Jump to content

Tips til kullos/Gass alarm

Akora

Recommended Posts

Trodde de fleste gassalarmene trenger 12V/220V?

Når det gjelder CO-alarmer finnes en del på markedet. Det som var avgjørende for mitt valg var at alarmen skal være mest mulig idiotsikker. Som for eksempel har enkelte alarmer varsling for når "sensoren" begynner å bli oppbrukt, noe som kan være greit så man kan få den skiftet ut før den ikke virker lengre. Andre ting er gradert varsling, altså at den reagerer konsentrasjon over en viss grenseverdi over gitt tid, så litt CO over en halvtime slår ut, mens farligere konsentrasjon slår ut etter kortere tid (enkelte slår bare ut når farligste grenseverdi oppnås over kort tid). Og 9V batteri så klart. Den jeg har kjøpte jeg på Clas Ohlson, men den er ikke i salg lengre, ligner på denne. Har sett nyere typer med display så man kan lese av CO-konsentrasjonen til en hver tid, noe som gjerne kan være kjekt.

Hvor skal de

Her er en kombi, men den går ikke på batteri....

Hvordan skal den monteres Høyt  eller lavt?

propan er tung  og CO lett, det går ikke i hop uten to detektorer.

Kjøp to

http://www.gasservice.no/default.asp?k=69&id=96&aid=222

her er en som er på sporet

NX-1 inneholder en bredspekteret gassensor som reagerer både på CO gass og propan/butan. Som propangass alarm skal den monteres max. 20 - 30 cm over gulvflaten. 
Som CO alarm skal den monteres ca. 20 - 30 cm fra takflaten (min. 150 cm fra gulv). Skal NX-1 detektere begge gasser må 2 stk. installeres.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...