Jump to content

irr i forgasser


Muhammed

Recommended Posts

Hei!

Har du tillgang på en elektrovasker blir forgasseren helt rein på 1-2 timer.

Har du ikke, kok den i en kjele i flere timer. :diving:

 

Hilsen Pilar

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel de ferreste som har tilgang på en slik vasker. Jeg har jobbet på et dykkerverksted der hadde vi en slik, der brukte vi ikke lut men, campingdassveske ( mulig det er lut i den) delene var blanke og fin etter et par minutter. Tror det kalles elektrolysevasker.

 

Skal man ha lut i kjelen hvis man skal koke den?

Link to post
Share on other sites

Hei dospen!

 

Elektrolysevasker er riktig, tror man kan bruke forskjellige kjemikalier

ettersom hva man skall vaske.

Hjemme har jeg kokt en forrgasser fra en MB Hanomag i en kjele, brukte den gang

vann,white spirit og litt olje.

Tror ikke det er den beste blandingen, da jeg tror det blir en tykk graut.

Ville ha brukt enten white spirit eller lut(10-20% og vann) å koke med i en kjele.

 

Hilsen Pilar :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei!

Fersking på forumet, og jeg setter i gang med gjenopplivning av denne gamle tråden.

Jeg skal rense en gammel Holley forgasser på en Ford Windsor 351 V8'er. Det er mye irr og skitt på den, både innvendig og utvendig.

Hvordan er metoden med koking i lut mot pakninger? Høres litt voldsomt ut.

Finnes det andre metoder? Elektrolysevasker har jeg ikke tilgang til.

Link to post
Share on other sites

Putt den i en eske og send den til Forgasserservice. Da får du den tilbake god som ny. Jeg gjorde det med min gamle Solex for noen få år siden. Betalte langt under tusenlappen. Noe er greit å sette bort til fagfolk. Husk at det også kan være greit å ta vare på en profesjon som faktisk er i ferd med å dø ut. Oppi dette velger jeg også å ta med vikleverkstedene om du tilfeldigvis har magnettenning. Tenker det er mindre enn 3 igjen i Norge som kan vikle opp igjen en magnet.

 

Tøffer fortsatt mange FM, Sleipner og Marna motorer. Lyden av disse er det mange av oss båtfolk som oppriktig kommer til å savne. Orginalt skal være orginalt. PS! De varer faktisk ikke evig. Leve norsk båthistorie!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...