sier ikke noe om det gjelder bedriftsabonnementer, men jeg antar at disse også blir inkludert etterhvert. Det finnes jo en viss empiri som tilsier at bedriftsmarkedet får tjenester litt etter privatmarkedet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har jo "alltid" vært ICE-bruker, men kjøpte minirouter fra NetCom med billigste abonnement for å sammenligne dekning og hastighet. Da er det litt dumt for meg at jeg ikke får samme vilkår i Sverige som hjemme.

Ellers er det å bemerke at hastigheten på abonnementene hos Telia ikke er den samme. 7GB har max 10Mbps, 15GB har 20Mbps, 30GB har 30Mbps og de største variantene har "fri fart". Litt spesielt er det at mitt miniabonnement med 1GB i prasis i hvert fall har 30Mbps ved testing her hjemme!

Abonnementvarianten 15GB med 20Mbps har samme pris som ICE med samme datamengde, men under gode forhold og 800MHz har jeg ingen problemer med hastighet opp mot 40Mbps hos ICE!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå lurer jeg på hvordan det blir med "free roaming" for mobiltelefonabonnementene mine hos Telia. Jeg har ikke noen av disse "Smart" abonnementene, men gammel variant fra Tele2 sin tid med "tellerskritt" og miniumsfakturering på kr.49,. pr. md. Som ikke selges lenger. Her har jeg alltid hatt samme priser for bruk i Sverige som i Norge. Og iom. at jeg ikke har smarttelefoner, men kun har noen få SMS'er og samtaler i måneden, overskrider jeg aldri de 49 kronene. I tillegg har jeg "fri familie" slik at fruen og jeg kan ringe fritt til hverandre. Så nå er jeg spent på svar fra Telia om hvordan det blir for bruk i Sverige. Jeg tror de er i tenkeboksen nå.

Så var det ferdig med å tenke, og det ble ingen endringer for mobiltelefonene våre. Vi kan fremdeles bruke de i Sverige til samme pris som om vi var i Norge.

Teleselskabet "3" har jo haft det i nogen tid. Og det kan også bruges i en række øvrige lande i Europa og i USA. Jeg har været meget godt tilfreds med den løsning, vi har valgt.

Ikke i Norge, dessverre.

Jeg jobber i et selskap med hovedkontor i København, og kontorer i Norge, Sverige og Finland. For oss vil det være veldig interessant å finne en tilbyder som vi kan bruke i alle fire landene, siden vi reiser en del over landegrensene. Veldig greit å slippe å tenke på mobildatabruk. Så jeg antar at Telia nå vil være en aktuell tilbyder for oss.

Fint for meg privat også, når båtturen går til Sverige eller Danmark. Vinn-vinn! :smiley:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Vi har det samme som MajorAndy. Grunnen til at jeg fortsetter med dette er åndelig latskap. 3 funker, jeg kan ikke få sjokkregninger (uheldig for lavt bemidlede pensjonister). Rett og slett. Boksen med 3-brikka ligger i båten og sender trådløst til brett og pc. Funker i Sverige og Danmark, om det kjører andre steder får vi kanskje greie på til våren når vi seiler av gåre. Så langt har ikke Norge vært et aktuelt land å seile langt i. Men det kommer kanskje i 2017.

Jeg har også et sim-kort fra 3.se som jeg kan reaktivere for å bruke i Huawei minirouteren min. Det fungerte utmerket i Sverige sist år.

Men nå blir det spennende om ICE har fått opp farten i Sverige etter oppgraderingen. Men så bra hastighet som en kan oppnå med ICE her hjemme, tviler jeg på at jeg får i Sverige. Der bruker ICE foreløpig kun 4G på 450MHz (de har ikke bygget ut for 800MHz) mens de i Norge også bruker 4G på 800MHz.

Net 1 det burde være bedre, hvis det ikke er mange "Norske " i havnen.

En får bare abonnement hvis det er ledig kapasitet i masten, ellers er det venteliste til de har bygget ut.

Hos oss får ditt hem en alldeles egen plats i vårt 4G-nät – och bara om det finns kapacitet. Till skillnad från andra operatörer begränsar vi antalet kunder per mast och område så att du får en bra användarupplevelse. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da fikk de en kunde til. Har hatt Banzai sis sesong, men de har ikke lenger det samme gode tilbudet.

Sjekket med Telia, og man kan opp/nedgradere abonnementet uten kostnad, samt parkere det i perioder. Blir helt perfekt med 7GB "off season" og 200 GB ved (Netflix) behov.. 

Kremt... det Netcom (telia) tilbyr av Mobilt bredbånd er b.l.a. 100Gb til kr. 599,-

Det samme koster kr. 549,- hos Banzai. 

Mobilt bredbånd er KUN datatrafikk og inkluderer ikke muligheten for å ringe.

Banzai tilbyr ikke lengre mobilabbonement med fri tale,sms, mms + 100GB data til nye abbonenter, men jeg har det fortsatt (659,- pr mnd uten binding og jeg kan justere datamende hver mnd). Om du var kunde der i fjor og bare har parkert abbonementet, så kan du åpne det igjen fra "min Side" og har samme tilbud som i fjor.

Det er Netcom (Telia) som har nektet Banzai å selge nye abbonementer inklusive store datamengder fra desember 2015.

Sitat fra Banzai.no

"Hvor ble det av de store pakkene?

Vi ble i desember pålagt av netteier å stoppe salget av våre største mobilabonnement. Vi jobber nå på spreng for å kunne relansere disse abonnementene. Vi har per i dag ingen konkret dato for når dette blir gjeninnført, men vårt håp er at det vil skje om kort tid. Vi vil takke for tålmodigheten i påvente av dette."

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Kremt... det Netcom (telia) tilbyr av Mobilt bredbånd er b.l.a. 100Gb til kr. 599,-

Det samme koster kr. 549,- hos Banzai. 

Mobilt bredbånd er KUN datatrafikk og inkluderer ikke muligheten for å ringe.

Banzai tilbyr ikke lengre mobilabbonement med fri tale,sms, mms + 100GB data til nye abbonenter, men jeg har det fortsatt (659,- pr mnd uten binding og jeg kan justere datamende hver mnd). Om du var kunde der i fjor og bare har parkert abbonementet, så kan du åpne det igjen fra "min Side" og har samme tilbud som i fjor.

Det er Netcom (Telia) som har nektet Banzai å selge nye abbonementer inklusive store datamengder fra desember 2015.

Sitat fra Banzai.no

"Hvor ble det av de store pakkene?

Vi ble i desember pålagt av netteier å stoppe salget av våre største mobilabonnement. Vi jobber nå på spreng for å kunne relansere disse abonnementene. Vi har per i dag ingen konkret dato for når dette blir gjeninnført, men vårt håp er at det vil skje om kort tid. Vi vil takke for tålmodigheten i påvente av dette."

RSL

Det har du helt rett i RSL, og jeg beholder SIM-kortet, just-in-case. Roaming biten får man dessverre ikke med hos Banzai så vidt jeg vet, så da blir 50.- i tillegg, samt mulighet for 200GB "greit nok". 

Guest Avmønstret#

Da får en bare håpe de andre kommer etter.. Skulle gjerne hatt norskepriser hele veien på mitt Hello mobilabo med 10GB for 300,- i mnd uten binding og full Telenor dekning.

Meen vurderer seriøst Telia, selv om de er for dyre. Må se litt på regnestykket for å vurdere hva som lønner seg.  

Da får en bare håpe de andre kommer etter.. Skulle gjerne hatt norskepriser hele veien på mitt Hello mobilabo med 10GB for 300,- i mnd uten binding og full Telenor dekning.

Meen vurderer seriøst Telia, selv om de er for dyre. Må se litt på regnestykket for å vurdere hva som lønner seg.

Telia kan tilby "norske" priser i hele Skandinavia fordi de eier nett i alle de aktuelle landene. Det gjør vel ikke Telenor, så de må kjøpe kapasitet i andres nett der de vil være tilgjengelige selv. Alternativt må kundene deres roame som vanlig.

Telia vil foreløpig ikke tilby "Roam as home" for de andre mobiltilbyderne som benytter Telias nett, selv om de rent teknisk kunne gjort det. De vil vel tjene mer penger...

Ah, så da blir det i praksis lik pris hele veien på tvers av landegrenser?

Ja, innad i EU/EØS. Utenfor EU/EØS vil det fremdeles være dyrt med mindre de klarer å bli enige om noe på global basis (og lykke til med det!).

http://www.nrk.no/norge/na-blir-det-billigere-a-ringe-pa-ferie-1.12624587

http://itavisen.no/2015/12/16/i-2017-er-det-slutt-pa-roaming-avgiftene/

http://www.dinside.no/934165/eu-innforer-norske-mobilpriser-i-europa

• 1 måned senere...

Har nå prøvd meg på Telias "Roam like home" i noen dager her i Sverige. Det hele fungerer utmerket. Har ingen ting å klage på verken når det gjelder dekning eller hastighet. Rekkevidden er vel ikke all verden, men jeg er uansett ikke havgående. Produktet har to store fordeler:

- ingen fikling med SIM-kort, påfyll av verdikort eller annet --- det bare fungerer

- når man ligger innen dekning av Telia Homerun (WiFi) hotspot, kobler ruteren seg til denne og datakvoten belastes ikke for den bruken man har av nettet. Mange gjestehavner i Sverige har nettopp Homerun-hotspot, så det er jo ypperlig. Og det fungerer helt sømløst - ingen ting man må foreta seg.

Nå ligger jeg på Storö, og her oppnås grei hastighet. Ingen WiFi-hotspot her, disse resultatene gjelder 4G-forbindelsen.

bilde

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Og med det samme, hvilket abonnement har du hos Telia? Jeg skal nedover om drøye 2 uker og har et abonnement med 4G mini-router, 15GB data og 20Mbps hastighet.

Jeg har 7 GB-alternativet fra Telia. I hele fjor kjørte jeg på 5 GB-alternativet fra Telenor, og det var kun da jeg var litt for slepphendt med passordet til WiFi-nettet og tvillingguttene i nabobåten skulle se hver sin film at det ble snaut med den datakvoten. Ellers holder det til mitt båtbruk, dvs. litt aviser, BP og værmeldinger.

Ruteren er den de selger som "4G+ Miniruter" (Huawei E5786s), dessverre uten inngang for ekstern antenne. Det har likevel fungert overraskende greit.

Dagens tur tok oss fra Storö og hjem til Moss, som vist i utsnittet nedenfor. Sidemannen var ganske aktiv på nett hele veien, og det overrasket meg at dette fungerte bra også der hvor det var litt avstand til land. Ruteren er nemlig ikke spesielt høyt/fritt plassert i båten - den ligger nede i forpiggen, i høyde med dollbordet. Mer utaskjærs enn dette er jeg vanligvis ikke, så for mitt bruk er denne tjenesten fra Telia helt utmerket.

Det hører med til historien at jeg i våres prøvde å skaffe meg et svensk Net1 sesongabonnement gjennom SXK, men det forsøket strandet. Ingen visste hvordan man skulle registrere et slik abonnement på en norsk kunde.  Og før jeg fikk gått videre med det, kom Telia med sitt roaming-tilbud.

bilde

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Dette høres jo bra ut, men jeg lurer litt på enkelte ting.

1 - Når du krysser grensen til Sverige, må du da gjøre noe spesielt, eller finner den da nærmeste basestasjon av seg selv?

2 - Du sier at det går av seg selv at du kobles automatisk over på et Telia Hotspoot der det finnes. Det forstår jeg ikke helt.

Dette er jo WiFi og da kan vel ikke routeren koble seg opp mot dette? Det er vel PC/nettbrett som må gå fra 4G routeren

til routeren i land med WiFi? Og da trenger du vel et brukernavn og passord? På telia.se står det noe om å sende SMS

fra egen router til et telefonnummer for å få dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...