Jump to content

Ytelse Finnmaster DC 68, 150hk


Mcgyver

Recommended Posts

Lurer litt på en Finnmaster DC 68 med Yamaha 150hk.

Er litt redd for at denne er litt undermotorisert, noen som har en tilsvarende eller har prøvd som kan utdype litt?

Finner lite på nett ang ytelser med denne motor, Yamarin DC 68 skal i følge boka gjøre 38 knop, går denne tilsvarende? 

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Testet en Yamarin 68dc med 150 hk for en stund siden og syntes den ble for daff.Har gjort feilen før å kjøpt undermotorisert båt så ville gått for min 200hk.Hadde 150hk på min 64dc og med full båt var den seig å få I plan.Finnmaster og Yamarin er vel Ganske like og hadde ikke valgt for liten motor :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det er vel en høyst individuell vurdering hvor mye de få sekundene før man er i plan har å si, samt hva man synes om støybildet til en motor som jobber på litt høyere turtall for å holde samme hastighet. Det virker som om mange mener at annenhåndsverdien blir vesentlig lavere om man går for "undermotorisering" men jeg har tilgode å se noen som helst form for dokumentasjon på at differansen er større på en brukt båt enn på en ny båt.

 

Hvis alternativet til F150 er F175, så er det følgende forskjeller jeg kommer på i farten: Prisforskjellen er vel rundt 20 000 kroner. Da får du vel 2 knop høyere toppfart og bruker litt kortere tid på å komme i plan med F175. I tillegg får du også 50 A istedenfor 35 A fra generatoren. Forbruket vil jeg tro er veldig likt, men optimal hastighet er kanskje litt lavere med F150. I så fall burde støybildet være ganske likt. Det som er ganske sikkert er at ved normal bruk vil du ikke ha veldig stort behov for den ekstra effekten mellom 150 og 175 hk. Selv ville jeg nok valgt F175 fremfor F150 om jeg hadde hatt råd til det, men jeg har full forståelse for at ikke alle synes forskjellen i ytelse står i stil til prisforskjellen.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt denne båten med med F200 og det virket for meg som en perfekt motor. Det kommer selvfølgelig an på hvordan du bruker den. Skal du ha mye folk med deg ofte er 150 lite. Med 200 har du også mulighet for å ligge på lavere turtall, med dertil lavere forbruk. Hadde jeg kjøpt båten på nytt hadde valgt 200 eller større igjen. Lykke til med valget:)

Link to post
Share on other sites

Båten fortjener en V6-motor F200/225/250, men er prisen viktig og lav nok så er vel 150 hk greit nok om man ikke har så store krav til motoriseringen.

 

Var ikke helt klar over at det finnes både Finnmaster 68 DC og F68 DC, eller er det samme båten egentlig?

 

Her en test av F68DC fra 2008 http://www.klikk.no/motor/baat/article301962.ece

 

Her en diskusjon om Yamarin 68DC og Finnmaster F68 DC

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/49549-yamarin-68-dc-eller-finnmaster-f68/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

68 Dc og F 68 er jo samme båt med ulik årsmodell meg bekjent.
Dette er jo snakk om et par år gammel båt, så motoralternativ er låst.. Hadde jeg kjøpt ny hadde jeg jo kjøpt litt større motor, men akkurat nå er det jo litt snakk om pris. Et sted må man jo stoppe, og alternativet er jo selvfølgelig en eldre båt med større motor. Event ny mindre båt som feks Finnmaster Dc 62 eller Yamarin Dc 63 og 150hk, men da er jo forskjellen fra hva jeg har fra før liten igjen.

Fart er jo selvfølgelig moro, men kjører man i leia er det jo 5 knops begrensning 15 juni til 15 August, men kan jo selvfølgelig ta turen utaskjærs.

Redigert av Mcgyver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...