Røkke Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Har noe lekkasje til kjølen på min nyervervete Scand Baltic 2003 modell. Noen som vet hva slags pakkboks det er på akslingen; pakkboks med simmeringer? Virker som om den er litt vel "sulten" på fett .. Kan det være dyttet på for mye fett? Quote Link to post
olpi Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 (edited) Ja! Hvis det er Bosvik med fett og simringer(2) kan du smøre for mye slik at det lekker mer og mer. Skjedde akkurat dette med en bekjent med helt ny Agder 840. Han smørte for mye. Anbefaler å stramme etter "slarken" + litt før man starter turen og fettet er fett. Når du har vært på tur og legger til kai rører du ikke fettkoppen. Skrur du da er fettet varmt og nesten flytende, og det er fort gjort å smøre for mye. Du kan da presse fett ut av simring(er) og dermed åpne for vann inn. Husk også å lufte pakkboks ved sjøsetting. Det er viktig på slike båter som ofte har relativt høyt akselturtall. Det forhindrer luft innerst i hylsa, høy varme .... . Edited May 27, 2005 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
Røkke Posted May 27, 2005 Author Share Posted May 27, 2005 Takk for svaret. Men "slakke etter "slarken" ", hva betyr det egentlig? Quote Link to post
olpi Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 (edited) Takk for svaret. Men "slakke etter "slarken" ", hva betyr det egentlig? <{POST_SNAPBACK}> Ble litt feil. Litt sent og et par glass RV. Er rettet nå. Antar du har en fettkopp ved pakkboks eller på en slange som er koblet til pakkboks? Tenkte da på å skru etter slarken du vil få etter å ha vært på tur. (lokket på fettkoppen). Edited May 27, 2005 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
Røkke Posted May 28, 2005 Author Share Posted May 28, 2005 Takk. Men "slakke etter "slakken"" er nå uansett innført som nytt maritimt uttrykk ;-) Tror du det er nødvendig å åpne opp for å fjerne det overflødige fettet, eller går dette seg til etterhvert? Hva gjorde han med Agder 840 ? Quote Link to post
olpi Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Han med Agder tok ut aksel, byttet gummi mellom pakkboks og hylse. Den bulet mye ut pga fettet. Han gjorde ingenting med fettet som lå igjen i hylsen. Jeg gjorde akkurat samme jobb da jeg kjøpte min Nordic for noen år siden. I tillegg byttet jeg simringer og gjorde ren hylsen men vann + Zalo. Du må nesten se an hvordan "tilstanden" er. Har gummi`n vokst en del og buler mye er det kanskje lurt å skifte den. Simringene er låst vha segringer (stavet riktig?), ihvertfall på Bosvik. Du vet selvfølgelig at alt denne må gjøres når båten er på land. Når du sjøsetter lufter du pakkboksen. For sikkerhets skyld mens kranstroppene fremdeles er på og når båten ligger på vannet. Du løsner de to fremste slangeklemmene på pakkboksen en del. Deretter holder du i pakkboks mens du stikker noe mellom gummi og pakkboks. Du vil da høre en suselyd inntil det kommer vann. Da er pakkboks luftet og du kan skru slangeklemmene til igjen. Som du forstår kan det bli veldig vått hvis du ikke er våken og gjør dette på riktig måten. Quote Link to post
Røkke Posted May 28, 2005 Author Share Posted May 28, 2005 Vel. Medmindre vanninntaket tiltar vil jeg drøye til etter sesongen er over med å ta opp båten for å dra ut aksling osv. Jeg har allerede hatt ett løft med kran etter å ha fått en eldre blå fillerye i propellen for et par uker siden. Apropos at "Sommern er deilig i Fredrikstad"; det står en del i avisen for tiden som trekker i motsatt retning? Men på sjøen er man vel trygg ? Quote Link to post
olpi Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Ikke mye sommer om dagen nei! Har ikke merka noe personlig til legionella, men noe dritt er det. Man er nok trygg på sjøen Når det gjelder pakkboksen kan du nok sikkert gjøre jobben til høsten. Du kan jo senke marsfarten litt, og ikke minst smøre litt mindre. Noen har for seg at det er fettet som skal holde tett, men det er feil på slike pakkbokser. Blir pakkboksen veldig, veldig varm når du i drift? Hvis så er tilfelle kan du jo forsiktig fosøke å lufte pakkboksen å se om det er noe luft innerst. Skulle tro at den lufta forsvant etter første tur, men det gjør den da oftest ikke. Er ikke pakkboksen veldig, veldig varm ved marsjfart så trenger du ikke gjøre det. NB! Skal ikke ha skylda hvis du senker båten! Quote Link to post
Røkke Posted May 28, 2005 Author Share Posted May 28, 2005 Det er greit. Du gis ansvarsfrihet ;-) Takk for god rådgivning. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.