catano Startet 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2016 Hei. For de som fulgte med i tråden her er hva som skjedde videre. Ingar opplyser til meg at Firmaet vist hadde satt advokat på saken. At firma ikke tåler en saklig diskusjon på nettet er trist og tråden ble slettet. ja ja sånn går jo dagene, og det er bare å tolke selv hvordan det kan være å være kunde der. Og ja bra vi har andre som skrur Yanmar i Bergen mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Kjipe lærepenger sånne saker. Kunden har aldri rett.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Torsen67 Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Bare la de sutre. Nok folk som har hørt om dette og styrer unna de i fremtiden. Jungeltelegrafen er gull verdt:-) Den får de aldri stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Skjønner godt at tråden ble slettet hvis advokat er satt på saken. Ikke kjekt å risikere noe i forhold til forumet eller dem som står bak forumet! Ja, godt jungeltelegrafen fungerer, så får folk ta et valg selv om de ønsker handle med firma med tvilsomt rykte eller firma folk anbefaler når de skal fikse på sin Yanmar. Vet hvilket firma jeg ville valgt hvis jeg holdt til i rundt Bergen Redigert 2.Mars.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 At firmaet opplyste at de hadde engasjert advokat var ikke av betydning for fjerning av tråden. Årsaken var at firmaet kun hadde blitt informert om at saken ville bli tatt opp på nettet, ikke at det var på baatplassen. Fornavnet til en ansatt var også nevnt en rekke ganger. Ref. reglene, punkt 4. Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Fant heldigvis - selv om jeg ikke har Yanmar - en buffret versjon av den originale diskusjonen slik at jeg fikk med meg hvilket foretak det gjelder. Som relativt fersk båteier er det meeeget greit å vite hva som rører seg blant båtsjappene her på mine kanter... Synd at reglene ikke var 100% overholdt her. Kunne vært moro å sett om firmaet tok seg bryet med å komme med tilsvar på kritikken. Skal man dømme etter regnskapstallene gjør de det jo rimelig bra, så de kan jo ikke svikte på alt de foretar seg? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Ingar, litt rart at du ikke bare sensurerer fornavn til ansatt, og lar tråden være. Nå er de jo opplyst om tråden. Mener det blir feil å la de skjule det dårlige de gjør ved å true med advokat. Da bør de heller være tøff nok å komme med tilsvar om de mener trådstarter er urederlig eller farer med usannheter. Å ta vekk tråden blir feil mener jeg... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Key Freak Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Ingar fjernet navn, han. Men trådstarter gjentok (for)navn i flere innlegg utover i tråden. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
catano Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Jeg var ikke klar over det med navnet på henne skulle være noe problem, jeg så ikke at Ingar hadde fjernet navnet noen plass, så bare at tråden var borte. ser det ann, om tråden kommer tilbake eller ikke.For jeg har gjerne mer på hjerte mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Seadive Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Hmm... Fulgte med i tidligere tråd, å synest egentlig forge og også denne tråden mister sin hele troverdighet. Dette verkstedet som man her prøver å kritisere. Ble jo til et direkte person angrep på vedkommende og alvorlig sjikanering direkte rettet mot vedkommende. Så at vedkommende eventuelt har kontaktet advokat an jeg godt forstå. Jeg ville nok sikkert gjort det samme mot utlegger av lenken. I tillegg til utrykk som "Innkompetent" og måten dette ordet ble brukt på, kan vel egentlig bare gå tilbake til utlegger og to tre andre kommentatorer her. Du sier jo her at du bare hadde en muntlig pris med verkstede og ikke noe skriftlig. Innkompetent...Dermed kan heller ikke du legge frem noe handfast til oss lesere i denne saken. Hva om du hadde en dårlig dag, misforstod, tolket, trodde, osv. Sier ikke at du her har gjort det, men slike feil hender i ny og ned. Så snakker vi om summer i denne størrelsesorden bør dette legges fram før man begynner en slik hetsing som i dette tilfellet. Som yrkesfisker setter jeg stor pris på de mange små verkstedene man har rundtomkring langs norskekysten og at det dessverre har blitt færre av disse de senere åra er synd. Derfor synest jeg denne typen hets mot verkstedet og vedkommende er svært dårlig gjort. Verkstedet du hetser/sjikanerer grovt, har jeg benyttet flere ganger. Og jeg er STOR fornøyd. De stiller alltid opp og er man ikke i område, strekker de seg lang og yter meget god service over telefon, spessielt når man trenger råd og veiledning. Faktisk har jeg opplevd at andre yanmar forhandlere har søkt råd og hjelp til problemløsing samt deler fra nettopp dette verkstedet og vedkommende du vil krenke. Så til de som føler å fortsette hetsingen og ikke problemløysingen på faktiskiske problemet her. Så er det alltid minst to sider av en sak. Her er det bare ubeviselige og stygge utalelser som blir lagt frem fra bare en side "missfornøyde kunden" Verkstedet synest jeg virker til å ta dette veldig proffisjonelt, da de faktisk ikke kommenterer noe ute på forumet. Dette er jo en privat sak mellom verksted og kunde. Derfor er det svært trist at andre uvitende fra saken hiver seg på uten at man vet noe fra side 2. Dessverre antar jeg også at andre verksteder leser dette og man legger vel ikke lista for videre feilsøking på en Adventurer 42 e med røykproblemer så godt tilrette, i frykt for å få tilsvarende hetsing ved en bommert. Ikke vet jeg.... Synd ihvertfall, eller skal man si Innkompetent ....... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Synes du, Seadive, at det er greit å fakturere 54000 når tak for max pris, ikke stipulert pris, men altså max, er avtalt til 32000? Videre, synes du det er greit å bryte en muntlig avtale og "hetse", for å bruke dine ord, trådstarter for å ikke ha en skriftlig avtale? Blåøyd som jeg er tar jeg det selvsagt for gitt at det trådstarter hevder er sant. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
catano Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Seadive ble medlem på dette forum 29/2-16 Mvh Catano Redigert 2.Mars.2016 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Zitt Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Seadive ble medlem på dette forum 29/2-16 Mvh Catano Nå begynner panikken å gripe tak, så nå er kanskje tiden inne for å kontakte Skipper Worse! Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 hei. Jeg har ikke panikk, så da må det være andre du Zitt tenker på. Jeg har mailet firma vedrørende siste faktura,og inn til videre stopper jeg min skriving i denne tråden. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Torsen67 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Seadive. Du går litt mot strømmen her og beskytter denne butikken. At du er fornøyd er jo bra. Som jeg skrev tidligere, er 9 av 10 kunder fornøyde så er det mange som vil gi de skryt. Men hvis det trådstarter sier er sant, så holder ikke dette mål. Dette er hans sak og han kan ikke ta stilling til hva andre sier om sin sak. Dette skal ikke forkomme selv om han er den "uheldige" nr 10. Jeg ville reagert på akkurat samme måte. Nå viser det seg jo at flere her inne ikke er fornøyd med dette firma. Da er det vel noe galt? At dette blir tatt opp på et forum er i disse tider helt normal, og slik vil det bli i fremtiden. Det burde også denne bransjen og andre bransjer ta høyde for. Du kaller trådstarter for inkompetent. Hvorfor det? Etter hva jeg har skjønt så er ikke dette en yrkesbåt. Vi med fritidsbåter som kanskje kjenner lite til bransjen må vel også kunne stole på hva som blir sagt. Kanskje firmaet burde kommet med ett skriftlig tilbud hvis dette er normalt? Selv spør jeg alltid via epost. Da har jeg hele samtalen skriftlig. Men det er meg. At du i tillegg "tilfeldigvis" nettopp har åpnet en profil på Båtplassen ser jeg også som merkelig. Vet ikke helt om jeg stoler på innlegget ditt skal jeg være ærlig. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) Om man har en avtale så er det vesentlig at begge parter faktisk er innforstått med dette, dette er ikke noe problem om man vil. en advokat sa en gang til meg at dere må slutte å komme til meg med slike tullesaker, det koster tusenvis pr time, gå på Rema, der får dere papir til 500 avtaler for trettini kroner. Her er det helt åpenbart at kunden har inntrykk av fastpris, men at verkstedet ikke har forpliktet seg til noen fastpris, men kanskje gitt et estimat? Vil ta med en liten digresjon, en jeg kjenner leide minigraver, fikk opplyst fra 1300 kr pr dag men regninga kom på 13000,- det er en tidobling av det han forventet, men etter litt spørsmål gav det hele mening. Han trengte større maskin enn de aller minste, 2500,- pr dag. de tok betalt for både onsdag da de kom med den, og torsdag da de henta, og ja, de tok betalt for transport, så tok de betalt for 100 liter diesel og rengjøring av maskin etter at den kom inn igjen.. Det er slik i dette tilfellet også, skriver at det er snakk om testing av dyser, som normalt kan være en time ut, en time testing og inn igjen på en time? ca. pr motor. men så står det med liten skrift at faktisk motorene må ut av båten, akslinger kobles fra osv osv. dette må selvsagt monteres inn igjen og rettes opp igjen, og medfører betydelig mer arbeid enn dissa dysene det begynte med. problemer kan ha oppstått som medførte ekstra tid. sikkert en forklaring på fakturaen over medgått tid og deler. Redigert 3.Mars.2016 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Støtter Seadive sin opplevelse her. Den tiden jeg var lykkelig eier av en Yanmar, brukte jeg verkstedet til service og rep. Kan ikke huske at jeg var misfornøyd noen gang. Et overslag kan man få muntlig, tilbud "skal" være skriftlig. Men går man utenfor overslaget, skal man gi beskjed. Jeg velger å tro at også denne saken har to sider. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Zitt Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 hei. Jeg har ikke panikk, så da må det være andre du Zitt tenker på. Jeg har mailet firma vedrørende siste faktura,og inn til videre stopper jeg min skriving i denne tråden. mvh catano Nei, for all del, catano, det var ikke deg jeg mente! Det virket på meg som om innlegget(#10) til Seadive var et bestillingsverk, og det virket en tanke panisk! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) Min oppsummering fra sidelinja: -Båteier har ikke foretatt første gangs kontroll av dysene som skulle vært gjort for mange hundre timer siden. Nå ryker motorene. Verkstedet mener at dette kan ha en sammenheng med at dysekontroll ikke er foretatt og vil foreta dette som avtalt. Kunden forventer at motorene nå vil bli røykfrie. -Dysene er ikke enkle å demontere/montere i denne båten. Langt unna standard faktisk da motorene må flyttes for å få dysene inn/ut. Stor jobb. -Kunden har fått et anslag på kr. 32 000 for bytte inkl. jobb. Regningen havner på en helt annen sum. Kr. 54 000. Motorene har heller ikke blitt røykfrie. Det aner meg at kunde/verksted har snakket forbi hverandre da jobben ble bestilt og at en befaring med forpliktende tilbud kunne løst problemet i en tidlig fase. Jeg syes ikke det er grunnlag for å hevde at noen av partene er "inkompetente" her. En typisk tvistesak der begge parter nok mener seg misforstått. Umulig å si noe klart om hva som er rett eller galt. Ergelig er det selvsagt at jobben ikke har ført til røykfrie motorer. Tror videre feilsøking bør konsentreres om dårlig virkningsgrad fra turboladere ettersom disse har blitt matet med "dårlig" eksos i lang tid og neppe leverer den luftmengden de skal til forbrenningsprosessen lengre. Redigert 3.Mars.2016 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Trassig at noen saker ikke lar seg løse med gode samtaler mellom parter synes jeg, synes også at det er på sin plass at partene finner ut av dette på den "nye" måten så får vi andre avvente resultatet når det foreligger. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Må få arrestere deg på et lite punkt her Chief: -Kunden har fått et anslag på kr. 32 000 for bytte inkl. jobb. Regningen havner på en helt annen sum. Kr. 54 000. Trådstarter presiserte at MAX pris på jobben var avtalt til 32000. Det tolker jeg som at prisanslaget var lavere, men at det var satt et tak på 32000. Om jobben blir mer omfattende enn verkstedet har sett for seg skal de ta den biten på egen kappe, det er min soleklare mening. Dersom han får et prisoverslag / estimat på 32000 er saken en annen. Men fremdeles bør verkstedet varsle når de ser at de ikke greier å holde estimatet. Det kunne for eksempel tenkes at kunden ikke hadde råd til mer enn 32000, og således måtte ferdigstilt jobben på egenhånd. Dersom det stemmer slik trådstarter beskriver at verkstedet har sagt at røykproblemet vil bli borte med denne kuren har de også vært på tynn is. Enten har de gjort dårlig jobb med å overhale dysene, eller så har de stilt feil diagnose. Dette har med kompetanse å gjøre. Disse kommentarene er selvsagt kun basert på trådstarers utsagn, altså subjektivt. Og som en lenger opp skriver; en sak har alltid to sider. Men nå var jeg engang ikke der når avtalen ble inngått, så mer vet jeg ikke. Men det var ikke dere heller (rettelse; mulig at Seadive var der...) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seadive Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Ja ja :-) tragisk er vel saken fra alle sider. Jeg og flere med meg er sårt avhengig av gode råd og hjelp iblant. Dette gjelder både oss yrkesfiskere og de mange fritidsbåtene langs kysten. Men når man legger ut fult navn og spesifikk stilling av den ansatte, synest jeg ikke noe om. Men vi er heldig vis ikke like. Så lykke til alle parter. Og god natt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Ja ja :-) tragisk er vel saken fra alle sider. Kanskje ikke fra verkstedet sin side. De fikk jo pengene sine. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Dude: ang digresjonen din. Synes du prispolitikken til de som leide ut minigraveren var OK? I så fall kåres du til årets drømmekunde, uavhengig av bransje ? Sitér dette innlegget Link to post
yanm... Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 i denne båten din har mann såvidt tilkomst til motorene. De som har satt sammen denne båten kan jo umulig ha tenkt noe særlig. Men her har jo firma estimert helt feil på både pris og tid, Vist de i det hele tatt har gitt noe estimat/tilbud på jobben? Blir bare ord mot ord i denne saken da du ikke har noe som helst skriftlig tilbud fra firmaet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.