Jump to content

Bayliner Ciera 2655 med Hyundai s270 hk og bravo2, hvilken propell

toma x

Recommended Posts

Hei. Trenger noen meninger om propellbytte.
jeg har en bayliner ciera 2655 med en hyundai s270 hk, dreiemoment på 565 nm. har nå en propell diameter 17 1/4 diameter og 25 pitch. den går veldig lett opp i toppturtall. 2800 rpm er oppgitt som maxturtall på motor, men med denne propellen har jeg runder jeg 3900 rpm. hvis jeg skaffer en propell på 19 tommer diameter  24 pitch, kan den fungere eller blir den for tung?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig propellbytte hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Antar du mener 3800 rpm max turtall på motor  :smiley:

Du må jo i utgangspunktet opp til 26 pitch om du skal oppnå det du ønsker vil jeg tro, og ikke gå noe særlig opp i diameter.

Iallefall om du ønsker å beholde eller bedre toppfarten.

Økt diameter gir bedre skyvekraft hvis båten er tungdrevet og/eller hvis 17 1/4" diameter er mindre enn det som er normalt for denne båt/motorkombinasjonen.

Men hvis 17 1/4" gir akseptabel propellslipp så vil jo større diameter (og mindre pitch) som regel gi mindre fart.

Antar du har 3-blads propell (stål?), men 4-blads kan jo også være et alternativ.

I ca samme diameter og pitch vil 4-blads gi bedre grep/mindre slipp og dermed litt lavere turtall enn 3-blads.

Men det blir jo mange alternativer og mye spekulasjoner.

Her en tråd med lignende tema https://baatplassen.no/i/topic/67285-3-eller-4-bladet-propell-på-bravo-2-drev/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

takk for svar :smiley:

3800 rpm er oppgitt som max turtall på motor ja.

Har 3-blads stålpropell (solas) ser ut for at 25 er max pitch på dem, og må da gå ned på 17 1/4 tomme diameter.

Formålet er jo å få ned turtallet 100-150 omdr, å bedre toppfart naturligvis. Har nå 38 knop på maxturtall på 3930 rpm. regnet på slipp en gang men husker ikke hvor mye.

Båten er ca 3200kg så den går lett med denne motor, mulig jeg skulle byttet fra bravo 2 til bravo 3 drev??

Bravo2 drev er designet for mye tyngre båter enn din.

Du har et par alternativer:

1. Tilsvarende 3 bladet propell med 26" pitch. Dette vil senke turtallet slik du ønsker. Kan oppnå en liten økning i toppfart.

2. Prøve en 4 bladet propell med 25-26" pitch og ca tilsvarende diameter som nåværende propell. Du vil som nevnt tidligere få bedre grep i svinger og godt mulig oppnå en liten bedring av drivstofføkonomi ved cruisehastighet pga redusert turtall.

Alt 2 vil etter min mening gi best allround resultat.

For mer eksakt vurdering av propellvalg, anbefaler jeg at du bruker guiden på Mercury/ Mercury Racings nettsider. Den er god.

Redigert av Trond123 (see edit history)

Husk at det er under tyngst forhold du skal oppnå max turtal. Altså ved feriepakket båt, fulle taknker og målt litt utpå sessongen med slimbelegg under vannlinja. Godt å ha 100 omdreininger å gå på. Jeg ville aldrig ha bytta propeller i ditt tilfelle.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvis du får 38 GPS-knop så er jo det usedvanlig bra for båt og motorstørrelse iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Om du har standard Bravo 2 propell (Mercury eller Quicsilver) er max pitch på de 25"., såvidt jeg husker.

Og største diameter er 18,25",men usikker på hva max pitch er på den.

Du kan kanskje få de "kuppet", dvs lage en ekstra kantbøy på bladene som vil tilsvare en tomme  eller så mer i pitch,

hos f.eks Winrace i Arendal, som er Norges beste på propell til båt.

.

Men som nevnt over er det lite å hente, du har en bra tilpasset propell nå.

En 4 blader gjør lite eller ingen ting på toppfart eller turtall.

Og hvor ofte ligger du på maks turtall ? Du kjører fort motoren i filler om du har maks turtall over lengere tid. 

Good luck.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

som flere over er inne på, letteste og billigste måte å få ned turtallet på er å bruke gasshendelen  :smiley:

Bravo2 drev er designet for mye tyngre båter enn din.

må jo være betryggende å vite at drevet ikke har noe problemer med å takle momentet fra motoren 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er bravo 2 x drev, så drevet takler motorkraften bra. Det er mer enn akkurat med motorkraft i motor i forhold til vekt og størrelse på båt mener jeg. går lett i sjøen og drevet er aldri for varmt.

Ja jeg er enig i at 38 gps knop er bra, men ville høre litt inne på forumet her om mange mener det er mer å hente på fart. det ser ut som det ikke er verdt arbeidet og kostnadene for å ta ut det siste av fart :smiley:  den fungerer jo utmerket som den står. det er sikkert like greit å ha de 100 omdr å gå på ,så jeg får som nevnt ovenfor.....bruke gasshendelen for å redusere  :giggle:  kjører aldri på maxturtall mer enn 5 min innimellom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...