Honduras Startet 3.Mars.2016 Del på Facebook Startet 3.Mars.2016 (redigert) På RIB'en har jeg en 115Hk Etec. I fjor fikk jeg rigget opp VHF-antenne, da forrige eier ikke hadde dette i orden. Men ble vár på følgende problem. Med motor i gang er det mye støy på VHF og dårlig mottak. Ved å stoppe motor blir det helt stille og alt fungere som det skal (tror jeg). Så en eller annen støykilde er det tydeligvis. Før jeg bytter alt av tenningskabler og tennplugghetter, er det noen som har vært borte i dette før og har tips til hvor jeg skal lete. Tennpluggene er samme merke og type som fabrikken anbefaler, og de skal være radiodempet. Finnes det noen "redneck" måte å finne ut hvilken støykilde som påvirker VHF'en. Skal ikke si det 100%, men jeg mener vi ikke har hatt noen forstyrrelser på den innebygde FN-radion mens motor er i gang. VHF og Radio deler antenne gjennom en splitter-boks. Redigert 3.Mars.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Cato Svart 3.Mars.2016 Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Ville prøvd å fjerne dynamo først (ta av vifterem) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 (redigert) Etec 115 er en påhengsmotor, så ikke mye vifteremmer under dekselet der gitt... Hadde det vært en vanlig stasjonær-motor ville dog tipset vært enkelt å sjekke ut. Redigert 3.Mars.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Benji Svart 3.Mars.2016 Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Kutt ut splitteren i første omgang, den er en god mulig feilkilde. Spørsmål. Hvor har du tatt strøm til VHF`n i fra? Direkte på batteri, eller fra en annen kilde som det kanskje også står andre enheter koblet til. Hadde begynt helt fra starten av om du er usikker på om det er rett. Ikke den største jobben, og du vet hva som er gjort etterpå. Test radio opp mot Telenor Kystradio ved Tjøme Radio i ditt område. Kall de opp på arbeidskanalen deres med navn og kallesignal, dette gir også en god pekepinn på "ståa" Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Havlengt Svart 3.Mars.2016 Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Eg ville prøvd å fjerna antennesplittaren først... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Båten står pakket vekk, men da skal jeg dra antennekabelen utenom boksen og rett i radioen når jeg skal se på dette. På Ballistic RIBene er VHF'en fabrikkmontert, så jeg antar de som har koblet dette i utgangspunktet har gjort det korrekt. Men da har jeg fått noen tips til å starte med. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
alfaalfa Svart 4.Mars.2016 Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Jeg tror neppe det er korrekt motert. Det er få bransjer med så lav kvalitetesjekk som båtbransjen. Selv de beste norske har mye løsninger som er direkte feil - skuffende. Men det var utenfor poenget - du bør også sjekke Command-bussen. Om du har dette på din e-tec. Tilkobling til VHF med GPS info kan følge bussen. Og dersom strømmen på bussen gir støy kan dette komme til fra denne kilden. Ta ut VHF ut fra bussen - om du har koblet VHF til GPS for posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 (redigert) Har koblet GPS mot VHF, men dette er gjort med kabel direkte fra Lowrance HDS plotter, og ikke via nettverket (med mindre det er to sider av samme sak). Redigert 4.Mars.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
anonym123456 Svart 4.Mars.2016 Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Har ikke peiling på vhf, men samme problem på vanlig radio i bil kommer nesten alltid av at radioen har for dårlig jording. Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 5.Mars.2016 Del på Facebook Svart 5.Mars.2016 enig med EirikG. på min garmin vhf, so var der en skrue på baksida som hadde dette "jordingsmerket". det var bare helt tilfeldig at ei såg den når eg monterte dette... kan vere værdt å sjekke om du har en slik, og om den er montert jording på :) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 5.Mars.2016 Del på Facebook Svart 5.Mars.2016 VHF'en si antenne består av to deler. Den synlige som de fleste regner som antennen og jordplanet denne speiler seg i. Dvs at det går akkurat like mye strøm fra vhf-en til jord som det går ut i antennen. Dette er ofte problemet når det gjelder støy og dårlig virkning, siden jordingen ofte er svært dårlig, og dessuten lagt sammen med batteri-minus. Dvs minus-pol på batteriet går til gods på motor og dernest til sjøen for jording. Alt som bruker strøm om bord og dessuten støyer litt, vil derfor støye direkte inn på VHF-en. Om støyen ligger i et frekvensområde VHF-en lar seg plage av vil det bli merkbart. Første råd ved dårlig samband er derfor sjekk jording. Det høres ut som om du får alt for mye støy inn til VHF-en fra motoren, og dette kan kun komme på pluss eller minuskabelen til VHFen, og da er nok minus kabelen mest sannsynlig. To forslag: 1. Sjekk jordingen, og om VHF-en har egen jordingsskrue ville jeg forsøkt å legge en separat kabel fra denne til jord. For å teste kan du helt enkelt ta en kabel og legge andre enden i sjøen - gjerne festet til noe metall med litt areal. Dette vil være en enkel test på om jordingen er problemet. Om dette er tilfellet kan du gå over for å se om påhengeren gir god nok jord. 2. Sjekke påhengeren for dårlige forbindelser, særlig jording. Motoren må ha god jordforbindelse fra minusskruen og til sjøen. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.