Jump to content

25-30 fots seilbåt som er egnet for påhengsmotor? Bør jeg ha det?

carlings

Recommended Posts

Har bestemt meg for å kjøpe min første seilbåt, men blir ikke helt klok på motorløsning.

Jeg har lyst til å dra på weekendturer, og kanskje til og med noen ukers langveistur. Da tenker jeg at jeg trenger 25-30 fot. Samtidig kan jeg ikke bruke mye penger; maks 100.000, helst mindre. Og det betyr godt brukt -- kanskje fra tidlig 80-tall?

Nesten overalt ser jeg advarsler om risikoen ved å gammel båt med innenbordsmotor -- at du vil stå overfor kostbare reperasjoner. Påhengsmotor virker da tryggere: I verste fall må du kjøpe ny, det er lettere å bytte og billigere.

Men hva bør en påhengsmotor-løsning ha å si for valg av seilbåten? Disse båtene jeg har sett på som er opp mot 30 fot, er vel ikke akkurat tilrettelagt or påhengsmotor.... Alle har store motorrom. Er det uproblematisk å rett og slett hekte en påhengsmotor med lang stamme på hekken til alle disse båtene? Er det noen båter som egner seg bedre enn andre, som jeg bør sjekke ut? Bestemte løsninger jeg bør se etter?

Eller bør jeg bare forkaste ideen om påhengsmotor og heller se etter båt med nyere (overhalt?) innenbordsmotor? Jeg har ingen erfaring med å skru og mekke på motorer, så det virker jo skummelt.

Redigert av carlings (see edit history)

Kan finne innenbords som er ok innenfor ditt budsjett også.. Styr unna saltvannskjølte selvfølgelig. Utenbordsmotor på seilbåt er helt ok, havnemanøverne er null problem, jeg syns det er lettere, bruker svingen på motoren. Men visse ting må man være obs på:

- I stampesjø er det helt ubrukelig, det ene sekundet er propellen over vann og neste sekund er hele motoren helt under, salt i forgasserne er ikke gøy. Dette er stort sett ikke noe problem her i Norge, hvor du ofte seiler helt til du er innaskjærs, men har hatt problemer med å komme ut av noen havner i Danmark som du må stampe for motor.

- Du har ikke noe/veldig begrenset lading, og strøm kan jo være kjekt å ha til autopilot, kartplotter, vhf, osv..

- Du tar opp mye plass på hekken, som du ellers ville brukt til f.eks. en badeplattform, daviter, eller noe mer nyttig utstyr, f.eks. vindror.

- Du må ha en høyt brannfarlig og eksplosiv væske ombord, som attpåtil koster mer penger. Dieselolje er et litt enklere produkt å håndtere.

- Innenbordsmotorer er ofte dimensjonert litt større, de får mindre belastning prosentvis, med de fordelene det har for driftssikkerheten.

- Innenbordsmotorer er inne, lettere å holde ting i orden, er ikke utsatt like mye for elementene.

Jeg har utenbordsmotor selv på min Leisure 23, og til mitt bruk(tur, ikke nødvendigvis for å seile, men for å være på havet og komme til nye havner) har jeg satt ETT kriterie for neste båt: innenbordsmotor, dette handler mest om at jeg ønsker en motor jeg kan stole på uansett værforhold hvis jeg ikke vil seile eller det ikke er mulig å seile(ut av trange havner med motvind og sjø).

Det viktigste for begge typer er uansett: Vedlikehold og ettersyn, på et yrkesfartøy er maskinistens jobb minst like viktig som skipperens, hvorfor folk tror at det er noe annerledes på fritidsbåter vet jeg ikke.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Båter for påhengsmotor i den størrelsen er ofte mer racing-preget, men du har f.eks. Maxi 77 både med innenbords og påhenger. Er delvis enig i littmild sine kommentarer m.h.t ulemper, men er ikke så kategorisk. Den største ulempen er stampesjø, men det er litt avhengig av type båt  og motor - en lengre båt vil stampe mindre. En motor med ekstra lang stamme vil kunne ha bedre "vannkontakt". M.h.t lading er også det avhengig av motor, du kan få påhengere med grei lading.

Plass på hekken, joda, men hvor viktig er det med badeplatform eller vindror, og det er vel  neppe vanlig med daviter på båter i denne størrelsen? 

Men hvis hensikten først og fremst er tur, og du ser for deg å gå en del for motor f.eks. i motvind fremfor å krysse, er det utvilsomt bedre med en innenbordsmotor.  Du kan komme over båter der motoren er byttet, det er ofte et godt kjøp. Eventuelt kan du t med deg en motorkyndig og kjøpe en med en gammel motor, men legge inn overhaling og mulig motorbytte i fremtiden i regnestykket (selv om du neppe får igjen for kostnadene hvis du senere selger. 

Men husk at kvalitet på stående rigg og seil betyr mye også da. 

Hei Carlings,

I den størrelsen og prisklassen du er i vil jeg tro du finner mange alternative kombinasjoner. 

En 80 - tallsbåt i størrelsen opp mot/ like over 30 fot som har eldre innenbordsmotor av typen Volvo MD7 eller eldre Yanmar kan være aktuell. F.eks en Ballad, Comfort, Maxi 84/ 87, Mamba 29, Omega 28, Albin Cumulus. Kanskje du ved å gå opp noen titusener kan få deg en Willing, Omega 30 eller Maxi 95, til og med en Hero 101!.

Med en originalmotor som er godt stelt kan du ha flaks og den kan holde lenge - men den kan også ryke? Les gjerne den lange tråden til Erlend om da han hentet sin Kings Cruiser.

80 - tallsbåt av noe mindre størrelse (26 - 27 fot) som er renovert og har fått nyere motor bør også være innenfor rekkevidde. Sunwind er et merke som har vært tungsolgt de siste årene, og derfor har fått lavere priser men som er gode båter. Her er en på FINN.

Disse båtene er også så små at om de har en slitt eldre innenbords  kan de gjerne ha påhengs som plan B - min HR 26 hadde påhengsstativ på hekken - men innenbordsvolvoen  sviver ennå. Albin Vega, Alo Mikkel 26, Maxi 77, Granada 77 + mange andre har ofte dumpet innenborderen og erstattet med påhengs. Det funker nok til det meste.

I løpet av april/ mai kommer FINN til å oversvømmes med slike båter - frem mot sommeren vil du kanskje gjøre et røverkjøp.

Legg ut lenke til båter du er nysjerrig på her - så får du nok mange råd og innspill.

Utabordsmotor på seilbåt er ok hvis du ikke har bruk for den.

Den er brukbar til dorging og småturer i finvær, forflytting i havn og lignende.

Den vil aldri være et alternativ hvis det er så dårlig vær at det er utrivelig å seile, og du kan ikke regne med å gå imot sjøen med mer enn en bris imot.

Får du sjø fra siden eller bakfra blir det en våt opplevelse og bra mulighet for å drukne motoren.

I tillegg kommer forbruk samt støy som endrer turen fra en hyggelig tur med putrende innenbordsmotor til en bråkende tur med påhengs.

Har prøvd både Bakke 26 og Maxi 77 med påhengs - firetakter med ekstra lang stamme, men det blir helt annen båt med innenbordsmotor.

Mons

Noterer at de fleste her anser utenbordsmotor på en seilbåt som tilnærmet ubrukelig, men har selv en litt annen erfaring. Hadde en Maxi800 (26fot) med en 15hk Suzuki firetakter i fire sesonger, og det fungerte aldeles utmerket. Det spesielle med denne var at den hadde motorbrønn som på en motorbåt, og med langstammet motor hadde jeg aldri problem mot sjøen eller for lite kraft til fremdrift. Ved bakking hadde den sine begrensinger i forhold til en tilsvarende båt med innenbordsmotor, men det lærte man seg fort å leve med.

Forbruket på denne motoren var en bagatell og lydnivået ikke noe problem. Toppfart (GPS-målt) 7,2 knop og marsjet behagelig i 5,5 knop. Når det blåste seilte vi.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvor mye brukte du pr.time  i marsjfart (5.5 knop) ?

Tanken var på 12,5 liter og etterfylte etter fire timers gange, men det var før den gikk tom så rundt 2-2,5 liter per time. Opplevde faktisk å gå for motor fra Oslo-området helt ned til Lillesand med unntak av en halv times seiling ved Svenner før vinden døde ut igjen. En sånn sommeruke man lever på lenge og hvor vi regelmessig stopper utaskjærs for å bade/kjøle oss ned!

OK, jeg kan ikke beskylde deg for å lyve, så kanskje jeg skulle prøve "dorgefart" jeg også ?

På den seilbåten jeg hadde, og her omtaler, så var planingsfart aldri aktuelt da den rett og slett ikke var mulig rent fysisk å få opp i plan. Båten ble forøvrig solgt for fem år siden så har intet behov for å hevde noe som helst eller noen posisjon å forsvare. At dorgefart kan gi den beste utnyttelsen av energien i drivstoffet målt i nm/liter er vel ikke noe nytt?

https://baatplassen.no/i/topic/49529-hva-er-drivstoff-forbruket-for-din-b%C3%A5tmotor/

Ja, jeg satt og lurte litt på denne. Jeg var og så på en Maxi 77, som jeg syntes var litt liten (som den jo er, med sine 25 fot). Denne virker som er riktigere størrelse og ser ut til å være i OK stand. Men har aldri hørt om merket før... Er Andre anerkjent nok, og lett omsettelig? 

Hittil har jeg konsentrert meg om Maxi og Albin, men får utvide søket. Comfort 30 har også begynt å friste meg, etter å ha lest den tråden til Eureka.

Kanskje litt OT, men hvilke modeller bør være på shortlisten min når jeg vil ha en kombo av lettseilt og god plass under dekk, helst med ståhøyde i byssa (185 cm)? Hadde vært tipp topp med forslag. Synes det er vanskelig å sirkle inn søket, det popper jo stadig opp nye båter jeg aldri har hørt om på Finn.

EDIT: Vil også si tusen, tusen takk til alle som har gitt meg gode råd om motor og aktuelle modeller så langt! Er helt fersk på dette forumet, og må si dere virker som en fin gjeng.

Redigert av carlings (see edit history)

Noen som kjenner denne?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72162741

28 fot virker som et bra kompromiss i prisklassen min, uten at det blir FOR gammelt. I de minste tidlig 80-tall, hehe. Men igjen er det en modell jeg aldri har hørt om...

Jeg syntes både motor og resten av båten fremstod velholdt på bildene, uten at det står så mye om det.

Såvidt jeg husker så var Polo mye halvfabrikata og hjemmeinnredning? Ikke av de mest ettetraktede på markedet, bør gjenspeiles i pris. Ellers vet jeg ikke så mye om styrker/ svakheter, men der er alltid noen her på BP som vet.

Balladen: prisen var lav. Vet om andre som har jobbet med sin MD6B her på forumet - bare å søke.

3 rimelige båter jeg ville unngått med mindre du bare skal ha en begynnerbåt du raskt skal skifte ut: Colombie 66 (våt balsakjerne), Firling, og Draco Summerwind (seiler ikke spesielt bra). Men alle disse ligger jo et godt stykke under ditt prisleie.

De to båtene fra Finn viser litt utfordringen med innebordsmotor for forholdsvis rimelige båter: de blir fort gamle. Personlig ville jeg heller gått for en påhengsmotor enn en orginalmotor fra 1980. Det kan potensielt spare deg for mange frustrasjoner og utgifter. Er det for mye bølger til effektivt å bruke påhengeren, vil det også være nok vind til å bruke seil.

Kan finne innenbords som er ok innenfor ditt budsjett også.. Styr unna saltvannskjølte selvfølgelig. Utenbordsmotor på seilbåt er helt ok, havnemanøverne er null problem, jeg syns det er lettere, bruker svingen på motoren. Men visse ting må man være obs på:

- I stampesjø er det helt ubrukelig, det ene sekundet er propellen over vann og neste sekund er hele motoren helt under, salt i forgasserne er ikke gøy. Dette er stort sett ikke noe problem her i Norge, hvor du ofte seiler helt til du er innaskjærs, men har hatt problemer med å komme ut av noen havner i Danmark som du må stampe for motor.

- Du har ikke noe/veldig begrenset lading, og strøm kan jo være kjekt å ha til autopilot, kartplotter, vhf, osv..

- Du tar opp mye plass på hekken, som du ellers ville brukt til f.eks. en badeplattform, daviter, eller noe mer nyttig utstyr, f.eks. vindror.

- Du må ha en høyt brannfarlig og eksplosiv væske ombord, som attpåtil koster mer penger. Dieselolje er et litt enklere produkt å håndtere.

- Innenbordsmotorer er ofte dimensjonert litt større, de får mindre belastning prosentvis, med de fordelene det har for driftssikkerheten.

- Innenbordsmotorer er inne, lettere å holde ting i orden, er ikke utsatt like mye for elementene.

Jeg har utenbordsmotor selv på min Leisure 23, og til mitt bruk(tur, ikke nødvendigvis for å seile, men for å være på havet og komme til nye havner) har jeg satt ETT kriterie for neste båt: innenbordsmotor, dette handler mest om at jeg ønsker en motor jeg kan stole på uansett værforhold hvis jeg ikke vil seile eller det ikke er mulig å seile(ut av trange havner med motvind og sjø).

Det viktigste for begge typer er uansett: Vedlikehold og ettersyn, på et yrkesfartøy er maskinistens jobb minst like viktig som skipperens, hvorfor folk tror at det er noe annerledes på fritidsbåter vet jeg ikke.

Littmild i innlegg #3 synes jeg oppsummerer fordeler og ulemper meget godt, men jeg har noen tilleggsbetraktninger:

Da min VP MD5 streika løftet jeg den ut og satte på en tohatsu 6hp påhenger med seilbåtpropell. Den brukte jeg i 3 år før jeg i fjor spanderte på meg en ny Beta 14 innenbords diesel.

- Påhengern kostet 14 båtpenger ny. Ny dieselmotor med alt det som baller på seg kostet meg 120 båtpenger. Man kan få mye moro for det mellomlegget...

- Skvalpesjøproblematikken er reell, men for meg gikk det som regel greit når man bare fikk litt fart i båten. Propellen gikk i hekkbølgen og da skulle det en del til at den sugde luft.

- Når det var lite vind og bølger ga påhengern meg skrogfart uten problemer. Altså var det ikke noe hastighet å vinne på innenbords under slike forhold. Men når det regner på leverposteien, kona er drittlei, møte på jobben tidlig neste dag, vinden er rett i mot og bølgegeneratorene kommer tett som slim; da tenker jeg at innenbordsmotoren er min beste investering noensinne.

- Under rolige forhold brukte jeg rett i overkant av 1 liter bensin i timen. Oslo-Hankø på en bøtte bensin er ikke værst. Dieselforbruket er omtrent det samme, kanskje litt mindre. Poenget er at drivstoffutgifter på så små motorer og båter er helt trivielt.

- En påhenger er veldig grei å gjøre service på. Jeg tok den med meg hjem om høsten og kunne kjøre den i ferskvann og skifte olje på trammen hjemme.

- Påhengern bråkte på en helt annen måte enn dieselmotoren. Målte aldri Db, men jeg tror det må være den mer høyfrekvente "buzzinga" fra påhengern som gjorde meg ør i hodet.

Nå begynner det å dukke opp noen båter på Finn som får meg til å tenke at jeg kan få pose og sekk -- innenbords og fordelene dette gir, men uten å være kostnadsbomber (forhåpentligvis...)

Fremstår denne Maxien som et godt kjøp til prisen?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62662540

Det er over budsjettet mitt på 100.000 (en klassiker!). Samtidig: Ny motor og nye seil bør jo spare meg for de største utgiftene med det første.

Kjenner ikke Maxi 87, er den nesten lik som Maxi 84 men med Dinette-løsning? Litt bekymret for om jeg må stå krokbøyd og lage mat, siden byssa ikke er ved oppgangen men ligger langstrakt innover. Noen med erfaringer om ståhøyden?

Nå begynner det å dukke opp noen båter på Finn som får meg til å tenke at jeg kan få pose og sekk -- innenbords og fordelene dette gir, men uten å være kostnadsbomber (forhåpentligvis...)

Fremstår denne Maxien som et godt kjøp til prisen?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62662540

Det er over budsjettet mitt på 100.000 (en klassiker!). Samtidig: Ny motor og nye seil bør jo spare meg for de største utgiftene med det første.

Kjenner ikke Maxi 87, er den nesten lik som Maxi 84 men med Dinette-løsning? Litt bekymret for om jeg må stå krokbøyd og lage mat, siden byssa ikke er ved oppgangen men ligger langstrakt innover. Noen med erfaringer om ståhøyden?

Absolutt mye båt for pengene.

Erlend her på BP ligger i samme marina, han har en Maxi 95, kanskje han kan se på båten for deg?

Mener å huske at M87 og 185 cm ståhøyde ved byssa går - såvidt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...