dosern Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 hva slags bensin bør jeg bruke på en mariner 20hk fra slutten av 70,begynnelsen på 80 tallet? husker aldri om jeg har brukt 95 eller 98 blyfri på denne.. på tide med en huskelapp kanskje... hehe... hva anbefales? Quote Link to post
Droll Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Bruk den billigste , en utrimme ( med trimming menes i dette tillfellet økt komp. ) utenbords trenger ingen dyrere bensin . Bruk pengene på en god TCW-3 godkjent 2-taks olje . Quote Deler søkes... Link to post
Skipper Båtløs Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Noen utenbordsmotorer på 70 tallet gikk også på traktorbensin...mener det var 88 oktan. Det var rett og slett en blanding av bensin og parafin Quote Link to post
eysteind Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Men bør du ikkje bruke blybensin på en så gammel motor? Eg har iallfall gjort dette på var gammel tohatsu og min gamle moped... Quote Link to post
Droll Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Bly/blytilsetninger har ingen nytte på 2-taksmotorer , har alltid brukt blyfri på mine motorer ( eldste er ifra 1964 ). Quote Deler søkes... Link to post
ok67 Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Grunnen til at enkelte eldre motorer trenger bly er at blyet smører ventilene. I en totaktmotor er det ingen ventiler som skal smøres. Quote Link to post
ivar Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Som sagt over, 2-taktere trenger ikke bly, gamle 4-taktere som er beregnet for bly derimot kan finne på å brenne ventiler etc dersom de blir kjørt på blyfri. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
M/S Bastard Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 jeg kjører trimma moped med 95 okt. har gått helt fint det Litt flaut og ikke ha lappen på bil da, men båt er første pri Quote Link to post
eysteind Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 OK, da lærte eg noe i dag også! Quote Link to post
Brum Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Får hive meg på med noe jeg ikke har tenkt så mye på før nå, men hva med disse "nye" ultima bensinkvalitetene Staotoil og Shell skryter av? Same shit, new wrapping? Også for båtmotorer? (Har B30 ombygd for 95 blyfri) Quote Link to post
vidarbre Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Er ikke disse "fancy" bensintypene stort sett for nedsota bykjørte biler som skjelden er varme? Tviler på denne problematikken i en båt! Quote Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Trond C Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Det ble nevnt "traktorbensinn" fra syttiitallet. Artig å bli minnet på det. Husker kameraten sin far hadde en 16-foter vi fikk bruke - med 80 hk Mercury '64 modell. Seks sylindre i høy smal rekke, ingen elektronikk og ikke mye av fuktbeskyttelse, vanlig fordeler/stifter. Startmotoren virket ikke så snorstart måtte til. Bensin kostet 2,50 pr. liter tror jeg, traktorbensin mye mindre - riktignok hjemmelaget med mye parafin iblandet, i oljefat i garasjen. Det var billigere enn å kjøpe den ferdigblandet. Vi sto med beina i motorbrønnen og dro......og dro.......... og dro, det var tungt. Den startet vanligvis til slutt, men når vi hadde vært ute og badet eller lignende og skulle hjem igjen måtte oftest seks tennplugger rengjøres. Det var en fin tid...................da man var ung....... Quote Link to post
hansiver Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Mine utenbordsmotorer (15 hk 80 mod og 90 hk 91 mod) har aldri fått annet enn det billigste. Og nå i det siste har det vært jet 92 oktan og olje fra Biltema. Det funker som bare det. Ingen grunn til å skjemme bort motoren. :-) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.