Lars H. Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Når det gjelder ekstern antenne, skal det være mulig både for din Huawei E5786s og min E5776s (forløperen til din). Jeg haren mini antennetilkobling under et lite deksel. Hva slags kontakt dette er og hvilken antenne som kan brukes, har jeg ikkesjekket, men jeg ser det finnes bilder av dette dersom jeg Googler etter disse Huawei routerne.Etter litt mer leting, ser det ut til at det er TS9 antennetilkobling på våre routere. Stemmer dette og at en kan bruke eksternantenne (skal sjekke med Telia imorgen når chatten deres åpner), ser det ut til at Kjell & Company som har butikk i nærhetenhar både 7 - 8dBi antenne og adapter. til henholdsvis kr.399,- og kr.149,- Redigert 1.Mai.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Dette høres jo bra ut, men jeg lurer litt på enkelte ting. 1 - Når du krysser grensen til Sverige, må du da gjøre noe spesielt, eller finner den da nærmeste basestasjon av seg selv? Ingen innsats påkrevet. Ruteren servet oss i fire dager til ende, uten at jeg trengte å se til den. Var kun nedom for å titte på dataforbruket, som vises på displayet. Dette ser ut til å resette seg selv til 0 ved inngangen til hver måned, og bruk via hotspot/WiFi (ref. spm. 2) telles ikke med. 2 - Du sier at det går av seg selv at du kobles automatisk over på et Telia Hotspoot der det finnes. Det forstår jeg ikke helt. Dette er jo WiFi og da kan vel ikke routeren koble seg opp mot dette? Det er vel PC/nettbrett som må gå fra 4G routeren til routeren i land med WiFi? Og da trenger du vel et brukernavn og passord? På telia.se står det noe om å sende SMS fra egen router til et telefonnummer for å få dette. Dette er tynt forklart i medfølgende dokumentasjon, og det krevdes en foresp. til Telia for å få klarhet i dette. Denne ble besvart i løpet av kort tid. Ruteren har funksjonalitet som en "WiFi extender". Den innehar en liste over SSID'er og evt. brukernavn/passord til div. nett. Du kan forsåvidt bruke den til å "extende" hjemmenettet ditt, f.eks. tvers gjennom boligen. Jeg antar at poenget med dette er at dine dingser da konsekvent kan koble seg til ruteren, og da forholde seg til denne - enten man er hjemme eller ute. Hjemme tikker og går det hele via ditt WiFi, mens ute går ruteren direkte til 3G/4G-nettet. Telias Homerun-nettverk ligger prekonfigurert i nettverkslisten, og det var dette som trigget min nysgjerrighet. Ved hotspotbruk blir altså oppsettet slik: Din PC/nettbrett/dings --- 4G router(*) --- Hotspot (*) routeren er i dette tilfellet ikke koblet til et 4G-nett, men til Telia Homerun/hotspot. Dette fungerer også helt sømløst. Funksjonen kan om ønskelig slås av. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Ruteren har funksjonalitet som en "WiFi extender". Den innehar en liste over SSID'er og evt. brukernavn/passord til div. nett. Du kan forsåvidt bruke den til å "extende" hjemmenettet ditt, f.eks. tvers gjennom boligen. Jeg antar at poenget med dette er at dine dingser da konsekvent kan koble seg til ruteren, og da forholde seg til denne - enten man er hjemme eller ute. Hjemme tikker og går det hele via ditt WiFi, mens ute går ruteren direkte til 3G/4G-nettet. Telias Homerun-nettverk ligger prekonfigurert i nettverkslisten, og det var dette som trigget min nysgjerrighet. Dette finner jeg ingenting om i menyene for min Huawei E5786s router. Kan det være at dette er nytt for din nyere boks? Hvor i menyene finner du dette hos deg? Det kan være noe jeg har oversett for min router. Har du kjøpt din router i Norge? Jeg kjøpte min hos NetCom før de ble overtatt av Telia. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) 1. Du har så rett, så rett. Disse to connectorene er små. De er heller ikke omtalt i medfølgende dokumentasjon, så hva som skal tilkobles nr. 1 og nr. 2, vites ikke. Jeg skal prøve å huske å fyre av gårde en henv. til Telia i kveld --- om ikke noen kommer meg i forkjøpet. For ekstern(e) antenne[r] hadde vært kjekt. Om ikke annet for å få dem litt høyere opp i båten. Ruteren bor godt der den bor pr. i dag, med USB-ladeuttak like i nærheten. 2. Dette er en funksjon som er dårlig dokumentert. I ruterens meny kan man kun slå funksjonen av eller på. Konfigurering må man gjøre via web-grensesnittet. Jeg bestilte rett fra Telia i Norge. Redigert 1.Mai.2016 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Her er det visst et utvalg ... http://www.store4g.com/huawei-e5786-antenna/ ...og til en rimeligere penge: http://www.ebay.co.uk/bhp/huawei-antenna Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Når jeg ser på menyen for din nye 4G+ router og min 4G router, ser jeg at jeg mangler valget "WLAN forlengelse". Så da er vel dette en av forbedringene på de nyeste routerne i tillegg til andre ting som at min router kun går på 2,4GHz men din også går på 5GHz. Da blir det å sjekke med Telia om det er andre måter å bruke Hotspoot i Sverige uten å betale ekstra eller belaste kvoten. Å få byttet routeren uten å bli flådd, er vel å tro på julenissen. Når det gjelder antennetilkobling, ser det ut til at du har to tilkoblinger slik at du kan ha to antenner, enten to separate eller to bygget i en enhet. Da kan du utnytte MiMo (multiple input/multiple output) som betyr at enheten kan utnytte to signaler som har gått litt forskjellig vei (det ene via en refleksjon) for å øke kvalitet og hastighet. Jeg har selv en slik eBay antenne (og som fungerer bra) til min ICE-router som ser ut som de firkantede du linker til. Men at de har en gain på 35dB, er bare ren bløff for en passiv antenne!!! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 En kuriositet: ruteren kan enten tilby deg å opprette nettverket ditt på 2.4 GHz alene eller på 2.4 GHz og 5 GHz. Standardinnstilling er å kun bruke 2.4 GHz. Velger man å benytte begge bånd, forsvinner muligheten til å benytte "WiFi extender"-funksjonen. Forsåvidt ikke noen stor overraskelse, det er begrenset med plass til RF-moduler i den lille boksen. Gain på 35dB på en angivelig ikke-retningsvirkende antenne ... ja, det var dagens. Har likevel lagt inn bestilling på en slik (prisen var lav nok til at jeg tar sjansen på å prøve). Skal i første omgang putre litt rundt med nåværende installasjon og se hvordan det fungerer. Opplever jeg at det blir marginalt i områder hvor jeg ferdes ofte, så ender vel brått den "35 dB"-antenna oppe i hardtop'en et sted, så får vi se om det hjelper. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Nå sendte jeg nettopp et spørsmål til Telia om mulighet til å få tak i den nye routeren til en grei pris og venter på svar. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 (redigert) Er du snill, Lars H., og gir en oppdatering når du har tilbakemelding fra Telia. Vi har selv en Huawei E5776s-32 og den ble straks mer aktuell å bruke langs svenskekysten dersom vi kan sette den opp med ekstern antenne samt auto routing via Telias egne trådløse soner der det er slike. Redigert 2.Mai.2016 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Nå fikk jeg kontakt med Telia. Løsningen for meg blir at jeg drar til Telia-butikken på Strømmen storsenter og får den nye routeren for kr.299,- Det forutsetter at jeg inngår en bindingstid på 12md. Da beholder jeg det eksisterende abonnementet med 15GB og som før kr.299,- pr. måned. Jeg kommer tilbake når routeren er i hus. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Det er jo en grei deal. Mitt abo. er bundet i 12 mnd. (kan dog oppgradere til et dyrere abonnement i bindingstiden), og jeg betalte kr 499,- for ruteren. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Snerken Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 (redigert) Det jeg bruker er et standard telia tlf abb der jeg får 10 GB så lenge jeg låser abb 12 mndr av gangen for 399,- Har et tvillingkort til dette som jeg stapper i modemet. (29,-) Funker som fy det. Målte hastigheta kjapt. Kun ned på tlf. Endte på 85 mps. Er vel greit nok? Så er godt fornøyd med tlf og nett i ett til 428,- /mnd Redigert 2.Mai.2016 av Snerken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Angående oppdatering fra "gammel" E5776S Huawei router til "ny" E5786S router, er det mulig å få tvillingkort 30kr. pr md.(?) slik at en kan ha den gamle routeren hjemme og den nye fast i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Nå fikk jeg kontakt med Telia. Løsningen for meg blir at jeg drar til Telia-butikken på Strømmen storsenter og får den nye routeren for kr.299,- Det forutsetter at jeg inngår en bindingstid på 12md. Da beholder jeg det eksisterende abonnementet med 15GB og som før kr.299,- pr. måned. Jeg kommer tilbake når routeren er i hus. Noen bestemt grunn til at du ikke kunne bruke E5776s videre, Lars H.? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Jeg ønsket den muligheten torkelmj fortalte om at routeren kunne koble seg gratis inn på Telia Hotspot i Sverige uten å belaste datakvoten jeg betaler for. Vi har tross alt tenkt å stort sett ligge i svenske gjestehavner (med hotspot) fra pinsen til juli. Og ellers er det jo greit å kunne bruke 5GHz der det er mange trådløse nettverk som bruker 2,4GHz. Nå er jeg forresten på den nye routeren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Lars - den nye ruteren du skal kjøpe, vet du om den er operatørlåst til Telia? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Det kan jeg ikke tenke meg, den forrige generasjonen jeg hadde var det ikke. Den nye fungerer ellers helt utmerket her hjemme. Jeg testet forresten hastigheten med Asus Win 10 laptop'n, og da fikk jeg hastighet på 40Mbps ned og 20Mbps opp selv om jeg ikke abonnerer på mer enn det halve! Ellers ser jeg på Telia sine sider at de nå ikke bare har samme priser i Norge som i Norden ellers og Baltikum, men i hele EU og EØS! Så nå har ICE ikke mye å slå i bordet med annet enn god dekning langt fra basestasjoner ved bruk av 450MHz. I morgen bytter jeg til billigste abonnement hos dem. Jeg har litt lyst til å se hvilken hastighet ICE klarer i Sverige før jeg enten fryser abonnementet hos dem eller kutter dem helt ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Regner med at vi handler med den lokale Telia Pusheren i morgen. Kan den minste ruteren kjøre på 12 volt? Sist vi var sammen på Borgen hadde vi problemer med ice ruteren. Nå har vi fått en ny og den fungerer greit men vi har frosset abonnementet fra slutten av mai. Tror ikke det blir mer ice heretter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 (redigert) Ja, ikke direkte på 12V, men via en 12V til 5V adapter med micro USB tilkobling mot routeren, feks. en slik USB billader som plugges i et sigarettenner uttak og gir 5V via en USB-kabel. Redigert 2.Mai.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 En kuriositet: ruteren kan enten tilby deg å opprette nettverket ditt på 2.4 GHz alene eller på 2.4 GHz og 5 GHz. Er du sikker på det? Jeg kan ikke se annet enn at jeg kun kan velge 2,4GHz eller 5GHz, ikke begge samtidig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Ja, den har følgende valg: 1) 2.4 GHz 2) 2.4 og 5 GHz samtidig Ikke noe alternativ for kun 5 GHz. Ved valg av (2) får jeg beskjed om at dette ikke kan benyttes sammen med "WiFi extension". Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
eivindch Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Er du sikker på det? Jeg kan ikke se annet enn at jeg kun kan velge 2,4GHz eller 5GHz, ikke begge samtidig. Slik er det på min Huawei E5377T også - enten eller. Jeg ser også at Homerun1 er lagt til i setup. Spennende å høre om hvordan det fungerer i svenske gjestehavner. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Kan du ha en annen versjon av FW i din router torkelmj? Jeg er temmelig sikker på at jeg kun har et enten eller valg. Skulle det vært mulig med begge samtidig, måtte det jo også være et valg der en kunne sette opp forskjellig SSID og passord for de to frekvensene slik det er på min NetGear hjemmerouter. Slik ser det ut på Huawei-routeren. Og jeg har sjekket så langt jeg kan se at jeg har siste FW. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Jeg har nå testet muligheten for å koble routeren via en annen router, min NetGear hjemmerouter med både 2,4GHz og 5GHz. Og det funker utmerket med begge frekvensene. I den modusen forsvinner faktisk også visningen av forbruket fra vinduet på Huawei-routeren. Så da burde det fungere i svenske gjestehavner også uten å belaste kvoten min. Ellers tok jeg idag en telefon til ICE og ba dem endre abonnementet mitt til den minste varianten. Men der har de en endringsfrist på 1 måned, og iom. at vi nå så vidt er kommet inn i mai, ville ikke endringen tre i kraft før juli! Den godtok jeg ikke og forklarte dem at jeg har vært kunde hos dem omtrent siden de etablerte seg i Norge, og da var han enig. Så endringen blir fra juni i stedet. Det svarer seg å ikke gi opp i første omgang. Så når jeg om 2 uker setter kursen sydover svenskekysten, blir det å sammenligne ICE med Telia. Jeg har en mistanke om at det etter det blir slutt med ICE for min del. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Hei igjen. Ja, du har andre menyvalg enn det jeg har. Eller i hvert fall hadde. Det siste jeg gjorde på tampen av friuken var å gå inn og oppdatere FW i ruteren. Jeg har ikke forsøkt meg på dette menyvalget i etterkant. Nå drøyer det en ukes tid før jeg får verifisert hvordan dette ser ut - og tatt en skjermdump. Det harde arbeidslivet kaller. Selvsagt i total utakt med kommende finværsperiode. Det skal bli interessant å høre hvordan du opplever Telia kontra ICE nedover svenskekysten. Som jeg nevnte innledningsvis, overrasket det meg hvor langt ut det var mulig å ha nettkjenning med rimelig grei hastighet. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.