Jump to content

Sirkulasjonspumpe - valg av antall liter/time


nybhak

Recommended Posts

Hei

Har en Eberspracher med innebygget sirkulasjonspumpe. I tillegg til den innebygde pumpen som har en gjennomstrømming på 1400 l/h(23,3 l/pr minutt)

så er det montert en Johnson pumpe på det ene varmeregisteret.(mener det er register nr 3 av 3 - altså det siste registeret på sløyfen) Denne pumpen har en gjennomstrømming på 960 l/h(16 liter pr minutt)

Johnson pumpen er defekt og jeg skal nå erstatte den med en ny.(24 volt, 16 mm stusser)

 

Mitt spørsmål er:

Må jeg velge nøyaktig tilsvarende gjennomstrømming eller ikke? Hvis ikke lik gjennomstrømming, bør jeg gå opp i antall liter pr min eller ned?

(ser at mange av Johnson pumpene er enten 15(900) / 18,5(1110) l pr min(time).)

 

På forhånd takk båtfolk.

 

HN

Redigert av nybhak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med "Lady B"  stusset på nr.3 av 3, er de koplet i serie så kan det være et forsøk på å få varmere vann til nr 3. 

Varmeregistre bør kjøres i parallell da kan en stenge/ strupe på et register ved behov og en får "samme" temperatur på vann inn til alle varmeregister..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Enig med "Lady B"  stusset på nr.3 av 3, er de koplet i serie så kan det være et forsøk på å få varmere vann til nr 3. 

Varmeregistre bør kjøres i parallell da kan en stenge/ strupe på et register ved behov og en får "samme" temperatur på vann inn til alle varmeregister..

Dessuten blir strømningsmotstanden mindre når de kjøres i parallel. Dvs. mindre behov for ekstra pumpe.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for svar.

Har prøvd å kjøre uten ekstra pumpe. Det gikk en stund før den stoppet.......virket som det ble mye motstand da det ble stor differanse på temp på slangene ut av varmeren etterhvert. Varmeren slo seg derfor av.

 

Å kjøre parallell innebærer en større jobb :-( da alt er original montert i båten.

 

Bestiller meg en ny pumpe.

 

Noen som har kjennskap til om en "magnetpumpe" fra eber har en betydelig bedre kvalitet enn Johnson pumpene som blant annet Maritim selger? Er det verdt prisdifferansen? To Johnson pumper koster det samme som en Eber pumpe.(tenkte jeg kunne kjøpe en tilsvarende Eberpumpe som står montert på varmeren - 1400 l/t og bruke den som ekstra sirkulasjonspumpe, hadde dennne delvis demontert når jeg sjekket anlegget og fant ut at rotoren/propellen som pumper vannet var drevet av magnetisme, vil tro holdbarheten er ekstrem god på disse pumpene?)

Redigert av nybhak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...