Jump to content

Ny tråd om Båt firma i Bergen jeg ikke stoler på


catano

Recommended Posts

Hei.

For de som fulgte med i tråden her er hva som skjedde videre.

Ingar opplyser til meg at Firmaet vist hadde satt advokat på saken.

At firma ikke tåler en saklig diskusjon på nettet er trist og tråden ble slettet.

 

ja ja sånn går jo dagene, og det er bare å tolke selv hvordan det kan være å være kunde der.

Og ja bra vi har andre som skrur Yanmar i Bergen

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post

Skjønner godt at tråden ble slettet hvis advokat er satt på saken. Ikke kjekt å risikere noe i forhold til forumet eller dem som står bak forumet!

 

Ja, godt jungeltelegrafen fungerer, så får folk ta et valg selv om de ønsker handle med firma med tvilsomt rykte eller firma folk anbefaler når de skal fikse på sin Yanmar. Vet hvilket firma jeg ville valgt hvis jeg holdt til i rundt Bergen :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Fant heldigvis - selv om jeg ikke har Yanmar - en buffret versjon av den originale diskusjonen slik at jeg fikk med meg hvilket foretak det gjelder. Som relativt fersk båteier er det meeeget greit å vite hva som rører seg blant båtsjappene her på mine kanter... Synd at reglene ikke var 100% overholdt her. Kunne vært moro å sett om firmaet tok seg bryet med å komme med tilsvar på kritikken. Skal man dømme etter regnskapstallene gjør de det jo rimelig bra, så de kan jo ikke svikte på alt de foretar seg?

Link to post

Ingar, litt rart at du ikke bare sensurerer fornavn til ansatt, og lar tråden være. Nå er de jo opplyst om tråden. Mener det blir feil å la de skjule det dårlige de gjør ved å true med advokat. Da bør de heller være tøff nok å komme med tilsvar om de mener trådstarter er urederlig eller farer med usannheter. Å ta vekk tråden blir feil mener jeg...

Bruk vest!

Link to post

Hmm... Fulgte med i tidligere tråd, å synest egentlig forge og også denne tråden mister sin hele troverdighet. Dette verkstedet som man her prøver å kritisere. Ble jo til et direkte person angrep på vedkommende og alvorlig sjikanering direkte rettet mot vedkommende. Så at vedkommende eventuelt har kontaktet advokat an jeg godt forstå. Jeg ville nok sikkert gjort det samme mot utlegger av lenken. I tillegg til utrykk som "Innkompetent" og måten dette ordet ble brukt på, kan vel egentlig bare gå tilbake til utlegger og to tre andre kommentatorer her.

Du sier jo her at du bare hadde en muntlig pris med verkstede og ikke noe skriftlig. Innkompetent...Dermed kan heller ikke du legge frem noe handfast til oss lesere i denne saken. Hva om du hadde en dårlig dag, misforstod, tolket, trodde, osv. Sier ikke at du her har gjort det, men slike feil hender i ny og ned.

Så snakker vi om summer i denne størrelsesorden bør dette legges fram før man begynner en slik hetsing som i dette tilfellet.

Som yrkesfisker setter jeg stor pris på de mange små verkstedene man har rundtomkring langs norskekysten og at det dessverre har blitt færre av disse de senere åra er synd. Derfor synest jeg denne typen hets mot verkstedet og vedkommende er svært dårlig gjort.

Verkstedet du hetser/sjikanerer grovt, har jeg benyttet flere ganger. Og jeg er STOR fornøyd. De stiller alltid opp og er man ikke i område, strekker de seg lang og yter meget god service over telefon, spessielt når man trenger råd og veiledning.

Faktisk har jeg opplevd at andre yanmar forhandlere har søkt råd og hjelp til problemløsing samt deler fra nettopp dette verkstedet og vedkommende du vil krenke.

Så til de som føler å fortsette hetsingen og ikke problemløysingen på faktiskiske problemet her. Så er det alltid minst to sider av en sak. Her er det bare ubeviselige og stygge utalelser som blir lagt frem fra bare en side "missfornøyde kunden"

Verkstedet synest jeg virker til å ta dette veldig proffisjonelt, da de faktisk ikke kommenterer noe ute på forumet. Dette er jo en privat sak mellom verksted og kunde. Derfor er det svært trist at andre uvitende fra saken hiver seg på uten at man vet noe fra side 2.

Dessverre antar jeg også at andre verksteder leser dette og man legger vel ikke lista for videre feilsøking på en Adventurer 42 e med røykproblemer så godt tilrette, i frykt for å få tilsvarende hetsing ved en bommert. Ikke vet jeg.... Synd ihvertfall, eller skal man si Innkompetent .......

Link to post

Synes du, Seadive, at det er greit å fakturere 54000 når tak for max pris, ikke stipulert pris, men altså max, er avtalt til 32000?

 

Videre, synes du det er greit å bryte en muntlig avtale og "hetse", for å bruke dine ord, trådstarter for å ikke ha en skriftlig avtale?

 

Blåøyd som jeg er tar jeg det selvsagt for gitt at det trådstarter hevder er sant.

Link to post

Seadive. Du går litt mot strømmen her og beskytter denne butikken. At du er fornøyd er jo bra. Som jeg skrev tidligere, er 9 av 10 kunder fornøyde så er det mange som vil gi de skryt. Men hvis det trådstarter sier er sant, så holder ikke dette mål. Dette er hans sak og han kan ikke ta stilling til hva andre sier om sin sak. Dette skal ikke forkomme selv om han er den "uheldige" nr 10. Jeg ville reagert på akkurat samme måte. Nå viser det seg jo at flere her inne ikke er fornøyd med dette firma. Da er det vel noe galt? At dette blir tatt opp på et forum er i disse tider helt normal, og slik vil det bli i fremtiden. Det burde også denne bransjen og andre bransjer ta høyde for.

 

Du kaller trådstarter for inkompetent. Hvorfor det? Etter hva jeg har skjønt så er ikke dette en yrkesbåt. Vi med fritidsbåter som kanskje kjenner lite til bransjen må vel også kunne stole på hva som blir sagt. Kanskje firmaet burde kommet med ett skriftlig tilbud hvis dette er normalt? Selv spør jeg alltid via epost. Da har jeg hele samtalen skriftlig. Men det er meg. At du i tillegg "tilfeldigvis" nettopp har åpnet en profil på Båtplassen ser jeg også som merkelig. Vet ikke helt om jeg stoler på innlegget ditt skal jeg være ærlig.

Link to post

Om man har en avtale så er det vesentlig at begge parter faktisk

er innforstått med dette, dette er ikke noe problem om man vil. en advokat

sa en gang til meg at dere må slutte å komme til meg med slike tullesaker,

det koster tusenvis pr time, gå på Rema, der får dere papir til 500 avtaler 

for trettini kroner. Her er det helt åpenbart at kunden har inntrykk av fastpris, men at 

verkstedet ikke har forpliktet seg til noen fastpris, men kanskje gitt et estimat?

 

Vil ta med en liten digresjon, en jeg kjenner leide minigraver, fikk opplyst 

fra 1300 kr pr dag men regninga kom på 13000,- det er en tidobling av det han 

forventet, men etter litt spørsmål gav det hele mening.

Han trengte større maskin enn de aller minste, 2500,- pr dag. de tok betalt for

både onsdag da de kom med den, og torsdag da de henta, og ja, de tok betalt

for transport, så tok de betalt for 100 liter diesel og rengjøring av maskin etter

at den kom inn igjen.. 

 

Det er slik i dette tilfellet også, skriver at  det er snakk om testing av dyser, som 

normalt kan være en time ut, en time testing og inn igjen på en time? ca. pr motor.

men så står det med liten skrift at faktisk motorene må ut av båten, akslinger 

kobles fra osv osv. dette må selvsagt monteres inn igjen og rettes opp igjen, og medfører

betydelig mer arbeid enn dissa dysene det begynte med. problemer kan ha oppstått

som medførte ekstra tid. sikkert en forklaring på fakturaen over medgått tid og deler.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Støtter Seadive sin opplevelse her. Den tiden jeg var lykkelig eier av en Yanmar, brukte jeg verkstedet til service og rep. Kan ikke huske at jeg var misfornøyd noen gang.

Et overslag kan man få muntlig, tilbud "skal" være skriftlig. Men går man utenfor overslaget, skal man gi beskjed. Jeg velger å tro at også denne saken har to sider.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

hei.

Jeg har ikke panikk, så da må det være andre du Zitt tenker på.

Jeg har mailet firma vedrørende siste faktura,og inn til videre stopper jeg min skriving i denne tråden.

mvh

catano

Nei, for all del, catano, det var ikke deg jeg mente!

Det virket på meg som om innlegget(#10) til Seadive var et bestillingsverk, og det virket en tanke panisk!

Link to post

Min oppsummering fra sidelinja:

 

-Båteier har ikke foretatt første gangs kontroll av dysene som skulle vært gjort for mange hundre timer siden. Nå ryker motorene. Verkstedet mener at dette kan ha en sammenheng med at dysekontroll ikke er foretatt og vil foreta dette som avtalt. Kunden forventer at motorene nå vil bli røykfrie.

-Dysene er ikke enkle å demontere/montere i denne båten. Langt unna standard faktisk da motorene må flyttes for å få dysene inn/ut. Stor jobb.

-Kunden har fått et anslag på kr. 32 000 for bytte inkl. jobb. Regningen havner på en helt annen sum. Kr. 54 000. Motorene har heller ikke blitt røykfrie.

 

Det aner meg at kunde/verksted har snakket forbi hverandre da jobben ble bestilt og at en befaring med forpliktende tilbud kunne løst problemet i en tidlig fase.

 

Jeg syes ikke det er grunnlag for å hevde at noen av partene er "inkompetente" her. En typisk tvistesak der begge parter nok mener seg misforstått. Umulig å si noe klart om hva som er rett eller galt.

 

Ergelig er det selvsagt at jobben ikke har ført til røykfrie motorer. Tror videre feilsøking bør konsentreres om dårlig virkningsgrad fra turboladere ettersom disse har blitt matet med "dårlig" eksos i lang tid og neppe leverer den luftmengden de skal til forbrenningsprosessen lengre.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Må få arrestere deg på et lite punkt her Chief:

 

-Kunden har fått et anslag på kr. 32 000 for bytte inkl. jobb. Regningen havner på en helt annen sum. Kr. 54 000.

 

Trådstarter  presiserte at MAX pris  på jobben var avtalt til 32000. Det tolker jeg som at prisanslaget var lavere, men at det var satt et tak på 32000. Om jobben blir mer omfattende enn verkstedet har sett for seg skal de ta den biten på egen kappe, det er min soleklare mening.

 

Dersom han får et prisoverslag / estimat på 32000 er saken en annen. Men fremdeles bør verkstedet varsle når de ser at de ikke greier å holde estimatet. Det kunne for eksempel tenkes at kunden ikke hadde råd til mer enn 32000, og således måtte ferdigstilt jobben på egenhånd.

 

Dersom det stemmer slik trådstarter beskriver at verkstedet har sagt at røykproblemet vil bli borte med denne kuren har de også vært på tynn is. Enten har de gjort dårlig jobb med å overhale dysene, eller så har de stilt feil diagnose. Dette har med kompetanse å gjøre.

 

Disse kommentarene er selvsagt kun basert på trådstarers utsagn, altså subjektivt. Og som en lenger opp skriver; en sak har alltid to sider. Men nå var jeg engang ikke der når avtalen ble inngått, så mer vet jeg ikke. Men det var ikke dere heller :wink:   (rettelse; mulig at Seadive var der...)

Link to post

Ja ja :-) tragisk er vel saken fra alle sider. Jeg og flere med meg er sårt avhengig av gode råd og hjelp iblant. Dette gjelder både oss yrkesfiskere og de mange fritidsbåtene langs kysten. Men når man legger ut fult navn og spesifikk stilling av den ansatte, synest jeg ikke noe om. Men vi er heldig vis ikke like. Så lykke til alle parter. Og god natt.

Link to post

i denne båten din har mann såvidt tilkomst til motorene. De som har satt sammen denne båten kan jo umulig ha tenkt noe særlig. Men her har jo firma estimert helt feil på både pris og tid, Vist de i det hele tatt har gitt noe estimat/tilbud på jobben? Blir bare ord mot ord i denne saken da du ikke har noe som helst skriftlig tilbud fra firmaet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...