Parax Startet 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2016 Hei Skal bestille meg ny/brukt rullegenoa til min Hero 107, men har dessverre ikke mål på denne. Er det en plass på nett jeg kan hente målene, eller er det noen som har disse nedskrevet? Burde selvsagt hatt målene på den gamle, men har ikke denne tilgjengelig. Veldig takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Så langt jeg kan finne er det rundt 13,5 og litt over meter. Men disse båtene kommer i mange versjoner så best å ta et mål selv. Trekk opp et målbånd eller et tau og mål maks lengde du kan ha. Pass på at fallet i toppen får rett vinkel når du måler. Skal du kjøpe brukt seil må du passe på at skjøtepungtet treffer skinnen din i dekk. For å finne ut dette må du ta målene på det aktuelle seilet å tegne rigg og seil inn på et ruteark. Tegn alt i målestokk og sett inn seilet i trekanten som fortrianglet danner. Tegn en linje gjennom skjøtehjørnet og midt på forliket den linjen føres ned til dekk. Da har du avstanden godt nok og du må da se om seilet treffer linjen med litt margin. Grunnen til at du må gjøre dette er fordi seil blir laget med forskjellig høyde på skjøtehjørne for å treffe riktig på skjøteskinnen. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Popeye70 Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Pass også på at du tar hensyn til høyden på rullesystemet ditt når du måler. Her kan det være tildels store forskjeller avhengig av produsent og modell. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Parax Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Hei Takk for svar Googla litt og fant et målebrev på nett på båten. JLU : 13,220 JLP : 6,610 Areal : 44,5 JLU er vel lengden på forliket, men JLP perpendikkel har jeg ikke klart å finne ut hva er. Holder det å oppgi disse målene ved bestilling, eller bør jeg måle opp som dere nevner?. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Slenger inn en link til en side jeg synes har vært nyttig(info stemmer) til min båt, dog er det en helt annen båt jeg har. http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=HERO107CS&pr=1114 Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 JLP er korteste avstand fra skjøtehjørne til forliket.( Jib Luff Pendikulær) Alså vinkelrett på forliket. I praksis beskriver det hvor stort seilet er. 150% Genoa tilsier at JLP er 1,5 ganger lenger en avstand fra forkant mast til innfesting dekk for forstag ( J målet i målebrevet) En rullegenoa er normalt 130% eller 140% avhengig om salingene er vinklet akterover eller ikke. Jo mere mål som blir tatt jo bedre. Men du har nok nå til å betale om pris. Så fordi evt måleskjema av seilmaker eller de kommer å måler opp båten. Med gode mål blir seilene skreddersydd uten at det koster noe mere. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.