akorsvik Startet 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2016 Som sikkert flere har fått med seg så pusser jeg opp en sjømann 22 fra bunnen av (ref. egen tråd på forumet). Når jeg skulle demontere badestigen bak, oppdaget jeg (da det var bra dagslys ute) at topcoat har masse små "sprekker". Akkurat som en 100 år gammel porselenkopp. Ble litt redd, og begynte å titte rundt på hele skroget. Dette går igjen stort sett over alt, men hvor det er skroggjennomføringer/skruer/ting montert, så er det mye mere, enn på flater som ikke har/er utsatt for belastning. Med andre ord, hele skroget er bittelitt småsprekkete i gelcoaten, noen steder helt fint, og andre steder ganske mye. Jeg finner ikke teng til osmose/plastpest eller andre "bobler/prikker" (men er ingen ekspert på området). Vanskelig å få et bra bilde av det med en gammel iphone, men har nå forsøkt. Bildene er ikke i nærheten av gjennomføringer (hvor det er mer sprekker). Som man kan se på bildene, så er det helt random hvor mye sprekker det er (eller ingen sprekker på noen områder), og hvor mye. Båten er ikke vasket etter den var på vannet ifjor, så de er nok ekstra synlige da "sprekkene" er skittene oppi. Har i vinter lagt mye jobb (timer) og ganske mye penger i å få den som ny innvendig. Absolutt alt er/blir tatt helt fra bunnen av (innvendig). Følgelig blir jo spørsmålet om dette spiller noen rolle, eller om dette er vanlig på en 35 år gammel båt?? Kan den fint brukes flere år uten å ta skade, trekke inn vann/ utvikle plastpest, eller MÅ dette gjøres noe med før sesong? Isåfall hva? Må den pusses ned, sparkles opp og lakkes? Hjelp... Nå er jeg virkelig bekymret. Blir strek i regninga, og i timer om den må tas utvendig også... Trenger virkelig noen gode råd. Tusen takk på forhånd :-) Bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 "Patina" Du hadde nok vore litt oppsprukken og skrukkete sjølv, etter 35 år for vær og vind... Kan ikkje forstå at du treng bekymra deg for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 (redigert) Dette trenger du ikke å bekymre deg for. Det har kun kosmetisk betydning. Selv om du hadde fått en litt dypere skade i gelcoaten, blir ikke hele skroget som en svamp slik det later til at enkelte tror. Et helt polyesterlaminat er forøvrig omtrent akkurat like vanntett som gelcoat. Redigert 4.Mars.2016 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
akorsvik Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 "Patina" Du hadde nok vore litt oppsprukken og skrukkete sjølv, etter 35 år for vær og vind... Kan ikkje forstå at du treng bekymra deg for dette. Vil ikke glassfiberen under lettere kunne trekke til seg vann å utvikle plastpest med slike småsprekker i skroget? Er nok bare litt oppspillt siden jeg har lagt mye tid og krefter i båten! Noen andre som støtter opp om at det bare kan oversees? :-) God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Nei. Risikoen for plastpest handler i stor grad om kvaliteten på laminatet i skroget og kan oppstå uavhengig av større skader. Sitér dette innlegget Link to post
akorsvik Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Takk! :-) Nå kan jeg nyte helga uten bekymringer. Regner med at de kanskje blir litt mindre synlige etter en god vask, polering og vox til våren? :-) Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Tror nok du kan slappe helt av ! Arrester meg gjerne men har vel aldri noensinne hørt om plastpest Over vannlinjen. Og nå er jo ikke glasfiber/polyester en svamp heller.Oftest har det vel med slurv ved støping og gjøre. Hvis dette skulle utvikle seg til et strukturelt problem i din levetid,tror jeg du er blitt veldig gammel! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.