Jump to content

Pakkboks Scand Baltic


Røkke

Recommended Posts

Ja!

 

Hvis det er Bosvik med fett og simringer(2) kan du smøre for mye slik at det lekker mer og mer.

Skjedde akkurat dette med en bekjent med helt ny Agder 840. Han smørte for mye.

Anbefaler å stramme etter "slarken" + litt før man starter turen og fettet er fett. Når du har vært på tur og legger til kai rører du ikke fettkoppen. Skrur du da er fettet varmt og nesten flytende, og det er fort gjort å smøre for mye. Du kan da presse fett ut av simring(er) og dermed åpne for vann inn.

 

Husk også å lufte pakkboks ved sjøsetting. Det er viktig på slike båter som ofte har relativt høyt akselturtall. Det forhindrer luft innerst i hylsa, høy varme .... .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svaret. Men "slakke etter "slarken" ", hva betyr det egentlig?

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol: Ble litt feil. Litt sent og et par glass RV. Er rettet nå.

 

Antar du har en fettkopp ved pakkboks eller på en slange som er koblet til pakkboks? Tenkte da på å skru etter slarken du vil få etter å ha vært på tur. (lokket på fettkoppen).

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han med Agder tok ut aksel, byttet gummi mellom pakkboks og hylse. Den bulet mye ut pga fettet. Han gjorde ingenting med fettet som lå igjen i hylsen.

 

Jeg gjorde akkurat samme jobb da jeg kjøpte min Nordic for noen år siden. I tillegg byttet jeg simringer og gjorde ren hylsen men vann + Zalo.

 

Du må nesten se an hvordan "tilstanden" er. Har gummi`n vokst en del og buler mye er det kanskje lurt å skifte den. Simringene er låst vha segringer (stavet riktig?), ihvertfall på Bosvik.

Du vet selvfølgelig at alt denne må gjøres når båten er på land.

Når du sjøsetter lufter du pakkboksen. For sikkerhets skyld mens kranstroppene fremdeles er på og når båten ligger på vannet.

Du løsner de to fremste slangeklemmene på pakkboksen en del. Deretter holder du i pakkboks mens du stikker noe mellom gummi og pakkboks. Du vil da høre en suselyd inntil det kommer vann. Da er pakkboks luftet og du kan skru slangeklemmene til igjen.

Som du forstår kan det bli veldig vått hvis du ikke er våken og gjør dette på riktig måten.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

:drink: Vel. Medmindre vanninntaket tiltar vil jeg drøye til etter sesongen er over med å ta opp båten for å dra ut aksling osv. Jeg har allerede hatt ett løft med kran etter å ha fått en eldre blå fillerye i propellen for et par uker siden.

 

Apropos at "Sommern er deilig i Fredrikstad"; det står en del i avisen for tiden som trekker i motsatt retning? Men på sjøen er man vel trygg ? :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke mye sommer om dagen nei!

 

Har ikke merka noe personlig til legionella, men noe dritt er det.

 

Man er nok trygg på sjøen :lol:

 

Når det gjelder pakkboksen kan du nok sikkert gjøre jobben til høsten.

Du kan jo senke marsfarten litt, og ikke minst smøre litt mindre.

Noen har for seg at det er fettet som skal holde tett, men det er feil på slike pakkbokser.

 

Blir pakkboksen veldig, veldig varm når du i drift?

Hvis så er tilfelle kan du jo forsiktig fosøke å lufte pakkboksen å se om det er noe luft innerst. Skulle tro at den lufta forsvant etter første tur, men det gjør den da oftest ikke.

Er ikke pakkboksen veldig, veldig varm ved marsjfart så trenger du ikke gjøre det.

 

NB!

Skal ikke ha skylda hvis du senker båten! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...