John_Kr Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 (edited) Hei Folkens Jeg kjører både båt og biler med forskjellige bensin- og dieselmotorer. Dette er sikkert innbilling, men....: Det jeg har merket i de seneste årene er at motorene går forskjellig etter hvor jeg har fylt opp tanken. Jeg merker godt om jeg har fylt på ESSO, SHELL, STATOIL eller en annen stasjon. Motoren går jevnere og finere når jeg har fylt fra den ene stasjonen og noe mer ujevnt når jeg har fylt fra den andre stasjonen. Kan også merke forskjell på forbruket. Er det noen av dere som har merket denne forskjellen og hvilket selskap har bedre drivstoff en den andre? Edited May 28, 2005 by John_Kr (see edit history) Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mats Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Sikkert bare inbilling . På tankanlegg så fyller esso , shell ,statoil og hydro tankbilar från samma tank kanske enkelte stasjoner har mere vatten og rusk på sine tankar Quote Link to post
hschrde Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Kan nok være lagringen som er forskjellen ja - hvor gamle tankene er og sånt...? Lurer selv på om det kommer til å bli noen forskjell når jeg får tatt meg sammen og spylt tankene på Hankøfjord - om det blir mindre røyk e.l. Samtidig er det jo mange som mener det ikke spiller så stor rolle, vet ikke helt selv... Quote Link to post
atletico1 Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Har også hørt at de fyller fra samme tank anlegg. Men Shell kan da ikke reklamere for sin nye Diesel Extra eller V-power bensin hvis det var det samme som man fikk hos Esso eller Statoil!? Quote Link to post
Janoho Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 (edited) tja, jeg merket iallefall forskjell på forrige bilen min, vw polo 2001 da jeg fylte v-power på shell.. Den ble ikke det minste sprekere, men motoren gikk jevnere på tomgang og støyet mindre. Innbildning, vet ikke helt, men kunne høre markant forskjell.. Denne bensinen har jo mindre svovel og bedre kvalitet sådan, moderne motorer stiller til en viss grad tenningen utifra brenselkvaliteten. JOH Edited May 28, 2005 by Janoho (see edit history) Quote Link to post
bolla Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 dieselbrakka mi (7,3L) ble påfylt shell sin nye diesel og jeg synes at forbruket har økt markant men har ikke tømt tankene ennå så jeg har ikke fått regnet forbruk ennå... mulig det er feil... Quote Link to post
Cirkeline Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 (edited) Så i et tidsskrift at en kunde hadde fått avslag på en reklamasjon på et motorhavari. Det var blitt tatt prøve av dieselen og den holdt ikke spesifikasjonene som fabrikken hadde satt. Litt til ettertanke for noen og enhver dette med brennstoffkvaliteten. Noen som har bitre erfaringer?? XD3P Edited May 28, 2005 by XD3P (see edit history) Quote Link to post
John_Kr Posted May 28, 2005 Author Share Posted May 28, 2005 Så i et tidsskrift at en kunde hadde fått avslag på en reklamasjon på et motorhavari. Det var blitt tatt prøve av dieselen og den holdt ikke spesifikasjonene som fabrikken hadde satt. Litt til ettertanke for noen og enhver dette med brennstoffkvaliteten. Noen som har bitre erfaringer?? XD3P <{POST_SNAPBACK}> Ja hvordan kan vi forhindre dette da? og hvilken oljeselskap selger slik drivstoff? Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
kes Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 "Råbensinen" eller "rådieselen" som selges til distributørenei Norge kommer stort sett fra samme kilde og blir tilsatt inhibitorer/tilsetningsstoffer som er spesifikt for det enkelte selskapet. Tilsetningen skjer som oftest når råproduktet tappes over på tankbilen på raffineriet eller importanlegget, og det er denne tilsetningen ( ofte betegnet som lurium) som skiller det ene selskapets produkt fra det andre. Quote Link to post
John_Kr Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 "Råbensinen" eller "rådieselen" som selges til distributørenei Norge kommer stort sett fra samme kilde og blir tilsatt inhibitorer/tilsetningsstoffer som er spesifikt for det enkelte selskapet. Tilsetningen skjer som oftest når råproduktet tappes over på tankbilen på raffineriet eller importanlegget, og det er denne tilsetningen ( ofte betegnet som lurium) som skiller det ene selskapets produkt fra det andre. <{POST_SNAPBACK}> Er det lurium errer et disse stoffene med på å gjøre våre motorer bedre? Men uansett så merker jeg at det er forskjellig gange på mine motorer avhengig av hvor jeg fyller. Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Cirkeline Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Har registrert at det noen plasser heter "solar" den guffa som som fylles på tanken. Trodde solar og diesel var samme sak, men kanskje solaren har litt dårligere kvalitet? Noen som vet? På enkelte anlegg har jeg sett solar som merking på tanken. Hvis denne kvaliteten har annen beskaffenhet enn vanlig diesel så kan jo motorprodusentene si: nei, nei gutt- dette brennstoffet holder ikke mål. Nye diesler skal nok ha "den høyeste" kvaliteten av brennstoff og vi da som skal ha det billigste drivstoffet på tankene våre kan jo møte veggen her ved en evt. reklamasjon. Kvaliteten kan jo måles og da har vi ingen ting å komme med hvis så skulle skje. Eller??? XD3P Quote Link to post
740 c Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Solar,er ikke det en gammel betegnelse på dagens gassolje som bunkerstasjonene selger.?? Her i Fosnavåg er det mange eldre folk som bruker betegnelsen Solar når dei fyller diesel på båtene sine. MVH 740 c Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.