Muhammed Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Jeg holder på å sette i stand en gammel forgasser. Det er er en del irr i den, noen som har tips hvordan jeg kan få dette bort . Jeg kommer ikke til slik at jeg kan pusse det bort. Jeg savner et superstoff som løser opp. Quote Link to post
Pilar Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Hei! Har du tillgang på en elektrovasker blir forgasseren helt rein på 1-2 timer. Har du ikke, kok den i en kjele i flere timer. Hilsen Pilar Quote Link to post
Pilar Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Hei igjen! Glemte å skrive at lut blir brukt i elektovaskere, og at lut skal opp i kjelen ca 10-20%. Bruk hansker(etser). Quote Link to post
Muhammed Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 Hei! Har du tillgang på en elektrovasker blir forgasseren helt rein på 1-2 timer. Har du ikke, kok den i en kjele i flere timer. Hilsen Pilar <{POST_SNAPBACK}> Det er vel de ferreste som har tilgang på en slik vasker. Jeg har jobbet på et dykkerverksted der hadde vi en slik, der brukte vi ikke lut men, campingdassveske ( mulig det er lut i den) delene var blanke og fin etter et par minutter. Tror det kalles elektrolysevasker. Skal man ha lut i kjelen hvis man skal koke den? Quote Link to post
Pilar Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Hei dospen! Elektrolysevasker er riktig, tror man kan bruke forskjellige kjemikalier ettersom hva man skall vaske. Hjemme har jeg kokt en forrgasser fra en MB Hanomag i en kjele, brukte den gang vann,white spirit og litt olje. Tror ikke det er den beste blandingen, da jeg tror det blir en tykk graut. Ville ha brukt enten white spirit eller lut(10-20% og vann) å koke med i en kjele. Hilsen Pilar Quote Link to post
MrZepLed Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Hei! Fersking på forumet, og jeg setter i gang med gjenopplivning av denne gamle tråden. Jeg skal rense en gammel Holley forgasser på en Ford Windsor 351 V8'er. Det er mye irr og skitt på den, både innvendig og utvendig. Hvordan er metoden med koking i lut mot pakninger? Høres litt voldsomt ut. Finnes det andre metoder? Elektrolysevasker har jeg ikke tilgang til. Quote Link to post
Bernt Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Legg forgassern i edikk . Bernt Quote Link to post
TMe Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Ultralydrensing er tingen. Har nettop sett en annonse der det ble reklamert for dette, men må granske hodet mitt for å rekonstruere. Med ultralyd ble det også rent på utilgjenglige kanaler etc. Quote Link to post
SandvikTom Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Putt den i en eske og send den til Forgasserservice. Da får du den tilbake god som ny. Jeg gjorde det med min gamle Solex for noen få år siden. Betalte langt under tusenlappen. Noe er greit å sette bort til fagfolk. Husk at det også kan være greit å ta vare på en profesjon som faktisk er i ferd med å dø ut. Oppi dette velger jeg også å ta med vikleverkstedene om du tilfeldigvis har magnettenning. Tenker det er mindre enn 3 igjen i Norge som kan vikle opp igjen en magnet. Tøffer fortsatt mange FM, Sleipner og Marna motorer. Lyden av disse er det mange av oss båtfolk som oppriktig kommer til å savne. Orginalt skal være orginalt. PS! De varer faktisk ikke evig. Leve norsk båthistorie!!! Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.