thomassv Startet 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2016 Hei. Jeg har en 40 seilbåt fra 85 med lav plass under dørken (ca 10 cm) Jeg har i dag bare en manuell håndpumpe i cockpit og ønsker å montere 2 automatiske pumper. Hva anbefaler dere i forhold til pumper og hvordan koble utgangen igjennom skroget? Jeg regner med at når du har flere pumper er det samlet kapasitet som gjelder? Hilsen Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Hulda har en av disse større nedsenkbare pumpene med separat nivåbryter. Og det er kun denne ene pumpen som er fast montert. Tviler vel på om du år plass med 10 cm høyde. Hos oss står pumpen i forkant av motoren. Og det er motor og propellaksling som vil drenere ned i dette rommet, og som er mest sannsynlige lekkasjepunkter. Utløpet går i svanehals helt oppunder dekk og ned til utløp som går gjennom skroget nede ved vannlinjen. Vi har ikke manuell pumpe. Har uansett ikke muskler nok til å kunne pumpe i timesvis. I tillegg har vi en annen elektrisk pumpe som har kapasitet på mange kubikkmeter i timen, neddykkbar og 220 V. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Jeg ville absolutt valgt to lensepumper med separate nivåvakter. Gjerne av forskjellige fabrikat. Ta de største pumpen du får plass til under dørken. I tillegg ville jeg ordnet med mulig nødlensing gjennom motorens saltvannskrets. ............... Utløpet går i svanehals helt oppunder dekk og ned til utløp som går gjennom skroget nede ved vannlinjen. .................. Jeg har to stk lensepumper med hvert sitt utløp med svanehals til gjennomføringer like over vannlinjen. Jeg har vært engstelig fo mulig heverteffekt og har derfor montert en tilbakeslagsventil i hvert avløp (det er dårlig plass til lufting av høyeste punkt på svanehalsene). Det ser ikke ut til at disse ventilene reduserer lensekapasiteten merkbart. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Ser poenget med tilbakeslagsventil. Har vurdert det på Hulda, og kommer til å installere. Hvilken ventil bruker du? Hevert er jeg ikke nervøs for, systemet mitt er slik at det kan ikke funke. Det er mer vanvittig krenging i elendig vær jeg tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Ser poenget med tilbakeslagsventil. Har vurdert det på Hulda, og kommer til å installere. Hvilken ventil bruker du? Hevert er jeg ikke nervøs for, systemet mitt er slik at det kan ikke funke. Det er mer vanvittig krenging i elendig vær jeg tenker på. Jeg brukte denne typen som gir veldig lite motstand: https://www.maritim.no/tilbakeslagsventil-25-32-38-mm#.Vtm05dCmFfY Jeg mener også å ha lest om en seilbåt her på forumet (?) som kom i havn med mye vann under dørken fordi lensesystemet tok inn vann under krenging. Båten min (Saowanee) er motorbåt, men man vet aldri . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Det er en slik jeg har vurdert, toppers! Mener de har den hos Seatronic også. Jeg bor rett nord for Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Jeg har 2 av disse installert på trange plasser, den ene med tilbakeslagsventilen det er linket til over installert. http://www.seatronic.no/pumper-lensepumper-c-93_137/whale-supersub-650-nedsenkbar-p-4343 Ser Seatronic har et par modeller fra Rule også med samme utformingen om du vil ha et par forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Innmari smidig pumpe, regner med at slangetilkoblingen som peker rett opp kan vris ut til sidene? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Innmari smidig pumpe, regner med at slangetilkoblingen som peker rett opp kan vris ut til sidene? "Slangekobling monteres vertikalt eller horisontalt" står det i teksten... ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Jeg er ingeniør, leser bare store bokstaver, hopper over resten. Bruksanvisninger skumleses kun når alt har gått i stå. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Har også Supersub ombord. Hverken den det ble linket til eller storebroren pumper ekstreme mengder vann, men de har fungert helt fint de gangene jeg har testet de. Å vri slangetilkoblingen 90 grader er gjort i en fei, trenger ikke engang være ingeniør for å få det til. Synes ikke konstruksjonen er ekstremt solid; skulle jeg hatt lensepumper som gikk mye ville jeg kanskje sett meg om etter noe annet. Altså ... det er ikke noe galt med de, men det er ikke akkurat massiv bronse som er brukt da dette ble produsert. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Jeg har 2 av disse installert på trange plasser, den ene med tilbakeslagsventilen det er linket til over installert. http://www.seatronic.no/pumper-lensepumper-c-93_137/whale-supersub-650-nedsenkbar-p-4343 Ser Seatronic har et par modeller fra Rule også med samme utformingen om du vil ha et par forskjellige. Ser veldig bra ut. eneste ulempe jeg kommer på er at ledningsuttaket kommer under vann. Men regner med at det er løst bra(?). Ellers irriterer det meg grenseløst at de fleste lensepumper (og diverse elekrisk utstyr forøvrig) kommer med for korte ledninger. Jeg er ingeniør, leser bare store bokstaver, hopper over resten. Bruksanvisninger skumleses kun når alt har gått i stå. Å lese bruksanvisning er feigt! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Disisel Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Jeg har membranpumpe innstallert ca. en meter over bunn, Dette fungerer greit hos meg Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Sjekket kapasitet på min orginalmonterte pumpe, 178 l i timen..... Mulig det må inn litt mer kapasitet Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Jeg har også en membranpumpe i tillegg til to sentrifugalpumper. Fordelen er blant annet at den kan plasseres høyt, kan suge helt rent og har innebygget tilbakeslagsventil. Men lensekapasiteten er heller dårlig. Og den streiker lett dersom det kommer inn rusk som hindrer tilbakeslagsklaffene. Derfor bør den ha inntakssil som igjen gjør at den ikke så lett suger helt rent. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
thomassv Svart 5.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Takk for svar så langt! Dere som bruker membran pumper, kan dere legge ut noen lenker til pumpene? Det virker som en god ide å ha en slik til `daglig renhold`? Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 De fleste butikker har membranpumper i sitt sortiment, type fabrikat kan variere. Her er ett eksempel, de ser temmelig like ut alle https://www.maritim.no/matro-membran-lensepumpe-12v#.VtvhQnarRaQ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.