nybhak Startet 6.Mars.2016 Del på Facebook Startet 6.Mars.2016 (redigert) Hei Har en Eberspracher med innebygget sirkulasjonspumpe. I tillegg til den innebygde pumpen som har en gjennomstrømming på 1400 l/h(23,3 l/pr minutt) så er det montert en Johnson pumpe på det ene varmeregisteret.(mener det er register nr 3 av 3 - altså det siste registeret på sløyfen) Denne pumpen har en gjennomstrømming på 960 l/h(16 liter pr minutt) Johnson pumpen er defekt og jeg skal nå erstatte den med en ny.(24 volt, 16 mm stusser) Mitt spørsmål er: Må jeg velge nøyaktig tilsvarende gjennomstrømming eller ikke? Hvis ikke lik gjennomstrømming, bør jeg gå opp i antall liter pr min eller ned? (ser at mange av Johnson pumpene er enten 15(900) / 18,5(1110) l pr min(time).) På forhånd takk båtfolk. HN Redigert 6.Mars.2016 av nybhak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 6.Mars.2016 Del på Facebook Svart 6.Mars.2016 Jeg har et register, to radiatorer hver på 1m lengde, samt varmtvannsbereder. I tillegg sirkulerer vannet gjennom motoren. Originalpumpa på Eber'en klarer denne jobben helt alene. Så trenger du egentlig den ekstra pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 6.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2016 Har ikke prøvd uten :-) Skal teste dette i morgen, takk for svaret. Utstyret var montert når jeg kjøpte båten så jeg tok egentlig for gitt at det måtte være slik. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 (redigert) Enig med "Lady B" stusset på nr.3 av 3, er de koplet i serie så kan det være et forsøk på å få varmere vann til nr 3. Varmeregistre bør kjøres i parallell da kan en stenge/ strupe på et register ved behov og en får "samme" temperatur på vann inn til alle varmeregister.. Redigert 7.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 (redigert) Enig med "Lady B" stusset på nr.3 av 3, er de koplet i serie så kan det være et forsøk på å få varmere vann til nr 3. Varmeregistre bør kjøres i parallell da kan en stenge/ strupe på et register ved behov og en får "samme" temperatur på vann inn til alle varmeregister.. Dessuten blir strømningsmotstanden mindre når de kjøres i parallel. Dvs. mindre behov for ekstra pumpe. Redigert 7.Mars.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nybhak Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 (redigert) Takker for svar. Har prøvd å kjøre uten ekstra pumpe. Det gikk en stund før den stoppet.......virket som det ble mye motstand da det ble stor differanse på temp på slangene ut av varmeren etterhvert. Varmeren slo seg derfor av. Å kjøre parallell innebærer en større jobb :-( da alt er original montert i båten. Bestiller meg en ny pumpe. Noen som har kjennskap til om en "magnetpumpe" fra eber har en betydelig bedre kvalitet enn Johnson pumpene som blant annet Maritim selger? Er det verdt prisdifferansen? To Johnson pumper koster det samme som en Eber pumpe.(tenkte jeg kunne kjøpe en tilsvarende Eberpumpe som står montert på varmeren - 1400 l/t og bruke den som ekstra sirkulasjonspumpe, hadde dennne delvis demontert når jeg sjekket anlegget og fant ut at rotoren/propellen som pumper vannet var drevet av magnetisme, vil tro holdbarheten er ekstrem god på disse pumpene?) Redigert 8.Mars.2016 av nybhak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mars.2016 Del på Facebook Svart 9.Mars.2016 Hva med en tur til Hogger`n 12V vannpumpe fra en "litt nyere" bil? burde bli billig. Mins å ha lest en plass at 8000 timer det en kan forvente av en el. bil pumpe. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nybhak Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2016 Har 24 volts anlegg.....dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.