Jump to content

Telia innfører samme pris på mobilt bredbånd i hele norden.

blueline

Recommended Posts

Jeg har brukt 100Gb fra Banzai i halvannet år nå og er superfornøyd.

De er på Telia-nettet og det er litt artig å se at de på mobilt bredbånd nå ikke har de samme abbonentene.

Jeg vet ikke hvordan det er med binding hos Telia, men hos Banzai kan man justere opp og ned som man vil mellom abbonementene fra mnd til mnd og parkere abbonementet om man vil. Ut fra nettisdene til de respektive ser det nå slik ut:

Banzai     5Gb -  169,- - 40Mbit/s

Telia         7Gb - 199,- - 10Mbit/s

Banzai   10Gb -  259,- - 40Mbit/s

Telia       15Gb -  299,- - 20Mbit/s

Banzai   20Gb -  329,- - 40Mbit/s

Telia      30Gb -  399,- - 30Mbit/s

Telia      50Gb -  499,- - 60Mbit/s

Banzai 100Gb -  549,- - 40Mbit/s

Telia     100Gb - 599,- - 60Mbit/s

Telia     200Gb - 799,- - 60Mbit/s

Banzai har ikke "Rome like home" enda, men om man ikke skal til utlandet med skuta og om Telia ikke har binding, så skulle det være fritt frem å velge akkurat den datamengden som passer en selv. Egentlig litt tvilsom om jeg gidder å bytte simkort frem og tilbake eller ha to Routere, men det er jo greit å få frem at Banzai er et alternativ.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ok.. La oss ta med Telehors priser også...

Banzai     5Gb -  169,- - 40Mbit/s

Telenor    5Gb -  199,- - 10Mbit/s

Telia         7Gb - 199,- - 10Mbit/s

Banzai   10Gb -  259,- - 40Mbit/s

Telenor   10Gb -  299,- - 20Mbit/s

Telia       15Gb -  299,- - 20Mbit/s

Telenor   20Gb -  499,- - 40Mbit/s

Banzai   20Gb -  329,- - 40Mbit/s

Telia      30Gb -  399,- - 30Mbit/s

Telenor  50Gb -  699,- - 50Mbit/s

Telia      50Gb -  499,- - 60Mbit/s

Telenor  80Gb -  899,- - 300Mbit/s

Banzai 100Gb -  549,- - 40Mbit/s

Telia     100Gb - 599,- - 60Mbit/s

Telia     200Gb - 799,- - 60Mbit/s

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Guest Avmønstret#

Har hatt mobilabo med 10 Mbit/sek de siste 3 månedene. Kan ikke påstå at jeg på noen som helst måte har merket noe som helst. Streamer ganske mye både musikk og film osv. 

Men har da enda ikke delt den til mange brukere samtidig. Og grunnen er at behovet har forsvunnet, alle har egne telefoner og nettbrett med egen datakvote, eller så sprer de selv fra sin egen telefon til sin dings uten sim... 

Så i praksis ser jeg at behovet for en slags felles wifisone i båten og på hytta egentlig har falt bort. Kona og ungene ordner seg selv (frem til de har svidd av egen datakvote ;-)).

For øvrig har jo Telenor (som vi bruker) kvitta seg med roaming-priser i EU/EØS også.

Ja, er vel teknisk sett korrekt, men det har sin pris i form av at man må kjøpe et nokså dyrt abonnement. Spørsmålet er vel heller hva som vil skje med prisene fra og med 15. juni neste år når roamingcharges i virkeligheten blir fjernet/forbudt i EU/EØS?

I dag bruker jeg Onecall med 1GB inkludert og kjøpet til ved behov, en løsning som man vel ikke kan få (enda?) hvis tanken er bruk utenfor landets grenser?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

uansett, så er 10 Mbit/sek mer enn bra nok til det aller meste, så jeg bryr meg lite om hastigheten så lenge den er stabil og uten masse pakketap.

RSL

Har hatt mobilabo med 10 Mbit/sek de siste 3 månedene. Kan ikke påstå at jeg på noen som helst måte har merket noe som helst. Streamer ganske mye både musikk og film osv. 

streamer også en hel del film o det funker utmerket på Icenet-450Mhz

lurer litt på hvorfor man trenger så mye høyere hastighet......??

jeg seiler og er fullt fornøyd med 7 knop også...så det kanskje er svaret :giggle:  

S/Y Gunga Din

• 1 måned senere...

Ligger i lysekil og det begynner å tære på datakvoten gjennom telia(100gb)

Fikk tilsendt passord til homrun som jeg koblet meg opp med direkte fra wifi

på pc til homerun(ikke via 4g ruteren) Telia har enda ikke klart å svare meg helt

på om dette er kostnadsffritt eller ikke. Noen som har testet dette ? Vil helst

ikke bli ruinert:)

Den automatiske omkoblingen fra 4g til homerun funker ikke så bra, antagelig

fordi jeg ikke har den antennen som skal kobles til boksen ? Dårlig dekning..

Brukeren "Lars H" har testet, og fikk brukt Homerun på sin bredbåndsruter fra Telia. Det skal være gratis - (minst) to brukere har bekreftet dette.

Du må nok ha de eksterne antennene på boksen din, så du får inn Homerun sine WiFi-signaler. Husk at WiFi-signalene ikke går så langt, så ekstern antenne vil hjelpe.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det med at en må ha eksterne antenner, stemmer ikke. Det er ikke WiFi antenner, men antenner for å koble seg opp mot en basestasjon. WiFi antennene er inne i boksen. Så en fri plassering av boksen for at den skal finne Homerun (der det finnes), er viktig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når det står Telia WiFi i displayet på boksen, brukes det ikke av den kvoten du abonnerer på. Det har jeg sjekket på "Min side" etter heftig bruk av opplegget. Og dette går via 4G routeren min. Jeg logger meg på den, og så bruker jeg koden fra Telia.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og dette går via 4G routeren min. Jeg logger meg på den, og så bruker jeg koden fra Telia.

Apropos kode - er det én universell kode, eller får man en personlig kode? Jeg har en 4G+ bredbåndsruter selv, og kunne godt tenke meg å gjøre den klar for svenskekysten hvis vi ender der i år.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...