Jump to content

Thermic 2000 varmer: Dimensjoner eksos og varmluftkoplingen ?

Jonesy

Recommended Posts

Ardic-apparatet er brukt, så følger ikke med slanger på det. Altså, jeg ønsker fortsette bruke eksos-slange med dekksgjennomføring og varmeslangen inn i cabinen, som i dag sitter på Thermic 2000-apparatet. Gjenbruke dette anlegget til Thermic 2000.

Derfor ønsker jeg vite dimensjonene på eksos og varmluftslange på Thermic 2000, før jeg evt kjøper denne Ardic`n, for å sjekke om går rett på ?

Jeg har ikke båten min i hagen akkurat ;-)

Thermic har ø43 mm eksos og enten ett luftutslipp på ø 90 mm, eller 2 utløp på ø 60 mm avhengig av hva første kjøper har valgt. Den tar inn forbrenningsluft gjennom en slange ø 60 mm som ligger utenpå eksosslange. Maks lengde eksos/forbrenningsluftslanger er 1,0 meter.

Kobler du en Ardic 04-D rett på eksosslangen til en Thermic uten endring, vil du mest sannsynlig få problemer både med støy og temperaturer på skroggjennomføringen(misfarging av gelcoat/brannfare ved trebåt) 

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Heisan !

Takk for svar:

1. Jeg husker det er èn tykk slange til cabinen, ser nå i manualen at ja er 90mm varmluftslange og kopling. På Ardic visstnok bare 60mm, men finnes kanskje overgang fra 60mm til 90mm ?

http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-Thermic2000.pdf

2. "Den tar inn forbrenningsluft gjennom en slange ø 60 mm som ligger utenpå eksosslange. Maks lengde eksos/forbrenningsluftslanger er 1,0 meter."

-Jeg ser ikke dette på manualen ?

Er det ikke bare en vanlig eksos-slange med noe isolasjon / lyddempning. Og er denne 43mm , så går den jo på stussen til Ardic på 42mm ?

3. "Kobler du en Ardic 04-D rett på eksosslangen til en Thermic uten endring, vil du mest sannsynlig få problemer både med støy og temperaturer på skroggjennomføringen(misfarging av gelcoat/brannfare ved trebåt)"

-Jeg ser at effekten nesten dobles fra 2000w til nesten 4000w, men kan ikke nok om dette ?

Hei I.M.S !

"Den tar inn forbrenningsluft gjennom en slange ø 60 mm som ligger utenpå eksosslange. Maks lengde eksos/forbrenningsluftslanger er 1,0 meter."

-Er det Ardic 04D som krever slik eksos-slange, og annen type skrog-pipe ? Jeg har i dag typen hvor du klikker opp et lokk, som heves.

Fant Ardic 04 D manualen her:

http://www.marinpartner.no/documents/uploads/Ardic_04D.pdf

Ser på den at det skal være en separat innluft-slange, så da er vel eksosen helt vanlig , slik som på Thermic 2000 jeg har i dag, dimensjonen er ca lik også,

fortsatt problem ?

Nå fikk jeg høre at kablingen mellom termostat-styringen og apparatet mangler, enkel sak trekke noen ledninger selv, eller bare å glemme etc ?

Jeg trodde varmeren ville svi den sorte malingen,el hva det er på utsiden av røret.

Det forrige som sto der blankt på begge sider.

Disse rørene er vel ment til og føre varme frem til ventilene ombord.

Usikker på hvordan de vil fungere på innluften,eksosen blir jo varm.

Men tviler ikke på IMS sine kunnskaper,vil bare være helt sikker før jeg bestiller.

Jeg trodde varmeren ville svi den sorte malingen,el hva det er på utsiden av røret.

Det forrige som sto der blankt på begge sider.

Disse rørene er vel ment til og føre varme frem til ventilene ombord.

Usikker på hvordan de vil fungere på innluften,eksosen blir jo varm.

Men tviler ikke på IMS sine kunnskaper,vil bare være helt sikker før jeg bestiller.

APK slanger var, og er, standard som inn-luft til Thermo/Thermic, også til Wallas. Ikke til avgass alene, da holder den ikke mål.

Men om du vil ha litt ekstra sikkerhet velger du rustfritt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...