dosern Startet 27.Mai.2005 Del på Facebook Startet 27.Mai.2005 hva slags bensin bør jeg bruke på en mariner 20hk fra slutten av 70,begynnelsen på 80 tallet? husker aldri om jeg har brukt 95 eller 98 blyfri på denne.. på tide med en huskelapp kanskje... hehe... hva anbefales? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Bruk den billigste , en utrimme ( med trimming menes i dette tillfellet økt komp. ) utenbords trenger ingen dyrere bensin . Bruk pengene på en god TCW-3 godkjent 2-taks olje . Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 95-oktan holder i massevis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Noen utenbordsmotorer på 70 tallet gikk også på traktorbensin...mener det var 88 oktan. Det var rett og slett en blanding av bensin og parafin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Men bør du ikkje bruke blybensin på en så gammel motor? Eg har iallfall gjort dette på var gammel tohatsu og min gamle moped... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Bly/blytilsetninger har ingen nytte på 2-taksmotorer , har alltid brukt blyfri på mine motorer ( eldste er ifra 1964 ). Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Grunnen til at enkelte eldre motorer trenger bly er at blyet smører ventilene. I en totaktmotor er det ingen ventiler som skal smøres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Som sagt over, 2-taktere trenger ikke bly, gamle 4-taktere som er beregnet for bly derimot kan finne på å brenne ventiler etc dersom de blir kjørt på blyfri. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 jeg kjører trimma moped med 95 okt. har gått helt fint det Litt flaut og ikke ha lappen på bil da, men båt er første pri Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 OK, da lærte eg noe i dag også! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brum Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Får hive meg på med noe jeg ikke har tenkt så mye på før nå, men hva med disse "nye" ultima bensinkvalitetene Staotoil og Shell skryter av? Same shit, new wrapping? Også for båtmotorer? (Har B30 ombygd for 95 blyfri) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vidarbre Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Er ikke disse "fancy" bensintypene stort sett for nedsota bykjørte biler som skjelden er varme? Tviler på denne problematikken i en båt! Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond C Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Det ble nevnt "traktorbensinn" fra syttiitallet. Artig å bli minnet på det. Husker kameraten sin far hadde en 16-foter vi fikk bruke - med 80 hk Mercury '64 modell. Seks sylindre i høy smal rekke, ingen elektronikk og ikke mye av fuktbeskyttelse, vanlig fordeler/stifter. Startmotoren virket ikke så snorstart måtte til. Bensin kostet 2,50 pr. liter tror jeg, traktorbensin mye mindre - riktignok hjemmelaget med mye parafin iblandet, i oljefat i garasjen. Det var billigere enn å kjøpe den ferdigblandet. Vi sto med beina i motorbrønnen og dro......og dro.......... og dro, det var tungt. Den startet vanligvis til slutt, men når vi hadde vært ute og badet eller lignende og skulle hjem igjen måtte oftest seks tennplugger rengjøres. Det var en fin tid...................da man var ung....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hansiver Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Mine utenbordsmotorer (15 hk 80 mod og 90 hk 91 mod) har aldri fått annet enn det billigste. Og nå i det siste har det vært jet 92 oktan og olje fra Biltema. Det funker som bare det. Ingen grunn til å skjemme bort motoren. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.