Grønnskollingen Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 (redigert) Så rart at han averterer med ny motor uten å vise et eneste bilde av den. Ellers ser det ut som et knallkjøp! Masse nyere båtbiter på den der som ville kostet en liten formue å handle inn. Edit: Nye seil er det beste du kan gjøre for å gi din nye hobby et godt førsteinntrykk. Med mindre det ikke er noe som står med mikroskopisk skrift i annonsen (...ved overdragelse følger kona med...) ville jeg kastet meg på. Redigert 7.Mars.2016 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
carlings Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Enig, rart. Men trenger vel ikke å bety noe. Noen ganger virker det som om båtselgere har total fotografi-angst. Det morsomste er alle båtene som annonseres med kanskje fire bilder, alle tatt utenfra i litt forskjellig vinkel. Hallo liksom – vis frem båten din da! Man ser jo alt når man kommer på visning uansett. De annonsene har gjerne også null info i teksten. Tror noen bare liker å få ekstra mange telefoner med spørsmål... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Utabordsmotor på seilbåt er ok hvis du ikke har bruk for den. [...] Den vil aldri være et alternativ hvis det er så dårlig vær at det er utrivelig å seile, og du kan ikke regne med å gå imot sjøen med mer enn en bris imot. Det er helt avhengig av type motor og propell. M.h.t. utrivelig vær er det etter min mening mer behagelig å seile med riktig seilføring enn å stamme seg frem for motor (uansett inn- eller utenbordsmotor) - men har man det travelt og fortrekker å gå for motor mot vinden er jeg enig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Jeg ble også interessert i denne Albin Ballad'en: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72160767&ref=favorites&favoriteListId=7007973 Virker som en god nybegynnerbåt, og det er vel bra med ferskvannskjølt motor? Vet ikke om prisen er riktig. Balladen...bør du kikke litt på......det er en flott båt...ser ut som prisen er helt rett ! her ser du vad Balladene går for i Sverige http://www.blocket.se/hela_sverige?q=ballad&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Festina_Lente Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Da vi kjøpte Grombåten vår var vi eneste interessent. Annonsen og bildene var elendig. Båten en perle. Kontinuerlig oppusset over mange år - og prisen ble særdeles gunstig. Så dårlige bilder kan være en fordel - for kjøper ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Hero 101 med ny motor, til prisen av........en ny motor Sitér dette innlegget Link to post
carlings Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Hehe. Ja, den Heroen virker jo kjempebra. Litt over budsjett, men jeg får vel ikke noen kostnadsbomber med det første. Og så mye båt for pengene da! 34 fot, det er jo mye mer enn jeg hadde sett for meg. Noen som vet om man får presset denne inn i en båtplass på 3,5 meter? Her i Oslo er prisstigen ganske bratt når man må opp i fire meter, har jeg sett. Sitér dette innlegget Link to post
carlings Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 (redigert) Balladen...bør du kikke litt på......det er en flott båt...ser ut som prisen er helt rett ! Mulig prisen på 75.000 er riktig altså, men er det samtidig rett av meg å tenke at når det ikke står noe annet, så må jeg regne med at det her er snakk om originalmotor fra 1976? Og at jeg i så fall bør sette av 100.000 til ny motor inkl installasjon? Ser den er ferskvannskjølt, det er vel best, men så er det skikkelig gammelt da. Kan kanskje få noen år til ut av den, men vil trolig ha konstant angst for at motoren streiker når jeg er ute på tur... Redigert 7.Mars.2016 av carlings (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Hvis du har bestemt deg for innenbordsmotor, så er det en dårlig ide og kjøpe orginalmotor. hvis du derimot kan leve med påhenger, så kan det være et alternativ å kjøpe en båt med orginalmotor og kalkulere inn 10-15000 i en påhenger. Så bruker du originalmotoren til den takker for seg og så kjøper du påhengsmotor. Totalprisen blir jo uansett ikke gal. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Hvis du har bestemt deg for innenbordsmotor, så er det en dårlig ide og kjøpe orginalmotor. hvis du derimot kan leve med påhenger, så kan det være et alternativ å kjøpe en båt med orginalmotor og kalkulere inn 10-15000 i en påhenger. Så bruker du originalmotoren til den takker for seg og så kjøper du påhengsmotor. Totalprisen blir jo uansett ikke gal. Absolutt en god tilnærming! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Hehe. Ja, den Heroen virker jo kjempebra. Litt over budsjett, men jeg får vel ikke noen kostnadsbomber med det første. Og så mye båt for pengene da! 34 fot, det er jo mye mer enn jeg hadde sett for meg. Noen som vet om man får presset denne inn i en båtplass på 3,5 meter? Her i Oslo er prisstigen ganske bratt når man må opp i fire meter, har jeg sett. Obs at det står at motoren er en Mitsubishi (vetus?) i annonsen, men det er en Sole så vidt jeg kan se på bildene. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Og da var Heroen merket solgt... Trygve Sitér dette innlegget Link to post
carlings Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Jepp. Herregud, det gikk kjapt -- 15 timer fra annonsen ble lagt ut, eller deromkring. Fikk vel bekreftet at det var et godt kjøp da. Sitér dette innlegget Link to post
carlings Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Så her er min plan videre (får gjerne forslag/innspill): Jeg vil ha ny motor, enkel seiling og god plass. Jeg har sett på en Maxi 77, som jeg synes var for trang innvendig (uteplassen var egentlig fin). Så da utelukker jeg 25/26-fotere, ettersom Maxien jo går for å være romslig for sin klasse. Da er vi over på 27 fot pluss. Jeg tenker å føst sjekke ut en Maxi Fenix. Dersom den også er for liten, snevrer jeg inn søket til 28-30 fots klassen med the usual suspects: Maxi 84/87 Mamba 29 Alo 28 Naver 29 Albin Ballad / Comfort 30 Noen gode kandidater i klassen jeg har glemt? Tenker at kjente merker er enklest å omsette og en fordel. Jeg ser at når man beveger seg over 30 fot, begynner båtene også å bli en del bredere enn 300 cm. Og da får jeg vel ikke lenger presset den inn i båtplass på 350, slik at jeg må opp i fire meter. Unngår helst det, for her i Oslo er plassen dyrekjøpt.. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 (redigert) Husk at båten er smalere ved vannlinjen, så det er ikke så mye pressing som skal til .. Redigert 8.Mars.2016 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Ang. ståhøyde inne: Min fetter har en Mamba 29 og jeg kan bekrefte at ingen slår denne når det gjelder romslighet og ståhøyde inne. I løpet av våren kommer disse jevnt og trutt til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Hvis du ser etter en båt i det segmentet - og ønsker ny innenbords og nye seil så tror jeg du må være villig til å strekke budsjettet ditt. Husk å legge inn 30-50K slakk for diverse andre ting som gjerne må gjøres/byttes som f.eks. stående rigg. Sitér dette innlegget Link to post
carlings Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 (redigert) Diverse oppgraderinger kommer i tillegg til budsjettet. Men er du så sikker på at budsjettet til selve båten må strekkes? Allerede har jeg jo sett en drøss av 28-30-fotere priset under 100k på Finn. Riktignok er det mye som må gjøres på flere av dem, men ikke alle. Den Maxien jeg viste til var 135k, men hadde både helt ny motor og nye seil... og det er før noen som helst pruting. Og den Heroen som ble solgt så raskt lå ute for 120k. Betyr ikke det at 100k er et ganske greit utgangspunkt da? Eller er det noe viktig jeg overser? Redigert 9.Mars.2016 av carlings (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.