Jump to content

Hvilke oppgraderinger av båten gjør du i 2016?

Kronidiot

Recommended Posts

Du skal ha Turbo 36 til du går i grava, Skipper ? :-)

Fare for det, ja. Never change a winning team.  :yesnod:

Spenstig dersom dette blir en realitet.   Ønsker så en egen tråd om prosjektet,

med mange bilder  :yesnod:

Kanskje. Tør ikke forplikte meg. Skal heller feire resultatet. :pray:

Spennende prosjekt :thumbsup:  Holdt på å kjøpe båt med MAN for noen år siden, har i ettertid forstått det slik at det var en tabbe å ikke kjøpe den :nonod:  Har inntrykk av at MAN er noe av det bedre.

Men blir det ikke litt trangt med fire store motorer?

To ut, to inn. Blir bare to etterpå også.  :giggle:

Lykke til Worse

Takker.  :thumbsup:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

I fjor var badeplattform og elektronisk gir/gass de store tunge investeringene.

I år er det Isiteak på alt uteareal (også det som er under kalesje) som er den store investeringen. 4 nye GEL-batterier og ny lader til disse har også gravd dypt i budsjettet. Ved siden av blir det en rekke småting, som in skal elektrisk komfyr, oppdatere kjøleskapet så det også kan gå på 220v, bytte en turbo, helrense den motoren som ikke ble tatt i fjor. Så må det vel settes av noen lapper til akutte ting som kan oppstå :)

Var på messa og sikla litt jeg også. Slo til på et bra tilbud på en Highfield 310 RIB med alubunn og styrekonsoll. Skal han bak på badeplattingen. Trur det skal gå sjøl om den er noe lengre enn den gamle Brig 290 som står der i dag. Vekten blir omlag det samme.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har bytta autopilot i vinter. Ut med den gamle Raymarinen og inn med Garmin. Ellers har jeg brukt tida med å montere turbotrykk- og eksostempmålere, demontert og rensa intercoolere, varmeveksler og oljekjøler til gearkassa. Lakt nye tepper i trapper og lakkert gulv i pentry. Videre har jeg skifta til longlife kjølevæske til motorene. Det var vel det grøvste trur jeg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Der har jevnlig vært oppgraderinger hvert år. Ny hekkthruster, nye batteripakker, større batteripakker, nytt invertersystem, ny stereo og tv i fjor, NMEA converter+motordata, rategyro til autopilot, tømmesystem til smørolje fra motorer, oppgraderte avtrekksvifter til bad osv. osv... Ikke et eneste år uten oppraderinger av noe slag.  I år blir det er par nye Alpine vanntette høyttalere under vingen da de gamle av samme type var begynt å skurre i fjor høst. Ellers ikke tenkt på noe spesielt. Jo forresten, kjøpte ny mikro/grill også her i uka da displayet plutselig var dødt på den forrige. Ut over det er det vel bare de vanlige servicetingene som motor/gear etc. Hovedservice i fjor (5 års) så i år er det bare det vanlige på den sida.  Mulig det blir montering av et par ekstra dimmere til div. innebelysning som jeg kjøpte for et par år siden og som skulle vært montert for lenge siden...

Guest Avmønstret#

Biodass på gang, står klar til transport til båten her hjemme. Driver med mental oppbygging for å manne meg opp til et dypdykk i helvetes bakgård, dvs krype rundt og demontere septikkslanger, vendeventiler, tank, pumper osv. Ser for meg store og små skvetter av dritt i suppeform som kommer til å renne, lekke, sprute, skvette osv... Så venter nedvask, avfetting og maling av alle tilhørende hulrom. 

Det positive er at jeg frigjør ganske utrolig mye plass til lagring, evt ekstra dieseltank/vanntank eller noe. Over tid så blir jeg kanskje kvitt bildene på netthinnen av å måtte putte dasspapir i egen bøtte/beholder (fy f.... til å spy av), angsten for å ikke finne tømmestasjon eller tømme tanken ulovlig på feil sted osv. For å ikke snakke om angsten om når faenskapet skal gå tett neste gang, eller ei pumpe ryke/stoppe eller noe annet, som alltid kommer før eller siden. Og jeg får tettet et par skrogjennomføringer neste gang båten skal på land. 

Så ja, jeg må ofre meg for en større sak. Trenger bare litt mer tid på å manne meg opp til oppgaven. Vernebriller har jeg, tror jeg skal kjøpe munnbind og høye oppvaskhansker også. 

Jeg gruer meg jævlig til å bore hull under båten for å montere ny svinger for ekkolodd. Den nye svingeren er allerede innkjøpt så jobben må gjøres. Jeg gruer meg også jævlig til å bore hull for nye indikatorsensorer til trimflaps. Bortsett fra det så går alt greit. Jeg har allerede montert en ny Java sea intervalbryter til alle tre vinduspusserne. Lurer litt på å få trukket om madrassene i hovedlugaren. Har oppgradert kart og software til all elektronikk ombord.  Jeg vurderer å få overhalt ventiler og dyser til volvoen, men der må det profesjonell folk inn i bildet.Kona påstår at total båtkost ifjor var 48 000,- Vanskelig å si imot.

Jeg gruer meg jævlig til å bore hull under båten for å montere ny svinger for ekkolodd. Den nye svingeren er allerede innkjøpt så jobben må gjøres. Jeg gruer meg også jævlig til å bore hull for nye indikatorsensorer til trimflaps. Bortsett fra det så går alt greit. Jeg har allerede montert en ny Java sea intervalbryter til alle tre vinduspusserne. Lurer litt på å få trukket om madrassene i hovedlugaren. Har oppgradert kart og software til all elektronikk ombord.  Jeg vurderer å få overhalt ventiler og dyser til volvoen, men der må det profesjonell folk inn i bildet.Kona påstår at total båtkost ifjor var 48 000,- Vanskelig å si imot.

Du kan ikke plukke ut en av de gamle svingerne å bruke det hullet, evt utvide det litt om det må til? Jeg gjorde slik i fjor, problemet med disse svingerne er ofte å komme skikkelig til på innsiden, treffe 100% når du går ogjennom, slik at montasjen blir enkel videre. Dette er jo forskjellig fra båt til båt, men jeg falt på å plukke ut en av de gamle å sette den nye inn der.

- Nye seil (bestilt)

- Solcellepanel med MPPT regulator

- Fjernstenging av gassen

- Baugspryd med stige

- Nytt rustfritt anker forut

- Arbeidslys på dekk

- GPS kompass (montert, ikke koblet)

- NMEA 0183 multiplexer og kartprogram (OpenCPN?) på Mac

- Re-sertifisere redningsflåte (innlevert)

- Rengjøring av varmeveksler og bytte av kjøleveske til "longlife" utgave

- Bytte eksoskrøk

- Flere 220V uttak

- Z-wave kontroll og fjernstyring av varme, strøm etc?

- DAB radio?

- Litt større RIB..?

(Så får man se hva man snubler over under messen til uken...)

"Dyr" messe så langt...  :worry:  Røyk på en Grand 370 med det hele.. Og det var på vei til Raymarine standen,, 

Vet du om den låser seg oppe eller nede (altså i trommelen, feks pga tautvint ?)

Min er nå på :cool: .

Den så av design annerledes ut enn før (og den var ny for riggeren også så det ut for, han måtte lese litt i boka), så jeg tviler på du får gjenbrukt mye av din gamle som reservedeler, for å si det sånn...

NM i treigt svar, men ... Den har låst seg i topp etter at jeg slet gjennom «halyard leaden» på vei over Stillehavet, men det er ganske forståelige greier og ikke noe å ta på vei for. Verre er det at den har låst seg i bunnen et par ganger, muligens relatert til at tauet ikke har vært holdt noenlunde stramt når vi har hatt fullt seil og vinden i ryggen, men jeg har ikke helt skjønt hva som kan ha skjedd her. Håper det ikke blir nødvendig å bytte den ut, men den begynner uansett å bli såpass gammel at det kanskje er på tide. Annet enn skrog, mast og ror er det ikke så mye ombord som er like gammelt.

Har i dag fått bestilt proff hjelp til alle endringer ombord som har med strøm å gjøre. Liker å gjøre ting selv når jeg har tid til å pusle rolig med det over lang tid, men når tiden er knapp og lista lang synes jeg det er greit å betale for å få ting unnagjort. Under to måneder igjen nå.

Jeg skal få pinnebåten min opp til OSR Cat 3 (sikkerhetskrav ifbm regattaer), og skal derfor:

- Montere kompass på et skott (som ble gjort i dag).

- Montere en ferskvannstank m/ manuell pumpe som kan gå som "permanent" ved sjekk, men likevel lett å hive ut når jeg ikke trenger den (for vektbesparelse).

- Tryseil og stormfokk hentes hos seilmaker neste uke.

Det har også mildt sagt gått en del penger i løst sikkerhetsutstyr og mindre ting i tillegg til dette - men heldigvis er det den typen investeringer som føles godt i magen :).

Ellers er det en del småplukk...

- Montere en ekstra avlaster og legge opp en ekstra tack line til spinnaker (har èn fra før).

- Bytte ut masthead spinnakerfallet som fikk noen mindre skader for en stund siden.

- Montere en Raymarine RS130 GPS, så VHFen og PCen som er koblet til NMEA2000 nettverket kan få posisjon.

- Hive ut et 70 Ah AGM batteri til fordel for 100 Ah LiFePo4 (bestilt), så vurderer jeg å hive ut den 7 Ah landstrømladeren jeg har til noe kraftigere i den forbindelse, men får se...

Septiktank er i ferd med og installeres, men tar lenger tid enn planlagt og bli ferdig da plassen tanken skal være foreløpig er okkupert av en gammel innenbordsmotor. Den skal imidlertid heises ut etter påske så da skal det gå ganske greit og ferdigstille hele toalett/septiksystemet. 

Cockpitkalesje står så for tur, skal bli deilig med et "ekstra rom" i uthavn på regnfylte dager!

Små oppgraderinger på det elektriske gjøres også nå i disse dager. Nye puter i cockpit er også på tur, samt gardiner.

Vinsj på hyttetaket for storseilfal håper vi også og få til før båten går på vannet så her er nok og gjøre!

I år må jeg få skiftet septiktank, hvis noen kjenner noen som kan lage meg en i syrefast eller aluminium i Ålesundsområdet send meg gjerne en mld. Jeg har og lyst å få trekt opp igjen salongen så får se hva penger en har tilgjengelig, foreløpig er det tepper fra jysk over det gamle. Kunne og tenkt meg å byttet ut ekkolodd, radar, autopilot å kartmaskin i en slags kombiløsning men det er jo slett ikke billig så det blir kanskje for 2017?

Jeg skal få pinnebåten min opp til OSR Cat 3 (sikkerhetskrav ifbm regattaer), og skal derfor:

- Montere en ferskvannstank m/ manuell pumpe som kan gå som "permanent" ved sjekk, men likevel lett å hive ut når jeg ikke trenger den (for vektbesparelse).

Kikket gjennom OSR-kravene. Det meste av det virker ganske forståelig og fornuftig, men akkurat dette med to permanent monterte vanntanker var sære greier. En legger formodentlig ikke ut på lengre havstrekk uten å ha en del liter flaskevann ombord.

Har brukt kravene fra ARC og andre som retningslinjer når jeg har gjort egen båt klar for havet, greit å i alle fall tenke over hvorfor en velger å ikke ha utstyret de krever. Har stort sett det meste i OSR kategori 1, bortsett fra doble vanntanker og tryseil.

Et tryseil er et lite storseil, for bruk i skikkelig drittvær. (Storseilet er det seilet som er bak masta, og ofte ikke båtens største seil, forstå det den som kan.) Tryseil brukes som regel uten bom, så en slipper farene som ligger i en bom som kommer over i høy fart. Skal det duge som stormseil må det være lite og bygd i solide materialer – typisk også i en godt synlig farge. Tryseil brukes gjerne i kombinasjon med stormfokk (det minste forseilet).

For å heise tryseilet må en enten ta av storseilet eller ha en separat skinne på masta. I vær det kunne være aktuelt å bruke tryseil ville jeg aldri i verden begynt å kave med å få storseilet helt av, og jeg har vurdert det som en unødvendig stor jobb å få på en ekstra skinne. Seiler derfor uten tryseil, men har tilgjengjeld et svært dypt tredje rev som ofte er i bruk.

Redigert av Euklid (see edit history)

Lutt: noen spennende regattaplaner som krever kat 3?

2star og Skagen race, allerede meldt på begge to. Eneste Seascape 27 på listene så langt, så lett å finne meg.

Må også installere en ekstra lensepumpe for 2star som jeg ikke trenger til Skagen. Er kostbart å oppgradere en liten båt til slikt, men heldigvis er det engangskostnader som tross alt øker sikkerheten for alle "hva om..."-tilfellene.

Redigert av lutt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...